Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Wegvallen geluid receiver bij optische aansluiting op TV?

Jos

20 februari, 2017, Categorie:

Ik heb bij vraag & antwoord al meer opmerkingen aangetroffen aangaande problemen met het afspelen van de TV op een receiver. Ik heb daarop een aanvullende vraag die ik nog niet eerder ben tegengekomen.

Ik heb een Plilips 42PFL7656H/12 LedTV en heb die via een optische kabel aangesloten op mijn (oude) receiver Pioneer Home cinema set. Bij het afspelen van het geluid van de TV via de receiver valt het geluid via de boxen van de reciver steeds enkele seconden weg en zie ik op de display van de receiver dat de indicatie voor ‘Dolby Digital’ ook steeds wegvalt. Dit aan en uitgaan van het geluid via de receiver herhaalt zich steeds. Herkend iemand dit probleem en kan die mij aangeven of dit via andere instellingen te voorkomen is?
Het rare is dat dit probleem zover ik heb kunnen ontdekken zich alleen op de NPO-zenders bij bepaalde programma’s voordoet. Ik heb en kabelabonnement bij Ziggo.

Jos

Antwoorden

Enige tijd zijn er problemen geweest met het wegvallen van dolby digital bij de zenders van NPO via oa UPC. Daar zijn toen maatregelen voor genomen. UPC en Ziggo zijn inmiddels gefuseerd. Wellicht dat deze problemen op dit moment wederom spelen?

Ook via andere providers hebben er dergelijke problemen gespeeld specifiek rondom het wegvallen van dd bij zenders van de publieke omroep. Mogelijk dat de helpdesk van Ziggo daar meer over kan vertellen? Ik vermoed idd een probleem vanuit de provider, maar kan dit niet met zekerheid zeggen. Indien er een 2e optische aansluiting op de receiver zit zou ik ook eens proberen of het helpt om eea daar op aan te sluiten.

Reageert de receiver wel goed als u afspeelt via een andere bron met dolby digital signaal (bv een spelcomputer of dvd/blu-ray)? Ik doel dan specifiek op de situatie dat u pauzeert en vervolgens hervat.

Bij het meedenken ben ik er trouwens vanuit gegaan dat er geen gebruik wordt gemaakt van een losse decoder voor de ontvangst.

Ik zal eens contact opnemen met Ziggo of zij dit probleem herkennen. Mijn ervaring met Ziggo is overigens wel dat zij nogal gauw de zaak afhouden.

Ik heb maar 1 optische aansluiting op de receiever en ben niet in het bezit van andere bronnen die ik zou kunnen verbinden via een optische aansluiting.

Mijn TV is inderdaad met een CE-card aangesloten op Ziggo en heb dus geen losse decoder. Ik zal als eerste stap eens contact opnemen met Ziggo. Bedankt voor de toelichting zover.

Ik heb contact gehad met Ziggo en de medewerker daarvan geeft aan dat als tegelijk met het probleem van het wegvallen van het geluid bij de receiver het geluid via de speakers van de TV wel goed doorkomt (hetgeen het geval is) het probleem niet bij het Ziggo-signaal ligt.

Hmmmm…wellicht wat makkelijk gezegd van de medewerker Ziggo vind ik. Het kan namelijk best zijn dat het stereogeluid prima hoorbaar blijft vanuit de TV, terwijl er wel problemen zijn met dd waar je Pioneer mee moet werken.

Blijft het signaal wel in stand als je vanuit de TV instelt dat er “gewoon” stereo moet worden doorgegeven naar de Pioneer? Idem voor de situatie dat de TV dd uitstuurt en je de Pioneer opdracht geeft om geen dd, maar stereogeluid te produceren? Wat gebeurt er in deze 2 situaties?

Ik heb bij de TV geen instelling kunnen ontdekken om ‘stereo’-geluid door te geven naar de Pioneer. De Pioneer kan ik wel instellen op het afspelen van ‘stereo’-geluid maar dan blijft het euvel bestaan.
Ik zie dat bij de TV bij het in schakelen van de zender bij NPO1, 2 en 3 er een blokje rechtsonder in het scherm even oplicht met ‘aan’ in rood aangegeven. Ik weet niet wat dat betekent, of dat dit een indicatie is dat er digitaal geluid wordt uitgezonden?

Philips kwaaltje, daar vallen meer dingen spontaan uit. Helaas is de software zo brak dat de meeste toestellen vol met fouten zitten.

Hi Jos,

Geen idee of het rode blokje te maken heeft met dolby digital. Eigenlijk zou je op een alternatieve manier dolby digital aan moeten bieden aan de Pioneer om iig zeker te weten dat het aan de TV ligt. Een mogelijkheid is om een decoder van iemand te lenen die bij dezelfde provider zit. Wellicht bij buren? Je kunt dan de decoder via HDMI verbinden aan je TV en de optische aansluitingen van de decoder en de TV verbinden dmv de toslinkkabel.

Ik heb even gekeken of er recente softwareupdates zijn voor je TV, maar helaas is de laatste update 5 jaar geleden. Niet waarschijnlijk dat er nog een update komt dus 🙁

Het is idd mogelijk dat de software van je TV niet helemaal ok is. Dat zou jammer zijn.

 

Rood blokje onderin is een aanduiding van hbbtv, staat dus los van geluidsprobleem, wellicht in audio menu van Philips op pcm zetten?

Indien je nog een oud “alles in een” abonnement hebt van Ziggo zou je wellicht kunnen overwegen om over te stappen naar connect&play van Ziggo. De maandelijkse kosten zijn ongeveer gelijk en je krijgt er een Horizon box bij. Naast tal van nieuwe mogelijkheden, heb je met de Horizon box een externe tuner met digitale uitgang. Je kunt dan de Horizon box verbinden via HDMI met je TV en een optische kabel tussen de Horizon box en de Pioneer zorgt voor het geluid.

Je krijgt er dan wel een extra kastje bij, maar zo omzeil je wel de huidige problemen 😉

Ik heb geen alles in een pakket maar TV en apart bellen/internet (25 MB). Ik zou dat kunnen aanpassen naar een alles in één pakket met de Horizon box maar dan heb ik er inderdaad een kastje bij. Ik kan volgens mij ook een verbinding tot stand brengen met een kabel met 2 tulpstekkers aan weerszijden, dat zou mogelijk een iets mindere geluidskwaliteit kunnen geven. Ik zal dat nog eens afwegen. Bedankt voor het meedenken.

Ik denk dat ik via een andere review heb geantwoord maar het vorige bericht is van mij.

Jos

Ja de oplossing met de 2 tulpstekkers kan ook. Dan heb je wel “gewoon” stereo en geen dolby digital. Niet dat het slecht is hoor. Maar het kan beter. Je hebt idd een aantal (persoonlijke) afwegingen te maken in dit geval. Succes ermee Jos!

Een antwoord toevoegen