PlayStation 5 beter dan Xbox Series X? Ontwikkelaar gooit olie op het vuur

Geplaatst op13 april 2020, 9:37 CategorieGaming

Met de komst van een nieuwe consolegeneratie, komt er ook een oude discussie op gang. Welke is beter: de PlayStation 5 of Xbox Series X? Mocht je nu al de PS5 tot de dood willen verdedigen, dan wed je mogelijk op het goede paard.

PlayStation 5 versus Xbox Series X: de discussie gaat van start

Dat meldt althans Ali Salehi, een rendering engineer bij ontwikkelaar Crytek, weten, tegenover de Perzische website Vigiato. Crytek is bekend van grafisch indrukwekkende titels als de eerste Far Cry en Crisis 1 en 2. Op papier lijkt de Xbox Series X de meest capabele console te worden van dit moment als het gaat om ruwe kracht. De grafische processor kan maximaal 12 teraflops aan, terwijl de PlayStation 5 blijft steken op 10,28 teraflops. Een hoger aantal teraflops betekent dat een computer snel betere en mooiere beelden kan weergeven.

Dat is slechts een deel van het verhaal, aldus Salehi. De Xbox Series X is daarnaast de meest gecompliceerde console om de aankomende generatie voor te ontwikkelen. In theorie betekent dit dat het moeilijk wordt om de volledige (reken)kracht te benutten; de piek van de PlayStation 5 wordt sneller behaald. Eerder zagen we zoiets als gebeuren bij de PlayStation 3 en Xbox 360: de PS3 had toegang tot veel meer rekenkracht, maar toch werd de 360 het leidende platform. Die maximale piek lag namelijk ook lager dan bij de Sony-console.

Bovendien is het zo dat de Xbox Series X ontwikkelaars twee bandbreedtes voor ram (werkgeheugen) aanbiedt. Het werkgeheugen is het snelle gedeelte van een computer, waar je zo veel mogelijk dingen in wil stoppen als het om gameconsoles gaat. Zo werken games sneller. En hoe meer er in dat werkgeheugen zit, hoe meer problemen er kunnen ontstaan. En dan hebben we het nog niet eens over de ondersteuning voor 4K gehad. Het kan dus zijn dat dit ervoor zorgt dat de grafische prestaties alsnog beperkt worden op de nieuwe Xbox.

Dit is de mening van één game-ontwikkelaar. Aangezien Crytek furore gemaakt heeft als het om graphics gaat, is het wel een belangrijke mening. Wil je meer lezen over de PlayStation 5? In dit artikel hebben we alles verzameld wat we tot nu toe weten. Daarnaast lees je hier alles over de Xbox Series X. Verder hebben we nog een vergelijkingsartikel gemaakt waar we de PlayStation 5 en Xbox Series X naast elkaar zetten. Wil je je liever gewoon met games bezighouden? Prima, lees dan ons meest recente overzicht van de beste games.

Update

Inmiddels is ons ook duidelijk dat de beste ontwikkelaar zijn uitspraken teruggenomen heeft, omdat hij niet meer achter zijn uitspraken stond. Waarom hij hiervoor gekozen heeft, is niet duidelijk.

1. Jurgen
    13 april, 2020 om 12:41

Oud nieuws, is inmiddels al weer terug genomen door de beste man een tijdje geleden.
    Was natuurlijk onzin verhaal…..

2. Dennis
    13 april, 2020 om 12:59

Dit was inderdaad een onzin verhaal. Bericht is ook niet meer op internet terug te vinden. De Xbox Series X is gewoon de sterkste console die je dadelijk kan kopen. Geen twijfel over mogelijk.

• bhsado
      13 april, 2020 om 14:23

De krachtigste en daarmee ook de beste is uiteraard wel.erg kort door de bocht. Ik vergelijk het altijd net Amerikaanse auto’s en de rest. Ze zijn zeker de.krachtihsye maar dat is het dan ook. Het shit afgewerkt en nog belangrijker het rijd niet echt geweldig (understatment) Het gaat om de games en ook in de balans van alle componenten in het systeem. Had de XBNX nu een uniform geheugen, betere SSD en ook een dedicated geluids chip dan waren alle componenten beter in balance. Nu zetten ze alles op het 12TF nummer (GPU) en de iets hogere CPU snelheid. Dat alles maakt niet uit als de rest daarmee niet in balans. De switch haalt 1TF en verkoopt.beter als de rest.. Uiteindelijk gaat het om de games, en wie de.langste heeft is alleen leuk voor de tech. Nerds. Werkelijk ongelooflijk hoe de “fans” tegen elkaar tekeer gaan… gamers zullen we het maar niet noemen… want dan zou de.kracht van de console niet het belangrijkste. Wat kunnen de ontwikkelaars met deze consoles berijken wat pas echt een next gen. ervaring gaat opleveren (en dat gaat inderdaad wat verder als alleen de resolutie op een scherm). Respect voor.Nintendo, die.aan die onzin niet meedoet, en zich focussen op de.speel ervaring…

• Edwin Zeelen
      13 april, 2020 om 14:39

I dont think so boy. Het is niet zo simple en straightforward. Xbox heeft meer maar de PS5’s videomem is sneller. Een brede slow river or a small faster one..

• Stijn
      14 april, 2020 om 10:24

Maar dan heb je alsnog van die playstation jochies die gaan zeuren dat playstation het beste is 😂

3. Vdk Jan
    13 april, 2020 om 15:24

Ps4 pro is een straaljager van geluid,
    Xbox X is muisstil en vlot.

Voor mij is het beslist.

Xbox wins

4. Bhsado
    13 april, 2020 om 23:00

Volgensmij gaat het om de games. Ik zou ook willen dat de PS4 pro net zo goed als de Xbox x was ontworpen. Heel compact en fluister stil… maar de games die mij aantrekken heeft hij niet. Ik hoop echt dat de PS5 hardware technisch (zeker de koeling en geluid) op orde heeft. Cerny/Sony geven ook toe dat de PS4(pro) te veel herrie naakt wanneer de koeling(ventilator) hard moet werken….. maar goed als er.een nieuwe R&C of.uncharted, of.GOW2 voor de.PS5 komt…. dan moet ik toch die PS5 hebben. MS gaat met een gamepass en ook het uniform houden van de games voor.PC en Xbox series, aan mij voorbij. De XBNX next word daardoor wel.heel erg beperkt. Ik wil dat de nieuwe mogelijkheden max. word gebruikt. zaken die onmogelijk zijn op de PS4 (door.giga snelle.SSD ) mogen de games op voor de PS5 niet beperken. Het zijn allemaal keuzes en iedereen mag daar ze keuzes in maken. Alleen op de specs je keuze al maken is erg ongeloofwaardig en voor een gamer op zijn zachts gezegd vreemd. Ik zou die keuze altijd laten afhangen van de exlusive games (en die zijn er nog niet echt getoond).

• Bert
      16 april, 2020 om 16:36

Voor mij is juist de reden hoe Microsoft omgaat met exclusives (= niet hebben omdat praktisch alles ook op pc uitkomt) dé reden om een Xbox te nemen. Hun openbreken van de markt met gamepass op console en pc, crossplatform gamen.. geweldig!

Voor ons, de consument is het alleen maar beter als er geen exclusives zijn. Kan je zelf kiezen waar je op speelt (hoe gaaf zou het zijn als je Mario kan spelen op je pc ofzo). Exclusives zijn alleen goed voor de bedrijven eigenaar van consoles.

5. DeZwarteziel
    13 april, 2020 om 23:05

Onzin, zoals al gezegd wordt, die vent heeft zijn varhaal allang ingetrokken. Het is eerder andersom. De PS5 schijnt nogal warm te worden. Zo moeilijk ontwikkelen kan het trouwens nooit zijn, de PS3 had een cell architectuur. De PS4, PS5, Xbox one en Series X hebben allemaal x86, net als PC’s al decennia hebben. Iedereen die ook maar iets van hardware weet had dit moeten weten.