Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Sonos moet meer oog voor klanten krijgen: 5 dingen die beter kunnen

Geschreven door
Geplaatst op20 mei 2020, 11:23 CategorieOpinie

Het Amerikaanse techbedrijf Sonos is typisch een bedrijf uit dit millennium. Opgericht in 2002, met als doel technologie maken die je huis klaarmaakt voor toekomst. Er is echter veel gebeurd sinds dat jaar en het is Sonos niet altijd goed gelukt goede besluiten te maken. Dit is wat Sonos beter kan doen.

Een draagbare speaker maken

Sonos heeft ons vorig jaar verrast met een speaker die verder ging dan de thuissetting waar Sonos normaliter te vinden is. De Move-speaker is een mooi apparaat dat je zo verplaatst van je thuiskantoor naar je tuin, en dat je in de auto makkelijk mee kunt nemen naar een bbq. Wil je het apparaat echter meenemen het strand op, dan merk je dat ‘draagbaar’ wel 3 kilo is. En meestal neem je een speaker mee samen met etenswaren en drank, waardoor je al genoeg zware dingen meeneemt. Hoewel de Move er met zijn robuuste uiterlijk redelijk onverwoestbaar uitziet én qua design goed past in het luxe Sonos-assortiment, is het verstandig echt met een kleine draagbare speaker te komen. Sonos heeft in zijn samenwerking met IKEA al laten zien dat het speakers kan maken voor een lagere prijs, dus dit zou geen probleem moeten zijn.

Kijken buiten het eigen ecosysteem

Wie een Sonos-systeem gebruikt, moet altijd gebruikmaken van de bijbehorende app. Je kunt daarin wel externe streamingdiensten gebruiken zoals Spotify, maar je kunt bijvoorbeeld niet kiezen om je apparaat in een Google Cast-netwerk op te nemen. Hoewel het ecosysteem van Sonos heel vertrouwd en veilig is, heeft het dus wel een keerzijde. Je kunt de speakers nooit combineren met andere luidsprekers in je huis. Het bedrijf heeft zelfs zoveel moeite om buiten zijn ecosysteem te kijken, dat het binnenkort in tweeën wordt gesplitst om te zorgen dat de legacy-apparatuur nog de nodige beveiligingsupdates kan krijgen. Moderne Sonos-toestellen zitten dan op het andere deel van het ecosysteem, dat naast die beveiligingsupdates de standaard updates krijgt voor nieuwe mogelijkheden. Sonos lijkt erg vast te zitten in zijn eigen ecosysteem, zodanig dat het klanten ook in allerlei bochten doet wringen. Bochten die niet passen bij een luxe audio-ervaring.

Een houdbaarheidsdatum toevoegen

CEO Patrick Spence en zijn team hebben in januari enorm veel kritiek gekregen omdat ze besloten een aantal producten niet meer te ondersteunen. Zoveel, dat het bedrijf het besluit ietwat heeft aangepast om te zorgen dat de systemen niet meer de nieuwste updates krijgen, maar wel de belangrijke beveiligingsupdates. Voor hoe lang? Dat weet niemand. Het zou goed zijn als het met een soort houdbaarheidsdatum zou komen voor zijn apparaten. Het is misschien moeilijk in te schatten, maar als je op zijn minst een tenminste-houdbaar-tot-datum weet, dan kun je een veel betere inschatting maken of het zin heeft om voor apparaat x of y te kiezen. Hetzelfde geldt voor wanneer je van het Trade Up-systeem van Sonos gebruikmaakt en een nieuw apparaat koopt. Dan kun je je oude apparaat zonder schuldgevoel op Marktplaats zetten, want de potentiële koper weet waar hij aan begint als hij jouw oude systeem koopt met een korte tht.

Investeren in communicatie

De reden dat er in januari zoveel kritiek kwam op het techbedrijf, was niet per se omdat mensen verrast waren dat hun tien jaar oude apparatuur niet meer veilig zou werken. Het liep ook samen met de manier waarop Sonos dit nieuws bracht. Het bedrijf was namelijk al van plan om toch de beveiligingsupdates te laten doorlopen, zodat de systemen in ieder geval niet onveilig zouden worden. Een goede zet, want Sonos-systemen zijn aangesloten op je wifinetwerk. In de eerste berichtgeving hierover heeft de speakermaker echter niets gezegd, waardoor klanten een flinke kostenpost zagen verschijnen in hun toekomst, wilden ze hun smarthome veilig houden. Er is meer liefde voor legacy dan klanten in eerste instantie dachten, maar dat was uiteraard in het licht van het mislukte recycleprogramma (waarbij prima werkende systemen onklaar moesten worden gemaakt voor 30 procent korting) zeer onduidelijk.

Investeren in een veiliger klantenservicesysteem

Hoewel Sonos een enorm grote schare aan fans heeft, zijn ook die fans wel eens boos. Bijvoorbeeld toen het nieuws bekend werd dat bepaalde apparaten na ruim tien jaar geen updates meer zouden krijgen. De honderden mensen die hierover hebben geklaagd, kregen de vervolgmail met meer uitleg. Op zich heel goed, maar Sonos Australië was vergeten om alle e-mailadressen van klagers in de blind copy (bcc) te zetten van de mail. Kortom, iedereen kreeg de hele lijst te zien met alle e-mailadressen van mensen die over dit besluit hadden geklaagd. Een datalek zou niet mogen gebeuren, zeker niet als het gaat om een techbedrijf. Voor Sonos extra gênant omdat het al ging om mensen die klaagden over iets wat Sonos niet naar wens hadden gedaan.

Goede ontwikkelingen

Er is zeker ruimte voor verbetering bij Sonos. Aan de andere kant zien we ook veel positieve ontwikkelingen in het bedrijf. Een voorbeeld is de samenwerking met IKEA, waardoor Sonos-producten iets beter bereikbaar zijn voor een groter publiek. Ook is het Trade Up-programma – na wat hobbels – een goed systeem om tegen een goede korting te investeren in een nieuw Sonos-apparaat dat meer toekomstbestendig is dan het vorige. Kortom, het bedrijf heeft wel oog voor zijn klanten, alleen soms moet het daar door diezelfde klanten nog op de details worden gewezen.

Meer informatie

Benieuwd naar hoe je al jouw media nu eenvoudig streamt naar je televisie? Lees dan ons artikel met alle mogelijkheden voor het streamen van media naar je tv. Wil je meer weten over het aansluiten of gebruiken van apparaten in je homecinemasysteem? Lees dan alle tips en adviezen in onze homecinema informatiegids.

  • Delen:

Reacties

  1. Peter V
    20 mei, 2020 om 13:13

    Goede middag.
    Weet niet wat ik lees.
    Wat een goed stuk is dit zeg.
    Eindelijk een opbouwend kritisch stuk.
    Iets wat ik hier eigenlijk miste.
    In plaats van een review waar je bij begin van lezen al weet dat er aan het eind van het verhaal een wel weer een 9 staat.
    Goed onderbouwd dit, kritisch zonder het helamaal af te branden.
    Mvg Peter V.

    • Martijn Chel
      20 mei, 2020 om 14:04

      Dank voor je reactie Peter, fijn om te horen!
      Ook je kritische noot natuurlijk, maar ik wil wel aangeven dat cijfers maar een klein onderdeel van een review zijn. In de reviews zelf vind je altijd eerlijke kritieken, die wanneer belangrijk ook wel tot uiting komen in het cijfer.

      • Peter V
        20 mei, 2020 om 16:43

        Ja over die cijfers was wat gechargeerd van mij.

  2. Hans
    20 mei, 2020 om 15:24

    DTS, Dolby TrueHd support voor home cinema? Dit is toch een home cinema website? Het schandalige niet ondersteunen van deze standaarden heeft al vele kopers van Sonos apparatuur hoofdpijn bezorgd.

  3. Frans
    20 mei, 2020 om 17:34

    Veel streaming site met films series doen ook niet aan dts X of dolbyatmos. Zal ook nooit komen dat hele dts is dus meer praten dan laten er wat van kunnen horen. Zo ook hier weer bij.

    • Gerco
      24 mei, 2020 om 13:02

      Bij het kijken via internet is het ook lastig om HD- en object-based-audio te distribueren, omdat dit meer bandbreedte vraagt dan wat er beschikbaar is. Tel daarbij op dat de meeste mensen -vanwege gebrek aan interesse- geen apparaten hebben die dit goed kunnen weergeven.

      Geluid met dezelfde mogelijkheden en kwaliteit als een fysieke schijf wat via een versterker of een receiver met opbouw-luidsprekers wordt weergegeven, hoef je voorlopig van dit bedrijf dus niet te verwachten.

  4. Frank
    20 mei, 2020 om 19:00

    “Sonos lijkt erg vast te zitten in zijn eigen ecosysteem, zodanig dat het klanten ook in allerlei bochten doet wringen. Bochten die niet passen bij een luxe audio-ervaring.”
    Zelfde praktijken als Apple dus, die zichzelf ook graag ziet als luxe-merk. Juist de luxe-merken kunnen dit zich permitteren.

  5. ht87
    20 mei, 2020 om 19:02

    Nou, het is wel jammer dat als je een film stream via Chromecast je geen 5.1 kunt horen omdat Sonos alleen dd ondersteunt. Via native apps op de TV gelukkig wel overigens.

  6. LD
    21 mei, 2020 om 16:53

    Nog een punt van kritiek:

    Begin van het jaar zijn de prijzen met ongeveer 15-20 % verhoogd.
    Het trade-up programma is dus eigenlijk geen 30 % korting….

  7. iDude
    25 mei, 2020 om 12:29

    Als DTS een dealbreaker kun je bij genoeg andere merken terecht.
    Eerlijk gezegd maakt het mij niet zo heel veel uit, gezien ik alleen maar gebruik maak van streaming diensten Netflix, Prime enz. zij maken grotendeels van gebruik van dolby audio formaten.
    maar bottom line is.
    Als klanten aangeven ook DTS-X te willen gebruiken zou dat op een duur high-end product aanwezig moeten zijn.
    Je ziet vaker als fabrikanten vinden dat ze “trendy hip en happening” zijn, ze niet meer naar klanten hoeven luisteren.
    Apple, Google en Tesla kunnen op dit punt ook nog wat leren.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.