Audio Beoordeling 9.0

Review: Pro-ject T1 SB draaitafel – Budgetprijs maar geen budgetklank

16 augustus 2020 9 Minuten 1 Reacties
Pro-ject T1 SB draaitafel

Voor een bedrag tussen twee- en driehonderd euro zijn diverse budgetspelers beschikbaar die veel beter presteren en uw vinyl met respect behandelen. Maar wat gebeurt er als één van de grootste producenten van draaitafels, Pro-Ject, zich in dit marktsegment begeeft?

Met de T-serie zetten ze drie T1-draaitafels in de markt die op papier veel bieden en als serieuze instappers aangemerkt mogen worden.

Plug and play

De T1 basis in de basisuitvoering kost 279 euro en biedt veel waar voor de gevraagde prijs. De T-serie draaitafels worden plug and play geleverd. Standaard is een Ortofon OM5E element al voor gemonteerd en de naaldkracht ingesteld. De spelers zijn niet voorzien van een vorm van instelbare dwarskrachtcompensatie; iets wat gezien het prijsniveau niet heel verrassend is. Het gros van de kopers zal weinig plannen hebben om een veel duurder element te gaan gebruiken of andere upgrades uit te voeren dus is het ontbreken hiervan niet echt een probleem. Verder ontbreekt het de T-serie aan niets. Standaard komen de spelers met een goede losse Connect it E-interlinkkabel, een eenvoudige naalddrukweger,een instelmal voor een ander element, een viltmat en een fraaie transparante stofkap. Het opbouwen van de T1 is echt een fluitje van een cent, zelfs voor een leek. De meegeleverd handleiding is duidelijk en helpt je stap voor stap door de montage heen. Je begint met het plaatsen van het dikke glazen plateau op de spindle en legt daar vervolgens de vilt mat op. Daarna sluit je aan de achterzijde de interlink en voeding aan. Meer is het eigenlijk niet. Ik denk dat menigeen de T1 sneller aan de praat heeft dan een willekeurige streamer! Enig puntje van kritiek is het ontbreken van een beschermkapje voor de naald. Even oppassen dus met opbouwen van de draaitafel en bij het schoonmaken. De massieve plint, uit één stuk CNC-gefreesd, is leverbaar in de kleuren wit, zwart en walnoot. Dit biedt een goede garantie tegen onnodige vibraties. Deze worden nog eens extra onderdrukt door de isolerende voeten, die wel erg glad zijn waardoor de speler gemakkelijk verschuift op een eveneens gladde ondergrond. De motor drijft een nieuw ontwikkeld subplateau aan. De lagering is gelijk aan de duurdere Essential III-serie. De aluminium toonarm is gemaakt uit één stuk. Naast de standaard T1 zijn er nog twee types, te weten de T1 BT en SB. Beide hebben een ingebouwde uitschakelbare phonotrap zodat de speler direct op een lijningang aangesloten kan worden. De BT beschikt over Bluetooth en de SB over elektronische snelheidsregeling zodat met één druk op de knop gewisseld kan worden tussen 45 en 33 toeren zonder de snaar om te hoeven leggen. De T1 BT en T1 SB zijn gelijk geprijsd, beide wisselen voor 329 euro van eigenaar. De versie die ik aan de tand mag voelen is de SB-uitvoering met ingebouwde phono-versterker (wat makkelijker is om aan te sluiten aan meer versterkers of ingangen van pakweg een Sonos-toestel). De BT-uitvoering komt met Bluetooth, zodat je draadloos je vinylmuziek richting een speaker kunt sturen.

Testsituatie

In eerste instantie wordt de T1 SB aangesloten op mijn Devialet 220 Pro-versterker. Een volkomen belachelijke combi, de prijs van beide apparaten in ogenschouw nemend. De Pro-Ject neemt de plaats op de bovenste plank van mijn Quadraspire rack over van mijn Funk Vector-draaitafel. Als interlink wordt gebruik gemaakt van de door de fabrikant meegeleverde Connect it E. Speakers zijn een set Audiovector R3 Arreté met Atlas Ascent Grun luidsprekerkabels gekoppeld aan de Devialet-versterker. Alle aangesloten apparaten krijgen hun stroom vanuit een Atlas verdeeldoos welke met een Atlas Superior netsnoer aangesloten is op een separate stroomgroep. Om een meer realistisch beeld te krijgen verhuist de speler in een later stadium naar boven waar een Denon RCD-M41DAB+ all-in one receiver met Argon Alto 5 luidsprekers staat opgesteld. Qua prijs past deze set veel beter bij de T1 SB. Dit geeft me ook de mogelijkheid de speler met en zonder de ingebouwde phonotrap te beluisteren.

Spinning records

Na een duik in de platenkast wordt het tijd om deze T1 SB eens lekker aan de tand te voelen. De speler kwam nagelnieuw uit de doos dus vooraf heb ik wat lp’s gedraaid zonder luisteren terwijl op de versterker een andere bron geselecteerd was. Op deze manier kon het Ortofon-element een beetje loskomen om zodoende optimaal te presteren. Ik trap af met het album ‘The Dream Of The Blue Turtles’ van Sting. Hoewel niet audiofiel is dit zeker een album wat goed opgenomen is en ook zo klinkt. Ten opzichte van mijn veel duurdere Funk Vector klinkt het allemaal wat kleiner en minder genuanceerd dan ik gewend ben. Echter het prettige van luisteren naar analoog is direct aanwezig. Het swingt en het Ortofon-element laat zich totaal niet van de wijs brengen en spoort uitstekend. ‘Back to Black’ van Amy Winehouse draait puur om emotie. Amy legt haar ziel volledig bloot op deze plaat. Geen enkel probleem voor deze T1 SB die daar helemaal in mee gaat. In het nummer ‘Rehab’ is de laagweergave verrassend stevig en zelfs het klokkenspel is, hoewel wat meer op de achtergrond, wel degelijk hoorbaar. De blazers klinken wat minder scherp en spetteren niet zo erg maar dit zal voor een qua prijs passender set eerder een zegen zijn dan een minpunt. Ech kritische vinyllovers grijpen wellicht toch naar een iets hogere speler, zoals Pro-jects uitstekende X1. De stem van Amy is licht geknepen maar wel heel duidelijk herkenbaar. Spetters en tikken verdwijnen bijna volledig naar de achtergrond. De T1 SB-speler doet met groot gemak zijn werk. Het hoog is beschaafd en iets terughoudend maar zeker detailrijk. Net als bij Rehab is bij het nummer ‘Alive And Kicking’ van Simple Minds de laagweergave weer opvallend stevig, iets wat je niet direct zou verwachten van een budgetdraaitafel. De bekkens zijn goed te horen, misschien wat ongenuanceerd maar zeker niet scherp. Ook de stem van Jim Kerr wordt niet schreeuwerig. Het gemak en plezier van vinyl weet de speler precies door te geven met als resultaat dat ik beide kanten van het album gewoon helemaal afluister. De speler is stil en loopt gehoormatig mooi gelijk. Het Ortofon-element baant zich onverstoorbaar een weg door de groeven van dit stukje standaard jaren tachtig vinyl waarbij tikjes slechts bescheiden hoorbaar weergegeven worden en totaal niet storen. In ‘Another Day In Paradise’ van Phil Collins laat de T1 SB heel goed de tweede stem horen en achterin het beeld heel bescheiden mandoline. De blazers kunnen op dit album behoorlijk scherp en onaangenaam uit de hoek komen, maar niet met deze Pro-Ject, de saxofoonsolo in ‘All Of My Life’ klinkt beheerst, zonder scherpte en heeft zelfs wat body. Voorwaar een knappe prestatie!

Vol laag

Om een meer real life beeld te krijgen van de Pro Ject T1 SB verhuisd de speler na bovenstaande kennismaking richting de 1e etage waar een Denon RCD-M41DAB+ all-in one receiver als doorgeefluik mag fungeren. Met de Denon cd-receiver en gebruik makend van de ingebouwde phonotrap van de T1 SB staat er een heerlijk simpele set. Luisterend naar Introducing The Hardline According To Terence Trent Darby krijg ik nostalgische gevoelens. Gewoon, net als vroeger in mijn tienerjaren muziek luisteren! Ontdaan van audiofiele aspiraties, terug naar de basis en de emotie van de muziek voelen. Wat wederom opvalt is het grote gemak en de onverstoorbaarheid waarmee de T1 SB zijn werk doet. Gewoon geplaatst op een Ikea kastje, wel waterpas uiteraard, naast de receiver met eenvoudige luidsprekers en dito bekabeling maakt het muziek. Niets meer en niets minder. Ik tap met mijn voet mee op de maat en moet de neiging mee te zingen onderdrukken. ‘Sign Your Name’ staat bol van de percussie geluidjes, stevig laag en flinke uithalen van de zeer herkenbare stem van Terence. De T1 SB slaat zich er met verve doorheen. Een flink deel van de kleine geluidjes is hoorbaar en de laagweergave is stevig en vol. Dit heeft deels te maken met de versterker en speakers maar de draaitafel heeft hier zeker een flink aandeel in. De stem van mister Darby is onmiskenbaar en de uithalen blijven gecontroleerd. Wanneer ik teruggrijp naar Phil Collins die ik eerder op de grote set beluisterde blijkt de wat terughoudende hoogweergave een zege. In plaats van te schetteren en een randje scherpte, wat veel budget apparaten in zich hebben, blijft het nu beheerst en aangenaam klinken met net genoeg bite om de blazers dat stukje echtheid mee te geven. Gedurende de recensieperiode heb ik vele plezierige uurtjes met deze set doorgebracht en groeide de stapel lp’s naast de T1 SB gestaag.

Dat draaitafelgigant Pro-Ject in staat is platenspelers te bouwen die betaalbaarheid koppelen aan uitstekende prestaties wist ik al. Maar met betaalbare kwaliteit dacht ik tot voor kort aan bedragen van rond 450 tot 500 euro. Dat het ook mogelijk is een speler in de markt te zetten die beschikt over een (uitschakelbare) ingebouwde phonotrap, een prima element en elektronische snelheidsregeling voor 329 euro had ik niet gedacht. Tel daar nog bij de uitstekende bouwkwaliteit, mooie stofkap, kwaliteitsinterlink en het echte plug and play concept en het is bijna onwaarschijnlijk. Als de prestaties dan ook nog eens zeer goed te noemen zijn is er sprake van een koopje. Deze review is geschreven door René Smit

9.0
Pro-ject T1 SB draaitafel

Pro-ject T1 SB draaitafel

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Prima prestaties
  • Unieke prijs-kwaliteitsverhouding
  • Ontbreken beschermkapje element
  • Gladde voetjes

Beoordeling Pro-ject T1 SB draaitafel

Dat draaitafelgigant Pro-Ject in staat is platenspelers te bouwen die betaalbaarheid koppelen aan uitstekende prestaties wist ik al. Maar met betaalbare kwaliteit dacht ik tot voor kort aan bedragen van rond 450 tot 500 euro. Dat het ook mogelijk is een speler in de markt te zetten die beschikt over een (uitschakelbare) ingebouwde phonotrap, een prima element en elektronische snelheidsregeling voor 329 euro had ik niet gedacht. Tel daar nog bij de uitstekende bouwkwaliteit, mooie stofkap, kwaliteitsinterlink en het echte plug and play concept en het is bijna onwaarschijnlijk. Als de prestaties dan ook nog eens zeer goed te noemen zijn is er sprake van een koopje.

Prijsvergelijker Pro-ject T1 SB draaitafel