Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Haperend geluid bij home cinema Yamaha gekoppeld aan Samsung TV?


3 januari, 2018, Categorie:

Ik heb een Samsung UE55JS8000L aangesloten aan AV-receiver Yamaha RX-V483 via HDMI-ARC.

In de Samsung TV  menu-instellingen heb ik bij geluid, extra instellingen het volgende aangepast:

– geluidsformaat gewijzigd van PCM naar DTS Neo 2:5 (anders enkel stereo-geluid, nu surround 5.1)

– HDMI geluidsformaat: stond op PCM (kan ook bitstream zijn), niet gewijzigd.

– dolby digital comp: stond op Line (kan ook RF zijn), niet gewijzigd.

– HD-audio staat op aan (kan ook uit zijn), niet gewijzigd.

Probleem nu: alles werkt prima, (met uitzondering van het volgende:)  maar regelmatig onderbreekt het geluid kortstondig. Zeer vervelend ! Het is enkele minuten oke, en terug een korte geluidsonderbreking. Daarbij verdwijnt ook kortstondig, op de display van de AV-receiver de symbolen van de luidsprekers SW, SL, SR enz.., nadien speelt alles terug normaal voor enkel tijd, met regelmatig deze korte geluidsonderbrekingen.

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?  (voor het kortstondig wegvallen van geluid)  Ik vermoed dat de oorzaak ligt aan TV. (en niet aan de receiver)

PS: De digicorder (Telenet) is via HDMI rechtstreeks aangesloten aan de TV. Als proef heb ik deze eens aangesloten aan de AV-receiver, dan heb ik deze onderbreking niet,  echter dan speelt enkel stereo bij TV-uitzendingen, en trouwens bij streaming van netflix, komt het geluid niet via de home cinema, maar enkel via luidsprekers van de TV. Software is up to date. Ik neem dus aan dat de aansluiting via HDMI-ARC de juist manier is, en noodzakelijk is om altijd een 5.1 geluid te hebben via de receiver, eender welke bron op de TV is gekozen.( TV uitzending of netflix enz..)

Alvast bedankt voor antwoord.

 

Antwoorden

Het eerste wat mij te binnen schiet is de vraag of je al een andere hdmi-kabel hebt geprobeerd tussen tv en receiver. Zo te zien heb je zelf al het nodige geprobeerd en ben je geen leek 😉

Andere lezers met suggesties?

Beste,

Met hdmi arc is het nog altijd Russische roulette, het werkt of het werkt niet.

Enige wat ik kan bedenken is andere hdmi ingang gebruiken en schakelen tussen de verschillende toestellen.

Succes !

Beste,

Andere HDMI/arc-kabel ook reeds getest. Optische kabel ipv HDMI ook getest. Zelfde resultaat. Na verder beetje uittesten, heb ik de reden gevonden:

In de Samsung-TV bij menu/geluid/extra instellingen: geluidsformaat terug geplaatst op  PCM ipv DTS Neo 2:5

Nu geen geluidsonderbreking meer ! Echter nu is er geen geluid uit de center en SL,SR luidsprekers.(bij TV uitzendingen) enkel FR,FL,SW.

PS: Ik heb voorlopig nog geen blu ray speler als bron, enkel TV.

Kan ik dan toch alsnog  de 3 andere LS aan de praat krijgen, bij TV uitzendingen ? Via instellingen Yamaha-receiver ? Voorlopig nog niet gevonden.

Jazeker. De receiver komt met diverse DSP-modi (surround, muziek, film, etc. zie handleiding). Met die modi kun je surround simuleren.

Beste Martijn,

Je tip heeft mij aan het zoeken gezet  en inderdaad via de instellingen in  “CINEMA DSP 3D”,  ontstaat de mogelijkheid om alle LS te doen spelen. Ik heb daarbij ook reeds de vele mogelijkheden ontdekt v/d receiver voor diverse weergave “soorten”. De geluidsbeleving is een stuk aangenamer!  Alvast iedereen bedankt voor de tips !

Ik vermoed toch dat de oorspronkelijke geluidshapering te wijten is aan “software beestje” in de Samsung TV…

Ik heb dezelfde problemen met haperingen in het tv geluid. In jouw opzet moet HDMI op bitstream staan zodat jouw receiver het geluid kan decoderen naar 5.1 of andere formaten. Het haperende geluid is waarschijnlijk een handshake probleem en ik heb daar reeds contact over gehad met Samsung

 

Wie het internet wat afspeurd ziet dat haperend geluid een min of meer algemeen probleem is bij sound bars. Ik heb zelf een Samsung Soundbar icm een Philips TV met dit probleem. Famillie van mij heeft Philips tv en soundbar (zelfde probleem)  Op het Internet vond ik dezelfde klachten over Bose, Philips en Samsung Het lijkt me dus een algemeen probleem.

OH Ja.  Bij mij begon het toen we digitale televisie kregen opgedrongen (ziggo) En vreemd genoeg vertoont voornamelijk NPO1  de haperingen Bij NPO 2 en 3  speelt het nagenoeg niet en de RTL zenders,  MTV, nat. Gegraphic, en heel veel andere zenders werken probleemloos.

Voor mij geldt dan ook: bedankt ziggo (maar niet heus). voor het onbruikbaar maken van mijn soundbar !

Je hebt wel een Philips tv, vol software fouten. Kijk daar eens naar zonder Ziggo eerst de schuld te geven.

En waarom zou Ziggo niet fout zitten?

Ik heb precies dezelfde klacht maar dan met een computer en een AV receiver via HDMI. Ook met internet van Ziggo? 1x is geluk, 2x is toeval, 3x is een patroon. We praten hier dus over een patroon.

Noem mij eens een apparaat van mijn huis dat Ziggo niet gesloopt heeft.

Noem mij eens een apparaat van het huis van mijn ouders dat Ziggo niet gesloopt heeft.

Noem mij eens een apparaat van het huis van mijn broer dat Ziggo niet gesloopt heeft.

Noem mij eens 1 advies van Ziggo dat mij geholpen heeft ipv. al die andere mensen die mij uit de brand geholpen heeft.

Noem mij eens 1 oplossing die Ziggo aangedragen heeft en die ook werkbaar is en niet een “eigen systeem is wat niet fijn werkt”

Als het over klachtenoplossing gaat, zelfs de consumentenbond geeft het op bij de slechte service van Ziggo.

Vaak is de monteur geweest en keert de klacht gewoon terug. Men denkt dat men de klacht te pakken heeft, maar men is gewoon genoeg afgeleid geweest en dwaas genoeg om te geloven dat de klacht nu verdwenen is. Ook het werk van de monteur laat veel te wensen over vaak leggen mensen die je uit de brand helpen en er terdege kennis van hebben van coax veel betere kwaliteit af dan zo’n monteur waar je ook nog geld voor moet betalen en die dan later weer terug kan komen. Conclusie: wat zijn we nu opgeschoten?

Mocht ik ooit bij een helpdesk van Ziggo werken dan denk ik dat ik niet anders hoor dan gevloek, gescheld, bedreigingen en wanhoop. Ik denk zelfs dat als ik daar lang genoeg zou werken ik doodsbedreigingen aan mijn adres zou krijgen ook al zou ik nog zo ontzettend mijn best doen.

Noem mij eens een uitvaart waar Ziggo niet betrokken was bij de informatiewisseling

Heb ook Ziggo, die mij sinds ik de Next kreeg (niet gratis) maandelijks oplicht, maar dat terzijde.

Volgens mij is de oorzaak, de coaxkabel tja ik weet het klinkt waanzinnig.

Maar zal het proberen te verklaren, de Next is een complex toestel en kan me nog goed herinneren toen ik nog pc’s inelkaar zetten, het heelveel uitmaakte in welke volgorde de kaarten op het moederbord geplaatst worden en drivers worden geïnstalleerd. Als enige zenders wel problemen en de andere perfect werken. Is https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_straling de oorzaak van de problemen, het 4G-netwerk  veroorzaakt problemen op bepaalde frequenties van de digitale stroom/data, dus zorg voor goed afgeschermde kabels, ook die van het netwerk CAT7 en vraag een goede coaxkabel aan Ziggo. Als ze daar moeilijk over doen https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-kennisbank/coaxkabel/welke-coaxkabel-voor-ziggo/

Bovenstaande geeft duidelijkheid, weet zeker dat de haperingen bij geen zender meer optreedt 🙂

Met vriendelijke groet

Een antwoord toevoegen