Review: Monitor Audio Bronze 100 – Betaalbare speakers met high-end kudos

23 augustus 2020 9 Minuten 4 Reacties
Monitor Audio Bronz 100
FWD award

Na de vernieuwing van de Silver- en Gold-lijnen pakt Monitor Audio nu de betaalbare Bronze-luidsprekers aan. Net zoals bij de grotere broers krijgen deze budgetspeakers behoorlijk wat technologie mee van de dure MA-producten. En dat hoor je er aan.

Monitor Audio Bronze 100

Met de Bronze 100 pikt Monitor Audio in op de ontluikende trend van grotere monitors die liever op een stand dan op een boekenplank plaats nemen. Dat deed het al met modellen als de bekroonde (maar duurdere) Gold 100 en de Studio, maar met dit model biedt de Britse luidsprekerfabrikant ook gepast snoepgoed aan een lagere prijs aan. De Bronze 100 is niet het instapmodel in de nieuwe Bronze 6G-reeks, oftewel de zesde generatie van deze populaire luidsprekerlijn. Die rol is weggelegd voor de kleinere Bronze 50, die echt heel compact is. De familie omvat verder nog de Bronze 200- en 500-vloerstaanders, de Bronze C150-centerspeaker en de W10-subwoofer.

Monitor Audio heeft altijd een hart voor surroundliefhebbers gehad, maar gaat met de nieuwe Bronze nog een stapje verder. Naast een 6G-editie van de FX-muurspeaker ontworpen voor surroundkanalen, presenteren de Britten voor het eerst een oplossing voor Dolby Atmos. De Bronze AMS is een Dolby-speaker die geluid van de hoogtekanalen reflecteert van het platfond. Je plaatst hem boven op een gewone Bronze-speaker.

In deze review gaan we echter inzoomen op de Bronze 100, een speaker die beloofd de pluspunten van een monitor te combineren met die van een vloerstaander. Een compacte speaker die toch presteert in het laag, dat vinden we natuurlijk wel interessant. Met die eigenschappen moet de Bronze 100 een geschikte keuze zijn voor iedereen die in een kleinere kamer of flat toch in hogere kwaliteit naar muziek wil luisteren.

Duotone

De vorige generatie van Bronze was beduidend functioneler afgewerkt dan wat we hier uit de doos halen. Voor de 6G-familie heeft Monitor Audio veel moeite gedaan om deze betaalbare speakers veel aantrekkelijker te maken. De lat ligt nu eenmaal veel hoger dan enkele jaren geleden, want heel wat rivalen hebben mooie producten voorgesteld die veel beter dan voorheen aansluiten bij interieurtrends. Denk aan Dali’s Oberon of ELAC Debut Reference HD bijvoorbeeld. Kenmerkend aan Monitor Audio is dat ze dan meteen een ruime keuze bieden dan je zou verwachten op dit prijspunt. Er zijn in totaal vier kleuren waaruit je kunt selecteren: Urban Grey, zwart, wit en Walnut.

Zoals voorheen is de bouwkwaliteit van de Bronze 6G prima, het is vooral de afwerking die bij de zesde generatie heel wat hipper en waardevoller lijkt. Mooi is het contrast tussen het fineer gebruikt voor de luidsprekerkast en de kleur van de baffle en vooral bij de walnoot- en Urban Grey-versie echt fraai is. Onze test-samples waren een mooi walnootkleur met een donkergrijze voorkant, heel knap. We zijn benieuwd naar de Urban Grey-editie. Die biedt toch iets origineel in dit prijssegment. We zijn ook verrast om bij een luidspreker op dit prijspunt deftige bi-wiring luidsprekerterminals te vinden. Achteraan is de afwerking trouwens iets functioneler, maar dat is geen dealbreaker.

Grondig vernieuwd

Monitor Audio brengt niet zomaar luidsprekers uit, maar staat te boek als een bedrijf dat op een heel gedegen en procesmatige manier te werk gaat. Ook aan de Bronze 6G is er circa twee jaar gewerkt door het hele team, ongeveer even lang als bij de kostbare luidsprekerfamilies. Een van de doelstellingen was het creëren van een nieuwe betaalbare luidsprekerlijn die niet overkwam als een compromis. Al te vaak is dat wel het geval. De meeste fabrikanten zijn vooral gefocust op hun duurdere speakerfamilies. De goedkopere modellen beschouwt men dan – al dan niet bewust – als iets dat ze moeten doen om de budgetkoper te bedienen. De ‘good enough’- houding duikt wel vaker op in de industrie. Dat vinden die kopers natuurlijk niet leuk, want zij geven een budget uit dat voor hen wél significant is. Ze willen niet een speaker die aanvoelt als minderwaardig. Monitor Audio wou dat met Bronze voorkomen en wél een luidspreker ontwerpen die zo veel mogelijk biedt voor de prijs.

Een belangrijke verbetering op vlak van visueel design én geluid is het verplaatsen van de baspoort naar de achterkant. De Bronze 100 wordt er meteen mooier van én er is nu plaats voor een grotere midrange-woofer. De band met de duurdere Silver- en Gold-lijnen wordt ook aangehaald door de C-CAM-tweeter uit te rusten met grille met een chaotisch patroon. Die tweeter heeft een goudkleurige dome, wat op subtiele wijze de uitstraling van het uiterlijk weer versterkt. Tussen de grille en de tweeter is er ook een waveguide aangebracht die de uitstraling zo egaal en zo breed mogelijk moet maken.

Omringd door fijne details

Wie dacht dat een speaker van 455 euro/paar enkel geschikt is om muziek op een commerciële manier weer te geven zal opkijken als ze ‘Personal Effects’ op de Bronze 100 hoort. Met dit album zet Deutsche Grammophon zijn missie verder om alle muziek van de overleden IJslandse componist Johann Johannsson uit te brengen, in dit geval een soundtrack die hij alweer twaalf jaar geleden creëerde. Het is meer melodieus werk dan hij soms produceerde, neoklassiek maar ook niet te avantgardistisch. De cleane weergave waar Monitor Audio op mikte blijkt hier heel geslaagd, want je hebt echt wel het gevoel dat je naar een orkest in een grotere ruimte zit te luisteren. Ook fijn: die ervaring is er ook als we in een andere stoel gaan zitten en schuin op de speaker kijken. Zet ‘Give the People What They Want Up’, en de kans is groot dat je veronderstelt naar Motown Soul uit de jaren zestig te luisteren. Maar Sharon Jones en haar 8-koppig Dap-Kings-band namen dit album (ALAC cd kwaliteit) enkele jaren geleden op, wat je snel door hebt als je echt luistert naar de lyrics. Hoe vrolijk en dansbaar de nummers zijn, ze raken regelmatig de bekommernissen aan de gewone Amerikaan. Jones heeft een geweldige stem, met veel kracht, wat de Bronze 100’s effectief overbrengen. Mooi aan deze Britse speakers dat ze niet alleen je laten focussen op de zangeres, maar dat ook het uitgebreide orkest goed aan bod komt. Ritme is alles in soulmuziek – of toch veel – en dat brengen de MA-speakers perfect over. Zelfs die kleine details die heel vaak naar (of in) de achtergrond verdwijnen, zoals een tamboerijn, zijn heel present, terwijl de dikke textuur van de rietblazers ook mooi tot uiting komt. Mooie prestaties zijn dit.

Bij het luisteren en experimenteren met de plaatsing, merken we wel dat deze luidsprekers het best ingedraaid worden. Ze stralen wel breed uit, maar bij een goede toe-in krijg je de beste soundstage met veel detail en duidelijke stereobescheiding. Dat is typisch een eigenschap van een meer high-endspeaker, bestemd voor muziekliefhebbers die graag meer inzicht krijgen in hun muziek. Voor wie zich afvraagt: “Wat is een goede plaatsing”? Niet de tweeters recht op je oren gericht, want dan ervaar je rond 6 KHz een piek, maar ergens op een punt een meter achter je hoofd. De Bronze 100 vertrouwt ook sterk op die baspoort achteraan om muziek meer body te geven en daar moet je rekening mee houden. Net als die meer gebalanceerde weergave. Eerst vonden we de Bronze 100 door die twee zaken een tikkeltje afwezig qua bassen. Ten dele omdat je bij een speaker van deze prijsklasse niet zo’n exuberante presentatie verwacht, maar ook omdat we verplaatsbare akoestische panelen achter de speakers hadden geplaatst die een beetje te veel dempten.

We haalden deze panelen weer weg om weg te mijmeren bij de ambient-neoklassieke ‘Atomos’ van A Winged Victory for the Sullen (FLAC cd-kwaliteit via Qobuz), waarbij trage synthlijnen en diepe tonen gecombineerd worden met romantische cello- en vioollijnen. Het is een album dat perfect past bij een regenachtige dag, ook met de Bronze 100’s als weergevers. Vergelijken we wat we nu horen met de Q Acoustics 3020i’s en de Bowers & Wilkins 606’en uit onze speakerbibliotheek, dan biedt de Bronze 100 een meer gebalanceerde, driedimensionelere weergave (waar de moeilijker aan te sturen 606’en meer energie in het laag neerzetten, wat indrukwekkend overkomt, terwijl de 3020i’s een meer commerciële, plattere weergave laten horen en compacter zijn).

De heldere, gedetailleerde presentatie die uit de Bronze 100 is niet die van een speaker uit de betaalbare klasse. Monitor Audio doet deze stevige bonk een gebalanceerde weergave cadeau die meer doet denken aan die van een audiofieler product. Het heeft ons wel wat verrast, maar absoluut niet teleurgesteld. Combineer dat met een afwerking die bij deze nieuwe Bronze-generatie toch afgelikter is dan voorheen, en je spreekt over een heel fraaie luidspreker die voor een redelijke prijs prestaties uit een hoger segment biedt.

9.0
Review Monitor Audio Bronze 100 3
FWD award