Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Oorzaak tikken frontboxen Samsung HT-J7500?


7 februari, 2017, Categorie:

Als ik mijn HCS (Samsung HT-J7500) aanzet en TV (Samsung) kijk, of via de HCS radio luister, dan klinkt het geluid uit de boxen goed.

Na verloop van tijd komt er uit beide frontboxen een tikkend geluid. Dit hoor je goed als het volume laag wordt gezet.

De HCS is dmv een HDMI kabel verbonden met de TV (HDMI / ARC) Ook is er een optische kabel tussen beide apparaten geplaatst.

Zowel de HCS als de TV zitten via WiFi op mijn Homenetwerk (Ziggo modem)

Boven de HCS is de Ziggo Horizonbox geplaatst. Deze is met de TV verbonden dmv een HDMI kabel in HDMI2 van de TV.

Ik heb al van alles geprobeerd maar het tikken uit de boxen blijft. Wat ik vreemd blijf vinden is dat het tikken niet gelijk te horen is als de HCS aangezet wordt, maar pas na verloop van tijd. Kan dit dan toch met hitte te maken hebben ?

De kabels van beide apparaten, alsmede die van een Traxdata mediabox (aangesloten dmv een HDMI kabel op de TV (HDMI3) liggen op en naast elkaar achter de HCS in het dressoir. De klep van het dressoir is open. (ter voorkoming van oververhitting)

Wie weet het antwoord en de oplossing voor dit probleem ?????

 

 

Antwoorden

Ik kan mij voorstellen dat je vermoedt dat het te maken heeft met warmteproblemen, aangezien het pas na enige tijd lijkt op te treden. Ik zou dat ook zeker niet uitsluiten. Dus om te kijken of dit het getik veroorzaakt, is het de moeite waard om de Samsung eens helemaal “vrij” op te stellen om te kijken of het helpt. Daarnaast zou ik eens kijken of het wellicht veroorzaakt wordt door een aardingsprobleem. Sluit hiervoor de receiver eens aan via een andere groep. Een haspel is het handigst om dit te doen. Hoef je niet te gaan slepen met je installatie ;-). Ook zou je eens kunnen kijken of het aan de bekabeling van je speakers ligt. Sluit alternatieve bedrading aan om te kijken of de situatie verbetert. Dit geldt ook voor de overige bekabeling: sluit andere kabels aan op je Samsung en kijk of het verdwijnt.

Dit soort problemen kunnen zeer vervelend zijn. Samenvattend: verander elke keer een onderdeel van je bekabeling om te kunnen duiden waar het probleem vandaan komt. Of wellicht is het toch de warmteontwikkeling? Mocht het allemaal niet helpen zou ik zeker overwegen om eens contact op te nemen met de verkoper. Het is een relatief recente installatie waarvan ik vermoed dat er nog garantie op zit.

Succes!

ps: ik ben benieuwd of het getik ook optreedt als je een koptelefoon aansluit.

 

Een antwoord toevoegen