Optimaliseren media afspelen op mijn Home Cinema?

5 februari, 2014, Categorie:

Martijn,

Dank zij deze (geweldige) site en de daarin vermelde adviezen heb ik mijn home cinema bijna kompleet. Enkele apparaten wil ik in de toekomst nog gaan vervangen. Dat zijn dan de TV, de subwoofer en enkele speakers. (Ik gebruik (en wil dat zo houden) het 5.1 surround geluid)

De huidige apparaten:

AV receiver:   Denon X-2000;
Blu-ray speler: Denon DBT 1713UD;
TV: 32 inch HD (Philips);
Media Speler: 3e generatie Apple TV;
TV ontvanger: Motorola 1853 via KPN glasvezel;
Speakers: Q-Acoustics 2010I als fronts.

Tot zover de apparatuur: hiermee ben ik absoluut een tevreden luisteraar/ kijker.

Nu mijn issue:

Hoe kan ik nu het beste verdergaan? Ik wil mijn media graag afspelen en daarvoor als aansturing mijn iPad gebruiken. (Die gebruik ik ook voor Spotify: heel plezierig). Nu heb ik alle films en muziekconcerten op een externe harde schijf staan en mijn muziek op de computer (iTunes). Pas geleden  heb ik op de computer PLEX geïnstalleerd. Middels DLNA stream ik vanaf dat moment mijn films (meestal mkv bestanden) en muziek  naar mijn blu-ray speler. Die stuurt dat vervolgens door naar de AV receiver. Uiteindelijk worden van daar uit de speakers en de tv ingeschakeld.
Ik heb geconstateerd dat ik nauwelijks nog gebruik maak van mijn Apple TV, omdat de Denons Airplay ondersteunen.

Na het lezen van diverse forums en artikelen speel ik met de gedachte om al mijn media op een NAS te plaatsen en vandaar uit (ook via PLEX) mijn muziek en films door te geven aan mijn AV receiver. Dan heb ik mijn computer daarvoor niet meer nodig.

Is dit een logische gedachte of kan ik het beter anders doen? Ik heb namelijk ook al het advies gekregen om een andere mediaspeler aan te schaffen, b.v. een Popcorn of Medi8er.
Op dat gebied ben ik een beetje een leek, vandaar mijn twijfels. Ik heb tot nu toe jouw adviezen gevolgd en heb daar een goed gevoel bij.

Graag dus nog een keer jouw advies.

Met vriendelijke groeten,
Johan Nijland.

Antwoorden

Hoi Johan,

Dank voor je compliment! 🙂

Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik op het gebied van mediaspelers helaas niet bijzonder veel kennis heb. Zelf heb ik een (Marantz) receiver waar ik alles via iPhone/iPad en Mac naartoe stream, zonder mediaspeler of NAS. Het gaat simpelweg via DLNA.

Zoals ik het echter zie en begrijp gaat mijn voorkeur uit naar een NAS, met name omdat je dan dus alles op één plek hebt staan en er zelfs buitenshuis toegang tot kunt krijgen. Bij een mediaspeler verandert de locatie van je media niet (direct) maar is de ondersteuning voor verschillende formaten wel groter. Als alles echter nu ook al afgespeeld wordt door je systeem heb je dan in mijn optiek niet per se nodig. Ik zou alles naar één plek verhuizen en hier je belangrijkste apparaten mee koppelen.

Hoi Martijn,

Heb recentelijk een UE46F7000 Samsung TV aangeschaft en ben zelf ook zeer gecharmeerd van de Plex App van deze SmartTV. De Plex App ziet er heel fraai uit en functioneert bijzonder goed zelfs over Wi-Fi, speelt alle media af inclusief DTS 5.1 surround geluid. Momenteel gebruik ik mijn Imac als Plex MediaServer en is de Samsung TV optisch gekoppeld aan een DTS 5.1 surround speakerset.

Ben ook van plan om een NAS aan te gaan schaffen om deze als PlexMediaServer te gebruiken, voor zover ik nu heb gevonden heb  moet deze combinatie gaan werken aangezien de nieuwe generatie Samsung TVs de media zelf encoderen, je NAS (met Plex App) hoeft dan alleen maar een stream naar de Samsung TV te sturen. Wat mij ook al opgevallen was dat in de Plex settings van de TV DirectPlay staat en dat de Imac minimale processor kracht hoeft te leveren, wat dus bevestigd dat de TV de encodering van de media verzorgd. Heb toch al diverse 3D films (1080p) met DTS surround 5.1 gekeken. Hier trouwens een YouTube link wat dit verhaal onderbouwd; https://www.youtube.com/watch?v=KUtCUunC_6E

Dus een simpele NAS met Plex ondersteuning zou dus volstaan, alleen streaming en transcoding is niet vereist.

Zou prettig zijn als een Samsung specialist dit verhaal kan bevestigen.

Groeten Cees