Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

ARC tussen TV en HTS krijg ik niet werkend?


2 februari, 2017, Categorie:

ik heb afgelopen weekend een nieuwe TV gekocht, de Samsung UE49KS7000. Ik had al een Samsung Home Cinema Set,  de HT-F5500. Beiden hebben de ARC en Anynet+ mogelijkheid. Daarnaast heb ik de Ziggo box opgeruimd en kijk TV via een CI+ module.

Wat in eerste instantie simpel lijkt, lukt me niet, namelijk het geluid van de TV over de speakers van mijn HT krijgen.

ten eerste heb ik de HDMI kabel in de TV op de ARC ingang gedaan en op de HT op de uitgang. Daarna op zowel de TV als de HT Anynet+ én ARC aangezet. Daarna heb ik mijn Smart Remote van de TV gekoppeld aan de TV én aan het nieuwe apparaat (de HT).  Als bron bij deze instelling kies ik de HDMI4 ingang van de TV. De stroomtest (gaat uw apparaat nu aan?) is ook gelukt. Vervolgens kan ik op de TV vier typen geluidsuitgang selecteren: TV speakers, Receiver HDMI, Bluetooth of optische kabel. Ik heb gekozen voor Receiver HDMI. Bovenstaande lijkt mij allemaal vrij logisch.

Het vreemde is nu dat ik geen geluid uit de HT krijg. Ook kan ik het volume niet met mijn Smart Remote regelen. Wat ook vreemd is dat beide apparaten met één druk op de Pover-knop (door het Anynet+) wel uit gaan, maar bij het aanzetten gaat alleen de TV aan.

een nieuwe HDMI kabel (in ieder geval geschikt voor 4K, ARC staat niet expliciet op de verpakking) helpt ook niet

Als oplossing heb ik ook een optische kabel gebruikt. Bij de TV de instelling veranderd in optische kabel en nu wel geluid. Maar nog steeds werkt de volumeknop op mijn Smart Remote niet.  Als ik dan het externe apparaat bij de afstandsbediening de uitgang wijzig van HDMI4 naar Optisch werkt én het geluid én de volumeknoppen. Maar nog steeds gaat de HT niet aan als ik beide apparaten met één knop wil aanzetten.

Wie o wie heeft de oplossing dat ik gewoon geluid via HDMI krijg en alles met mijn Smart Remote kan bedienen?

Antwoorden

Beste DVDVEER,

Zo te lezen ben je zelf redelijk ervaren, aangezien je zelf al creatief bent geweest om het probleem op te lossen. Zijn de soundbar en de TV beiden voorzien van de laatste softwareversies? Heb je al eens geprobeerd om de noodzakelijke koppelingen opnieuw tot stand te brengen? Dus de huidige koppelingen verwijderen en opnieuw aansluiten. Eventueel zou je een reset kunnen overwegen van een of beide componenten en dan de noodzakelijke stappen opnieuw doorlopen. Natuurlijk ook dan na de reset eerst er zeker van zijn dat de laatste software aanwezig is.

Ik heb best wel goede ervaringen met de Nederlandse helpdesk van Samsung (088-9090100). Ik denk dat zij je graag helpen bij het vinden van een oplossing indien je er zelf niet uitkomt.

Beste Bart, dank voor je antwoord.

ik heb inderdaad gisteren mijn HT aan het internet gekoppeld en de laatste software versie erop gedownload. De TV kwam zaterdag nieuw uit de doos, dus neem aan dat de laatste software er op zit. Maar dat kan ik nog eens proberen.

wat ik was vergeten te melden is dat ik ook de HDMI3 al geprobeerd heb.

Beiden resetten heb ik ook geprobeerd.

ik had ook ergens gelezen dat alles afkoppelen, de externe koppelingen verwijderen en de stroom er een kwartier af kan helpen. Dan schijnen de HDMI poorten weer “gereset” te worden.

Vreemd dat zoiets ogenschijnlijk simpels toch nog een probleem kan zijn. vanmiddag wordt ik teruggebeld door Samsung voor hulp op afstand. Ben benieuwd……

 

Beste DvdVeer,

Heb hetzelfde probleem. heeft Samsung het kunnen oplossen?

R

Nee, helaas niet.

Beste DvdVeer,

Bedankt voor het reageren. Ter info: Vandaag voor de 2de maal hulp op afstand van Samsung gehad.
TV UE49MU7050 heeft een harde reset gehad en tevens heeft men een harde reset gedaan op de HDMI-poorten en dit is tot op heden succesvol geweest.

 

R

 

Een antwoord toevoegen