Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Vraagbaak luidsprekers

Bowers-Wilkins-CM10-3

Belangrijk

Reageren op deze vraagbaak is niet meer mogelijk. We hebben een nieuwe Vraag & Antwoord sectie geïntroduceerd waarin je vragen kwijt kunt, vragen van anderen kunt beantwoorden en middels een eigen account een overzicht van al je vragen en antwoorden houdt. Met de nieuwe Vraag & Antwoord bieden we ook een verbeterd overzicht van alle vragen, welke wederom per categorie ingedeeld worden.

Meer informatie

Meer informatie, verkoopadviezen en tips over home cinema systemen, LCD TV’s, plasma TV’s, receivers, luidsprekers, Smart TV’s, OLED TV’s digitale televisie en streaming technieken vind je in onze uitgebreide Home Cinema Informatie Gids

  • Delen:

Reacties

  1. Stef
    17 juni, 2010 om 9:48

    Hoi
    Ik heb het gedeelte over de info gids omtrent wattage van speakers gelezen. Ik begrijp dat de gevoeligheid zeer belangrijk is om een geluidssterkte weer te geven. Maar die tabel met db’s en de kamergroottes begrijp ik niet. Wie kan me daar meer uitleg over geven ?
    Anders gevraagd : Wat betekenen die getallen onder de kamergroottes ifv die db’s ?
    Groeten Stef

  2. danny vanmarcke
    07 september, 2010 om 18:14

    hallo ben in bezit van een 127 cm samsung plasma tv nu wil ik het geluid doorsturen naar een mengpaneel 20 meter verderop die verbinding maakt met mijn luidsprekers en er komt een ernstig broom geluid bij net een helikopter. kan mij iemand vertellen hoe ik dit kan wegfilteren.

    • Martijn
      07 september, 2010 om 19:42

      Beste Danny,
      Ik heb zelf geen verstand van een mengpaneel, maar wellicht een van de andere bezoekers?

  3. Carlo Dols
    16 september, 2010 om 23:20

    Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een HK AVR 235. een 7.1 hcset. Nu vraag ik mij af naar wat voor soort speakers ik moet uitkijken. Ik heb vernomen dat de -kleine- surround speakers in een grote ruimte niet goed genoeg zijn om het vol en warm te laten klinken en aangezien mijn woonkamer 7×6 meter is en er een stenen vloer in ligt vroeg ik me af waar ik nou op moet letten bij het aanschaffen van luidsprekers hiervoor.
    BV. zuilen voor front? m’n oude surr. speakers voor rear? en dan wel of geen sub? En voor voor 2 of 3 weg speakers?

    Veel vragen maar ik hoop dat jullie mij goed antwoord kunnen geven.

    Groetjes Carlo

    • Martijn
      16 september, 2010 om 23:25

      Beste Carlo,
      De keuze van de luidsprekers zelf is natuurlijk persoonlijk omdat het geluid is. Daarvoor zou ik echt gaan testen. Qua kamer grootte kun je inderdaad kijken naar een 2-weg zuil luidspreker voor voorin de kamer. Achterin heb je voldoende aan boekenplank speakers (of je oude speakers). Een subwoofer is alleen noodzakelijk (of beter) wanneer je twee front speakers niet heel laag kunnen gaan. Daar zou ik dan wel even naar kijken. Kijk dus eerst welke front speakers je mooi en goed lijken. Ik heb toevallig zelf ook een kamer van 7×6 en daar heb ik deze opstelling in staan, zonder subwoofer. Ik zou in ieder geval niet kiezen voor te kleine (JBL, canton, etc.) speakers in een metalen behuizing, zeker niet met een stenen vloer. Dan wil je vooral een vorm geluid. Succes!

      • Carlo Dols
        16 september, 2010 om 23:36

        Beste Martin,

        Bedankt voor je snelle reactie.

        Ik ben niet echt een audio-kenner maar begrijp ik dus goed dat de reciever ook de lage tonen aan de front (en rear) luidsprekers door geeft? (ik dacht alleen de hoge)
        En waar met ik dan op letten qua getallen enzo?
        Ik dacht zelf aan in ieder geval houten behuizing en dan bv. de Wharfedale diamond 9.0 of is dit dan te klein? En is 3 weg niet nodig?
        2 weg= midden en laag en 3 weg=hoog midden en laag??????????????

        Groetjes Carlo

      • Martijn
        17 september, 2010 om 0:05

        Beste Carlo,
        In principe kun je ervan uitgaan dat een 2-weg systeem 2 speakers (conussen) bevat en een 3-weg systeem 3. Dit is niet altijd het geval, maar wel voldoende om nu te weten. Ik zou inderdaad verder kiezen voor een houten behuizing.
        De receiver kan zowel de lage als hoge tonen doorsturen en je kunt bij de receiver instellen waar hij de lage tonen af moet kappen richting de front speakers zodat de subwoofer de rest opvangt. Je kunt dus beide kanten op. Qua cijfers; Veel 3-weg speakers kunnen soms tot 30 of 40 Hz diep gaan, wat al veel is. Een subwoofer kan vaak nog dieper, maar de vraag is of je dit wilt en nodig hebt. 3-weg kun je doen, maar dat zou ik doen als je geen subwoofer wilt. De Wharfedale speakers lijken me goed geschikt. Vele groter hoef je niet te gaan. Hiermee kun je een kamer van deze grootte meer dan genoeg vullen.

      • Carlo Dols
        17 september, 2010 om 12:17

        THNX.
        Nu nog een andere vraag 🙂 Wat voor bekabeling is het best om te gebruiken hiervoor en wat als je voor de rear speakers ongeveer 12 meter per speaker nodig hebt? (draadloos is voor mij geen optie).

        Ow en weet je toevallig nog wat merken van dit soort front speakers als Wharfedale?

        Bedankt

      • Martijn
        17 september, 2010 om 21:57

        Ik zou kijken naar 3 of 4 mm koperen kabel van een merk als Oehlbach of Monster. Dat zijn wel goede. Let wel dat je hier goed geld voor betaalt. Andere speaker merken zijn B&W, Canton, Quadral, Boston.

      • Carlo Dols
        18 september, 2010 om 14:18

        Ik wil nog eens terug komen op de luidsprekers. Op mijn reciever staat speakers 8 ohm, maar de meeste speakers die ik zie zijn min. 4 tot 6 ohm. Is dit ernstig?
        Of zie ik iets over het hoofd?

      • Martijn
        18 september, 2010 om 15:02

        Hoi Carlo,
        Maak ook gebruik van onze informatie pagina’s. Deze zijn er voor de informatie! Zie hier.

  4. Sandra van den Berg
    11 oktober, 2010 om 13:11

    Hoi hoi,

    Ik heb luidsprekers van LG ik moet zeggen echt goed geluid maar nu het probleem (vergeef me ik ken niet alle termen van de bedrading) de luidsprekers gingen in de oude dvd speler met 2 losse draadjes (rood/zwart) maar in mijn nieuwe dvd speler zit er een andere soort ingang namelijk om luidsprekers met pinnetjes in te doen hoe kan ik dit oplossen zonder een hele nieuwe set boxen te hoeven kopen.
    Groetjes Sandra

    • Martijn
      11 oktober, 2010 om 16:51

      Beste Sandra,
      Een DVD speler kun je alleen aansluiten op een receiver waar je dan weer speakers op aan kunt sluiten. Op de DVD speler zelf kun je de speakers niet kwijt helaas.

  5. Hein
    07 december, 2010 om 15:53

    Hoi,
    Kunnen jullie mij een advies geven over de aanschaf van nieuwe 5.1 speakers. Ik kom niet uit het doolhof.
    Ik bn in het bezit van een yamaha rx v667 en ik zoek goed luidspeakesr daarbij in de prijsklasse tot ongeveer 400 euro. Op dit moment heb ik zelf de jbl sc200 en de harman&kardon hkts 16bq of de hkts 20 op het lijste staan. Maar goed misschien zie ik wel de echte prijswinnaar over het hoofd. Kunnen jullie een advies geven?
    gr
    Hein

    • Martijn
      08 december, 2010 om 13:59

      Beste Hein,
      Dat zijn wel de merken waar je dan aan moet denken. Wil je een losse set aanschaffen kun je eens naar Canton kijken bijvoorbeeld.

  6. Erick
    16 december, 2010 om 21:48

    Hallo,

    Ik heb een vraag over mijn B&W centerspeaker. Het volume is niet constant.Het geluid gaat steeds harder en zachter.Dacht eerst dat het aan mijn receiver lag.Dit was een Sony receiver.Heb nu een Marantz maar heb nog steeds hetzelfde probleem ! In de speaker zitten 2 aparte speakers, die niet hetzelde volume hebben. Is dit normaal ? Het type is B&W LCR60-S3

    • Martijn
      17 december, 2010 om 0:27

      Dat lijkt me niet normaal nee en ik denk dat een van de cones een klap opgelopen heeft of los zit. Daarvoor zul je echt de fabrikant moeten aanspreken of naar een hifi winkel moeten gaan.

  7. Erick
    17 december, 2010 om 11:23

    Hoi Martijn,
    Heb de 2 speakers al een keer verwisseld, maar dat veranderd niets. Heb de speaker ook al een keer na laten kijken door een goeie HIFI zaak. Volgens hun is hij goed.Kan het ergens anders aan liggen dat het volume harder en zachter gaat ? Kabels misschien ?

    • Martijn
      19 december, 2010 om 0:23

      Dat gaat me net iets te ver.. Dat kan ik zo niet zeggen. Als ze de speaker getest hebben lijkt met het sterk dat het aan de speaker ligt..

  8. Charlotte
    01 mei, 2011 om 10:09

    Dag!
    Ik heb met Koninginnedag de speaker van een Ptt intercom systeem, heel ouderwets maar prachtig, met een normale kabel voor luidsprekeraansluiting (koperdraad) splitsbaar. Als ik er een walkmanstekkertje aan maak en in een klein radiotje op batterijen stop, hoor ik vaag gefluister. Als ik m aansluit op een sterke hifi set is het geluid oorverdovend, ook al staat het geluidsniveau op nul… Kan ik er iets mee? Of gewoon weggooien?

    • Martijn
      01 mei, 2011 om 12:26

      Beste Charlotte,
      Dat gaat mij net iets te ver terug in de tijd om daar op te antwoorden. Wellicht dat je een reactie krijgt van een van onze bezoekers..

  9. Robbert
    13 juni, 2011 om 8:54

    Hoi Martijn,

    eerder deze week heb ik je ook wat dingen gevraagd ivm de aanschaf van een nieuwe homecinemaset. Ik ga losse componenten aanschaffen en voor de receiver ben ik nu uitgekomen op de Onkyo TX NR 509. Hier ga ik mijn digitale tv decoder + mediaspeler + ps3 + apple tv (misschien) op aansluiten en wil dus tv,muziek en films via de receiver afspelen.

    Nu eindelijk de beslissing gemaakt te hebben voor de receiver, moet ik nu de keuze gaan maken voor de boxen. Ik wil 5.1 boxen hebben maar weet niet goed welke aan te schaffen.
    Ik woon in een apartement, mijn woonkamer is ongeveer 5 meter lang en 3,5 meter breed en op de grond ligt parket.
    Recentelijk heb ik het geluid van een Harmon Kardon (cinefame 9bq) set gehoord en was vooral onder de indruk van het “volle” geluid van deze boxen. De speakers koop je voor rond de € 500 wat voor mij best veel geld is. Niet zo zeer voor het budget maar meer omdat ik geen audiofiel ben.
    Ik heb ook gelijkwaardige boxen gehoord van jbl en onkyo zelf maar de harmon kardon kwam veel beter (lees voller) over.

    Nu heb ik enkele vragen:

    – Is Harman Kardon een goede keuze en de beste keuze in die prijsklasse?
    – Welk merk/type zou jij adviseren aan iemand in mijn woonsituatie die max € 500 wil uitgeven?
    – Op internet ben ik nu ook de Canton movie 85 tegengekomen die ik er heel strak vind uit zien en die qua prijs ook nog eens heel interessant zijn. Is dit een goede keuze en qua geluid vegelijkbaar met de Harman Kardon?

    mvgr.

    Robbert

    • Martijn
      13 juni, 2011 om 12:34

      Hoi Robbert,
      Ik kan je wel advies gaan geven, maar dat is dan gebaseerd op mijn persoonlijke smaak. Wanneer het aankomt op luidsprekers zeg ik dat ook altijd dat je het echt moet gaan ervaren. Ga luisteren in winkels die deze luidsprekers hebben staan.
      Harman Kardon heeft vaak een voller geluid omdat de luidsprekers ontworpen zijn voor vooral popmuziek en surrround sound. Voor bijvoorbeeld jazz of klassiek klinkt een Canton speaker weer beter (naar mijn mening). Dat wil niet zeggen dat HK absoluut een goede keuze is in dit segment, maar JBL, Infinity of Canton zijn ook zeker goede keuzes. Het is echt een kwestie van smaak, dus lastig voor je in te schatten. Ik hoop je iets verder geholpen te hebben.

  10. betty
    17 juni, 2011 om 12:36

    Hallo, ik ben een cone, verbinding voor mijn luidsprekersdraden kwijt, nu ben ik overal geweest om te kijken waar ik het kan kopen, echter bij niemand terecht kunnen komen, waar kan ik het kopen of wat is het alternatief , ik hoor hetgraag

  11. Joris Van den Bremt
    21 juni, 2011 om 14:16

    Dag Martijn,
    ik heb onlangs een Onkyo709 aangeschaft en nu ben ik dringend op zoek naar een set surround speakers (pakket of apparte speakers).
    Ik zoek een systeem dat goed bij de versterker past met als focus films en games en ik weet echt niet in welke richting ik moet gaan.
    Heb ook schrik om bij speakers uit te komen die niet sterk genoeg zijn voor de versterker..
    Kamer is ongeveer 5m. op 5m.
    alvast bedankt voor je advies,
    Joris

    • Martijn
      21 juni, 2011 om 14:49

      Beste Joris,
      Wat zoek je precies? Moeten het kleine speakers zijn met een mooi design? Wil je staande speakers? Wil je ze ophangen? En wat is je budget?
      Er zijn veel mogelijkheden, maar uiteindelijk komt het altijd neer op persoonlijke smaak wat de audio betreft. Altijd zelf gaan luisteren voordat je iets koopt dus.
      Voor wat ik nu uit je verhaal kan halen kun je eens kijken naar de speakers van Harman/Kardon, JBL, Infinity of Canton. Zij hebben speakersystemen die redelijk wat aankunnen.

      • Joris Van den Bremt
        21 juni, 2011 om 15:27

        Alvast bedankt voor de snelle reactie, Martijn!
        Ik heb ook juist een SamsungTV UE55D8000 gekocht dus design is wel een beetje belangrijk. Dus liefst voor en center kleine staande speakers (die gaan op het lange TV meubel staan) en achteraan zuilen of speakers op een voet.
        Budget reken ik op een €1000 maar daar pin ik mij niet te echt op vast (kan indien nodig meer of natuurlijk minder zijn).
        Waar ik het meeste last mee heb is dat bij de specs van de Onkyo op hun site betreffende het vermogen het volgende staat:
        170 W/Ch at 6 Ω; maar bij andere review sites staat er dan 110W/Ch at 8 Ω. Van wat hangt dit af?
        Thx!

      • Martijn
        21 juni, 2011 om 18:45

        Daar moet je jezelf niet blind op staren. Deze weerstand is normaal en moet je je niet teveel van aantrekken. Bijna alle goede speakers (losse en systemen van de betere merken) kunnen moeiteloos met de receiver omgaan. Bij een hoge weerstand moet je alleen de volumeknop wat verder opendraaien als je indruk wilt maken. Maar, je receiver kan alle speakers gemakkelijk aan.

      • Joris
        21 juni, 2011 om 21:54

        Ok, dan ga ik denk ik voor de Harman/Kardon HKTS 60.
        Goeie keus? Bedankt voor de hulp!
        greetz
        Joris

      • Martijn
        21 juni, 2011 om 22:32

        Zeker een goede keus. Mooie speakers en een goed geluid. Daar kan je receiver zeker mee overweg.

  12. Willem
    29 oktober, 2011 om 10:10

    Martijn,

    Ik sta op het punt alles qua beeld en geluid te vervangen, maar wil eigenlijk mijn huidige luidsprekers (Bose Accoustimas 5 III: 1 subwoofer met de 2 draaibare melkpakken) niet kwijt. Ik heb op de site van Bose gelezen dat je “mijn” set goed kunt inpassen in een surroundset (als subwoofer en backspeakers). Wat zou ik volgens jou dan het beste kunnen aanschaffen vwb frontspeakers en centerspeaker? Ik wil kunnen luisteren naar 5.1 bij een film maar vind de Bose qua geluid nog steeds prachtig. Als receiver en dvd-speler denk ik aan een Yamaha in de serie 667.

    • Martijn
      29 oktober, 2011 om 13:22

      Hoi Willem,

      Waarom gebruik je dan ook geen Accoustimas speakers als front en center? Dat zou goed bij elkaar passen. Als je echt iets anders wil is het beter om eens bij een Hifi zaak te gaan luisteren. Er zijn zoveel mogelijkheden, voor verschillende smaken.

      • Willem Buis
        31 oktober, 2011 om 20:00

        Martijn,

        Volgens een medewerker van Bose is het systeem 5 III niet geschikt als onderdeel van 5.1 (overigens staat op de site van Bose dat het WEL geschikt is). Men raadt af de cubes direct op een surround receiver aan te sluiten ivm het feit dat ze defect kunnen raken doordat ze dan ook de lage tonen moeten weergeven. Ik kan dit niet beoordelen. Jij? Mocht het zo zijn, wat raadt jij aan om dan aan te schaffen? Bose verwijst mij naar de Accoustimass 10 of 15 (logisch, zijn weer eruo’s die binnen komen).

      • Martijn
        31 oktober, 2011 om 20:04

        Dat is mij niet bekend. En daarbij kun je volgens mij bij de betere receivers gewoon instellen waar de lage tonen wel of niet heen moeten. Zo kun je de front speakers vaak als ‘small’ instellen waardoor de lage tonen naar een subwoofer gestuurd worden.
        Mocht je voor een compleet nieuw systeem gaan dan zou ik kijken naar bijvoorbeeld Infinity, JBL of KEF. Hoeft niet duur te zijn en je behoudt het kleine formaat.

  13. Dennis Faber
    30 oktober, 2011 om 12:20

    Ik wil een 7.1 opstelling realiseren met 1 center, 2 front, 2 rear, 2 mid & 1 subwoofer (achter, naast de bank). Omdat de linker mid speaker bij ideaal geluid, midden in de woonkamer komt te staan, wil ik de fronts, rears & mids aan het plafond bevestigen (schuin naar beneden gericht). Weet iemand of dit nadelig is voor de surround ervaring? Heeft iemand een alternatief? Alvast bedankt

    een audio leek

    • Martijn
      30 oktober, 2011 om 15:18

      Het beste surround effect krijg je wanneer de speakers net iets boven oorhoogte staan. Wanneer ze dus boven je hangen zal het effect iets minder zijn of in ieder geval wat anders aandoen. Een alternatief is eigenlik de speakers gewoon plaatsen op de grond (of bij satelliet speakers op een standaard)

  14. Andre
    07 november, 2011 om 1:38

    Hallo,

    Ik zou graag wat advies willen hebben omdat ik een beetje in verwarring ben geraakt. Ik heb onlangs een Onkyo 509 receiver aangeschaft en ben nu op zoek naar een goede 5.1 surround set. Ik vind het vooral belangrijk dat het bij films echt goed klinkt.
    Ik ben een beetje op internet gaan rond kijken en mijn keuze was gevallen op een Harman/Kardon HKTS 16 of een HKTS 30 set. Ook zag ik dat heel veel mensen aardig enthousiast over deze sets waren.
    Omdat je natuurlijk wel graag wil horen hoe het klinkt ben ik het afgelopen weekend bij diverse zaken wat gaan luisteren.
    Bij mijn eerste luister sessie was ik echter niet echt onder de indruk van de HKTS 16. Ik vond vooral de subwoofer erg rommelig klinken, en niet echt een strakke bas hebben. Bij een andere zaak vond ik de bas ook niet echt krachtig. Vervolgens heb ik een Boston Acoustics A2310HTS gehoord. Hier was ik echt onder de indruk van het mooie en volle geluid. Vooral de subwoofer klonk hier een stuk beter en strakker. Hier hing echter wel een wat hoger prijskaartje aan(€800,-). Omdat ik toch nog steeds verbaast was over over mijn slechte ervaring met de Harman/Kardon sets, ben ik nog bij een andere zaak gaan luisteren. Hier werd ik echter tot mijn verbazing compleet omver geblazen door het geluid van de Harman/Kardon HKTS 60 en de HKTS 16 (de 60 iets meer dan de 16). Voor zover ik zie hebben de HKTS 16,30 en 60 allemaal dezelfde subwoofer.
    Hebben ze bij die andere zaken de boel gewoon slecht afgesteld? Of hebben ze bij deze zaak stiekem nog ergens een anders subwoofertje aan gezet?
    Wat is jullie advies/ervaring?
    Ik zit nu toch te twijfelen tussen de HKTS 30 en de A2310HTS. Er zit toch zo’n € 300,- verschil tussen deze sets. Is die € 300,- extra het geld waard?

    • Martijn
      07 november, 2011 om 9:36

      De eerste vraag is natuurlijk; welke receiver werd er bij beide winkels gebruikt? Dat maakt natuurlijk een groot verschil. Heb je gezorgd dat je de Onkyo kon beluisteren?

      • Andre
        07 november, 2011 om 10:40

        Dat weet ik niet meer 100% zeker. In sommige winkels hadden ze een bepaalde opstellen waar niet even snel gewisseld kon worden. Ook hadden ze niet overal een opstelling met de Onkyo die ik heb. Ik weet wel dat ik de speakers gehoord heb op een Harman/kardon receiver en een Onkyo. Welke type dat weet ik alleen niet meer(wel iets van 509,609 of 709).

      • Martijn
        07 november, 2011 om 10:49

        Toch kan dat het verschil wel veroorzaken. Daarnaast is de ruimte waarin het spul staat van belang, en de manier waarop het opgesteld is. Zo kan een subwoofer in een hoek een beter geluid geven dan wanneer deze tegen een vlakke wand staat. Ik heb zelf de HK sets eens beluisterd en deze geven redelijk wat bass. Ik denk dat je daarvoor niet voor de Boston hoeft te kiezen. Wel is Boston een zeer goed merk qua audio en kan je daadwerkelijk net dat beetje meer geven.

  15. Willem
    11 december, 2011 om 17:32

    Beste Martijn,

    Ik ben nog steeds op zoek naar nieuwe luidsprekers (5.1) en heb hier en daar al geluisterd maar ben er nog niet uit (hoeft ook niet op hele korte termijn). Wat ik nou jammer vind is dat ik heel positieve reacties lees over de nieuwste Boston Soundware S (dus niet de XS) en ook de Teufel 100 MK 2, maar ze nergens kan beluisteren. Qua prijs zijn ze praktisch gelijk, maar kun jij wat zeggen over de kwaliteit (misschien op basis van alleen merk)?

    • Martijn
      11 december, 2011 om 19:30

      Mijn ervaring is dat beide merken elkaar weinig ontlopen. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Teufel, maar het in inderdaad een nadeel dat je ze nergens kunt beluisteren. Het mooie van Teufel is dan dat je ze zonder problemen terug kunt sturen (je hebt ze zeg maar op proef) en daarnaast heb je jaren garantie. Boston is een zeer degelijke kwaliteit, dat zeker.
      De sets die je noemt naast elkaar gezet denk ik dat de Teufel net wat meer biedt.

  16. Andre
    12 december, 2011 om 20:25

    Beste Martijn,

    Naar aanleiding van je vorige reacties, ben ik nog bij wat verschillende winkels geweest om naar speakers te luisteren. Toch ben ik hier niet echt veel wijzer van geworden. Vaak hebben ze bepaalde speakers niet opgesteld staan of kan je ze alleen maar met een muziek cd in een 2.1 opstelling beluisteren. Ik ben het uitzoeken een beetje moe, en denk dat ik nu toch maar voor de Boston Acoustics A2310HTS ga. Ik lees hier goede verhalen over, en de speceficaties zien er goed uit. Ik heb echter nog een paar vraagjes.

    De Boston speakers zijn 10-150W en 8 Ohm.
    Mijn Onkyo 509 geeft 130W per kanaal bij 6 Ohm. Verder staat de volgende regel nog in de handleiding van de Onkyo: “Dynamisch vermogen 100 W (8 Ω, Front)”. Ik snap dit niet helamaal. Bij het eerste staat per kanaal, bij het tweede staat alleen Front.Hoe moet ik dit zien? Geeft de Onkyo minder watt bij meer Ohm?

    Ik wil graag zo veel mogelijk volume uit m’n speakers halen. Kunnen de 8 Ohm speakers ook op 6 ohm werken, zodat ik 130 watt naar de speakers kan sturen.

    De subwooder heeft een bereik van 35Hz tot 150 kHz. Alleen de duurdere subwoofers gaan tot 25 of zelfs 20 Hz. Is 35 Hz laag genoeg voor films(Bioscoop ervaring)?

    Wat is verder je advies over de dikte en type van de speaker kabels?
    Front speakers zal ongeveer 2-3 meter zijn
    Rear speakers zal ongeveer 5-8 meter zijn

    Alvast bedankt voor je reactie.

    • Martijn
      12 december, 2011 om 21:47

      Hoi Andre,
      Dat is inderdaad vaak lastig.

      Hogere impedantie kan je altijd aansluiten, maar je versterker/receiver kan dan niet zijn maximale vermogen doorgeven. Bijvoorbeeld, max 120 Watt bij vol open. Wil je dat ‘probleem’ niet hebben zul je luidsprekers met een iets kleinere of dezelfde impedantie moeten zoeken. Mijn gevoel is anderzijds vaak dat het verschil minimaal is, tenzij je echt alles vol, vol open zet.
      Qua subwoofer zou ik me daar geen zorgen over maken 35Hz is redelijk diep hoor en naar mijn idee zeker voldoende voor een goede bioscoopervaring. Kijk, het kan altijd beter en mooier maar is het maar net wat je budget is. Ik denk dat je qua kleine specificaties als Hz en Ohm jezelf niet heel druk moet maken. Het is jammer dat je de luidsprekers niet kunt beluisteren, want een beslissing hierop baseren is altijd goed.
      Qua kabels zou ik 3/4mm aanraden en dan een merk als Oehlbach. Enig advies is de lengte van de kabels voor de front speakers (achterspeakers) hetzelfde te houden om lag te voorkomen. Qua voor/achter zou ik dezelfde kabel kiezen.

  17. Michel
    20 december, 2011 om 21:09

    Beste Martijn,

    Ik heb je hulp nodig. Sinds kort heb ik een Onkyo TX-NR 609 aangeschaft. Gezien de opties, merk en de prijs vond ik dit een mooie receiver. Ik heb nu rond zitten kijken op internet wat nu kwalitatief goeie speakers zijn. Bij Teufel heb ik een mooie set gezien, de Columa 300. Deze speakers kan je helaas niet in de winkel luisteren, maar je heb ze 8 weken op proef.

    Hebben jullie ervaring met deze speakers?
    Zijn dit de juiste speakers voor mijn receiver?

    • Martijn
      20 december, 2011 om 21:36

      Beste Michel,
      Dat is inderdaad het nadeel van Teufel maar ik kan je wel verzekeren van hoge kwaliteit. Ik heb enkele sets zelf mogen ervaren en daarbij louter positieve ervaringen vernomen van mensen die sets als deze gekocht hebben. Teufel biedt een zeer degelijke en hoge kwaliteit tegen een goede prijs, juist omdat ze niet in winkels te vinden zijn. Ik heb meerdere keren Teufel systemen aangeraden met positieve uitkomst dus in dit geval doe ik hetzelfde. Lijkt mij in ieder geval een mooie keuze.

      • Michel
        08 januari, 2012 om 15:41

        Martijn,

        Inmiddels heb ik speakers van Teufel thuis. Wat een fantastisch geluid zit daarin!!!

        Het kost wat maar dat heb je ook wel wat, hahah

        Bedankt voor je goede advies.

        Groet, Michel

      • Martijn
        08 januari, 2012 om 15:46

        Hoi Michel,
        Dat is goed om te horen! Veel plezier en bij vragen hoor ik het graag!

    • Willem
      06 februari, 2012 om 19:14

      Michel,

      We zijn weer een aantal weken verder. Hoe bevalt de combi 609/Columa 300? Ik ben met name benieuwd naar het audio-gedeelte, dus zeg maar de gewone cd’s. Wat voor cd/dvd-speler heb jij op de 609 aangesloten? Ben erg benieuwd. Hoor het graag van je.

  18. ger
    21 december, 2011 om 14:45

    Hallo ik wou graag advies over hoe ver back suround speakers van speakercraft type wide moet monteren enwel hoeveel cm van hart speaker van de muur af
    en hoeveel cm van hart speaker tot hart speaker.

    Bij voorbaat dank

    Ger

  19. Willem Buis
    10 januari, 2012 om 20:05

    Martijn,

    Ik heb inmiddels weer wat merken beluisterd, maar het blijft lastig. Ik merk wel dat het niet automatisch zo is dat duurdere sets beter klinken dan de goedkopere. Ik denk toch dat ik tzt een Teufelset laat komen. Nu heb ik geen grote woonkamer (ca. 20m2) en dus ook geen ruimte voor de grotere jongens. Ik wil wel eens de Consono 35 proberen. Ik vraag mij alleen af hoe het kan dat men voor dat geld luidsprekers kan maken die zonder uitzondering zeer positief beoordeeld worden. Zou ik voldoende hebben aan deze set (komen zoals het er nu naar uitziet op een Onyo 609) voor met name muziek (cd/dvd) en op zijn tijd een film?

    • Martijn
      10 januari, 2012 om 21:52

      Het is maar net wat je gewend bent. Die luidsprekers bieden een zeer goed geluid, maar als je altijd B&W speakers had dan zal het tegenvallen. De prijs ligt lager dan gemiddeld omdat Teufel geen tussenpersonen kent (winkels). Ik denk dat je met Teufel niet snel teleurgesteld wordt.

  20. Mo
    13 januari, 2012 om 18:01

    Help!

    Ik heb een onkyo reciever TX-NR609.
    Heb 2 pioneer speakers en 2 pioneer surround speakers hangen, die ik eigenlijk nog niet wil vervangen.
    Heb ik nog een vijfde speaker nodig? ik mis het basgeluid.
    Ons werd verteld in de winkel dat het mogelijk zou zijn met deze set om muziek, you tube via een laptop op deze set af te spelen.
    Ik snap alleen niet hoe!

  21. arthur
    14 januari, 2012 om 11:19

    Hoi Martijn,

    Ik heb pas mijn oude JVC receiver vervangen door een onkyoNR609. Mijn frontspeakers zijn ook n beetje op leeftijd B&W VisionDS1 maar doen het in de ruimte hier (4×5) nog prima. Ik wil nu geld investeren in een subwoofer en/of een center speaker om mijn receiver nog beter te benutten. Zou ik deze dan ook van B&W moeten kopen, of maakt dat niet uit?
    Ik draai vooral live concerten en films (Bluray). Is het dan slimmer om met de woofer of de center te beginnen?
    alvast bedankt
    groet
    Arthur

    • Martijn
      14 januari, 2012 om 14:29

      Hoi Arthur,

      Je hoeft niet perse voor B&W te gaan, maar het zou mooi zijn als je natuurlijk een paar speakers kunt proberen. Ik zou met de center speaker beginnen.

  22. Erik
    21 januari, 2012 om 16:52

    Martijn..,

    ik was op zoek naar een nieuwe (complete) set, maar ben na het lezen van de site denk ik wel overstag om losse componenten aan te schaffen… Ik ben er inmiddels na wat gesnuffel wel achter dat receivers en luidsprekers in elke prijsklasse te verkrijgen zijn.

    Kun je gewone zuilluidsprekers ook als bijvoorbeeld een 2.1 component aansluiten of valt dan het hele effect weg..?

    • Martijn
      21 januari, 2012 om 16:55

      Hoi Erik,

      Als je ze 2.1 aansluit krijg je puur stereo (+ bass) geluid. Natuurlijk bevatten de meeste receivers technieken die het zo kunnen omvormen dat het ruimtelijker klinkt, maar echt surround geluid zul je op deze manier nooit krijgen.

  23. Willem
    14 februari, 2012 om 9:48

    Ik heb een afspraak kunnen maken om de Boston Ac. A-serie te beluisteren. Mijn idee is om 4x A25 cq A26 te plaatsen icm de A225c center en de 250 subw. Heb jij nog tips en trucs voor het luisteren op zich? Als het bevalt wil ik ze aansluiten op hetzij de Onkyo NR609 icm BD-SP809 of de Denon AVR-1912 icm DPB-1611UD. Het was winkel in, winkel uit en talloze uren in reviews op het web, maar ik heb de keuze inmiddels beperkt tot deze 2. Verstandige combi met het oog op de nadruk op audio?

  24. Harm
    26 februari, 2012 om 19:01

    Ik ben van plan de Onkyo HT-S6505 set aan te schaffen en heb een vraag over de kabellengte van de ‘achterspeakers’. Ik moet hiermee minimaal 6 maar denk meer meter mee overbruggen om de achterspeaker op de juiste plek te krijgen. Zit hier zoveel kabel bij of is er een goede optie om de kabel te verlengen en geen geluidsverlies te krijgen?
    Bij voorbaat dank voor de reactie.
    Groet Harm

    • Martijn
      26 februari, 2012 om 23:26

      Ik denk dat er voor de achterspeakers genoeg kabel bij zal zitten (als het meegeleverd wordt) maar mocht dat niet zo zijn zou ik niet verlengen maar gewoon kabel op maat kopen. Verlengen gaat vaak ten koste van kwaliteit dus neem het zekere voor het onzekere.

  25. Cor
    07 april, 2012 om 9:37

    Beste,

    We hebben een philips tv 40pfl6606h,
    We willen graag luidsprekers hier achter maken met een bass box.
    Kan ik luidsprekers van een pc bv, speedelink sl-8209 vivo 2.1 subwoofer systeem hiervoor grbruiken?
    Ik heb ze een keer geleend van mij zoon en aan de tv aangesloten, dit werkte goed, alleen had ik ze aangesloten op de koptelefoonaansluiting, wanneer ik dan de tv zachter zet blijven de boxen hard staan.
    Zou ik met een verloopstekker van pin op tulp deze ook kunnen aansluiten op de tulpuitgang van de tv,
    Zou dan het geluid ook harder en zachter gaan wanneer ik de tv harder of zachter zet?

    Graag hoor ik van U
    Mvgr Cor

    • Martijn
      10 april, 2012 om 23:03

      Hoi Cor,
      Dat durf ik niet te zeggen. Het beste kun je dit bij Philips zelf of een winkel navragen. Sommige audio uitgangen hebben dit niet namelijk.

  26. Joriek
    28 april, 2012 om 14:55

    Ben op zoek naar platte/inbouw speakers voor in een 5.1 systeem. Budget is 2000 euro ( sub incl ). Na heel wat opzoek werk bleek de KEF T305 serie aan m’n eisen te voldoen. Al vind ik het bereik echter klein. Wat zijn de meningen over deze speakers ?
    Inbouw speakers zijn ook een optie. Het probleem is echter dat er erg veel inbouwspeakers bestaan waardoor ik niet kan kiezen.
    Iemand enige suggesties welke inbouwspeakers goed zijn en aan mijn budget kunnen voldoen ?
    Tot slot:
    KEF T305 of inbouwspeakers ?

    Alvast bedankt!

    • Martijn
      28 april, 2012 om 15:20

      Beste Joriek,
      Helaas heb ik weinig ervaring met inbouwspeakers maar heb wel de KEF T305 een paar keer gehoord. Dat zijn zeker goede speakers en ik zou ze dus ook zeker aanraden. Ik ga er vanuit dat inbouwspeakers ook in deze klasse te vinden zijn, maar daar ben ik nog te onbekend mee. Wellicht iemand anders hier.

  27. Joris
    07 mei, 2012 om 14:47

    Beste Martijn,

    Ik ga binnen kort een Yamaha receiver kopen (RX-V671). Hiervoor ben ik op zoek naar een 5.1 speaker set van rond de 200-300 euro.

    Ik heb een aantal boxen gezien, geselecteerd:
    – Teufel Consono 35
    – JBL SCS200
    – Canton Movie 85 CX

    Heb jij toevallig een advies klaar staan wat betreft deze boxen (of een beter suggestie)?

    Groet,

    Joris

    • Martijn Chel
      07 mei, 2012 om 15:42

      Hoi Joris,
      Met de JBL’s heb ik nog geen ervaring maar kijkend naar artikelen en specs lijken me dit goede speakers voor dat budget. De Canton heb ik een paar keer voorbij horen en zien komen en kwamen me wat schel over. De Teufel luidsprekers zijn ook een goede keuze, met een warm en vol geluid. Je hebt eigenlijk wel een paar van de betere sets uitgekozen denk ik.

  28. Peter
    22 mei, 2012 om 10:45

    Hallo Martijn,

    Ik heb inmiddels een hele hoop gelezen over de plaatsing van de surround speakers. Ik kom niet echt tot een heel duidelijk statement en hoop dat je me kunt helpen.
    Ik wil de 2 achterspeakers het liefst aan de muur bevestigen maar wat is nu de goede hoogte/afstand?
    Alvast bedankt.

  29. gerlineke
    22 mei, 2012 om 22:11

    Hallo,

    Ik heb deze website is goed door gelezen en heb besloten om mijn home cinema zelf samen te stellen.
    Qua recieven heb ik de Denon 1912 in gedachten. Maar nu de boxen nog…
    De kamer is een L-vorm, het tv zitgedeelte is zo’n 30m2. Wel moeten de speakers direct naast de bank komen te staan (door L vorm en grootte van de bank), dus gaat mijn voorkeur uit naar boekenplank luidsprekers op standaard of aan de muur.
    Nu zou ik graag willen weten wat je ervaring/ mening is van de volgende sets:
    – Teufel consono 35
    – KEF KHT 1505
    – Canton movie 130
    – harman/Kardon HKTS 16
    Of misschien nog een andere optie, dat kan ook.

    Alvast bedankt voor de moeite en ga zo door met deze mooie site.

    Gr. gerlineke

    • Martijn Chel
      23 mei, 2012 om 23:30

      Van deze sets zou ik de voorkeur geven aan de Teufel of KEF. De Canton heb ik niet uitgebreid mogen horen tot op heden maar wat dat merk betreft ben ik meer onder de indruk van de wat grotere speakers. De KEF speakers hebben een heel breed bereik en geven vooral een zeer helder en indrukwekkend geluid. De Teufels vind ik persoonlijk wat warmer en de Sub spreekt me meer aan. Deze overstemt namelijk niet waar andere subs dit wel snel doen.
      Ik denk dat je met een van deze twee sets een goede keuze maakt.

      Bedankt!

      • Gerlineke
        23 mei, 2012 om 23:46

        Dank voor je advies! Nu heb ik vandaag bij een collega een klipsch quintet 3 set gehoord (met ksw10 subwoofer) ik moet zeggen dat dit erg mooi klonk! Het weekend ga ik de KEF beluisteren, maar was benieuwd wat jouw ervaring met klipsch is. Heb een mooie aanbieding gezien van deze set dus dacht dat het ook een mooie optie zou kunnen zijn.
        Alvast bedankt.

      • Martijn Chel
        24 mei, 2012 om 1:41

        Helaas heb ik zelf geen ervaring met deze set maar ziet er qua uiterlijk en specs goed uit. Lees ook wat goede dingen erover. Maar, wat je zegt is het belangrijkste; ga luisteren, het liefst met de receiver die je wilt.

  30. Remco
    06 juni, 2012 om 19:22

    Ik heb net mijn nieuwe set binnengekregen. Een Yamaha rx-v473 en canton movie 5.1 85 boxen set. Misschien een gekke vraag, maar hier zaten geen luidsprekerkabels bij. Moet ik nog ergens specifiek op letten als ik ze koop, of zijn goedkope kabels ook goed?

    • Martijn Chel
      06 juni, 2012 om 19:27

      Ik zou niet voor de goedkoopste kabels gaan. Een dikte van 2.5mm is aan te raden. Kijk ook even naar een goede afscherming.

    • Ed
      14 juni, 2012 om 16:44

      Goedkope kabel, zoals gebruikt voor aansluitingen van apparaten op netspanning, is voldoende. Laat je niet misleiden door zogenaamde hifi (of erger: High End) kenners door je dure kabels aan te laten smeren.
      1,5 mm² of 2,5 mm² flexibel snoer is ruim voldoende. Goede isolatie is in zoverre van belang dat voorkomen moet worden dat er sluiting gemaakt kan worden. De isolatiedikte of -soort van luidsprekerkabel heeft geen invloed op de geluidskwaliteit.

      • Remco
        14 juni, 2012 om 20:25

        Gezien de kabels een lengte moeten hebben van ca 15m heb ik gekozen voor de 2,5 mm kabels. Gelukkig niet de meest duurste. Deze waren rond de €2,- per meter. Ga het morgen installeren. Ben benieuwd. In ieder geval bedankt voor de adviezen.

  31. judith
    25 juni, 2012 om 12:16

    hallo.
    Een vraagje
    Ik heb een home cinemadet merk JVR 16108f
    mijn kabel naar de grote geluidbox met 8 pitjes is stuk
    zou je deze los kunnen kopen, zoja hoe duur zijn deze

    • Martijn Chel
      25 juni, 2012 om 12:55

      Je zou even met JVC contact op moeten nemen maar ik ben er bang voor. Dat is het nadeel van alles-in-een set.

  32. cor
    29 juni, 2012 om 20:32

    Misschien een ingewikkelde vraag van een leek.
    Ik heb een oude maar goede sub woofer ( B&W) gekregen maar heb vraagtekens bij het aansluiten.
    Er zitten achter in de kast 4 aansluitingen, +&- links en +&-rechts, maar achter in mijn receiver (pioneer LX75) heb ik maar 1 aansluiting om de sub aan te sluiten. Iemand een idee hoe aan te sluiten of is dit niet te doen?

    Bij voorbaat dank, Cor

    • Martijn Chel
      02 juli, 2012 om 14:45

      Dat klinkt als een passieve subwoofer en die kun je niet op deze aansluiting kwijt. Om jouw subwoofer dus werkend te krijgen heb je een aparte versterker nodig.

  33. Mike
    03 juli, 2012 om 7:59

    Beste lezer,

    Ik heb een (goedkoop) blu ray 2.1 home cinema setje gekocht van philips, het beeld bevalt goed maar het geluid valt me erg tegen.

    Is er een mogelijkheid om dit met de bestaande set of wellicht via mijn panasonic plasma tv te verbeteren.

    Ik zat te denken aan een paar extra boxen JBL one control bijvoorbeeld echter heb ik geen idee hoe ik deze aan zou kunnen sluiten zonder tussenkomst van een extra versterker.

    graag jullie advies.

    bedankt

    • Martijn Chel
      03 juli, 2012 om 9:43

      Beste Mike,
      Je hebt inderdaad altijd een versterker nodig dan, tenzij je actieve speakers aansluit (met eigen aansturing en voeding).

      • Mike
        03 juli, 2012 om 10:12

        Hoi Martijn,

        Bedankt voor je snelle reactie, sorry voor een wellicht domme vraag 😉 Maar hoe kan ik zien of het een actieve speaker is.

        Bijvoorbeeld de JBL Control One

        alvast bedankt.

      • Martijn Chel
        03 juli, 2012 om 10:24

        Hoi Mike,
        Je moet zoeken naar luidspreker met een eigen stekker en een tulp ingang voor de audio. Die kun je op je set of TV aansluiten. Control One werkt middels speaker kabels.

      • Mike
        03 juli, 2012 om 13:58

        Hoi Martijn,

        Van een aantal winkels krijg ik te horen dat ik eventueel ook de huidige draden door zou kunnen knippen zodat ik de JBL one Control boxen aan zou kunnen sluiten.

        Echter vraag ik me af of dit een beter geluid zal gaan geven

        Op dit moment zitten er 100w satelliet speakers aan vast van het merk philips waar de blu ray set ook van is.

        Het totale uitgangsvermogen is 400 w.

      • Martijn Chel
        03 juli, 2012 om 14:09

        Hoi Mike,
        Dat vind ik eerlijk gezegd een heel erg slecht advies. Een alles-in-een set is compleet afgesteld op de componenten die erbij zitten en het is nooit aan te raden zelfs te gaan kuntselen om hier andere componenten tussen de zetten. Dat is 1. niet goed voor de kwaliteit en 2. kan het componenten breken.

      • Mike
        03 juli, 2012 om 14:11

        Bedankt voor je advies Martijn.

        Nog een laatste vraag want ik denk dat ik de set gewoon op marktplaats ga zetten.

        Welke Blu ray home cinema set zou je aan kunnen bevelen en zou je dan voor 2.1 of 5.1 gaan.

        bedankt alvast.

        grt

        Mike

      • Martijn Chel
        03 juli, 2012 om 14:22

        Als je veel om surround effecten geeft zou ik zeker voor een 5.1 set gaan. Als dat niet zo belangrijk is, is een 2.1 set voldoende. Er is niet perse een set die ik zou aanraden. Alles je een alles-in-een set wilt dan kun je het beste kijken naar Samsung, Panasonic, LG of Philips modellen. Let goed op dat er voldoende aansluitingen opzitten voor al je apparatuur en wellicht ook functies die je nodig hebt. Over het algemeen zijn de sets met een prijs tussen de 200 en 400 euro wel van goede kwaliteit voor de gemiddelde huiskamer.

  34. Edwin
    05 juli, 2012 om 18:43

    Hoi,
    Ik overweeg een AV receiver te kopen, maar wil geen home cinema set. Ik wil staande boxen kopen van het merk Boston Acousic A360 en die aansluiten op een AC receiver. Ik wil de AV receiver omdat ik de overige functies wel wil (zoals ook mijn TV, Ipod enz). Voor de receiver heb ik beperkingen qua afmetingen. Mijn oog is gevallen op de nieuwe Denon AVR 3313. Kan dit in combinatie met de boxen die ik op het oog heb of moet ik van het AV receiver idee afstappen? Ik ben bang een miskoop te doen omdat de AV receiver mogelijk niet de kwaliteit biedt die ik zoek voor audio.
    Graag je advies

    • Martijn Chel
      05 juli, 2012 om 18:54

      Hoi Edwin,
      Wat bedoel je met ‘ik wil geen home cinema set’? De speakers die je noemt passen erg goed bij de Denon receiver, al heb ik ze natuurlijk niet samen gehoord. Technisch gezien is het allemaal mogelijk en heb je juist een AV receiver nodig. Daarbij zal de AVR-3313 je waarschijnlijk niet snel teleurstellen.

    • aubrey
      08 juli, 2012 om 10:09

      Hoi Edwin,

      Ik denk dat je goede keus maakt met een losse reciever. Kwaliteit van losse componenten zijn meestal beter dan die van setjes. Mijn vrouw zou graag zien dat ik over ga naar een alles in 1, echt niet(laatst 4 staande nieuwe speakers en 1sub+ 1center gekocht van Mordaunt-short).
      Kwaliteitvan de setjes zijn meestal veel minder.
      Bij componenten van audio merken zoals Denon, Marantz, Harmonkardon, etc zijn een stukken beter,dan van de setjes zoals Lg samsung etc. In surround zullen ze misschien goed klinken maar in stereo (muziek)meestal veel minder.
      Het Belangrijkste van een versterker/reciever is de voeding die wordt gebruikt. De grote merken hebben meestel een veel betere voeding dan de Setjes.
      De meeste merken gooien met 150 watt of meer,is dit belangrijk? Een goede versterker of speakers is de watt’s niet zo belangrijk.Een versterker/Reciever met een vermogen van 50Watt/kanaal kan misschien veel meer geluid produceren dan een 150watt setje. Bij de setjes wordt meestal de piek vermogen aangegeven en niet wat ze continu aan kunnen (belasting geduren een lange tijd). Werkelijke vermogen van het setje kan misschien maar 25 watt zijn en kunnen pieken aan van 150 watt voor een paar sec..
      Voor de meetste goede versterkers is de inpedantie(4,6,8 ohm)niet echt belangrijk. ze kunnen deze meestal goed verwerken. Alleen bij 4ohm speakers moet jouw versterker harder werken, maar dit moet voor Denon geen probleem zijn.
      Het merk audio is voor iedereen anders, iedereen heeft nu namelijk zijn eigen smaak muziek/film en butget. Door het zelf te beluiteren kan je het beoordelen of hij goed is of niet. Iedereen heeft een eigen voorkeur voor muziek/film beleving. De ene houd van heelveel bas en de andere van helder,scherp geluid of muziek/film waar de balands en details goed worden weergegeven. Geluid moet bij jouw emoties kunnen los krijgen en dan is het geschikt voor jouw. Dit geldt voor namenlijk voor de speakers.
      Belangrijk is voor een goede keuze: Smaak/ uiterlijk,Budget, match tussen de verschillende componten (bij een setje heb je hier meestal geen probleem mee) ruimte waar hij komt te staan (de inrichting bepaalt voornamelijk het geluid van jouw audio(tegel-, houtenvloer grote en vorm van de ruimte en de bekleding van de ruimte en natuurlijk positie van jouw speakers)ook belangrijk is dat bij langdurig luisteren mag een systeem je niet een gevoel geven dat je geluids moe wordt. Soms heb je als je lang luistert bij hogere volumes dat de je denkt nu even dat ding uit.

      heelveel succes met zoeken van een leuke geluidsinstalatie. Tip kijk ook eens naar Marantz.

  35. cor
    05 augustus, 2012 om 22:16

    Hallo allemaal, op zoek naar een nieuwe receiver. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Cambridge 551r.
    Moet deze nog wel gaan beluisteren maar misschien is er iemand die deze in bezit heeft of wel eens beluisterd.
    Ik kan nergens op het net een recensie vinden.

    Cor

    • Martijn Chel
      05 augustus, 2012 om 22:43

      Helaas zelf geen ervaring mee maar qua specs en reputatie lijkt me dat geen slechte keuze.

  36. Erik
    07 augustus, 2012 om 14:40

    Hallo,

    Welke speakers passen goed bij een Marantz SR6006 wanneer je voor een 2.1 opstelling kiest.

    Groeten,

    Erik

  37. Joke
    11 september, 2012 om 11:31

    Ik heb de Onkyo TX-NR509 reciever en JBL speakers.Beide zijn +/- 1 1/2 jaar oud. Nu doet het probleem zich voor, dat de subwoofer soms een harde klap produceert alsof het onweerd. Waar zou dat aan kunnen liggen? heb er eerder geen problemen mee gehad.

    Hopelijk kan iemand mij helpen?
    gr.Joke.

    • Martijn Chel
      11 september, 2012 om 18:56

      Het is een actieve subwoofer neem ik aan? Dan kan een geaard stekkerblok wel eens helpen.

      • Joke
        11 september, 2012 om 20:06

        Hoi Martijn,
        Bedankt voor je reactie,Ik heb toevallig vanmiddag een overspannings kontaktdoos aangesloten maar helaas het werkt niet.
        Nu heb ik mijn oude subwoofer van Pioneer aangesloten en heb tot nu toe nog geen last gehad. Dus ben ik bang dat de SW van JBL kapot is.Ik heb de set JBL SCS200.6/230.
        m.v.g. Joke.

      • Joke
        11 september, 2012 om 20:35

        o,ja. wat ik nog vergat, is dat ik nergens in de buurt een geaard stopkontakt heb, dus zal die geaarde overspannings doos ook niet helpen lijkt mij.

      • Joke
        05 oktober, 2012 om 16:38

        Heb besloten om geen surround speakers meer te nemen en ben overgestapt naar zuilen speakers van Magnat de Quantum 655 ( na enig speurwerk, bij Homecinema terecht gekomen waar ik zeer goed geholpen ben en verschillende speakers te hebben beluisterd)
        Wowwww wat een genot om dit horen.Ik ben een klein beetje audiofiel en wil dan ook echt genieten van een strakke bas en heldere tonen.na het inspelen worden ze steeds mooier. Voor mij nooit geen surround speakers meer.Wat een Timbre.
        groetjes Joke.

      • Martijn Chel
        05 oktober, 2012 om 16:44

        Dat is goed om te horen! Veel plezier ermee!

  38. Patrick
    05 oktober, 2012 om 14:53

    Hi,

    Ik ben opzoek naar een nieuwe home cinema set combi.
    Ik zat zelf te denken aan de marantz SR5007 maar weet niet welke boxen ik hierbij kan nemen. Heeft iemand ervaring met de marantz versterker en een aanbeveiling kwa boxen. Ik wil ongeveer 700 euro max uitgeven. Ik kwam de Harman Kardon HKTS 60 tegen maar weet niet of dit een goede keus is.

    Gr,

    Patrick

    • Martijn Chel
      05 oktober, 2012 om 16:44

      Dat is altijd de meest lastige vraag. Het antwoord daarop heb ik helaas niet. Het beste wat je kunt doen is gaan luisteren. Ga naar een Hifi zaak (die hebben vast een SR5007 staan) en vraag of je deze met wat speakers mag luisteren.

  39. A. Alberts
    07 oktober, 2012 om 15:58

    Hallo,

    Wij hebben sinds kort een 3D tv (Samsung) gekocht met Blu-ray 3d speler(Pioneer) en een en ander aangesloten op een oude receiver waardoor er een mooi geluid de kamer inkomt. Tot zover werkt het allemaal.
    Nu hebben we een equalizer (ook oud) die we er ook tussen willen hebben maar helaas, de boxen (Elac) vallen om de beurt uit. Na een tijdje komt het geluid wel weer maar tv kijken wordt wat moeilijk zo.

    Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen? Is het toch het nieuwe met het oude wat niet ‘matched’?

    • A. Alberts
      07 oktober, 2012 om 17:34

      Het is opgelost, verkeerde uitgangen gebruikt….

  40. Judith
    14 oktober, 2012 om 21:55

    Hallo!

    Wij willen een nieuwe homecinema (Samsung ivm Samsung-tv) aanschaffen. In de woonkamer, waar ook de TV staat, willen we 4 boxen ophangen en de subwoover plaatsen. In de keuken willen we ook 2 boxen ophangen en de mogelijkheid hebben om alleen in de keuken muziek te horen en in de kamer televisie (hoeft niet over de boxen, maar mag uiteraard ook gewoon dat het geluid uit de tv komt) te kijken. Waar moeten we op letten als we een nieuwe set gaan aanschaffen?

    We hopen van je te mogen horen!

    Groeten,
    Judith

    • Martijn Chel
      15 oktober, 2012 om 0:03

      Sowieso is een alles-in-een home cinema set geen optie.
      Check dit artikel, daar staat alles dat je moet weten;
      http://www.homecinemamagazine.nl/2012/08/hoe-werkt-multi-zone-en-multi-room-audio-op-een-home-cinema-receiver/

    • Jaap
      22 oktober, 2012 om 3:59

      Ik overweeg juist om deze reden de Yamaha RX-V673. Hiermee kan je naast het surround geluid in de woonkamer elders een 2e zone voorzien van speakers die naast het filmgeluid ook gelijktijdig het geluid van andere bronnen (radio) weer kunnen geven…

      • Jaap
        28 oktober, 2012 om 9:29

        Als gezegd overweeg ik de aanschaf van een Yamaha RX-V673 receiver maar… als ik dan voor 5 a 600,- over heb voor speakers wordt het ineens erg lastig.
        -De receiver produceert max 150watt per kanaal maar past de speakerset van Teufel Columa 300 wel bij? (max 100watt).
        Welke speakers zouden er mischien beter bij passen gelet op de specificaties van de receiver en mijn budget?
        ———————————————————-
        -Achter op de receivers aansluitingen voor compelete surroundspeakerset, maar in de handleiding van veel speakersets staan de overige speakers aangesloten op de subwoofer… welke aansluitingen dien je nu te gebruiken.. Receiver of die van de Sub?

        Als iemand mij met deze vragen zou kunnen helpen.. graag!

      • Martijn Chel
        28 oktober, 2012 om 11:00

        Dat is heel lastig Jaap, aangezien speakers een persoonlijke kuze zijn. Het is dan ook verstandig te gaan luisteren naar het geluid dat speakers voortbrengen. Het nadeel van Teufel is dat dit niet kan, maar je kunt ze wel kosteloos terugsturen als ze niet bevallen. Maar, de Columa 300 lijkt me zeker niet verkeerd voor deze receiver hoor. Je moet je receiver alleen niet vol opendraaien, maar dat hoor je vanzelf 😉
        Dat laatste van het aansluiten op de subwoofer is voor het eerst dat ik dit hoor. Dan hebben we het volgens mij over de goedkope (alles-in-een) setjes van Panasonic, Sony, Philips, etc. Losse speakersets van Teufel, JBL, Harman, etc. worden gewoon op de receiver aangesloten.

  41. Cor
    18 oktober, 2012 om 11:18

    Hoi,

    Ik heb zojuist de Home Cinema set BCS-727 aangeschaft.
    Nu blijkt dat het luidsprekerkabeltje naar de Re. achter speaker ongeveer 15 meter moet zijn.
    Het kabeltje naar de Li. achter speaker is 10 meter.
    Ik kom dus voor de Re. achter speaker 5 meter te kort.

    Aan de speakerzuilen zelf lopen de kabeltjes naar binnen en kun je niet bij komen.
    De andere kant van de kabeltjes naar de receiver hebben vaste stekkers.
    Ik begreep ook dat kabels naar de speakers altijd dezelfde lengte moeten hebben.Het zijn maar hele dunne kabeltjes.

    Kun je mij adviseren hoe dit is op te lossen?
    En als ik dan toch de kabels moet vervangen of verlengen is het dan niet beter gelijk dikkere kabels te gebruiken als dit tenminste een beter resultaat geeft.En hoe doe ik dat dan? Kabeltjes dichtbij de speaker zuilen door knippen en ander kabeltje er aan solderen? En dit ook aan de receiverkant dichtbij het stekkertje door knippen en daar dus ook de kabel aan solderen?

    Zoals de situatie nu is kan ik de set niet installeren.
    Ik hoor het graag.

    Vast bedankt.

    Cor

    • Martijn Chel
      18 oktober, 2012 om 11:24

      Hoi Cor,
      Dat is een lastige, want je hebt te maken met een alles-in-een set. Daarvan is alles dus op elkaar afgesteld en werkt het als één geheel.
      De kabels verwijderen en andere kabels toevoegen lijkt mij dan ook geen goed idee, tenzij je echt goed weet wat je doet. Dikkere kabels gaan waarschijnlijk niet werken aangezien deze kabels precies op maat gemaakt zijn.
      Je koopt een set met 10 meter kabel, dan wordt er ook vanuit gegaan dat je niet meer nodig hebt. Deze sets zijn niet gemaakt om uit te breiden.
      Je kunt (geen advies) de kabel doorknippen en verlengen, maar dan zou ik wel voor dezelfde kabel gaan. Probleem is alleen dat je die waarschijnlijk niet los kunt kopen.

      • Cor
        18 oktober, 2012 om 16:09

        Hoi Martijn Chel,
        Dank voor je advies.
        Ik had aan Pioneer ook gevraagd wat te doen.
        Dit kreeg ik net als antwoord:
        “Helaas zijn er geen langere lengtes leverbaar.
        U kunt de kabels wel verlengen, alleen dient u ze goed te isoleren. Dikkere kabels is niet direct nodig voor korte lengtes.” Einde citaat!

        Ze zeggen dus eigenlijk dat dikkere kabels wel mogen.Ik mag ze dus wel verlengen maar hoe doe ik dat. Zoals ik schreef,
        Dichtbij de speaker en dichtbij de stekkertjes doorknippen en een langere kabel er tussen solderen?
        Dus tips zijn welkom.
        Dankjewel alvast.

      • Martijn Chel
        18 oktober, 2012 om 16:16

        Hoi Cor,
        Ok, op zich vreemd dat ze dat zo zeggen, maar goed.
        Ik heb zelf nog geen speakerkabels op die manier verlengt dus ik kan je daar geen goed advies in geven. Even Googlen voor de beste manier denk ik.
        Dikke kabel mag ook wel, maar heeft geen al de andere kabel dun is en daarbij ben ik benieuwd of dat past.

  42. Roy
    18 oktober, 2012 om 14:49

    hallo allemaal!

    Ik heb een vraagje namelijk het volgende; Ik heb van de week een Yamaha receiver gekocht en ben nu op zoek naar een leuk 5.1 setje. Ik twijfel tussen JBL en harmon kardon. Om precies te zijn de JBL cinema 300 of de Harmon Kardon HKTS 16BQ. Kan iemand mij het gemakkelijker maken?

    Ik hoor graag van jullie

  43. Julien
    06 november, 2012 om 14:14

    Hallo,

    Ik heb hier een onkyo home cinemaset.Alles is keurig verbonden via hdmi naar mijn tv.Het probleem is dat ik alleen maar geluid krijg uit de linker-en rechterspeaker en uit de subwoofer.De middenspeaker en de 2 achterste(surround)doen helemaal niets.Als ik met het microfoontje test geven ze wel geluid.Waar en hoe stel ik dat in want heb er totaal geen verstand van?

    • Martijn Chel
      06 november, 2012 om 14:23

      Hoi Julien,
      Dat lijkt een instelling te zijn waardoor je stereo geluid krijgt. Als een TV uitzending stereo is dan is de kans dat de receiver dit zo overneemt. Heb je hetzelfde wanneer je een Blu-ray film kijkt?
      Je kunt op de receiver bij de instellingen surround formaten kiezen, volgens mij zelfs snel via één knop op de afstandsbediening. Dan wordt stereo omgevormd tot Dolby Digital bijvoorbeeld.

      • Julien
        06 november, 2012 om 14:34

        Nog geen blu-ray getest maar had wel graag surround gehad bij het kijken naar films van tv.Welke knop zou dat dan moeten zijn want heb al vanalles geprobeerd via de afstandsbediening?Als ik de radio op de reciever opzet doen ook alleen de 2 speakers en de subwoofer het.

      • Martijn Chel
        06 november, 2012 om 14:42

        Dat kan kloppen, maar je zou even de handleiding moeten lezen. Ik kan zo ook niet zien welke knop het is. Je kunt in ieder geval eenvoudig stereo omvormen tot surround geluid. Maar, hou er rekening mee dat dit dus geen echt surround is aangezien het bronmateriaal stereo is. Het wordt softwarematig omgezet.

  44. Rene Harley
    13 november, 2012 om 3:47

    Hallo ik heb een vraag, kan je bij een goede surround versterker van zeg 5 x 100w of 7 x 100 w aan 8ohm luidsprekers met verschillende impendanties gebruiken zonder problemen? Bijvoorbeeld een Quad l-ite soundbar van 4ohm met achterluidsprekers van Elac (dipol 60)van 8ohm(nominal)hierop staat dat deze geschikt zijn voor versterkers met een uitgangsignaal van 4-8ohm! Ik heb deze nog liggen en zijn nog zgan dus zonde om weg te doen! 😉 Of gaat je versterker dan stuiteren? Alvast bedankt voor het advies!

    groetjes René

    • Martijn Chel
      13 november, 2012 om 18:00
      • René Harley
        13 november, 2012 om 18:31

        Hallo en bedankt voor de snelle reactie, als ik het goed begrijp kan het dus wel!
        Alleen moet de av versterker dan genoeg stroom kunnen leveren aan 4 ohm?
        Als je dus op de versterker in kan stellen dat alle luidsprekers met 4 ohm aangestuurd
        worden is er dus niets aan de hand? Ik denk aan een Onkyo 818 of Cambridge Azur 551R,
        Daarmee moet het wel lukken toch?
        Groetjes René

      • Martijn Chel
        13 november, 2012 om 18:47

        Ja, je moet alleen meer kracht leveren waardoor je bij een (zeer) hoog volume kans het dat de versterker het niet meer trekt.
        Zou dus zeker moeten werken.

  45. willy
    17 november, 2012 om 12:35

    Hallo,

    Heb gisteren een Panasonic TX-L42ET5E gekocht. Nu ben ik in het bezit van een ANALOGE 5.1 set van Woxter, deze was aangesloten op een geluidskaart met 3 jacks.(Fenomenaal geluid THX) Mijn idee is om deze aan te sluiten via de optische audio-uitgang van mijn nieuwe tv. Na een tijdje googelen heb ik een Digital Sound Decoder gevonden met optische ingang en analoge uitgang (3 jacks).
    Zal deze opstelling werken om alle media welke ik bekijk op de tv in 5.1 geluid weer te geven? Met andere woorden is het signaal wat uit de optische uitgang van de tv komt 5.1?
    Alvast bedankt voor uw reacties.

    • Martijn Chel
      17 november, 2012 om 12:40

      Hoi Willy,
      Dat ligt eraan wat de bron uitstuurt. Als je een smartcard voor digitale TV in de TV hebt zitten zou dit Dolby Digital 5.1 kunnen zijn. Maar, DTS-HD en dolby TrueHD kunnen technisch gezien naar door een optische kabel.

      • willy
        17 november, 2012 om 13:13

        Hallo, Martijn.

        Zeer bedankt voor je snelle reactie, ik zal vnl films willen afspelen via usb of streaming via DLNA vanaf een pc. Velen van deze films zijn inclusief 5.1 geluid. Mijn twijfel is of de optische uitgang van de tv deze signalen goed door zal geven naar zo,n Digital Sound Decoder.De fabrikant van de decoder zegt: Decode format:Dolby Digital EX、DTS-ES、Dolby Pro Logic II、DTS、AC3,Dolby Digital.
        De handleiding van tv zegt weinig over de optische uitgang.
        Als de bron op mijn pc dus 5.1 geluid heeft zal deze decoder dan vanaf de optische uitgang goed 5.1 geluid naar mijn ANALOGE speakerset sturen?

      • Martijn Chel
        17 november, 2012 om 14:25

        Het gaat er inderdaad om of de TV het signaal signaal dat ontvangen wordt ook doorzet naar de optische uitgang. Ik denk van wel, maar dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen aangezien ik dat niet geprobeerd heb en het per TV kan verschillen.

  46. Ramon
    26 november, 2012 om 22:01

    Hallo,
    Ik wil de Onkyo TX-NR 515 reciever kopen en zoek daarbij goede luidsprekers.
    Wat adviseer je? Ik twijfel namelijk tussen een Bose accoustimass 10 of toch staande speakers.
    En als ik voor staande speakers kies, heb ik dan ook nog een subwoofer nodig.
    Ik wil naast dvd’s kijken toch ook gewoon naar muziek luisteren.
    Groet,
    Ramon

    • Martijn Chel
      26 november, 2012 om 23:23

      Sommige staande speakers hebben genoeg laag zodat je geen subwoofer nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld zelf de B&W CM9 speakers staan.
      Maar, dat is een kwestie van smaak, net als de speakers die je moet kiezen. Het beste dat ik kan aanraden is gaan luisteren bij een Hifi zaak. Zet daar wat luidsprekers naast elkaar op de Onkyo (of een model dat er in de buurt komt) en ga luisteren.

  47. Paul
    01 januari, 2013 om 17:58

    Beste Martijn,

    Ik heb voor m’n zoon een Samsung Plasma tv gekocht. Het geluid is niet best en ik heb zijn miniset van Panasonic (SC-PM03) er nu op aangesloten. Gaat prima. Ik heb echter te weinig ruimte voor de speakers (kleine kamer).

    Als ik de speakers ACHTER de tv plaats krijg ik een prima geluid, net alsof het uit de tv komt.
    ECHTER DE SPEAKERS ZIJN NIET VOORZIEN VAN MAGNETISCHE AFSCHERMING !!!
    Bij beeldbuis tv’s mochten die dan niet dichtbij/achter de tv geplaatst worden.

    GEEFT DIT MET EEN PLASMA TV OOK PROBLEMEN OF MOGEN ZE BIJ EEN PLASMA TV WEL ACHTER DE TV GEPLAATST WORDEN?

    Ik verneem graag jullie expert reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Paul

    • Martijn Chel
      02 januari, 2013 om 0:45

      Ik heb zelf dit probleem nog nooit zo ervaren met speakers die zo’n 20 of 30 centimeter van de TV staan. Het is toch een kwestie van proberen maar tegenwoordig moet dit vrij weinig kwaad kunnen.

  48. Timonneke
    05 januari, 2013 om 22:19

    Hoi, eerst mijn complimenten voor je geweldig uitgebreide site. Ik wilde je vragen:
    Ik heb een home cinema set uit 2001 van jvc. Het gaat om de TH-A10. Toen was het echt de top of the bill. Ik ben er nog steeds erg tevreden mee maar wil graag de linker en rechter speaker voor vervangen voor 2 grote luidsprekers rond de 140 watt. Ik heb alleen geen snars verstand van wattages, ohms en imblabladinges.
    Deze informatie heb ik van cnet.com. Zie onder. Kun je me adviseren of het verstandig is om grote luidsprekers aan te sluiten van 8 ohm 140 watt op deze recieverZat te denken aan jamo 426 boxen. Hoor het graag. Bedankt alvast

    Amplifier Output Details
    20.0 Watt – 4.0 Ohm – THD 10.0 % – 2.0 channel(s) ( Center ),
    20.0 Watt – 4.0 Ohm – THD 10.0 % – 1.0 channel(s) ( Subwoofer ),
    20.0 Watt – 4.0 Ohm – THD 10.0 % – 1.0 channel(s) ( Front ),
    100.0 Watt – 4.0 Ohm – THD 0.7 % – 2.0 channel(s) ( Rear ),
    30.0 Watt – 4.0 Ohm – THD 0.7 % – 1.0 channel(s) ( Rear ),
    30.0 Watt – 4.0 Ohm – THD 0.7 % – 2.0 channel(s) ( Subwoofer ),
    30.0 Watt – THD 10.0 % – 1.0 channel(s) ( Center ),
    140.0 Watt – THD 0.7 % – 2.0 channel(s) ( Front )

    Output Power (Total)
    200.0 Watt

    • Martijn Chel
      05 januari, 2013 om 23:04

      Bedankt voor je compliment!
      Maar, helaas moet ik je afraden te doen wat je wilt doen.
      Alles-in-een home cinema systemen zijn niet gemaakt voor andere speakers of vervangingen. Het systeem is compleet op elkaar afgesteld en andere speakers kunnen het systeem beschadigen of zelf beschadigd raken. Dat is dus geen goed idee.
      Helaas is dit HET grote nadeel van alles-in-een home cinema sets.

      • Timonneke
        05 januari, 2013 om 23:23

        Oke, dan zie ik er van af. Bedankt voor je snelle reactie

  49. Joop
    09 januari, 2013 om 21:07

    Hallo,

    Ik heb wat rondgekeken tussen de vragen en antwoorden op jullie site. Erg informatief, maar mijn vraag staat er niet tussen.

    Ik heb een Bose Soundlink Bluetooth luidspreker gekocht. Deze kan via bluetooth muziek van mijn mobiele telefoon of tablet afspelen. Hij heeft ook een aux ingang. Daarop zou ik graag mijn radio/dvd aansluiten. Dit is een jvc-ths11 systeem met 5.1 surround boxen. Is er een goede manier om deze op de soundlink box aan te sluiten? Zo ja, hoe?

    Alvast bedankt.
    Joop.

    • Martijn Chel
      10 januari, 2013 om 0:29

      Dat is al een redelijk oude set, maar volgens mij zou je de composiet audio (rood/wit) of koptelefoon uitgang kunnen gebruiken (middels een adapter) om de set op de aux ingang van de Bluetooth speaker aan te sluiten.

      • Joop
        14 januari, 2013 om 21:32

        Bedankt.
        Een composiet audio uitgang zit er niet aan. De koptelefoon uitgang werkt prima, ook zonder adapter.

  50. Enzo
    11 januari, 2013 om 20:51

    Hallo,

    Ik heb me een nieuwe receiver aangeschaft (pioneer vsx527) en ben nog op zoek naar een geschikte 5.1 speakerset.
    Op de site van teufel zag ik een relatief goedkope (€199)set van het type Consono 25 MK2.
    Nu vraag ik me af of deze speakers me wel een voldoende “cinema-ervaring” zullen geven..
    Heeft er iemand ervaring met deze set?
    Andere tips zijn uiteraard ook steeds welkom voor deze leek..
    Alvast bedankt!

    • Martijn Chel
      11 januari, 2013 om 22:50

      Tja.. Dat is lastig inschatten. Het geeft je een 5.1 ervaring maar het kan altijd beter. Je hebt een redelijk goede versterker dus mijn advies zou zijn te kijken naar bijvoorbeeld een Teufel setje tussen de 300 en 400 euro. Dan krijg je toch net wat meer kwaliteit en dus een betere ervaring.

  51. Rob
    16 januari, 2013 om 20:12

    Hallo Martijn,
    Ik heb een andere AV receiver besteld (Pioneer VSX-922) maar zit nog te twijfelen over de speakers,
    het punt is eigenlijk dat wij graag goed geluid willen bij een film maar ook graag muziek luisteren.
    Tot voor kort hadden wij en HK versterker met een 2.1 set Bose acoustimass 5 (2 dubbele satelieten en 1 passieve subwoofer) voor de televisie en het stampwerk.
    en een set JK acoustics (JK03) voor de muziek.
    De HK versterker is helaas naar zijn grootje.
    De VSX-922 heeft meerdere zones, zodat het dus straks ook mogelijk is deze 2 speakerssets onafhankelijk van elkaar te gebruiken.
    Nu loop ik met het idee om de Bose set op de frontspeaker uitgang te zetten (de LFE uitgang gebruik ik dus niet) en de JK’s op de rear uitgang, met mijn (on)logische denkwijze zou je dan alleen een centerspeaker moeten kopen om een of 5.1 opstelling te kunnen maken.
    De MCACC zou dan de rest doen om het eventuele verschil in Ω tussen de 2 sets op te heffen (of handmatig in moeten stellen).
    Kan dit zomaar of gaat er dan ergens iets mis?

    Alvast bedankt voor je antwoord.

    • Martijn Chel
      16 januari, 2013 om 21:16

      Poeh.. Dat vind ik een lastige maar volgens mij is de acoustimas daar niet voor gemaakt. Deze verzorgt zijn eigen versterking toch?
      Je zou het kunnen proberen maar als de acoustimas daar niet voor gemaakt is zou dat een probleem kunnen opleveren.

      • Rob
        16 januari, 2013 om 21:33

        Deze acoustimass is een volledig passieve set en heeft geen eigen versterker (dus ook geen netvoeding) de aansluiting vanaf de versterker heeft 2 kabels naar de woofer, waar de filters inzitten, en vanuit de woofer 2 kabels naar de satelieten.
        Je kunt het dus eigenlijk zien als 2 normale “floorstands”.

      • Martijn Chel
        16 januari, 2013 om 21:37

        Ah, ok. Dan haal ik iets door elkaar. Maar, worden ze wel op de speaker uitgangen aangesloten?
        Als dat het geval is zou het geen probleem moeten zijn maar dan krijgt je subwoofer mogelijk wat te weinig laag.
        Als je het niet op die uitgangen aansluit vraag ik me af hoe de receiver deze speakers plus de andere speakers als een set kan zien en dus 5.1 kan aansturen.

    • Martijn Chel
      16 januari, 2013 om 21:17

      Overigens heb je dan geen JK stereo speakers voor muziek weer voorin de kamer staan.

      • Rob
        16 januari, 2013 om 21:58

        Hoezo krijg ik te weinig laag, ik hoef toch niet perse de LFE (voor actieve subwoofers) uitgang te gebruiken? er zijn toch tal 5.1 (oftewel 5.0) opstellingen zonder subwoofer.
        De Bose set zit dan op de 2 front uitgangen van de receiver.

        De JK’s staan dan bij televisie kijken in de “rear” opstelling, bij muziek luisteren in de front, het is maar net waar je gaat zitten om muziek te luisteren of televisie te kijken.

      • Martijn Chel
        16 januari, 2013 om 22:18

        Dat hoeft niet per se maar die 5.0 sets hebben dan wel zuil speakers met woofers aan de voorzijde. Je kunt deels compenseren door alle speakers bij de instellingen als ‘large’ oid aan te geven. Ik zeg niet dat het te weinig gaat zijn maar gezien je het ook als 5.1 wilt gebruiken zou je wat laag kunnen missen.

      • Rob
        16 januari, 2013 om 22:50

        OK, in werkelijkheid staat er een 5.1 opstelling, maar de receiver ziet het / is het aangesloten als een 5.0.
        De receiver weet niet dat de woofer in een apart kastje zit want de werking is hetzelfde als een floorstand met woofer, en zal dus de volledige frequentie doorsturen, of?…..

        Maar als ik het goed begrijp kan ik (er vanuit gaande dat het werkt met de Bose set) hier door er een center speaker bij te kopen een 5.1 (voor de receiver 5.0) set van maken?

      • Martijn Chel
        16 januari, 2013 om 22:54

        Als de receiver juist ingesteld wordt zou dat moet werken ja. Maar, ik weet niet precies hoe de subwoofer dit oppakt als onderdeel van een 5.1. Maar goed, het zal inderdaad gewoon werken.
        Wat de center betreft; dat zou geen probleem moeten zijn.

      • Rob
        16 januari, 2013 om 23:58

        Dank je wel, het is prettig om dit met een kenner te bespreken want in de winkel staan ze me soms bijzonder glazig aan te kijken,
        dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
        Ik ga het geheel als een 5.0 aansluiten, de Bose set als front speakers zodat de receiver niet weet dat de woofer los van de satelieten is en het als 2 zuilen ziet en de volledige frequentie doorstuurt, in feite zijn het ook 2 zuilen waar de woofer van afgezaagd is, de werking is voor de receiver hetzelfde.

        Misschien ook voor anderen interessant om te weten in hoeverre je allerlei speakersets door elkaar kunt gebruiken om toch een cimema effect te krijgen waarbij je de “oude” sets kunt gebruiken.

        Ik moet alleen nog een goede centerspeaker zien te vinden.

        Als het geheel dan draait (of niet) zal ik hier mijn ervaringen delen, de VSX-922 zal in een ((W)LAN) netwerk draaien met een Qnap NAS, Iphone, Samsung Android, Enginius acces point, HD sateliet receiver, BR player, Panasonic plasma en een paar laptops,
        dat zal dus (voor mij) een zware dobber worden om alles hopelijk te laten werken.

        Groet,
        Rob.

      • Martijn Chel
        17 januari, 2013 om 0:17

        Graag gedaan. Het is echter voor mij soms ook lastig hoor, met alle verschillende speakers, opstellingen en receivers 🙂
        Maar, ik denk dat je hier wel uitkomt. Succes en ben benieuwd naar je ervaring.
        Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

      • Rob
        25 januari, 2013 om 15:47

        Deze luidspreker combinatie blijkt goed te werken,
        de front luidsprekers een Bose acoustimass 5(3 serie)2.1 set aangesloten als 2.0, (is mogelijk door de passieve SW)
        rear zijn 2 zuilen van JK acoustics,
        centre is een KEF T301c.
        Front ingesteld op “Large”
        Centre op “Small”
        Rear op “Large”

      • Martijn Chel
        26 januari, 2013 om 19:31

        Top! Mooie set.

  52. erwin
    17 januari, 2013 om 18:58

    Ik ben van plan een home cinema set aan te kopen
    Mijn vraag ik heb 2 super speakers namelijk de mission 773 die wil ik weer gebruiken met de set.
    Kan dat ??
    Mijn idee is om een center speaker en 2 de zelfde mission 773 erbij te kopen heb ik daarnaast ook nog een subwoover erbij nodig ?

    • René Harley
      17 januari, 2013 om 19:06

      Hoi Erwin,
      Met die set Mission luidsprekers heb je wel voldoende laag lijkt mij.
      Mocht je zelf vinden van niet, kan je altijd nog een subwoofer aanschaffen.
      Eerst uitproberen zonder sub is ook voordeliger! 🙂

    • Martijn Chel
      17 januari, 2013 om 19:06

      Niet met een alles-in-een set, wel met een set die je zelf samenstelt. Dus een losse receiver/versterker en daar stel je je eigen set mee samen. Dan kun je dus ook de andere speakers die je noemt gebruiken.

      • René Harley
        17 januari, 2013 om 20:44

        Haha ja je hebt helemaal gelijk! Had er overheen gelezen! Home cinema SET!!

  53. Hans Nijboer
    26 januari, 2013 om 17:59

    Beste,

    Ik ben opzoek naar enige informatie over het zoeken van plafonspeakers voor boven de keuken. Op dit moment ben ik druk aan het verbouwen en heb nu de mogelijkheid om de home cinema set door te lussen naar de keuken. Wanneer ik dan muziek afspeel via de home cinema zou ik dit geluid graag ook in de keuken willen horen. In de keuken wil ik het volume gaan regelen doormiddel van een ingebouwde volume knop. Nu zou ik graag willen weten waar ik rekening mee moet houden met het uitzoeken van de nieuwe plafon speakers. Op dit moment heb ik een cinema set van samsung 5.1 met 3 ohm boxen.

    Alvast bedankt voor het advies!

    • Martijn Chel
      26 januari, 2013 om 19:33

      De eerste vraag is hoe je deze speakers gaat aansluiten. Op een alles-in-een home cinema set is dit namelijk niet mogelijk. Je hebt daar het probleem dat Hifi speakers daar niet (optimaal) op werken, je geen aparte bron kunt beluisteren, de muziek in de woonkamer altijd aan moet staan en je het niet afzonderlijk kunt bedienen. Je zult dus op zoek moeten naar een receiver die meerdere zones ondersteunt. Daar sluit je dan een speakersysteem voor de woonkamer en een speakersysteem voor de keuken op aan.

      • Hans Nijboer
        26 januari, 2013 om 20:09

        Hallo,

        Aller eerst bedankt voor de snelle reactie. Ik had het idee om mij center speaker aansluiting aan de 2 speakers in de keuken hiervoor te gebruiken. Heb dit vroeger in het verleden ook eens bij mijn ouders gedaan, wat toen succesvol was. Wellicht was dit geluk?

        Wanneer de verbouwing voorbij is, zal er wellicht nog eens een nieuwe set met versterker komen. Maar zou het graag eerst op een goedkopere manier op willen lossen…?

      • Martijn Chel
        26 januari, 2013 om 20:30

        Hoi Hans,
        Heb je toen twee (niet bij de set horende) speakers op de center speaker uitgang van een alles-in-een set aangesloten? Dat vind ik heel knap, zeker als het ook nog goed klonk. 🙂
        Ik geloof je absoluut als het zo is maar ik kan me niet voorstellen dat je dit een tweede keer lukt zonder de set te overbelasten, de speakers te beschadigen, flink aan kwaliteit in te leveren of zelfs gewoon alleen dialoog te horen (het is immers de center aansluiting). Daarbij mis je dan in de woonkamer neem ik aan de center speaker en dus de dialogen.

      • Hans Nijboer
        26 januari, 2013 om 20:59

        Hi Martijn,

        Ik geloof dat ik dan inderdaad geluk heb gehad, nu moet ik zeggen dan ik geen top prestaties van de set verwacht. Toen der tijd heb ik 1 oude autobox op deze manier weten te koppelen en deze doet het nog steeds. Het zal waarschijnlijk wel te kosten gaan de de centerspeaker. In ieder geval heel erg bedankt voor de reactie:)

        Stel ik wil nu al wel vast boxen plaatsen welke ik later met een nieuwe reciever wil gaan aansturen, welke plafon speakers zou je dan advieseren? Ik hoef het duurste niet maar wil wel beetje helder goed geluid, of is dit erg lastig op voorhand te zeggen?

      • Martijn Chel
        26 januari, 2013 om 21:32

        Hoi Hans,
        Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen hoor 🙂 Wie weet vind je het prima klinken, werkt het redelijk ok met elkaar en bespaar je zo wat geld.
        Uiteindelijk zou ik wel aan een receiver met goede speaker gaan denken, maar je kunt dan in ieder geval vooruit.
        Helaas heb ik vrij weinig ervaring met plafond speakers dus wat dat betreft zou je even langs de speciaalzaak moeten gaan.

      • Hans Nijboer
        27 januari, 2013 om 21:12

        Bedankt je uitleg! Ik ga eens verdiepen in een reciever met meerdere zones. Toevallig hier nog een goed advies in?

  54. Niels
    11 februari, 2013 om 15:46

    Hallo,
    Ik beschik momenteel over een alles in 1 home cinema van Philips maar ik zou me erg graag een receivers aanschaffen omdat het geluid die ik krijg bij het afspelen van blu-Rays via mijn ps3 niet echt fantastisch is. Nu wou ik eens weten of ik de boxen van mijn home cinema kan aansluiten op de receiver. Mijn home cinema is een Phillips hts 5540 en werkt met easy fit aansluitingen voor de boxen, de receivers die ik zou willen aanschaffen is een Yamaha RX-V473. Voor de 5 gewone boxen is het denk ik gaan probleem als ik de easy fit aansluitingen van mijn kabel knip maar wil het vooral eens weten voor de woofer.
    Ik hoop dat iemand me kan helpen.
    Groeten.

    • Martijn Chel
      11 februari, 2013 om 20:14

      Beste Niels,
      Nee, helaas is dat niet mogelijk. En zelfs al zou het technisch gezien mogelijk zijn zou ik het absoluut afraden. Deze speakers zijn gemaakt voor optimale prestaties met de receiver in de home cinema set en kunnen bij het aansluiten of een ander systeem snel kapot gaan of zelfs je receiver in de problemen brengen. Mijn advies is dus; ga op zoek naar losse speakers die perfect passen bij je receiver.

  55. Johan
    24 februari, 2013 om 17:05

    Hallo,

    Ik ben voornemens een Yamaha RX V673 aan te schaffen. Ik zoek hierbij nog een leuke speakerset. Alleen kan ik ze nergens horen dus lees ik mij suf aan reviews. Omdat het niet al te groot en duur mag zijn heb ik mijn pijlen gericht op de Boston Acoustics 5.1 XS of de Harman Kardon hkts 16. De radio staat vaak op Skyradio, kijk vooral films met dialogen en als ik echt muziek ga luisteren dan meer muziek in de trent van Dire Straits, Adele. Een woonkamer van 6×6, iemand een suggestie?

    • Martijn Chel
      24 februari, 2013 om 23:56

      Lastig te zeggen zo aangezien audio zo persoonlijk is. Kun je niet bij een hifi zaak luisteren? Het is wat minder, maar ook veel vestigingen van de Media Markt en BCC hebben een luisterruimte.

  56. Gerrit
    16 maart, 2013 om 23:07

    Hallo, ik heb een Denon AVR 1713 receiver. Ik wil daar een actieve subwoofer bij kopen. Wie kan mij vertellen welke ik daar voor moet aanschaffen. Budget rond de 400 euro.
    Gr. Gerrit

  57. steve
    20 maart, 2013 om 8:02

    Hoi,

    Ik ben in het bezit van 2 vloerstaander luidsprekers die in verbinding staan met een AV versterker. Geen apparte luidspreker.

    Ik heb niet onmiddellijk de plaats om naar een 5.1 te gaan omwille van de plaatsing van de achterste luidsprekers.

    Tijdens de filmervaring merk ik op dat de stemmen niet goed uitkomen.

    Vraag: kan ik een extra Center speaker plaatsen als een soort Surround 3.0? Is dit werkbaar?

    • Martijn Chel
      20 maart, 2013 om 17:14

      Ja, hoor, dat kan.Mits de receiver ondersteuning biedt voor een center speaker. Echt surround wordt het dan niet, puur een betere weergave van de dialoog.

  58. Cor
    26 maart, 2013 om 10:22

    Wie kan mij adviseren!
    Ik ben van plan een Onkyo versterker te kopen TX-NR414.
    Nu twijfel ik over de aanschaf van de speakers.
    Ik twijfel tussen de Teufel Consono 35 Mk2 Connect plus
    en de
    Klipsch HD Theater 500 5.1 systeem 112dB 100 Watt active Sub 100 Watt 36Hz-20kHz zwart/HD Theater.

  59. Henk
    27 maart, 2013 om 19:18

    Een goede avond
    ik hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen op mijn vraag

    Ik ben in het bezit van een Onkyo TX-NR 609 reciever
    Daar hangt voor een deel de JBL260.5 surround set aan.
    De center, de achterspeakers.
    Spec
    100 watt 200wattPiek
    100HRZ / 20 Khz
    En de woofer
    100watt
    35/160HRZ

    De twee voor speakers heb ik onlangs vervangen naar de
    Klipsch synergy F3
    150watt
    25HRZ / 23 KHZ

    Nu mijn vraag
    Zodra ik de versterker afstel met audesy ( eigen setup van de versterker)worden bijna alle lage tonen naar de subwoofer gestuurd, er spelen dus bijna geen tot geen lage tonen over de fronts.

    Ik heb nu bijna alle instellingen handmatig veranderd echter krijg ik het niet voor elkaar

    wat zou ik nu willen

    alle lage tonen tussen de 40 hrz en de 160 hrz moeten gestuurd worden naar de subwoofer , alles daarboven of als dat mogelijk is vanaf bv 100hrz op de fronts

    kunnen jullie mij daar misschien de juiste instellingen voor kunnen geven ?

    Alvast bedankt Henk

    • Martijn Chel
      27 maart, 2013 om 19:28

      Voordat we er dieper induiken; zit er op de receiver geen instelling waarmee je de front speakers op ‘large’ kunt zetten?
      Dan zou een deel van het laag al richting die speakers moeten gaan.

      • Henk
        27 maart, 2013 om 19:43

        De voor speakers staan als bi-amp ingesteld (zo zijn ze ook werkelijk aangesloten)

        instellingen

        Subwoofer Ja ( bij uitschakelen geen verandering )
        Front Full-band ( overige keuzes zijn 40 hrz t/m 200 hrz )
        Center 120hz ( overige keuzes zijnfull-band 40 hrz t/m 200hrz )
        Surround 120hz (overige keuzes zijnfull-band 40 hrz t/m 200hrz )
        LPF van LFE 120hz (80 hrz t/m 120 hrz en bypass)
        Dubbele bas aan ( overige keuze is uit )

        Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
        P.s
        Speakers geven op een hifi versterker wel laag . hebben we ook al uitgeprobeerd. twijfel was ontstaan ofdat de filters van de speakers wel goed waren. maar bij deze dus gewoon goed.

        ik den zelf dat het met de digitale uitsturing van de Onkyo te maken heeft . deze bepaald welke tonen waar heen gaan.

        Dit moet ergens ingesteld kunnen worden maar ik kan er niet achter komen waar en hoe

  60. kristof
    17 april, 2013 om 10:52

    Beste,

    Na lang zoeken vind ik nog steeds geen antwoord op mijn (misschien domme) vraag.

    Om een 5.1 luidspreker set aan te koppelen op mijn versterker (Pioneer vsx 922), moet ik een actieve of passieve subwoofer nemen of maakt dit niet uit. MAW het signaal dat doorgestuurd wordt van de reciever naar de subwoofer, kan dit zowel door actieve als passieve subwoofer ‘gelezen’ worden.

    Dank

    • Martijn Chel
      17 april, 2013 om 10:55

      Beste Kristof,
      Dat ligt er aan of je receiver ook een ‘passieve’ uitgang heeft voor een passieve subwoofer. Zijn er dus speakerkabel aansluitingen voor de subwoofer?

      • kristof
        17 april, 2013 om 12:07

        dank je voor je antwoord,

        Veel ken ik er niet van, maar de kabel naar de subwoofer vertrekt vanuit de “pre out” en is geen boxkabel, maar een “subwoofer” kabel.

      • Martijn Chel
        17 april, 2013 om 14:08

        Dat is voor een actieve subwoofer.

  61. Timonneke
    21 april, 2013 om 21:44

    Ik heb een vraag waar ik heel graag helder antwoord op wil maar na dagen speuren op het net wordt ik niets wijzer. Hopelijk kun jij me helpen 🙂

    Ik ga de volgende 2 luidsprekers aanschaffen: klipsch rf 62II
    Deze maken gebruik van een hoorn en daarom kunnen de hoge tonen dus fel overkomen.
    Dat wil ik dus compenseren met een versterker die sterk is in het laag en het midden. Bij voorkeur een 7.1 set. Ik ga later uitbreiden namelijk.
    Deze moet rond de 350 euro kosten. Dus marantz en denon vallen af

    Nu heb ik dus de keuze uit: Onkyo, Pioneer en yamaha en HK.
    Welke van deze merken zijn sterk in het lage en het midden gebied en richten zich wat minder uitgesproken op het hoger gebied?

    • Henk
      21 april, 2013 om 21:50

      Ik weet niet waar je vandaan komt, maar mocht je voor aanschaf je speakers willen beluisteren op een Onkyo tnx 609 mag/kun je ze hier een keer aansluiten.
      voordeel voor jou is dat je meteen weet waar je aan toe bent.
      en voordeel voor mij is dat ik dan gelijk een vergelijkenis heb met mijn Klipsch Senergy f3

      • Henk
        21 april, 2013 om 21:51

        Sorry het is een Onkyo TX-NR 609 , was iets te vlug met typen

  62. Johan Nijland
    25 april, 2013 om 21:55

    Beste Martijn,



    Ik ben nu in het bezit van een 5.1. home cinemaset: Philips MX 956. Dat betreft een complete set inclusief speakers en subwoofer.
    Over het geluid van het surround bij films cq muziek-DVD’s ben ik best tevreden.
 Echter, het muzikale gedeelte bij stereo laat te wensen over.

 Nu overweeg ik de aanschaf van de AV receiver: Denon AVR-X1000.
 Daarbij wil ik gedeeltelijk mijn bestaande speakerset op aansluiten. Alleen de frontspeakers wil ik vervangen. Ik ben nogal onder de indruk geraakt van de Q-Acoustics 2010 en wil die graag
 aanschaffen ter vervanging van de huidige frontspeakers. (Of is Teufel Ultima 20 Mk2 beter?)


    Vraag: Is het bovenstaande realistisch? M.a.w.: kan ik mijn bestaande speakers gebruiken inclusief de bestaande subwoofer?
    En is mijn keus voor de fronts ok?

    Indien dit kan blijf ik wat kosten betreft redelijk binnen mijn budget. Misschien ga ik dan later alsnog de oude speakers en subwoofer vervangen.
    Met vriendelijke groet,
    Johan Nijland.

    • Martijn Chel
      25 april, 2013 om 23:20

      Beste Johan,
      Ik kan vrij weinig over die set vinden maar het lijkt er op dat die speakers wel speciaal voor dat systeem ontwikkeld zijn. Als alles-in-een set zeg maar. Als dat het geval is dan is het niet aan te raden de speakers op een andere receiver aan te sluiten, dan gaat het vaak fout. Mede door de weerstand en het wattage is de kans groot dat je dan receiver of speakers beschadigt. Is de subwoofer passief of actief? In het eerste geval heb je dan sowieso een nieuwe subwoofer nodig.
      Qua nieuwe frontspeakers heb ik zelf goede ervaringen met Teufel maar naar wat ik zie en lees zijn de Q-Acoustics speakers ook meer dan prima. Het enige is dat ik bang ben dat je verschil gaat horen wanneer je de Philips speakers behoudt. Die zijn toch alweer wat jaartjes oud en halen het (zoals ik het lees en zie) niet bij de kwaliteit van de speakers die je noemt. Het is een investering maar mijn advies is om het in één keer goed te doen, wellicht met een complete set van Q-Acoustics of Teufel.

      • Johan nijland
        26 april, 2013 om 19:01

        Martijn,

        Hartelijk dank voor je advies. Ik had er eigenlijk wel een beetje rekening mee gehouden.
        Ik denk dus je raad ter hearte te nemen en voor een complete set speakers te gaan.
        Zou wel eens Teufel kunnen worden.

        Groeten,
        Johan.

  63. timon
    22 mei, 2013 om 22:25

    Hallo martijn.

    Ik zit ff met het volgende. Ik wil mijn klipsch f 20 speakers single-wire aansluiten. Maakt het dan nog uit hoe? Op het laag, hoog of gekruist? Heb je nog advies wat speakerdraad dikte/merk en aansluitingen (y/ banaan) Heb voor de achterste speakers ongeveer 8 meter kabel nodig.

    M.v.g.

    Timon van Drunen

    • Martijn Chel
      22 mei, 2013 om 23:01

      Als het goed is zit er een koppelstukje op waardoor je ze single-wire kunt aansluiten, maakt niet uit of dit op hoog of laag is dan.
      Speakerkabel adviseer ik meestal minimaal 2.5mm maar maak het qua kosten niet te gek. De goedkopere kabels voldoen vaak net zo goed.

  64. Maurits
    25 mei, 2013 om 17:05

    Hoi,

    ik heb een vraag of iemand ervaring heeft met crystal acoustics (www.crystalaudiovideo.com) en teufel (www.teufelaudio.nl). Ik wil misschien een thx certified suround speaker set kopen van teufel of crystal Wat is het beste voor het gebruik met films, gewone tv en games.
    Zo ja, wat is dan een goede receiver (ik wil een 7.2 receiver) die goed werkt met een van deze speaker sets.

    Gr maurits

    • Maurits
      25 mei, 2013 om 17:22

      http://hificorner.nl/tx-nr727-zwart.html
      is zoiets een goede receiver?
      is subwoofer pre out voor actieve subwoofers?

    • Martijn Chel
      25 mei, 2013 om 17:29

      Hoi Maurits,
      Het lijkt me verstandig als je eerst even onder elkaar zet wat je precies zoekt in een receiver. Check hiervoor ook de artikelen in de informatiegids.
      http://www.homecinemamagazine.nl/home-cinema-informatie-gids/
      Daarna kun je (wellicht met behulp van advies van anderen) een lijstje met receivers opstellen en gaan vergelijken.
      Het is echter verstandig te gaan luisteren in een hifi-zaak want op basis van puur specificaties en features is het lastig te zeggen of een receiver goed werkt met bepaalde speakers.

    • Martijn Chel
      25 mei, 2013 om 17:30

      Overigens heb ik zelf geen ervaring met Crystal Acoustics, wel met Teufel. Die bieden prima kwaliteit in ieder geval.

    • Michel
      30 mei, 2013 om 11:29

      Beste Maurits, Ik heb zelf vorige jaar een speakerset gekocht van Teufel.
      Zeer goede kwaliteit en ben dik tevreden.

      De service is ook goed geregeld. Je mag de speakers thuis uitproberen zodat je kan horen hoe het in jou kamer klinkt.

      Ik wil geen ander merk meer.

      Succes met je keuze, Michel

  65. Mitchel
    24 juli, 2013 om 17:37

    Hoi allen, ik heb een Samsung home cinema set (5.1) die alleen dvd’s en cd’s kan afspelen maar ik wil er graag een blu ray speler op aansluiten. Ik wil dus de samsung set behouden en alleen de samsung speler vervangen door een ander merk blu ray. Is dit mogelijk of moet ik gewoon een hele nieuwe home cinema set aanschaffen?
    Groeten mitchel

    • Martijn Chel
      24 juli, 2013 om 20:29

      Dat ligt eraan. Beschikt de set over een digitale audio-ingang en/of een HDMI-ingang? Als dat niet zo is wordt het lastig. Dan kun je alleen de Blu-ray speler direct met je tv verbinden middels HDMI maar digitaal geluid (surround) kun je niet via de speakers van je set weergeven.

  66. John
    31 juli, 2013 om 11:18

    Ik heb een Denon audio stereo amplifier met 2 speakers en 1 subwoofer. Kan ik hem uitbreiden met extra speakers van hetzelfde type. Zo ja waar koop ik die.

    • Martijn Chel
      31 juli, 2013 om 11:25

      Dat ligt eraan. Welke versterker/receiver heb je? Zijn er meerdere speakeraansluitingen? Welke speakers heb je?

  67. Raymond
    08 augustus, 2013 om 15:32

    Hoi Martijn,

    Heb een vraagje:

    Ik ben van plan om de volgende homecinema set samen te stellen de vraag is of alles wel goed bij elkaar past:

    Speakers: Harman Kardon HKTS60
    3d blue ray speler Pioneer type BDP 160
    Pioneer a/v receiver VSX-528 K

    Hoor graag.
    Bedankt.

    mvg,
    Raymond

    • Martijn Chel
      08 augustus, 2013 om 18:17

      Hoi Raymond,
      Dat is echt lastig te zeggen zo. Niet alleen omdat ik de combinatie niet ken, maar ook omdat het afhankelijk is van je eigen smaak. Probeer echt ergens te gaan luisteren als dit mogelijk is.
      Op papier zouden deze componenten echter prima bij elkaar moeten passen.

  68. Karel
    09 augustus, 2013 om 10:49

    Goedemorgen,

    Ik heb het “oude” audio boxen systeem van Bose, met de grote basbox en dubbele melkpak speakers. Daar zitte dikke speakerdraden aan, soort 2 aderige stroomdraad. Om de draden netjes weg te werken wil ik dunnere kabels gaan gebruiken. Gaat dit ten koste van geluid en zo niet welke kabel moet ik hier voor aanschaffen? Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
    Groet Karel.

    • Martijn Chel
      09 augustus, 2013 om 13:48

      Dat is lastig zeggen zo. Ik zou als ik jou was even naar een hifi-zaak gaan met je huidige speaker en kabel, en het daar even checken.

  69. jo boreas
    14 augustus, 2013 om 11:04

    aan Martijn ik ben jo en ik heb de volgende vraag.ik hoop dat ik goed zit op deze site anders merk ik het wel dan is hier mijn vraag ik heb een surround set alles losse delen van het merk marantz nu wil ik graag in de toekomst andere luidsprekers ik heb nu de subwoofer de rel t5 doe ik ook niet weg met de luidsprekers de vm 1 van bmw.het klinkt zeker niet slecht maar wil toch aleen andere luidsprekers voor in een kleine woonkamer ik weet dat je zelf moet gaan luisteren en dat het een persoonelijke smaak is maar kun je mij enkelijke merken opnoemen die goed samen gaan met de rel t5 die ik nu heb ik heb deze site vaker bekeken. ik heb de volgende delen de sr 5003 receiver de ud 5005 en de cd 5003 van marantz groed jo boreas.ps ik hoop dat deze vraag niet te lastig is.

    • Martijn Chel
      14 augustus, 2013 om 16:47

      Joi Jo,
      Wat is je budget? B&W heeft bijvoorbeeld mooie en goede speakers maar daar betaal je ook voor. Wanneer je wat minder te besteden hebt is bijvoorbeeld Infinity of JBL een goed merk. Maar, eigenlijk moet je daar niet naar kijken en zoals je zelf zegt gewoon gaan luisteren. Loop een zaak in, kies wat speakers, en ga luisteren.

      • jo boreas
        15 augustus, 2013 om 23:55

        beste martijn bedankt voor je bericht ik wil ongeveer tussen de 1700 en 2000 euro uitgeven ik weet dat je beter kunt gaan luisteren maar het gaat mij er om welke luidsprekers ongeveer het beste klinken bij de rel t5 subwoofer die ik nu heb omdat ik nu eenmaal een kleine woonkamer heb.ik moet wel zeggen dat ik over de sub zeer tevreden ben.wat vind je van de nieuwe m 1 van bmw of van het merk piega.ze komen net als nu weer tegen de muur het kan echt niet anders groed jo.

  70. Bart
    16 augustus, 2013 om 20:12

    Beste Martijn,

    Ik heb homecinema aangeschaft, maar ik heb geen verstand van aansluitingen. Ik zoek iemand die het wel kan aansluiten voor mij. Ken jij iemand toevallig in de buurt van Amsterdam???

    Groetjes Bart

  71. Henny
    19 augustus, 2013 om 15:31

    Hallo

    Ik heb een vraagje. Ik heb een sony bravia ex, een humax 5050, en een harman kardon en een acryan aangesloten.
    Alles werkt maar ik krijg als ik via de mediaspeler[ryan] muziek van de computer stream geen surround sound.
    Weet u wat ik fout doe?
    heb ik uberhaupt de mediaspeler nodig als mijn tv dlna gecertificeerd is?

    Vriendelijke groet
    Henny

    • Martijn Chel
      19 augustus, 2013 om 16:31

      Je kunt het via de tv proberen, middels dlna inderdaad.
      Surround geluid moet in bitstream gestuurd worden en dan moet de tv dat ook nog middels streaming ondersteunen. Ik weet niet of dat het geval is.
      Anders moet je mediaspeler het bestand binnenhalen en middels HDMI (of digitaal audio) richting de home cinema set of receiver sturen als PCM of Bitstream.

      • Henny
        19 augustus, 2013 om 21:25

        Hallo Martijn,

        Alvast bedankt voor je snelle reactie.
        Dat van de dlna ga ik even verder uitzoeken bedankt!

        Ik heb mijn cd’s op de pc boven gezet als mp3 en wav om ze beneden te kunnen afspelen met de mediaspeler. maar ik krijg het geluid over de tv en niet over de harman kardon. Ik heb geen bluray.

        Ik dacht altijd dat bitstream voor bluray was hoe kan ik van een mp3 of wav dan een bitstream maken? Ik kan er niets over vinden op internet vandaar dat ik het even vraag!

        groetjes
        Henny

  72. Gert
    27 augustus, 2013 om 12:27

    Hallo, sinds ik actieve speakers 400 watt heb gekocht, komt er regelmatig een harde knal over / door het geluid .. iemand zei peakspanning, ook als het licht in de keuken aangeschakeld wordt of uit een tik.
    Maar met regelmaat echt een harde kap / tik / knal .. zegt iemand dit iets ?? Bvd Gert

    • Martijn Chel
      27 augustus, 2013 om 15:14

      Zet er een eens stekkerblok met bescherming tussen. Dat kan helpen.

      • Gert
        02 september, 2013 om 16:32

        Heb dat al gedaan – dank je – blijft knalllen en echt niet zacht is echt harder dn de muziek !!!

  73. Mark
    30 augustus, 2013 om 11:19

    Hoi Martijn,

    Ik heb nu een home cinema set van sony met een totaal vermogen van 1000W. Deze heeft helaas geen HDMI in (ik wil een mediaplayer met hd geluid erop aansluiten) en ik vind de sony ook niet prettig werken. De boxen echter zijn prima (mooi design en alle bedrading zitten onder het laminaat) en ik wil nu een samsung E5500 homecinama set kopen (ook 1000W).

    De vraag: Kan ik de boxen van de sony aansluiten op de speler van samsung? (ik wil de subwoofer wel van samsung plaatsen).
    Ik heb gezien dat sony en samsung allebei een eigen stekker systeem hanteren om in de speler te klikken. Kunnen die stekkertjes makkelijk verwisseld worden?

    Alvast bedankt!

    gr Mark

    • Martijn Chel
      30 augustus, 2013 om 11:25

      Hoi Mark,
      Nee, dat is nagenoeg onmogelijk. Wellicht kan het theoretisch maar praktisch zou ik het niet doen en gaat het mogelijk ook fout. Die speakers zijn namelijk ontwikkeld om de presteren en functioneren met die specifieke speler. Als je daar een ander systeem op aansluit kan dit de geluidskwaliteit erg beïnvloeden en mogelijk zelfs je speakers (of de versterker) slopen. Dat is het nadeel van alles-in-één sets; je kunt losse onderdelen bijna nooit met andere apparatuur gebruiken.

      • Mark
        30 augustus, 2013 om 11:29

        Ok dank je wel voor je snelle reactie.

        Kan ik wel de snoeren van de homecinema set gebruiken van de sony? Oftewel kunnen de stekkertjes wel worden verwisseld en de boxen dan?

        gr Mark

  74. Duke
    02 september, 2013 om 22:55

    Allo,allo,

    ik heb een 5.1home cinema set van Panasonic.De speakers zijn aangesloten op hun aangegeven uitgangen op de subwoofer.
    Als ik die speakers i.v.m.nieuwe indeling in een andere woning, nu wil vervangen voor 2 Bose speakers, wordt dat neen problem?

    Waar sluit je ze dan op aan?

    Ik stel een advise zeer op prijs.Wil graag bovenstaande wijziging.

    Weet iemand raad?

    Graag, nu al “mijn dank”.

    • Martijn Chel
      02 september, 2013 om 23:02

      Helaas wordt dat lastig. Zoals ik het begrijp is het een alles-in-een set van Panasonic. De speakers zijn exact afgesteld op de versterker en hoewel er wellicht theoretisch andere speakers op kunnen werken is dat kans groot dat het niet klinkt of, erger nog, dat je of de versterker of de speakers naar de vernieling helpt. Ik zou zoeken naar een leuke versterker of receiver waarop je de Bose speakers aan kunt sluiten.

  75. Harm
    14 september, 2013 om 19:55

    Goedendag,
    Ik heb net een nieuwe tv gekocht. Zelf heb ik twee actieve speakers van KRK VXT. Wat is de beste manier om deze aan te sluiten op de tv? Via een DA convertor of via een receiver?
    Alvast bedankt.
    MVG Harm

    • Martijn Chel
      14 september, 2013 om 21:18

      Wat voor aansluiting hebben de actieve speakers? Als die gewoon analoog tulp hebben is het vrij eenvoudig. Als het digitaal is ligt het aan de tv.
      Via een receiver kan, maar is dus niet nodig aangezien over een eigen versterker beschikken zoals ik het begrijp.

      • Harm
        15 september, 2013 om 14:25

        De actieve speakers hebben gebalanceerde XLR. Nu wil ik nog een bluray speler en een console op aansluiten. Bestaat er een receiver zonder versterker speciaal voor actieve speakers?

      • Martijn Chel
        15 september, 2013 om 14:28

        Nee, ik heb niet direct een suggestie voor je. Zal eens wat zoeken.

      • Harm
        15 september, 2013 om 14:58

        Ik ben er al achter gekomen. Een voorversterker is speciaal voor actieve speakers zoals een Denon DN-500AV. Toch bedankt voor het advies.
        Met vriendelijke groet,
        Harm

      • Martijn Chel
        15 september, 2013 om 18:31

        Ah, dan begrijp ik nu wat je bedoelt 🙂 Succes!

  76. Martijn Chel
    19 oktober, 2013 om 21:43

    Let op: Deze vraagbaak is gesloten. Stel je vragen in de nieuwe Vraag & Antwoord sectie.