Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Verslag: 2020 Philips launch event Amsterdam

Geschreven door
Geplaatst op23 januari 2020, 14:17 CategorieVerslag

Eind januari is het moment dat Philips de Europese pers verzamelt in Amsterdam om hun nieuwste modellen te tonen. Nu ze sinds vorig jaar ook opnieuw audioproducten maken, kijken we niet alleen uit naar de nieuwste aankondigingen voor tv, maar ook voor audio.

2020 Philips launch event Amsterdam

Kostas Vouzas, CEO, van Philips heeft alvast goed nieuws. Philips heeft een bijzonder goed jaar achter de rug. De omzet steeg met 30%, de verkoop van premium OLED modellen verdubbelde en de verkoop van de Performance series modellen steeg met 75%. Indrukwekkende cijfers, het mag gezegd. Dat Philips meer dan 200 awards kreeg van de Europese pers zal daar niet vreemd aan zijn. Kostas liet meteen ook weten dat ze ook voor audio de ambitie hebben om sterk te groeien.

Wat kunnen we dan verwachten in 2020? Voor audio moet 2020 de terugkeer van de Fidelio naam betekenen. De merknaam die garant stond voor flamboyante en opvallende producten zal voor het eerst terug te zien zijn op een premium hoofdtelefoon, de X3.

Verder moet 2020 het jaar van Ambilight worden. 60% van de verkoop zijn nu al Ambilight modellen, en Philips wil extra inzetten op deze unieke troef van hun toestellen. Ambilight maakt kijkers kennelijk ook erg merk loyaal, 8 op 10 kijkers wil opnieuw een Ambilight TV. Alle 2020 Ambilight modellen zullen de driezijdige versie hebben. Er komt bovendien een actie waarbij iedereen het dertig dagen kan uitproberen (meer details over deze actie waren er nog niet).

Philips zette ook zijn naam als ‘Premium Build Quality’ merk in de verf met partners zoals B&W, Georg Jensen, Kvadrat en nu ook Muirhead (Schotse fabrikant van leder).

Philips Fidelio X3

In 2020 brengt Philips het Fidelio merk terug naar de markt. Dat moet alle karakteristieken van het oude merk overnemen.

Wat audiobeleving betreft mikt Fidelio op drie kenmerken: ‘natural’, ‘immersive’ en ‘uncompromised’. Natuurlijke klank, dat betekent diepe maar strakke bassen, een genereuze midrange voor een rijke klank, en net voldoende hoog om een goede, duidelijke weergave te krijgen. ‘Immersive’ betekent een ruim luisterbereik waarbij zo veel mogelijk vermeden wordt een sweet spot te creëren. Compromisloos, Philips wil dat alle onderdelen van het toestel top zijn, niet focussen op één onderdeel van het toestel ten koste van andere.

Ook het Fidelio design, dat zo bekend is van vroegere toestellen maakt terug zijn opwachting. Een tijdloze, authentieke maar wel opvallende uitstraling is het oogmerk. Tot slot moet Fidelio ook staan voor gefocuste, intuïtieve maar ook geavanceerde ervaring. Focus betekent: enkel de zaken die je nodig hebt, niet gewoon eindeloze specificatielijsten aftikken. Dat reflecteert zich onmiddellijk in het gebruik dat eenvoudiger wordt. Een Fidelio toestel moet een geavanceerde maar tegelijk ook intuïtieve ervaring geven: van uitpakken tot genieten.

Het eerste product onder die vlag is de X3 open back hoofdtelefoon. Kvadrat luidsprekerstof, Muirhead leder, geheugenschuim oorschelpen met velours afgewerkt (afneembaar om te reinigen), een bijzonder licht, maar robuust aanvoelend ontwerp, deze hoofdtelefoon ziet er alvast erg mooi uit. Philips mikt expliciet op het audiofiele publiek, leeftijd 35+, op zoek naar een high end product. Bluetooth ontbreekt bijvoorbeeld omdat de set voor thuisgebruik bedoeld is.

We konden de X3 kort testen, en de eerste indrukken waren erg positief. Het toestel is aangenaam op je hoofd en produceert inderdaad een rijke, duidelijke en zachte klank.

Performance Series

Consumenten worden overstelpt met keuzes. De featurelist is te lang, enkel experts begrijpen het nog. En de stortvloed aan features geeft je het gevoel dat je nieuwe tv al verouderd is terwijl hij amper een week in de woonkamer staat.

De Perfomance Series (The One) was een groot succes voor Philips, het zag de verkoop in dit segment met 75% stijgen. Geen wonder dus dat Philips op dat succes wil verder gaan met een nieuwe ‘The One’. De boodschap blijft identiek: neen, dit is niet de beste tv, ook niet de goedkoopste, maar het is wel de redelijkste keuze dankzij een focus op betaalbare prestaties. Een keuze die gemakkelijk gemaakt wordt door een tv te bieden met de belangrijkste features: Ambilight, P5 processor (gen1), Android TV, en Dolby Vision/Atmos.

Ambilight blijft hierbij een belangrijk, en wat Philips betreft een van de belangrijkste verkoopargumenten. Dat Ambilight, zeker gecombineerd met Hue lampen in de woonkamer en wat verduistering voor een indrukwekkend effect zorgt kregen we gedemonstreerd met een stukje Star Wars, The Phantom Menace, en Forza Horizon 4.

De toestellen zullen, net als de andere Philips-modellen, starten met Android 9 bij lanceringen, en krijgen een update naar Android 10 zodra die versie stabiel bevonden is. Het design leunt sterk aan bij dat van vorig jaar. De 8505 kreeg wel een hogere afstand van meubel tot rand van de tv, zodat je makkelijker een soundbar kwijt kunt. Ze zullen een iets hogere piekluminantie bieden (400 vs 350 nits) en een groter kleurbereik (90% vs 75% DCI-P3). Philips koos ook voor een nieuwe remote met duidelijkere opschriften. Daarmee is alvast een van onze klachten wat betreft de 2019-remote aangepakt.

Meer B&W geluid

In 2020 mag je alweer een aantal extra modellen verwachten met B&W geluid. Het gaat om de 9235 en 9435, twee nieuwe LCD-modellen die een externe B&W luidspreker krijgen (zoals de OLED934). Waarom voor die externe oplossing kiezen? In de 8804 zaten de luidsprekers in de tv, maar dat beperkt een aantal zaken. Om te beginnen is het volume waarover je beschikt beperkt, dus moet je vaak kleinere speakers gebruiken dan je eigenlijk wilt. Maar je mag de luidsprekers ook niet te hard aansturen, anders breng je het mogelijk het LCD-paneel aan het trillen. En Atmos effecten creëren is natuurlijk moeilijk.

De nieuwe 43” 9235 krijgt daarom een kleine luidsprekerbalk (B&W benadrukte: dit is geen soundbar, die bevatten immers ook versterking en andere zaken, deze behuizing bevat enkel luidsprekers). In deze korte balk is niet genoeg ruimte voor een echte bas port, dus bouwde B&W een ‘auxiliary bas radiator’ in. De 9435 (55” en 65”) wordt uitgerust met dezelfde luidsprekerbalk als de OLED934.

Beide toestellen krijgen een luxe versie van de nieuwe remote, met Muirhead leder, en verlichtte toetsen.

Beeldkwaliteit op basis van AI

Jawel, ook Philips zet vanaf 2020 Artificiële Intelligentie (AI) in om de beeldkwaliteit op de nieuw aangekondigde OLED-modellen te verbeteren. Maar ze pakken het wel anders aan dan de meeste concurrenten. Eenvoudig gezegd, de P5 Gen3 blijft behouden maar krijgt ondersteuning van AI voor één bepaalde specifieke taak: het identificeren van het beeldtype.

Philips trainde in hun labs gedurende een jaar een neuraal net. Miljoenen stukjes video worden aangeleverd met als objectief het algoritme te trainen om beeld te classificeren in zes verschillende types: natuur, gezicht, beweging, donker en andere.

Eerdere generaties van de P5 processor hadden voor elke taak een specifieke meter die bepaalde hoe sterk het beeld moest behandeld worden (voor ruis, voor detail, voor scherpte…). In deze nieuwe versie krijgt de processor onmiddellijk een classificatie van het beeld, en die gebuikt hij om meer gerichte processing uit te voeren (de verschillende meters in de P5 blijven uiteraard ook info leveren). Philips spreekt weliswaar van een P5 gen 4, maar in essentie is het dus een P5 gen 3 met extra hardware die het AI algoritme bevat.

Philips heeft ook een demo-mode voorzien waarbij je live kan zien wat de AI beslist. Een overlay onderaan het scherm toont in real-time de classificatie, en ook de meters voor kleur, contrast, ruis en beweging. Zo zien we onmiddellijk dat een beeld ook gedeeltelijk in verschillende klasses kan vallen, en volgens Danny Tack houdt de processor ook daar rekening mee. De granulariteit van de klasses is dus groter dan eenvoudig zes opties.

Als het algoritme dat uit het neuraal net komt verbetert door verdere training, dan kan dat via firmware geupdated worden. Het is ook mogelijk (maar niet noodzakelijk) dat er in de toekomst klasses bij zouden komen voor een fijnere en nog meer gerichte beeldbehandeling.

Toekomst

Er waren ook twee zaken die voorlopig niet voorzien zijn: Philips ondersteunt geen andere HDMI 2.1 features dan ALLM (zoals in 2019 met andere woorden), maar we vermelden er steeds bij dat dat, afhankelijk van je noden, geen probleem hoeft te zijn. Ook over Dolby Vision IQ is er voorlopig geen nieuws, het lijkt er op dat we dat in 2020 niet bij Philips zullen terug vinden.

Philips lichtte ook een tipje van de sluier op voor wat we verder in het jaar mogen verwachten. Zo komt er in het najaar mogelijk een 48 inch OLED-model. Dan is er de Filmmaker mode, de beeldmode die perfect de ‘Creators Intent’ moet weergeven. Die komt ook naar een aantal Philips modellen, maar pas in het najaar.

Over 8K blijft Philips bij zijn algemeen statement: de technologie is in huis en wordt bekeken, maar een marktintroductie voorzien ze wanneer de tijd rijp is (vermits er momenteel geen of nauwelijks 8K-content is).

Tot slot demonstreerde Philips twee stappen in beeldverwerking die we in de toekomst mogen verwachten. De eerste was het detecteren en verwijderen van kleurbanding, een lastig fenomeen dat we vooral vaak zien bij streaming content met een lage bitrate.

Philips demonstreerde aan de hand van een heat-map (rood zijn probleem gebieden, blauw zijn gebieden die gerust gelaten moeten worden) hoe het algoritme banden detecteert maar detail gebieden ongemoeid laat. Het resultaat zag er alvast goed uit.

Een tweede taak: logo’s detecteren en deze selectief dimmen om burn-in te voorkomen. Het algoritme detecteert op ongeveer 20 seconden waar het logo staat, welke vorm het heeft, en dimt het vervolgens net genoeg om burn-in problemen de pas af te snijden. Deze feature zou mogelijk ook naar oudere modellen kunnen komen, maar dat moet bevestigd worden.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.