Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Netflix zendt 5.1 uit, maar is niet af te spelen?


29 mei, 2014, Categorie:

Hallo, Ik heb een nieuwe samsung 8000 serie smart tv, deze is aangesloten op een denon AVR 2808 receiver. Nu heb ik problemen met het weergeven van het 5.1 geluid van netflix.  Netflix beweerd het uitzenden van 5.1 audio,  en vond op internet ook nog een vermelding dat de Samsung deze ondersteund Echt alles geprobeerd, waaronder HDMI(acr)uitgang naar HDMI in van receiver.Uiteraard heb ik de receiver  zo geprogrammeerd om via HDMI het geluid en beeld weer te geven. Ook heb ik nog een aparte optische audio aansluiting geprobeerd maar dit werkt ook niet. Ik heb een mailtje gestuurd naar samsung en die beweren dat het niet kan. Hier hun relaas.

U heeft aangegeven dat de Netflix app geen 5.1 geluid doorstuurt naar de aangesloten Surroundsysteem.
Dit is normaal. Dolby Digital (5.1) werkt alleen bij digitale TV signaal die door de interne tuner van de Televisie (DVB-T/C/S2) worden ontvangen. Tevens dienen de digitale zenders dit ook uit te zenden. In alle andere situaties zoals nu (Netflix) zal het geluid als 2.1 worden

doorgestuurd naar de surroundsysteem.

Volgens mij wordt Netflix alleen maar via een app en internet weergegeven en nooit via een tuner. Kunt u mij uit de droom helpen.

Ik gebruik maak gebruik van satelliet TV van canal digitaal en een satbox van philips met een HDMI uitgang, ook hier heb ik een probleem dat ik geen 5.1 kan afspelen. Aangesloten rechtstreeks op de HDMI van de tv of via mijn denon, het maakt niet uit de denon schakelt niet naar 5.1. En als laatste, ik heb een Mede8er mediaplayer die ik op de denon heb aangesloten en als ik een film afspeel dan krijg ik gewoon 5.1. geluid, aangesloten via HDMI.

Wat doe ik fout? Of wat begrijp ik niet.

Sorry voor de lange vraag.

Antwoorden

Hoi,

Wat Samsung zegt klopt naar mijn idee niet. De Netflix-app zendt wel degelijk 5.1-kanaals Dolby-geluid uit en dat is ook voor de tv te begrijpen. Je moet de digitale export op Dolby Digital of DTS (bitstream) zetten.

Om dit naar je receiver te sturen heb je een HDMI-kabel en een ARC-aansluiting nodig. Dat heb je dus zou het moeten werken. Echter, volgens mij stuurt Netflix Dolby Digital Plus (DD+) uit en dat moet de receiver wel ondersteunen. Daar zou je dus even naar kunnen kijken.

Dat gezegd hebbende; ik lees ook reacties van mensen die binnen de Smart Hub apps geen 5.1-kanaals audio kunnen krijgen. Ik kan het niet specifiek koppelen aan modellen maar er schijnt dus heel wat verwarring te zijn.

Overigens qua satelliet decoder; staan de instellingen hier wel correct. Op Dolby of bitstream? Het kan zijn dat de provider geen Dolby aanbiedt of dat dit alleen bij een beperkt aantal programma’s is.

Ik heb zojuist hetzelfde probleem ontdekt, maar dan via de Netflix app op mijn LG tv. De oplossing was bij mij erg simpel. Als ik in Netflix voor Stereo kies, ontvangt mijn reciever DD plus 5.1. Kies ik in Netflix voor DD plus 5.1, ziet mijn reciever dat als stereo.

Geluidsinstellingen in de tv goed zetten zorgt voor 5.1 geluid.

Een antwoord toevoegen