Spotify mikt op podcast-publiek maar draait nog altijd verlies

05 februari 2020 1 Minuut 0 Reacties
spotify-new-logo

Spotify wil met samenwerkingen en overnames het podcastaanbod verbeteren, om zo meer gebruikers te verleiden tot een betaald abonnement.

Door de toenemende concurrentie op de markt van muziekstreamingdiensten lijken de gevestigde namen op zoek te zijn naar andere manieren om zieltjes te winnen. Waar Apple Music het bijvoorbeeld moet hebben van eigen radiozenders, lijkt Spotify het gemunt te hebben op een fenomeen dat de laatste tijd flink aan populariteit wint: podcasts.

Spotify breidt podcastportfolio uit

Zo nam het bedrijf in korte tijd de bedrijven Anchor, Gimlet en Parcast over om een nieuw platform voor podcasts te ontwikkelen, en werd het portfolio van The Ringer toegevoegd, een aanbieder van met name sportgerelateerde podcasts. Daarnaast werd er een exclusieve samenwerking aangekondigd met Higher Ground Productions, het mediabedrijf van ex-opperbevelhebber van de Verenigde Staten Barack Obama en zijn vrouw Michelle. Deze podcasts worden gepromoot door de functie Your Daily Podcasts, die in november gelanceerd werd. De dienst biedt nu zo’n 700.000 podcasts aan en Spotify meldt dat 16% van de gebruikers wel eens een podcast beluistert. Eerder werd al aangekondigd dat er advertenties zullen worden geïnjecteerd in de podcasts van eigen makelij.

Ondanks dat het aantal betalende gebruikers is gestegen naar 124 miljoen heeft het bedrijf nog altijd moeite om winst te maken. In de laatste drie maanden van 2019 werd een operationeel verlies van 209 miljoen euro geleden. De verwachting is dat het bedrijf in 2020 vanwege nieuwe investeringen rode cijfers zal blijven draaien. Er wordt voornamelijk geïnvesteerd in het aanbod en de ontwikkeling van nieuwe algoritmes voor aanbevelingen.

Reacties (0)