Is Videoland de moeite waard? Dit wil je weten over de dienst

Geplaatst op31 mei 2020, 8:54 CategorieTips en adviezen

Videoland is een videostreamingdienst uit Nederland die vooral in het teken staat van Nederlandstalige films en series. Dat betekent natuurlijk niet dat je geen internationale content hoeft te verwachten, want ook daarvoor kun je terecht bij deze streamingdienst. Wat kun je van Videoland verwachten?

Wat is Videoland?

Videoland was van oorsprong een videotheek. De jongere lezers weten misschien niet meer wat dat is. Maar dat was een plek waar je naartoe ging om films te huren tegen vaste prijzen. Als je je videoband terug spoelde, dan kreeg je korting bij de volgende huurvideo. Later ontstond daardoor het grapje dat klanten ook hun dvd’s hadden teruggespoeld voor het inlevermoment. Haha, vet grappig; hoe vaak zullen de medewerkers dat soort grapjes verplicht leuk gevonden hebben? We vragen het ons nog wel eens af tijdens de plafonddienst.

Hoe dan ook, nu is Videoland – onderdeel van RTL, een videostreamingdienst. Je treft hier ontzettend veel content uit en voor Nederland uit, maar er is ook zeker een internationaal aanbod. De dienst heeft exclusieve content. Content van RTL bijvoorbeeld, die je hier kunt terugzien. Of wat dacht je van bepaalde Amerikaanse series die niet bij Netflix of Amazon Prime Video staan? De streamingdienst heeft een proefperiode van veertien dagen. Ben je tevreden? Dan betaal je daarna 8,99 euro per maand voor het abonnement.

Videoland laat je in totaal vijf profielen aanmaken. Op de website zien we bovendien dat het bedrijf mensen aanmoedigt accounts te delen. Je kunt dus in principe vijf verschillende mensen gebruik laten maken van één abonnement, dan blijven de kosten lekker laag. En als niemand om aanbevelingen maalt, maak je de groep gewoon groter. Je kijkt de content – zonder reclame – op je TV, laptop, tablet, telefoon of onderweg met Download to Go. Je kunt de films, series en andere content dus ook offline bekijken waar nodig.

Content op Videoland

Achterhalen welke content Videoland heeft, is gelukkig niet heel moeilijk. Wanneer je bijvoorbeeld op ‘videoland nederlandse films’ googelt, dan heeft de videostreamingdienst een complete pagina klaarstaan met films die je kunt bekijken. Zo treffen we bijvoorbeeld de komedies Huisvrouwen bestaan niet en Familieweekend aan. Twee films met prima beoordelingen die je tijd waard zijn. Maar je treft hier ook serieuzere dramafilms zoals Süskind en Majesteit aan, evenals de Theo Maassen-thriller die we kennen als TBS.

Videoland heeft een hoop oude content: films en series van weleer. Handig voor wanneer je ze nog niet gezien hebt. Het is een beetje moeilijk te achterhalen zonder account, maar er is ook content die exclusief gemaakt is voor de videostreamingdienst. Zo tref je er natuurlijk heel wat series op aan van RTL. Denk dan aan Lego Masters, Goede Tijden Slechte Tijden, Eigen Huis en Tuin en programma’s als Temptation Island, Ex on the Beach, Love Island, Expeditie Robinson, The Bold and the Beautiful en muzikale programma’s als The Voice Kids.

Uiteraard heeft de streamingdienst ook zo zijn eigen Originals. Dit kunnen grappige of informatie programma’s zijn zoals je ze op RTL zou kunnen tegenkomen, maar ook spannende en goede series als Mocro Maffia. Dat is toch wel het paradepaardje van deze videostreamingdienst en vaak voor mensen dé reden om een account aan te maken. Dit een fictieve misdaadserie over drie beste vrienden. Samen maakten ze de overstap van de kleine criminaliteit naar het grotere werk. Zij hebben de nu cocaïnehandel in Amsterdam in handen.

Videoland heeft ook de serie H3L, waarin we kennismaken met de complexe Tess en haar populaire tweelingbroer Thomas. Ze zijn nieuw in klas H3L en maken snel kennis met de uitbundige Roos, de rebelse Olivier en zijn beste vriend Faiz. Daarnaast mag je rekenen op nieuwe afleveringen van Kees & Co en is er zelfs een prequelserie van Baantjer gemaakt. Mocht je de serie vroeger gekeken hebben op RTL 4, dan kun je nu de Cock (ja, met cee oo cee kaa) van een andere kant leren kennen. We zien hem in de jaren tachtig z’n werk doen.

Verder heeft Videoland behoorlijk wat documentaires in het aanbod. Mocht je dus geen zin hebben in fictie, dan kun je je hart ophalen met alle non-fictie in de bibliotheek. Zo is er een documentaire over de kickbokser Badr Hari, is er ook een sportieve docu over de jonge kickbokser Amira, kom je erachter wie het overgenomen heeft van Pablo Escobar in Cocaïne Oorlog en zie je Femke Louise van een andere kant in de documentaire Bont Girl. Bovendien kom je met Eetstoornissen: Masker Af meet te weten over verschillende eetstoornissen.

Daarnaast is dit de plek in Nederland om bijvoorbeeld The Handsmaid’s Tale te kijken. Dit is een exclusieve Hulu-serie die nergens anders in Nederland te zien is. In de totalitaire staat Gilead zijn vrouwen staatseigendom. De weinige vruchtbare vrouwen moeten als dienstmaagd kinderen baren. Dit is ook het lot van June. Haar missie is: overleven en haar afgenomen dochter terugvinden. Bovendien tref je er ook een complete verzameling James Bond-films op aan, waaronder Spectre, evenals de romantische komedieserie Soof.

Meer informatie

Benieuwd naar hoe je al jouw media nu eenvoudig streamt naar je televisie? Lees dan ons artikel met alle mogelijkheden voor het streamen van media naar je tv. Wil je meer weten over het aansluiten of gebruiken van apparaten in je homecinemasysteem? Lees dan alle tips en adviezen in onze homecinema informatiegids.