Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

HDMI handshake probleem?


24 februari, 2017, Categorie:

Beste iedereen,

wellicht dat jullie me kunnen helpen, aangezien ik enorm gefrustreerd begin te raken. Eerst mijn apparatuur:

TV: LG OLED65B6. Receiver: Onkyo HT-R693. Samsung UHD speler K8500. PlayStation 4 Pro. NES Mini.

Ik heb het beeld van de UHD speler en de PS4 rechtstreeks naar mijn TV lopen (i.v.m. beperkte ondersteuning receiver 4K en HDR). Geluid van de UHD speler via een tweede HDMI kabel naar de receiver en geluid van de PS4 optisch naar de receiver. Televisie (CI+ module) via audiokabel naar receiver. Dit werkt allemaal perfect. HDMI-CEC/ Simplink etc. staat uit op alle apparaten i.v.m. universele afstandsbediening (Harmony). Alle apparaten beschikken over de meeste recente firmware.

Het beeld dat ik via de receiver stuur (Nintendo Mini via HDMI of soms randapparatuur) verschijnt echter onregelmatig. Soms werkt het prima, soms absoluut niet en geeft hij geen signaal weer. Eerder had ik hier nooit last van, toen ik Blu-ray spelers en oude PlayStation via HDMI rechtstreeks op de receiver aansloot (zowel audio als video i.v.m. splitsing zoals nu). Rechtstreeks aansluiten op de TV werkt prima, dus het lijkt me aan de receiver te liggen.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb het idee dat het een handshake probleem is. Wanneer ik bv. een film kijk of spel speel (en video dus niet via de receiver loopt) krijg ik constant een popup van een “nieuw apparaat notificatie” met de HDMI in van de receiver. Deze verschijnt elke minuut of paar minuten, alsof de verbinding constant wordt verbroken en hervat. Wanneer ik HDMI-CEC aanzet op de TV (maar niet op de receiver) krijg ik een soortgelijke popup, maar rechts bovenin beeld ipv midden onderin.
Geprobeerd:

– Main out afwisselen met Sub out via HDMI op receiver, andere HDMI in op TV, andere HDMI kabels, verschillende opstartvolgorde, HDMI deep colour aan/ uit op TV, gerommeld in instellingen receiver (resolutie, upscalen uitzetten etc.).

Hoe kom ik van die irritante popup af, en zorg ik dat de verbinding altijd correct blijft?

Antwoorden

Heb je de meest recente software voor je Onkyo receiver? Hij staat hier . Hoewel in de release notes geen oplossing staat voor jouw specifieke probleem, is het altijd goed om even te updaten mocht je dat nog niet hebben gedaan. Zo te lezen heb je zelf de nodige kennis in huis en snap ik je vermoeden. Loop even het stappenplan door wat hier staat.

Wellicht dat er ook andere lezers zijn met een suggestie indien het stappenplan geen oplossing biedt?

 

Dank je voor je snelle reactie! En ja, alle meest recente firmware staat erop. Heb ook de tips doorgelezen, maar heb alles al geprobeerd.

Bovendien heb ik er niet alleen last van als ik het beeld wil zien, maar dus ook als ik enkel het geluid via de receiver stuur. Beeld (rechtstreeks naar tv) en geluid (bv. optisch via receiver) werken dan, maar krijg voortdurend popups waarin de HDMI ingang (van de receiver) constant opnieuw wordt herkend. Soms een paar keer per minuut.

Feitelijk heb ik die ingang dan niet nodig lijkt me, aangezien beeld niet via de receiver loopt (en dit ook niet nodig is, enkel geluid). Als ik de HDMI kabel van de receiver naar de TV eruit haal is ’t probleem opgelost, maar dat is natuurlijk heel onhandig om ’t steeds maar te moeten doen. Ik schakel vaak heen en weer nl.

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft, aangezien de frustatie blijft toenemen.

Ik ben een eind op weg. Heb HDMI-CEC aangezet op zowel de TV als de receiver. Was altijd in de veronderstelling dat dit niet goed samenging met universele afstandsbedieningen zoals Harmony.

Heb de analoge audiokabel verwijderd, en het geluid van de TV via HDMI ARC terug naar de receiver gekoppeld. Wilde me hier eerst nooit aan wagen omdat ik op heel veel fora tegenkwam dat het een drama was om werkend te krijgen.  Gek genoeg zijn de klachten (vooralsnog) nu uitgebleven.

So far so good, maar als iemand een idee heeft waar het aan kan liggen: ik hoor het graag!

Het is niet een oplossing voor je probleem vwb uitvallen van het signaal, maar die pop-ups zijn die niet gewoon uit te zetten in het menu van de Onkyo? Ben je daar iig van af 😛 . Zelf had ik bijvoorbeeld met mijn tv vage meldingen dat hij onterecht een melding gaf dat er 3D-signaal werd gedetecteerd. Kennelijk triggerde er iets. Na deactivatie nooit last meer van gehad.

Is het niet gewoon een defect op de bewuste HDMI poort? Het is apart dat het niet altijd voorkomt vind ik. En hoe zit het met de ventilatie?

-edit- lees nu je reactie 😉  Top dat je verder bent. Universele remotes kunnen trouwens ook handshakeproblemen geven ivm de volgorde van opstarten (macrocommando’s).

Toch bedankt voor je reactie! Had de volgorde ook op de Harmony al gewijzigd en bovendien wat gespeeld met de vertragingen van commando’s. Haalde niks uit. Defecte HDMI poort leek me ook niet het geval, aangezien hetzelfde probleem zich op meerdere poorten voordeed (zowel receiver als TV). Daarom leek het me puur een instellingsprobleem of HDMI handshake o.i.d.

Hoe dan ook, hoop dat het nu opgelost is. Evengoed nieuwsgierig naar wat het eventuele probleem was?

Denk vooral dat het ligt aan de onderlinge communicatie tussen de verschillende toestellen en dat het daar soms wel eens durft mis te lopen.  Mijn ervaring is probeer het zo simpel mogelijk te houden met natuurlijk de kwaliteit voorop. Als het nu werkt en opgelost is via de instellingen arc en cec on ,prima. Dus werkt het maar het had evengoed het omgekeerde kunnen zijn. Punt is je kan er geen lijn in trekken 4K en HDR , cec zijn allemaal relatief nieuw en veel moet nog op elkaar afgestemd worden via updates,firmware en ga maar door. Ieder nieuw toestel  toegevoegd aan de keten is dikwijls een bijkomende uitdaging dus tweaken maar, maar dat is dan weer een andere site.

Succes !

Beste

zou een HDfury integral of een hdfury Vertex niet iets voor je zijn zie onderstaande links

https://www.hdfury.eu/nl/home/39-hdfury-vertex.html

https://www.hdfury.eu/nl/home/30-hdfury-integral-2017.html

normaal zou je veel problemen zoals handshake met de Dr hdmi kunnen oplossen maar deze die gaat maar tot 2K.

 

https://philips-tvconsumercare.kxondemand.com/portal/nl/Faq/All/2932

Wissel Source.

Als de TV het HDMI apparaat niet herkent, wissel de source naar een ander apparaat en weer terug.

(Bijvoorbeeld van HDMI1 naar HDMI2)

 

3. Herstel met een “digital handshake”

● Zet de Televisie UIT 
● Maak alle kabels, accesoires en apparaaten los van de TV. Dit is inclusief CAM module als deze erop zit. 
● Wacht op zn minst 1 minuut (nadat het LED licht is uitgegaan) voordat u de stroomkabel weer aansluit. 
● Zet de TV weer aan zonder de andere kabels, assesoires en apparaaten aan te sluiten

● Haal de stroomkabel van het externe apparaat los. Sluit de kabel na 1 minuut weer aan en start het apparaat op.

● Wacht 3 tot 5 minuten om het opstart proces af te laten ronden.

● Verbind de HDMI kabel eerst met de TV en daarna pas met het externe apparaat

Ook op je andere apparaat

Versterker b.v

 

Een antwoord toevoegen