Review: JBL Quantum 400 – koptelefoon voor allerlei soorten gamers

18 oktober 2020 7 Minuten 1 Reacties
jbl-quantum-400

De JBL Quantum 400 is een koptelefoon voor gamers die je op alle belangrijke gameplatformen van dit moment kunt gebruiken (inclusief pc). De Quantum 400 heeft een adviesprijs van 99,99 euro.

De JBL Quantum 400 is een koptelefoon bedoeld voor allerlei spelcomputers. Je kunt hem gebruiken op de Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One (en ook PlayStation 5 en Xbox Series X en Series S), pc, Mac, Android en iOS. Het is een bedrade koptelefoon, die je via een audiokabel aansluit op je console, computer of controller (waar de audiopoort zit). En anders kun je ook gebruikmaken van een usb-c-kabel, wat dan weer handig is voor smartphones. Allebei de kabels worden gelukkig meegeleverd, daar hoef je dus niet over na te denken.

De geluidsweergave is in alle gevallen stereo. De 50 mm-speakerdrivers ondersteunen 2.0-audiokanalen en zitten verwerkt in relatief grote oorschelpen. Je kunt de headset gebruiken voor alleen het overbrengen van game-audio, maar kunt er ook mee chatten. Er zit namelijk een microfoon aan de zijkant. Die microfoon heeft ruisonderdrukking en mute je heel snel door hem naar achteren te klappen. Verder zitten er op de oorschelp volumebediening; op consoles betekent dit dat je zowel game- als chataudio tegelijkertijd regelt.

Design en comfort

De JBL Quantum 400 is gemaakt van kunststof. Dat geldt voor de hoofdband, maar ook voor de scharnieren. De oorkussen zijn dan weer gemaakt van rubber en gevuld met schuim. De plastic oorschelpen ogen een beetje goedkoop en voelen ook goedkoop aan, maar over het algemeen stelt het design niet teleur. Het is simpel, stoer en doeltreffend. Wanneer je ermee zou streamen (via Twitch of YouTube Gaming), dan zit je niet voor app. Er zijn headset die mooier zijn ja, maar bedenk wel: dit ding kost net aan 100 euro.

De headset zit in principe comfortabel, maar ook enigszins strak. Een andere hoofdtelefoon die we doorgaans gebruiken voor online potjes op de Xbox One, is de Turtle Beach Stealth 600. Dit is een headset die je draadloos met de Xbox verbindt. De band bovenop is ietwat breder, waardoor die net wat fijner zit. Maar dat soort ervaringen zijn onder meer afhankelijk van de vorm van je hoofd en oren. Heb je een relatief smal hoofd, dan zul je je waarschijnlijk niet herkennen in de ervaring. Desondanks is het iets om rekening mee te houden.

De headset beschikt niet over active noise cancelling. Geen probleem, want dat verwachten we ook helemaal niet. Maar de oorschelpen en -kussens sluiten je wel heel goed af van de buitenwereld. Ook hier maken we de vergelijking met onze eigen Turtle Beach. Die laat meer geluid door, zonder dat het storend is voor de audio- en chatervaring. We horen graag wat er elders in huis gebeurt, ook met een koptelefoon op. En anders is het gewoon prettig om de feedback van je eigen stem te kunnen horen, zodat je niet in de mic schreeuwt.

En dat laatste is iets waar we onszelf op betrapt hebben. Omdat de koptelefoon zo nauw sluit en daardoor minder geluid doorlaat (wat in sommige gevallen ook gewoon een pluspunt kan zijn, hoor), merken we dat we soms harder praten dan gebruikelijk. En dat is dan weer vervelend voor mensen om je heen. Dat resulteerde in potjes gamen waar we de headset schuin droegen (één oor had dan geen schelp op). Dit is een ontzettend persoonlijk minpunt en heel erg afhankelijk van wat je zelf prettig vindt. Daar zijn we ons bewust van.

Audiokwaliteit

Gelukkig zit het op het gebied van audiokwaliteit wel goed. We hebben de JBL Quantum 400 getest in combinatie met een Android-smartphone, Nintendo Switch, Xbox One X en PlayStation 4 Pro. Het stereogeluid is helder, gaat soms ook best diep en is vooral gedetailleerd. Zo kunnen we Nobu horen aankomen van links of rechts in Ghost of Tsushima, lijkt het net alsof je in het stadium zit wanneer je deelneemt aan het toernooi in Pokémon Shield en is goed te achterhalen waar de schoten vandaan komen in Fallout 76.

Gamen met een headset op brengt je gewoon dichterbij de gamewereld. Die ervaring is beter wanneer een headset ook (digital) surround sound ondersteunt, maar die headphones zijn niet voor iedereen weggelegd met een beperkt budget. Daarom is het goed om te zien dat er koptelefoons zijn die betaalbaar zijn en toch een fijne audio-ervaring aanbieden. Over het algemeen brengt de JBL Quantum 400 een breed geluidsveld ten gehore, dat niet vervormt wanneer je besluit het volume wat hoger te zetten. De bas had wel wat dieper gemogen.

De linker oorschelp is tevens voorzien van twee draaischijfjes. Met de bovenste regel je chat (helaas werkt dat niet op consoles, het werkt alleen met pc-programma’s als Discord), en met de onderste regel je game-audio. Wanneer je op een console gamet, dan gebruik je dus alleen de onderste schijf. Wanneer je een verschil tussen game- en chataudio wil aanbrengen, dan moet je de instellingen van de console induiken om dat te regelen. Geen probleem verder, maar dat is niet iets wat de koptelefoon of fabrikant direct duidelijk maakt.

Tijdens een potje online Rocket League op de PS4 Pro wordt duidelijk dat onderscheid aanbrengen tussen game- en chataudio heel belangrijk is. Die game heeft lekkere, harde muziek en auto’s die allemaal andere uitlaatgeluiden hebben, maar daardoor versta je je gamepartner niet goed meer. We moesten in het snelle menu het balans helemaal in het voordeel van de chataudio instellen, want anders was degene aan de andere kant niet goed hoorbaar. En dan nog was het wat ons betreft eigenlijk pas nét goed verstaanbaar.

De kwaliteit van de microfoon is goed. Dat hebben we niet zelf kunnen testen, maar we hebben weinig klachten gehoord van vrienden met wie we hebben zitten gamen. Op de PlayStation 4 Pro klinken we net even wat beter dan op de Xbox One X, maar ons is niet helemaal duidelijk waarom. We hebben de feedback gekregen dat we op de Xbox verder weg klinken dan op de PS4, dus dat is ook iets om rekening mee te houden. Wil je overigens even je eigen mic uitschakelen, dan duw je de microfoon gewoon even naar boven.

JBL Quantum 400 – conclusie

Toegegeven, wanneer je de headset op een pc gebruikt, dan vallen een aantal nadelen weg en krijg je bovendien toegang tot meer opties (zoals de JBL QuantumSurround-sound en lichtgevende logo’s aan de zijkant). Maar wij leggen hier voornamelijk de nadruk op de console-ervaring. En dan moeten we concluderen dat de headset prima dienst kan doen als game- en chataudiodoorvoer, maar voor de prijs van 100 euro zijn er nét even te veel kanttekeningen. Wacht nog even een prijsdaling af voor dit model.

7.0
714ipl0CKHL._AC_SL1500_

JBL Quantum 400

•  Bredere en heldere stereoweergave
  •  Werkt met alle belangrijke platformen
  •  Kabels worden meegeleverd
  •  Basweergave
  •  Draaischijf chat werkt niet op consoles
  •  Chat klinkt iets te zacht

Beoordeling JBL Quantum 400

Toegegeven, wanneer je de headset op een pc gebruikt, dan vallen een aantal nadelen weg en krijg je bovendien toegang tot meer opties (zoals de JBL QuantumSurround-sound en lichtgevende logo's aan de zijkant). Maar wij leggen hier voornamelijk de nadruk op de console-ervaring. En dan moeten we concluderen dat de headset prima dienst kan doen als game- en chataudiodoorvoer, maar voor de prijs van 100 euro zijn er nét even te veel kanttekeningen. Wacht nog even een prijsdaling af voor dit model.

Prijsvergelijker JBL Quantum 400