Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Fox brengt eerste zes Star Wars-films in april uit op Ultra HD Blu-ray

Geschreven door
Geplaatst op12 februari 2020, 9:44 CategorieBlu-ray

Fans van de ruimteoorlogen in een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan hoeven zich geen zorgen te maken om een gebrek aan kijkvoer . 20th Century Studios (voorheen 20th Century Fox) brengt namelijk in april de zes films uit de oorspronkelijke- en prequeltrilogie uit op Ultra HD Blu-ray.

4K Remaster

De films krijgen een volledige remaster en zullen straks in 4K te bewonderen zijn in de thuisbioscoop. Ook worden ze voorzien van Dolby Atmos surround sound, in ieder geval voor de Engelstalige audio. Het is nog niet bekend welke HDR-formaten de remasters zullen ondersteunen, maar Fox bracht eerder al films uit met ondersteuning voor zowel HDR10 (Plus) als Dolby Vision. Om alles uit een Ultra HD Blu-ray te halen heb je natuurlijk wel een 4K TV met HDR, een Blu-ray speler met ondersteuning voor UHD Blu-ray en een High Speed HDMI kabel nodig.

De Star Wars tijdlijn

De Star Wars serie, oorspronkelijk bedacht door George Lucas, staat erom bekend dat de films niet in chronologische volgorde uitkomen. Zo begon de saga in 1977 met Episode IV: A New Hope. De film over het eerste avontuur van Luke Skywalker was een gigantisch succes en kreeg twee directe vervolgen. In Episode V: The Empire Strikes Back (1980) en Episode VI: Return of the Jedi (1983) kwamen we erachter dat de films één groot Skywalker-familiefeest vormden en toen was het stil.

Pas 16 jaar later kon men opnieuw naar de bioscoop om de inmiddels legendarische introductie over het scherm te zien rollen. Episode I: The Phantom Menace was echter geen vervolg, maar speelde zich enkele decennia voor de oorspronkelijke trilogie af. Deze film kreeg eveneens twee vervolgen in de vorm van Episode II: Attack of the Clones (2002) en Episode III: Revenge of the Sith. Hierin zagen we Lukes vader Anakin geleidelijk aan overlopen naar de duistere kant en veranderen in de sinistere Darth Vader.

Disney neemt het roer over

Volgens George Lucas was hiermee het verhaal verteld, maar om zijn geesteskind veilig te stellen voor toekomstige generaties verkocht hij zijn productiestudio Lucasfilm in 2012 aan Disney. Die maakten van de gelegenheid gebruik door meteen een derde trilogie aan te kondigen. Hoewel deze delen niet door elke fan werden gewaardeerd, oogstte de studio wel veel lof met de recent verschenen ruimtewestern The Mandalorian. Deze serie verscheen exclusief voor Disney+, de streamingdienst van het bedrijf.

  • Delen:

Reacties

  1. Hans
    12 februari, 2020 om 13:26

    Als uw auteur de moeite had genomen om na te gaan WAAROM 20th Century Fox er nadrukkelijk voor gekozen heeft het woord Fox uit zijn naam te schrappen, dan had hij meteen gesnapt hoe fors de fout in de gekozen titel is!

    • Gijs Aarnink
      12 februari, 2020 om 13:38

      Ik ben me er volledig van bewust dat de naam is veranderd omdat Disney niet wil dat de studio geassocieerd wordt met het ‘oude’ Fox. Ik heb in dit geval voor Fox gekozen in de titel omdat de naamsverandering vrij recent is en nog niet overal is doorgevoerd. Daarnaast is de naam Fox bekender dan 20th Century Studios.

      Als ik dit bericht een paar maanden later had getypt, dan had ik inderdaad voor 20th Century Studios gekozen.

  2. Frans
    12 februari, 2020 om 17:51

    Ik hoop wel dat FOX ook de 4 k met Nederlandse ondertitels gaat leveren dat doet disney dus niet op hun vervolg geen ondertitels in het Nederland op de 4k wel op de blueray ik vind dit een domme zet van zo’n maatschappij als disney. Niet iedereen wil hun stream hebben ik ben er een van geef my maar disk beter beeld en geluid. Bij stream krijg je dit nooit.

  3. Frans
    20 februari, 2020 om 18:19

    Hoop wel dat ze Hollandse ondertitels op de 4 k hebben het is tenslotte disney die er nu uit zijn hebben het dus niet op 7 8 9 hebben geen holland ondertiteling.

  4. daniel
    29 maart, 2020 om 16:21

    ik hoop dat ze ook eens denken die film uitgevers aan mensen met een gewone blu ray speler want al die die dingen die veranderen ben ik niet voor natuurlijk is het voor het geld maar andere kunnen er dan niet van genieten om men zou zich weer eens moeten aanpassen om een 4k of 3d toestel te kopen en dan komen ze om de mart binnen een jaar of twee met weer iets nieuws. ik ben al te vrede met mijn blu ray want ik heb ik heb nu nog veel dvd’s maar ik koop meestal blu ray als ik ze nog niet heb op dvd of bij uitzondering een speciale film.

    • Robbie
      04 april, 2020 om 21:00

      Ik geef de mensen groot gelijk bluray is ook nog goed heb ook nog geen 4 k tv of 4k speler

  5. daniel
    06 april, 2020 om 14:15

    het meeste dat ik mij reeds al jaren aan erger als film fan en verzamelaar is belgie en nederland geen moeite doen om oude films die in amerika wel te koop zijn hier ook uit te brengen. ik ben begonnen in mijn tijd toen de tv en film nog in zijn schoenen stond vhs en daarna toen ik het mij kon verhoorloven dvd en nu blu -ray maar bekijk eens al de films van uit mijn tijd maakt niet uit of het om engelse of wat dan ook gaat we zitten in een moderne tv wereld vhs is dvd dvd is nu blu-ray zie hoe veel weg dit heeft af gelegd en vele films die nieuw zijn komen ook op dvd of op blu -ray maar de oude films vind niet in belgie of nederland .om een voorbeeld te geven the keep van michael mann niet dvd of blu- ray ik heb een copie van iemand gekregen natuurlijk is het beter op blu ray maar zal hij ooit uitkomen?denk niet meer tijdens mijn leven en het grooste probleem is amerikaanse films kun je hier niet spelen anders kocht ik ze wel. het zelfde ook met tv series sommige kun je ook kopen deze die ik toen heb gekocht waren niet duur maar jammer waren ze niet goed.op bol.com kun je er kopen van hun partner maar extreem duur een box betaal je 90 euro en dat is ook de enigste waar ze te koop zijn.