Problemen met HDMI 2.1 voor receivers Denon, Marantz en Yamaha

26 oktober 2020 3 Minuten 10 Reacties
Marantz AV7706

De nieuwste receivers van Denon, Marantz en Yamaha beschikken over een HDMI 2.1-chipset die een probleem bevat waardoor je geen beeld op je televisie krijgt.

Fabrikanten van av-receivers doen er alles aan om hun nieuwste modellen helemaal klaar te maken voor de toekomst. En in die toekomst is natuurlijk HDMI 2.1 van groot belang, zeker voor de gamers onder ons. De nieuwste modellen van onder meer Denon en Marantz beschikken dan ook over HDMI 2.1-chipsets, maar die chipsets blijken een probleem te bevatten dat niet middels een update opgelost kan worden.

Volgens het Duitse Heise, dat een Xbox Series X in combinatie met de nieuwste generatie av-receivers getest heeft, bevatten veel nieuwe receivers een probleem met de HDMI 2.1 chipset. Deze chip komt voor de nieuwste modellen van onder meer Yamaha, Denon en Marantz bij Panasonic Solutions vandaan. Uit diverse tests blijkt dat de chipset bij het verwerken van 4K120 signalen een zwart beeld geeft. Volgens Heise is dit probleem niet op te lossen middels een firmware-update.

Sound United, het moederbedrijf van Marantz en Denon, komt met het volgende statement:

Sommige nieuwe game consoles die 4K/120Hz-uitvoer ondersteunen, werken mogelijk niet volledig met Denon of Marantz 8K AV receivers (AVR). Mogelijk ontdekt u deze incompatibiliteit die het gevolg is van een HDMI-chipset-mismatch tussen de beide apparaten. Wanneer de game console in kwestie is aangesloten op de AV receiver via een 8K HDMI-ingang en is ingesteld op uitvoer op 4K/120Hz, en de optie 4K-signaalformaat van de AVR is ingesteld op “8K Enhanced”, ziet u het (bron)beeld van de game console mogelijk niet op het scherm en hoort u mogelijk geen (bron)geluid van de game console die via de AVR wordt verwerkt. Dit probleem is alleen aanwezig wanneer een beeldscherm/TV wordt gebruikt dat 4K/120Hz ondersteunt. We onderzoeken het probleem momenteel en werken aan een permanente oplossing die op een later tijdstip zal worden uitgerold. Intussen willen we een aantal workarounds aanbieden om geen last te hebben van het probleem:

U kunt het systeem direct via HDMI op het beeldscherm/TV aansluiten en de ARC/eARC-functionaliteit van het beeldscherm/TV gebruiken om het (bron)geluid terug te voeren naar de AVR met behulp van de aangesloten HDMI-kabel tussen de AVR en het beeldscherm/TV. Bij deze methode moet de CEC/ARC-optie van het beeldscherm/TV worden ingeschakeld, evenals de HDMI-bediening van de AVR en/of de ARC-optie van de AVR.

Een andere oplossing is om de video-uitgang van de bron/gameconsole te laten staan of te wijzigen naar 4K/60Hz in plaats van 4K/120Hz totdat er een permanente oplossing beschikbaar is. Dit zorgt voor een betrouwbare communicatie tussen de bron, de AVR en het beeldscherm/TV. De standaardinstelling van de bron is ingesteld op 4K/60Hz, dus als dit na het uitpakken van het systeem niet is gewijzigd, hoeft er verder niets meer te worden gedaan.

Hiermee bevestigt Sound United het probleem dus en als tijdelijke oplossing raadt het bedrijf aan de bron direct op de televisie aan te sluiten. In dit geval sluit je dan de Xbox Series X direct aan op je televisie en laat je de audio via HDMI eARC teruglopen naar de receiver. Of er in de toekomst een oplossing verschijnt voor het probleem met de HDI 2.1 chipset is vooralsnog onduidelijk.

Reacties (10)