Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Hoe wij home cinema apparatuur testen

Je zult je wellicht afvragen hoe we TV’s, Blu-ray spelers receivers, speakers en andere home cinema apparatuur exact testen. Dit testen kan namelijk op verschillende manieren en wij hebben naar aanleiding van onze doelgroepanalyse gekozen voor een specifieke stijl.

Hoe testen we?

Er zijn over het algemeen twee manieren om producten te testen, in dit geval nemen we TV’s als voorbeeld. Manier A is gedurende werkuren in een donker hok gaan zitten en op 2 meter van de TV allerlei testpatronen analyseren met behulp van meetapparatuur. Manier B is de TV in een thuissituatie plaatsen en gebruiken zoals een consument deze zou gebruiken en hier de bevindingen op baseren. Wij gebruiken voor onze reviews manier B.

In onze reviews vind je nauwelijks tot geen geavanceerde meetresultaten, grafieken en diagrammen terug. Dit doen we echter om specifieke redenen. Wij testen producten niet om je daarna te vertellen wat de meetapparatuur zegt maar om je te vertellen hoe wij een product ervaren als normale kijkers, de gemiddelde consument. We schrijven reviews in de stijl van de gemiddelde gebruikerservaring maar vanuit het oogpunt van ervaren reviewers.

Het testen van een product gebeurt dan ook exact zoals jij thuis het product waarschijnlijk gebruikt. We stellen een TV op, koppelen een Blu-ray speler of plaatsen een receiver in ons home cinema systeem. Vervolgens gebruiken we dat product ongeveer een week lang als primair product. Bij het testen van een TV gebruiken we de betreffende TV dus om minimaal drie films te kijken, digitale TV zenders te bekijken, games te spelen en natuurlijk gebruik te maken van andere functies als het Smart TV platform. We doen tijdens de testperiode alles wat ook een consument gedurende een week zou doen.

Geen meetresultaten en cijfers

Deze manier van testen geeft geen resultaat zoals je op sommige andere websites ziet waarbij je middels cijfers uitgelegd wordt waarom iets wel of niet goed is. Naar onze mening heeft de gemiddelde consument thuis vrij weinig aan deze cijfers, hoewel ze natuurlijk een handige basis kunnen zijn om mee te beginnen. Voor de groep gebruikers met verregaande kennis en interesse kunnen deze cijfers ook waardevol zijn. Naar onze mening zeggen deze cijfers het gros van de consumenten echter te weinig om daar diep op in te gaan of veel aandacht aan te besteden. Uiteindelijk gaat het in een review om de ervaring van de reviewer met een product en een advies wat betreft het wel of niet aanschaffen van een product. Onze reviews en bijbehorende adviezen zijn gebaseerd op ervaringen die we de afgelopen jaren opgedaan hebben, niet op een database met cijfers die niet altijd het complete plaatje geven. Daarbij is ons streven om de bewoordingen van belangrijke onderdelen zo simpel mogelijk te houden zodat de minpunten en pluspunten van een product zelfs door een leek grotendeels begrijpbaar zijn.

Geen geavanceerde kalibratie

Iets anders dat we eigenlijk om dezelfde redenen niet doen is het uitgebreid kalibreren van een TV. We hebben ervoor gekozen TV’s zo optimaal mogelijk in te stellen met de basisinstellingen die een TV te bieden heeft. De reden hiervoor is dat de gemiddelde consument niet de kennis (en/of apparatuur) en zin heeft om een TV uitgebreid te kalibreren. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende situaties en persoonlijke wensen waar de optimale beeldkwaliteit van afhankelijk is. De meeste consumenten willen zo snel mogelijk vanuit de doos een goede beeldkwaliteit. Wij proberen altijd aan te geven wat vanuit de doos de beste basisinstellingen zijn zodat je als consument direct aan de slag kunt. Mochten bepaalde geavanceerde instellingen en aanpassingen de beeldkwaliteit drastisch verbeteren dan geven we dit ook altijd aan. De conclusies over de beeldkwaliteit zijn dan ook altijd gebaseerd op een zeer minimale kalibratie zoals in de reviews zelf aangegeven.

Foto’s van apparatuur

Ook zal het je opvallen dat we zelf weinig foto’s van apparatuur die we reviewen plaatsen. De simpele reden hiervoor is dat zelfgemaakte foto’s van bijvoorbeeld TV’s weinig toegevoegde waarde bieden, erg lastig te maken zijn en vaak zelfs een verkeerd beeld kunnen schetsen van de daadwerkelijke beeldkwaliteit, tenzij je het professioneel aanpakt en het combineert met grafieken en cijfers. Een foto maken van mindere zwartwaarden of backlight bleeding is bijvoorbeeld erg lastig en zorgt naar onze mening eerder voor verwarring dan duidelijkheid. Foto’s van software zijn ook lastig te maken en zien er vaak stukken lelijker uit dan materiaal dat fabrikanten al hebben, zonder een verkeerd beeld te schetsen. Foto’s van het design vereisen een professionele opstelling met lichtapparatuur, iets dat naar onze mening meer kost dan dat het oplevert aangezien die foto’s er al zijn. We plaatsen in de meeste gevallen dan ook persfoto’s van fabrikanten om bijvoorbeeld het design te tonen en een algemene indruk van de TV en de software te bieden. Zelden plaatsen we een foto om de beeldkwaliteit van een TV te tonen. Uiteindelijk is het de tekst die onze ervaringen beschrijft.

Zoals je ziet is het ‘simpel houden’ van reviews om ze zo toegankelijk te maken voor iedereen voor ons een belangrijk streven. Verlang je echter meer van reviews dan raden we je aan de reviews van de echte ‘tech-sites’ als bijvoorbeeld Tweakers door te nemen. De conclusies verschillen uiteindelijk vaak weinig maar de opbouw en inhoud van deze reviews geeft je meer informatie op technisch vlak met bijbehorende cijfers en grafieken.

Mocht je vragen hebben over onze reviews of net wat meer informatie willen hebben over de prestaties van een bepaald product dan kun je je reactie altijd kwijt onder een review en proberen we je verder te helpen.

  • Delen: