Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Sony onthult welke tv’s nu al gereed zijn voor PlayStation 5

Geschreven door
Geplaatst op30 juli 2020, 10:10 CategorieGaming

Eén van de grootste features voor de PlayStation 5 (en Xbox Series X) is de mogelijkheid te gamen in 4k en 60 frames per seconde. Maar de grote vraag is dan: welke tv’s ondersteunen die optie? Sony heeft alvast een lijst met tv’s bekendgemaakt die het in elk geval aankunnen.

Geschikte tv’s voor PlayStation 5

Gelukkig bestaat er al een aantal tv’s die dergelijke functionaliteit ondersteunt. In principe moet de tv in kwestie hdmi 2.1 ondersteunen, maar helaas is het zo dat niet elke tv met 2.1 aan boord de opties garandeert. Tv’s die dat wel doen zijn onder meer de 2020 oled-lijn van LG en een groot deel van Samsungs qled-tv’s uit dit jaar (exclusief de Q60T-lijn en de 49 inch Q80T). Aangezien Sony de fabrikant is van de PlayStation 5, en zelf ook tv’s maakt, is het wel handig om te weten welke tv’s van de Japanse gigant compatible zijn.

De X900H (XH90) 4K lcd-tv’ss en de Z8H (ZH8) 8K lcd-tv’s ondersteunen gameplay in de 4k-resolutie op 120 frames per seconde en werken dus prima met de aankomende spelcomputer. Opvallend genoeg ondersteunen de A8 oled- en de XH95 led-tv’s die mogelijkheden dan weer niet. Je kunt dan wel in 4k gamen, maar maximaal in 60 fps. Je kunt wel 120 fps activeren in full hd. De XH90 heeft bovendien een inputlag van 7,2 milliseconde, aldus Sony, terwijl de ZH8 als troef achter de hand heeft 8k-games aan te kunnen.

  • Delen:

Reacties

  1. Playstation 5
    30 juli, 2020 om 11:58

    Ik zie/lees niks over de LG C9. Dat is de tv die ik gekocht heb voor de aankomende ps5.

    • Wesley Akkerman
      30 juli, 2020 om 12:04

      Dit is verre van een complete lijst met geschikte tv’s. Was ook niet het doel van dit bericht, natuurlijk.

      • Micke
        30 juli, 2020 om 12:38

        Puur reclame inderdaad… Sowieso zou ik wachten op 4k 120hz oled.

    • Roelof
      31 juli, 2020 om 2:42

      Ik ga dus egt geen nieuwe tv kopen voor de nieuwe xbox of de playstion 5 denk nou egt dat mensen dat gaan doe nieuwe tv kopen is gewoon weggegooid geld en zonde mensen nemen genoeg met die 60fps is meer dan genoeg is gewoon zonde van geld om nieuwe tv te kopen duizen euro’s alleen voor 120fps ik denk niet dat iemand die al voor nieuwest playstation 5 of xbox geld neer legt of opzij legt niet het nut ziet om ook tv te kopen ik zie het nut niet om ook noch tv te kopen

      • Johney
        31 juli, 2020 om 13:53

        Gewoon ‘n domme actie van sony, dus in feite willen zij dat jij naast de playstation 5 ook ‘n nieuwe 4ak tv koopt!!??
        Dit gaat niet werken,mensen willen nou eemaal direct kunnen gaan gamen en niet langer gaan wachten totdat zij die ene nieuwe 4K tv hebben aangeschaft,dit kan tegen sony werken en de ps5 kan hierdoor gaan floppen ,we weten im mers allemaal hoe de oddysey game console niet al te best verkochtte, dit had te maken omdat mensen dachten dat het alleen werkte met bepaalde specifieke tv toestellen, en dat allemaal omdat er telkens in die advertenties van de oddesey dezelfde tv te zien was,
        Nou ga ik er overigens er wel van uit dat het via de instellingen van de ps5 het mogelijk moet zijn om de 4K to vervagen naar 1080p of 720p en dat de beelden gemixed kunnen worden van 120fps naar 60fps of van 60fps naar 30 fps etc,,,,
        Om zo er zeker van te zijn dat het ook met oude hd televisies werkt, want als dat niet zo is, geloof mij dan gaat de ps5 geheid floppen,zeker als je niet eens via de instelling het aantal beelden per seconden kunt aanpassen per soort 4K tv scherm, want of je nou wel of niet de totale mogelijkheden van de ps5 benut,mensen willen gewoon direct kunnen gamen en niet 1000 tv schermen uitproberen totdat het werkt,
        Anders kan sony door evt verwaring met ‘n speciale ps5 monitor gaan komen,maar ja dit sony veel geld zal opleveren,valt nog te bezien,zij kunnen ook met’n stappen plan komen voordat zij geheel overgaan op 4K.

      • Nick
        31 juli, 2020 om 17:15

        Goed verhaal.

      • Maarten
        31 juli, 2020 om 19:09

        Daar kun je je nog wel eens flink in vergissen. Een console gaat makkelijk 6 jaar mee. HDMI 2.1 is een belangrijke optie bij de keuze van een tv om op te gamen, maar de hoge frame rate was voorheen alleen voor pc weggelegd. Nu consoles daar ook op inspelen zie je dat tv fabrikanten daar ook massaal in doorontwikkelen.
        Je zal dit straks ook in het lager segment zien zoals deze Sony XH90 (v.a. €1500).

      • Justin
        01 augustus, 2020 om 20:56

        Dat jij het nut er niet van inziet betekent niet dat iedereen er zo over denktn. Zet je oude mobiel naast een 90hz of 120hz telefoon en ervaar hoeveel mooier en prettiger t is voor de ogen. Goed kijken voor je oordeelt

    • Rick
      31 juli, 2020 om 3:04

      Heb ook de LG c9, mooie keuze voor de ps5 voor een goede prijs, krijgen we geen spijt van 🙂

      • Roel
        02 augustus, 2020 om 12:03

        dan koop u scherm van 1000 euro’s ik denk zo over dat lekker op scherm van 22 ins doe ik denk dat ik xbox x ga hallen u denk zo over en u denk zo over ik hoef de playstation 5 niet eens xbox blijft bij nummer 1 xbox heeft veel meer er ook meer dan ps5 ik denk zo over en ik blijf er bij ik ben van playstation 4 naar xbox gegaan om dat veel beter is krijg zeker ook dicssie over naar ik geen zin in discussie als u wild discuseren ik niet ik laat hier bij als leuk vind om dicusseren dan ga niet langer op in ik denk zo over en blijf er bij en u repeteert dan maar lekker ik denk zo over klaar mvg roel

  2. Dennis
    30 juli, 2020 om 21:47
    • Zantiath
      01 augustus, 2020 om 16:38

      Als hij maar werkt op mijn 1080p tv en iedere game minstens 60fps kan draaien met alle pracht en praal aan ben ik tevreden. Hier lees ik alleen nergens wat over, wat ik gek vindt. Een snelle Google search laat zien dat ongeveer 80% van de gebruikte schermen op de wereld 1080p of minder is.

      • Roel
        01 augustus, 2020 om 18:00

        Nou als werkt op mij tv ik geen 4k zo iedereen ik gewoon een scherm van 22ins en ik geen 4k ik hoop dat doet er op anders stuur ik zo weer terug naar bedrijf mvg roel

  3. Herman
    30 juli, 2020 om 23:52

    De LG 2020 C10 heeft geen HDMI 2.1…

    • Maarten
      01 augustus, 2020 om 8:55

      De LG 2020 C10 heeft WEL HDMI 2.1

  4. Ralf
    31 juli, 2020 om 1:01

    En voor philips 4k hdr tv’s?

    • Ralf
      31 juli, 2020 om 1:01

      Ultra hd*

    • Akim
      31 juli, 2020 om 14:16

      En voor tv van 1080 p?

  5. Mustafa kilic
    31 juli, 2020 om 3:12

    Nooit meer een sony product in mijn huis. Duur slecht van kwaliteit en een hele slechte dienst na verkoop.

    • Tonkmen
      31 juli, 2020 om 7:24

      Ik heb helaas dezelfde ervaring. Tv 2,5 jaar oud en zeer matige ondersteuning van Sony ervaren. Jammer.

      • Mustafa kilic
        31 juli, 2020 om 12:51

        ik ook man, 2 augustus komen ze weer van Sony. 3bde reparatie in 2 jaar. Kunnen geen deftige update lanceren.

  6. PS5 tv
    31 juli, 2020 om 9:03

    Tuurlijk! En andere tv’s?
    Vind de Playstation geweldig maar de Sony tv echt wel iets minder….

    • John Sneeuw
      31 juli, 2020 om 17:41

      Geen paniek, want ondanks dat er tv’s zijn met 4K 120 Hz, klopt deze berichtgeving niet helemaal.

      Hz is eigenschap van een TV (input)
      GPS is een eigenschap van het medium, in dit geval de PS5 (output)

      Het is wel dat een game geoptimaliseerd kan worden voor een TV of monitor met hogere Hz-waarde. In de praktijk zal dit minimaal zijn. Bij de PS4 werd destijds ook geroepen dat het 1080P met 60FPS kon generen, maar er zijn maar een paar PS4-games die dit ondersteunen.

      • Maarten
        31 juli, 2020 om 19:11

        De huidige generatie draait op 30 fps. Dat merk je echt wel.

  7. John Sneeuw
    31 juli, 2020 om 17:42

    GPS IS FPS* (autocorrect)