Wat Netflix moet doen nu de concurrentie toeneemt

17 mei 2020 + 10 minuten 5 Reacties
nieuw-netflix-logo

Hoewel Netflix al lang aan de top staat, stijgt het aantal concurrerende streamingdiensten. Netflix kan maar beter niet te comfortabel zijn.

Het is waarschijnlijk inmiddels uitgegroeid tot één van de meest bekende merken ter wereld. Sowieso is het met 182 miljoen betalende abonnees verreweg de meestgebruikte streamingdienst voor films en series. Hoewel Netflix al lang aan de top staat, is de concurrentie ook steeds duidelijker aanwezig. Ondanks dat hoge aantal moet Netflix dat wel in de gaten houden.

Het succesverhaal Netflix

Het Netflix-emperium startte door dvd’s naar klanten te sturen, maar toen streaming eenmaal aan de horizon gloorde, stortte het bedrijf zich daar totaal in. Een gouden greep. Netflix besloot niet zoals traditionele televisieprogramma’s elke week met een aflevering te komen, maar juist een heel seizoen in één keer te plaatsen. Bingewatchen was al gauw een feit en Netflix veranderde de manier waarop we van entertainment genieten volledig.

Niet alleen voor kijkers, ook voor acteurs. Waar een filmacteur vroeger echt niet in een tv-serie gezien wilde worden, wordt dit nu gezien als dé manier om meer van je kunsten te laten zien. Bovendien worden producties op streamingplatforms ook steeds vaker gezien op awardshows. De Netflix-film Marriage Story verdiende dit jaar zelfs een Oscar.

Het gaat bij Netflix niet alleen om de logistiek. Het gaat om de personalisering, zoals de handige aanraders in de app en per mail, maar ook het feit dat iemand die van romcoms houdt bij dezelfde film een andere boxart ziet dan iemand die actiefilms kijkt. Het maakt alles bovendien nog persoonlijker door ook heel persoonlijke zaken aan te snijden in films en series. De serie 13 Reasons Why is hier een voorbeeld van. Een serie waarvan de CEO zegt: “Het is controversieel, maar niemand hoeft er naar te kijken”. En dat staat eigenlijk voor hoe Netflix sowieso in het leven staat: risico’s nemen mag best. En je ziet het: dat heeft de streamingdienst zelf ook geen windeieren gelegd.

Veel concurrerende streamingdiensten

Het is enorm indrukwekkend als je kijkt naar hoe Netflix in een relatief korte tijd zo’n enorme schare aan fans achter zich heeft. Normaliter is Disney immers de grote heerser van alles wat met entertainment te maken heeft. De meest succesvolle films aller tijden? Uit de top 10 zijn er 8 van de Mouse House en sowieso heeft Disney toch aanzienlijk meer kanalen om mensen fan te maken.

Toch was dat niet genoeg voor Disney, dat daarop niet alleen investeerde in de Amerikaanse streamingdienst Hulu, maar in november ook zijn eigen dienst Disney+ lanceerde. Met ambitieuze plannen: het wil in 2024 zo’n 90 miljoen abonnees hebben. Inmiddels heeft het al 28,6 miljoen betalende abonnees en dat is niet slecht voor een eerste half jaar, waarbij de dienst slechts in enkele landen beschikbaar was. Maar 90 miljoen is tegelijkertijd wel een flinke hap meer, een hap die waarschijnlijk ook moet worden genomen uit het abonneebestand van Netflix.

Disney is niet de enige die het Netflix moeilijker wil gaan maken. HBO Max gaat op 27 mei live (in Amerika), NBC komt in juli met de Peacock-streamingdienst en dan is er ook nog Amazon dat steeds meer manieren vindt om zijn streamingdienst Amazon Prime Video te pushen. Dan hebben we het alleen nog over internationale streamingdiensten, want in Nederland is er bijvoorbeeld ook nog Videoland, Horrify, NPO Start, NLZiet, Ziggo Go en meer. Nu zullen deze streamingdiensten het zeker niet zomaar winnen van Netflix, maar de wereld verandert wel.

Het televisie-abonnement in verval

Dat betekent dat steeds minder mensen voor een klassiek televisieabonnement kiezen met zenders zoals we hier NPO 1, 2 en 3 hebben, plus RTL 4, SBS 6, Veronica, enzovoort. Steeds meer mensen kiezen ervoor naar een streamingdienst te kijken. En voor steeds meer mensen wordt het idee dat dat er niet per se één is normaler. Zeker Disney+ is daar een goed voorbeeld van. Hoewel het dankzij National Geographic, Star Wars, Marvel, Pixar en het eigen unieke Disney-aanbod een grappige mix van genres aanbiedt, is de dienst niet te vergelijken met Netflix.

De typisch op families gerichte bibliotheek bevat geen bloederige of gewelddadige films, geen arthouse, geen drama’s: iets waar Netflix juist een zeer breed aanbod in heeft. Hierdoor kun je Disney+ en Netflix tot op heden goed naast elkaar gebruiken. Immers vind je inmiddels de Disney-klassiekers, maar ook de Star Wars-films of een blockbuster als Avengers: Endgame allang niet meer op Netflix. Kortom, een dubbel abonnement is dan zo gek nog niet.

Video-on-demand

Daarbij speelt ook het heersende virus een rol, een mes dat voor de rode N aan twee kanten snijdt: enerzijds weten meer mensen Netflix te vinden, omdat er meer tijd in de buurt van de televisie wordt gespendeerd. Anderzijds zijn mensen ook eerder uitgekeken op Netflix, omdat ze meer tijd hebben om te kijken. Hierdoor is het aantrekkelijker om te kijken naar andere streamingdiensten. Zeker nu de bioscopen lange tijd dicht zijn (geweest) en menig filmrelease op video-on-demand-diensten zoals Pathé Thuis staat, wordt er ook veel naar zulke diensten gekeken om — weliswaar tegen een aanzienlijk hoger bedrag- de gloednieuwe films te kijken.

Hoewel je aan de ene kant makkelijk bij Netflix terug zal keren op het moment dat je al veel hebt gezien, omdat al die series die je al hebt gezien ooit weer met een nieuw seizoen komen, zou Netflix wel weer eens een echte klapper van een serie kunnen gebruiken. Een serie zoals HBO’s Game of Thrones, die de tongen losmaakt en ervoor kan zorgen dat zelfs iemand met een hekel aan alles fantasy toch een fascinatie ontwikkeld voor de serie. Al is het maar om bij de koffieautomaat mee te kunnen praten. Die series heeft Netflix al een tijdje niet gehad. Het meest besproken aanbod van de laatste tijd waren vooral de documentairereeksen.

Bingewatchen of beter van niet?

En misschien is dit waar Netflix’ gewoonte om meteen een heel seizoen online te zetten de dienst parten speelt. Er zijn wel wat meer series die elke week een aflevering bieden, maar de spanning zou veel beter worden opgebouwd door juist vaker voor die wekelijkse release te kiezen. Hoe graag men ook wil bingen, moet het publiek soms niet tegen zichzelf worden beschermd? Disney+ heeft met The Mandalorian bewezen dat dat een wekelijkse nieuwe aflevering heel effectief kan zijn. Mensen bespreken daardoor weer aflevering voor aflevering, soms in detail, in plaats van dat ze in één keer een heel seizoen moeten bespreken, waarbij vaak kleine details niet meer worden genoemd.

Iets anders waarin Netflix concurrentie krijgt is in maandprijs. Disney+ is met zijn 6,99 euro één euro goedkoper dan Netflix, maar nóg veel goedkoper is Amazon Prime Video. Dit streamingabonnement komt samen met een Prime-abonnement waarmee mensen op Amazon extra voordelen krijgen. Het kost op dit moment 2,99 euro per maand en daarmee krijg je toegang tot een heleboel films en series. Het aanbod laat zich iets beter meten met dat van Netflix: Amazon heeft eigen films en series, maar biedt ook van allerlei distributeurs content, met zelfs vrij nieuwe films als Hustlers en It: Chapter Two. Je betaalt er aanzienlijk minder voor, maar de menustructuur en de mogelijkheden tot personalisering laat wat te wensen over.

Nu zijn Hustlers en It: Chapter Two films die nog geen jaar oud zijn, de verwachting is dat in de toekomst ook de bioscoop het steeds vaker gaat verliezen van streamingdiensten. Er komen nu al veel nieuwe films naar Netflix, maar die zijn vaak door Netflix zelf gemaakt. Wat als een filmdistributeur een deal sluit met Netflix om de nieuwe blockbuster niet langer in de bioscoop in première te laten gaan maar op de streamingdienst? Er zullen natuurlijk altijd mensen naar de bioscoop willen blijven gaan, al is het maar voor een date op neutraal terrein of voor een middagje van een geliefde film genieten in kostuum met andere fans. Maar een gezin dat voor het gemiddelde bioscoopbezoek al gauw 80 euro kwijt is aan tickets en snacks en drinken, zal er in dit scenario wel eerder voor kiezen om thuis te blijven met snacks uit eigen koelkast.

Streamingdienstoorlog

Dat is in principe een grote plus voor Netflix, maar het kan ook een ware streamingdienstoorlog ontketenen. Als bijvoorbeeld HBO’s streamingdienst Max er vaak met deze exclusieve filmdeals vandoor gaat, dan willen mensen toch liever daar een abonnement. En juist als streamingdiensten op elkaar lijken in genres en aanbod, dan zal Netflix in dit geval waarschijnlijk eerder het veld ruimen. Of dit echt op grote schaal zal gebeuren, dat moesten we nog maar zien. Die blockbusters in de bioscoop verkopen immers veel kaartjes: per persoon, in plaats van een streamingdienst die door hele gezinnen en zelfs families wordt gebruikt.

Netflix hoeft met zijn enorme abonnee-aantallen niet zomaar bang te zijn voor concurrentie, maar waar het jarenlang bijna een soort streamingdienstmonopolie had, moet Netflix nu meer ruimte maken voor andere spelers op die markt. De vraag is nu of Netflix dat kan en wil, of inderdaad de aanval inzet door grote filmreleases zo spoedig mogelijk naar het platform te halen en mogelijk toch te kiezen voor vaker wekelijkse releases van serie-afleveringen in plaats van in één keer een bingebaar seizoen in de bibliotheek te plaatsen. Daarnaast moet Netflix absoluut risico’s blijven nemen, want daar is het uiteindelijk – toen niemand durfde – zo’n icoon mee geworden.

Meer informatie

Benieuwd naar hoe je al jouw media nu eenvoudig streamt naar je televisie? Lees dan ons artikel met alle mogelijkheden voor het streamen van media naar je tv. Wil je meer weten over het aansluiten of gebruiken van apparaten in je homecinemasysteem? Lees dan alle tips en adviezen in onze homecinema informatiegids.

Reacties (5)