Beeld Beoordeling 8.5

Review: Nvidia Shield TV (2019) – nog steeds de beste mediaspeler

28 maart 2020 + 10 minuten 11 Reacties
nvidia-shield-2019-new

De Nvidia Shield is nog steeds een betrouwde en zeer geliefde 4k-mediaspeler. Desondanks is er nu een nieuwe versie beschikbaar. We nemen in deze versie de reguliere 2019-versie onder de loep, dus niet de Pro-variant. De reguliere versie heeft een adviesprijs van 160 euro.

Eind vorig jaar lanceerde Nvidia twee opvolgers voor de Nvidia Shield-modellen uit 2017. Dat zijn de Shield (2019) en de Shield Pro (2019). De reguliere versie heeft een cilindervormig design gekregen, met poorten aan beide kanten van het apparaat. De Pro-variant heeft het kenmerkende design van de Shield, zoals je die mogelijk kent: met scherpe hoeken en een relatief plat design. Daar waar dat model in het zicht geplaatst kan worden, is het de bedoeling dat de nieuwe, goedkopere Nvidia Shield achter de tv(-kast) ligt.

Als we puur en alleen kijken naar de prijzen van de Nvidia Shield-producten, dan concluderen we al snel dat die fors hoger liggen dat andere 4k-mediaspelers. De nieuwe, goedkopere Shield is al gauw drie keer duurder dan bijvoorbeeld een gemiddelde speler uit China, maar dat is met reden. Naast mediaspeler met speciale eigenschappen, is dit namelijk ook een gameconsole. Bovendien zou je de speler zelfs als een soort centraal punt voor je smarthome kunnen gebruiken, waarmee je de Google Assistent aanspreekt via de afstandsbediening.

Nvidia Shield-hardware op veel vlakken minder

Als we kijken naar de twee reguliere Nvidia Shield-modellen, dan zijn er een aantal grote en opmerkelijke verschillen. Niet alleen qua design natuurlijk, ook qua interne hardware en softwaremogelijkheden. Zo beschikt het nieuwe model over de betere Nvidia Tegra X1+-processor, die tot 25 procent betere prestaties moet leveren. En toegegeven: het apparaat voelt snel aan, maar echt heel veel sneller is het niet in vergelijking met het voorgaande model. Daarnaast is er (slechts) 2 GB aan werkgeheugen en en 8 GB aan opslagruimte.

Dat is in beide gevallen een downgrade wanneer je hem naast de Nvidia Shield uit 2017 legt, die over respectievelijk 3 GB en 16 GB beschikt. Allebei de spelers zijn dus niet geschikt als Plex-mediaserver bijvoorbeeld en dat komt door het ruimtegebrek. Je kunt er wel een klein beetje content opzetten, maar heel veel wordt het niet. Gelukkig heeft deze Nvidia Shield wel een micro-sd-kaartsleuf, waarmee je het opslaggeheugen uitbreidt. In tegenstelling tot de Pro-versie, die 16 GB aan ruimte en geen sd-kaartsleuf heeft.

Daarnaast is het zo dat de nieuwe Nvidia Shield geen usb-poort heeft en je dus ook geen apparaten, zoals een harde schijf, kunt aansluiten. Er wordt tevens geen controller meegeleverd, maar je krijgt wel meteen de vernieuwde afstandsbediening. Het nieuwe model klinkt zo niet ontzettend aantrekkelijk, maar het zijn begrijpelijke aanpassingen die de prijs laag houden. Gelukkig zijn er ook een hoop positieve elementen die we niet op de oudere modellen tegenkomen, bovenop functies en features die wederom aangeboden worden.

De nieuwe Nvidia Shield-afstandsbediening

Zo erg is het niet dat er geen controller meegeleverd wordt. Tegenwoordig kun je namelijk allerlei bluetoothcontrollers gebruiken met de Nvidia Shield. Denk dan aan de oudere Shield-controller, andere bluetoothcontrollers en de gamepads die je voor je Xbox One en PlayStation 4 gebruikt. De kans is groot dat je al één van deze controllers in huis hebt, waardoor je nu niet gedwongen wordt alsnog geld uit te geven aan overbodige hardware. Het aansluiten van de controllers gaat gemakkelijk, dus wat ons betreft een prima oplossing.

De grote ster van de show is hier de nieuwe afstandsbediening. Het design heeft iets weg van een prisma. Wanneer je hem op tafel legt, dan ligt hij in feite altijd op z’n zij. Daardoor kun je de remote moeiteloos oppakken en ligt hij redelijk lekker in de hand. In tegenstelling tot de vorige afstandsbediening krijg je nu toegang tot veel meer knoppen. Ook zijn normale volumeknoppen, waardoor het bedienen van je media een stuk logischer aanvoelt. Verder is er een Netflix-knop en is het fijn om te zien dat er verlichting in de knopjes zit.

Die verlichting wordt automatisch geactiveerd wanneer je de Nvidia Shield-afstandsbediening oppakt. Vooral in een donkere omgeving is dit erg fijn, omdat je de knoppen dan altijd goed kunt zien. Een ander groot verschil is dat de remote nu twee AA-batterijen nodig heeft en dus niet meer werkt met een knoopcelbatterij. Dat betekent dat je die batterijen waarschijnlijk een stuk gemakkelijk kunt vervangen. Ook hoef je niet moeilijk te doen met opladen tijdens het gebruiken bijvoorbeeld, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt.

Software en apps

De Nvidia Shield draait op de nieuwste versie van Android TV. Dat is dikke prima, aangezien je toegang krijgt tot de nieuwste verbeteringen en beveiligingsupdates. De software voelt ontzettend snel en soepel aan op de hardware. Bovendien wordt Android TV an sich ook steeds betere software. Gebruikers krijgen meer mogelijkheden wat personalisatie betreft, zodat je niet zit opgescheept met ‘aanbevolen content’ waar je niet op zit te wachten. Jij hebt nu de controle over je thuisscherm en bepaalt dus wat je te zien krijgt.

Gelukkig is het ook zo dat Android TV allerlei grote spelers heeft als het om streamingdiensten gaat. Netflix, Amazon Prime, YouTube, HBO, Twitch, Spotify en Videoland of zelfs Kodi en Plex — de kans is klein dat je je video- of muziekstreamingdienst níet aantreft in Google Play. Sommige diensten bieden op de nieuwe Nvidia Shield-modellen direct ondersteuning aan voor Dolby Vision (bijvoorbeeld Netflix). Een app die sommige gebruikers misschien missen is Apple TV. Die app wordt de laatste tijd naar steeds meer tv’s en mediaspelers uitgerold.

Verder heeft de Nvidia Shield natuurlijk ook Chromecast ingebouwd. Daardoor is het mogelijk dat iedereen op je wifinetwerk foto’s en video’s deelt met het apparaat, die je vervolgens op de tv bekijkt. De Shield is en blijft ook een prima gameconsole. Niet alleen kun je games spelen die je uit Google Play haalt, ook kun je je pc-games streamen vanaf je eigen pc. Dat kan gratis of met een abonnement, dat je 5,49 euro per maand kost. Hier lees je daar meer over. En ja, je kunt er ook emulators op installeren.

Geforce Now en games streamen

Hoewel dat laatste heel mooi klinkt – pc-games spelen op je grote tv, inclusief een grafische upgrade vanaf de servers van Nvidia – toch zitten er wat haken en ogen aan. De laatste paar weken hebben zich in elk geval al drie grote uitgevers teruggetrokken van de dienst, waardoor hun games niet beschikbaar zijn. Denk dan aan bijvoorbeeld Activision en Bethesda, van respectievelijk Call of Duty- en Fallout-games. Gelukkig blijven er dan nog genoeg games over die je via Steam of Epic Games kunt spelen, inclusief de gratis beschikbare titels.

Hoewel het niet altijd gemakkelijk is snel te achterhalen welke games wel of niet gespeeld kunnen worden, werkt de dienst in de basis wel erg goed. Dit is voornamelijk een toffe functie voor gebruikers met een grote bibliotheek op de pc. Je kunt games op twee manieren streamen: vanaf een server die ergens geparkeerd staat of van een server bij je in huis. In het laatste geval is de kwaliteit van de dienst afhankelijk van je eigen hardware, dat is wel een belangrijke kanttekening. Wij hebben voor deze review gebruikgemaakt van de eerste optie.

Dan nog moet je rekening houden met je setup: hoe ver staat de Nvidia Shield van je router vandaan en hoe snel is je wifiverbinding? In ons geval ligt de Shield op ongeveer een meter afstand bij de Google Wifi-puck en worden er snelheden behaald van net geen 250 Mbps. Dat is meer dan genoeg voor het streamen van videogames. Over het algemeen zijn we zeer te spreken over de kwaliteit van de dienst. Spellen kunnen in 1080p en 30 tot 60 frames per seconde gestreamd worden. En lag is zo goed als afwezig tijdens het gamen.

Andere content AI Upscaling

De Nvidia Shield heeft ondersteuning voor Dolby Vision HDR en HDR10 (niet HDR10+), evenals Dolby Digital Plus en Dolby Atmos. Het apparaat ondersteunt de videoformaten HEVC en VP9 en audioformaten AAC, AAC+, eAAC+, MP3, WAVE, AMR, OGG Vorbis, FLAC, PCM, WMA, WMA-Pro, WMA-Lossless, Dolby Atmos,  Dolby TrueHD (pass-through), DTS-X en DTS-HD (pass-through). Ook is er ondersteuning voor de containers Xvid, DivX, ASF, AVI, MKV, MOV, M2TS, MPEG-TS, MP4 en WEB-M.

Dat houdt in dat je allerlei kanten op kan met de Nvidia Shield. Wat video- en audioformaten betreft, is er geen verschil met de oudere Nvidia Shield-modellen. Maar dat is ook niet erg, aangezien dit er al ontzettend veel zijn. Hoewel het verder fijn is dat de Shield content in 4k HDR kan afspelen, is het helaas niet zo dat HDR-content via YouTube bekeken kan worden. Nvidia steunt namelijk niet het juiste formaat hiervoor (VP9.2). Er wordt ondertussen wel naar gekeken, maar het is niet zeker of de support snel (of ooit) komen gaat.

Een andere belangrijke functie is AI Upscaling. Dit is misschien wel de belangrijkste nieuwe functie van de populaire mediaspeler. Met AI Upscaling kan de Nvidia Shield content in 1080p opschalen, zodat het lijkt alsof je kijkt naar een hogere resolutie. Over het algemeen staat die illusie overeind: films en series zien er niet alleen scherper, maar ook ietwat gedetailleerder uit dan wanneer de functie niet aan staat. De beelden die gepresenteerd worden, komen dicht in de buurt van een 4k-resolutie. De resultaten zijn indrukwekkend te noemen.

Echter, je moet er wel rekening mee houden dat er kanttekeningen zijn. Zo werkt AI Upscaling niet met content in 60 fps of met videogames. Maar voor alle andere content in lagere resoluties en met een lagere framerate kan het dus wel degelijk voor een mooier beeld zorgen. Je kunt gelukkig zelf de verbeteringen instellingen met simpele opties als high, medium en low. Er is zelfs een demomodus aanwezig waarmee de verschillen duidelijk in beeld gebracht worden. Mocht je artefacten tegenkomen, dan zet je de AI een tandje lager.

Nvidia Shield (2019) – conclusie

In de basis komt de nieuwe Nvidia Shield overeen met de vorige versie. Denk dan aan de container-, video- en audioformaten die ondersteund worden, het besturingssysteem (Android 9) en de HDMI-poort (2.0b). Ook de maximale resolutie is hetzelfde, namelijk 4k op 60 fps. Helaas is de hardware er verder voor een deel op achteruitgegaan. Zo zijn er geen usb-poorten aanwezig, krijg je minder werk- en opslagruimte en kun je er geen Plex-mediaserver op draaien. Is de nieuwe Shield dan een upgrade waard?

Nou, misschien niet voor de casual gebruiker, die zo’n mediaspeler in huis haalt voor betaalde streamingdiensten of zijn eigen mediabibliotheek. Zoek je echter een mediaspeler die meer in zijn mars heeft op andere gebieden, dan ben je mogelijk wel aan het juiste adres. De nieuwe Nvidia Shield biedt namelijk toffe functies aan die je nergens anders aantreft. En als die functies er wel zijn, dan zijn ze niet zo goed uitgewerkt als op deze mediaspeler. Denk dan aan een feature als AI Upscaling, die beeldkwaliteit kan verbeteren.

Maar ook de nieuwe versie van de Nvidia Geforce Now-gamestreamingdienst is een perfecte aanvulling op alle games die je al spelen kunt via Google Play. Met Geforce Now speel je je eigen pc-games op je grote tv, met een controller of toetsenbord naar keuze. Dan kun je gratis doen (met beperkte capaciteit) of tegen betaling. Verder vinden we de afstandsbediening een verbetering ten opzichte van het vorige model. Daarnaast is de Tegra X1+ zo’n 25 procent sneller, maar wanneer je de spelers niet naast elkaar zet zul je dat niet snel opmerken.

Het is een moeilijk apparaat om aan te bevelen voor de mensen die een Nvidia Shield uit 2017 hebben. Ja, de processor is iets sneller, maar er is dus minder werk- en opslaggeheugen. Verder moet je er echt heel veel waarde aan hechten om content in Dolby Vision HDR en HDR10, evenals Dolby Digital Plus en Dolby Atmos af te spelen. Daarnaast is AI Upscaling nog een reden om te upgrade te maken, maar verder biedt de speler weinig nieuws. Heb je nog geen Shield? Dan is dit dé mediaspeler met Android TV die je nu wil hebben.

8.5
nvidia-shield-tv-stick

Nvidia Shield TV (2019)