Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Samsung onthult Q950TS 8K-televisie met Infinity-design

Geschreven door
Geplaatst op5 januari 2020, 11:33 CategorieLcd en led tv's

Vorige week lekten er al afbeeldingen van een Samsung-televisie die over zeer dunne schermranden beschikt, en vandaag is de komst van deze televisie bevestigd. Samsung Korea laat weten dat het bedrijf dit jaar de Q950TS 8K-televisie op de markt brengt, met als unieke feature het ‘Infinity-design’.

Het topmodel voor 2020 is de Samsung Q950TS. Dit is een 65-inch QLED-televisie, voorzien van de 8K-resolutie, AV1-ondersteuning en schermranden die bijna niet zichtbaar meer zijn. Alleen aan de onderzijde van het toestel is nog een smalle rand met een logo zichtbaar. Volgens Samsung bestaat het toestel voor 99% uit scherm in is het geheel maar 15mm dik. Vooral dat laatste is indrukwekkend als je bedenkt dat er een full array led-systeem achter het lcd-scherm gemonteerd is.

Aangezien de Q950TS de vlaggenschipserie voor 2020 is kun je alle nieuwste features en functies verwachten. Zo komen de televisies met ondersteuning voor de AV1-codec waarmee 8K-content via onder meer YouTube bekeken kan worden. Daarnaast zijn de toestellen uitgerust met een ‘AI quantum processor’ die kunstmatige intelligentie gebruikt om de scherpte en kleurweergave te verbeteren. Een speciale Adaptive Picture-modus moet de weergave aanpassen aan elke omgeving en de AI ScaleNet-feature maakt het mogelijk om content gecomprimeerd te versturen over verbindingen met een te lage bandbreedte om toch 8k te streamen. Simpel gezegd; hiermee moet het kijken in 8K met een lagere internetsnelheid mogelijk gemaakt worden.

Ook aan de audioweergave is gedacht. Zo beschikt de Q950TS over een ‘Object Tracking Sound Plus’-systeem waarmee bewegende objecten in videomateriaal herkend kunnen worden en de weergave via de ingebouwde speakers hierop aangepast wordt. Beweegt iets in het beeld van links naar rechts, dan simuleren de speakers van de tv deze beweging. Elke kant van het scherm heeft luidsprekers, evenals subwoofers aan de achterkant. Samsung beweert zelfs dat zijn nieuwste tv’s een 5.1-kanaals surround-effect kunnen weergeven. Samen met een high-end soundbar van het merk kan het audiosysteem zelfs uitgebreid worden naar een 9.1.4-kanaals weergave. Tot slot heeft men een ‘Active Voice Amplifier’ ontwikkeld waarmee het volume van dialogen verhoogd kan worden.

De televisies voor 2020 komen vanzelfsprekend weer met het Tizen OS smart tv-platform, en ook op dit vlak heeft Samsung verbeteringen doorgevoerd. Meer consumenten gebruiken hun mobiele apparaten tijdens het kijken naar hun tv, hoewel het lastig kan zijn om alles op beide apparaten te zien gebeuren. Multi-View zorgt ervoor dat je niets op beide schermen hoeft te missen door het scherm van het mobiele apparaat op de tv te projecteren naast een apart venster voor tv-content. Met 14 verschillende lay-outs pas je de kijkervaring aan, van naast elkaar tot beeld-in-beeld bekijken. Ook biedt de Q950 nieuwe manieren om een mobiel apparaat te spiegelen en thuisapparaten te bedienen. Tap View maakt het mogelijk om een telefoonscherm op de tv weer te geven door de telefoon en de tv elkaar aan te laten raken. Daarnaast zijn de bekende features als Bixby, Google Assistent, Amazon Alexa en het spiegelen van je smartphonescherm ook dit jaar aanwezig.

Komende week presenteert Samsung tijdens CES 2020 zijn nieuwste televisies aan het publiek. De kans is groot dat we dan nog meer details te horen krijgen en ook meer te weten komen over de prijzen en beschikbaarheid.

  • Delen:

Reacties

  1. bert
    05 januari, 2020 om 11:58

    Oled en de macht van het getal maakt meer kapot dan je lief is.. !

    Door oled die schermt,.. met TE dunne (zwakke) schermen… wat nergens zijn nut voor heeft.. Springt lcd (samsung) ook op die zinloze ‘wagen’! En nu zelfs zonder rand.. En het gebrek aan zo’n rand is ook niet een verbetering van de structuur !!

    En dan ook nog voor de marketing met een 8 i.p.v. een 4 voor de “K” ! Met allerlei (te) DURE proces(sor) fratsen om iets,… van de onzinnigheid te maken.

    Door oled denken we dat “PIK” zwart TE belangrijk is.. En denken we dat een schermpaneel TE dun moet zijn..

    • Nietbert
      06 januari, 2020 om 0:14

      Gast bert..het is een led, geen oled…

      • bert
        06 januari, 2020 om 0:22

        Dat zeg ik !! Je begrijpt de strekking niet !

        Al dit TE dunne scermpaneel,.. is reactie op de zwabberschermen van oleds.. Omdat de techniek van oled dit toelaat en daarmee als marketing-overtuiging voor misbruikt.. Omdat sommige mensen dit als fantastisch “design” zien..
        En dan lcd met fald en daarmee 4 cm uitschelden.. terwijl het van geen belang is..

      • Peter V
        06 januari, 2020 om 8:01

        Wanneer je te gretig bent om een ‘leuke’ te plaatsen maar er achter komt dat je van de spanning het belangrijkste niet gelezen hebt.

      • bert
        06 januari, 2020 om 9:37

        Peter is ook te gretig en kan de strekking niet lezen.. van mijn reactie. Geeft niet.. Voor de duidelijkheid.. ik zei met mijn reactie,.. dat samsung zich gedwongen voelt om dunne schermen te maken,.. omdat oled een dun scherm promoot,. alleen omdat de oled techniek zonder backlight dit mogelijk maakt.
        Ik erger mij aan de dunne oleds.. omdat deze zwak zijn en te moeilijk te hanteren. Het heeft geen andere functie dan stijl..
        Nu gaat deze samsung lcd fald naar 1,5 cm waar het voorheen 4 cm was.. Lekker belangrijk…

    • Peter V
      06 januari, 2020 om 10:59

      Nee Bert.
      Deze reactie was op Nietbert.

  2. Peter V
    05 januari, 2020 om 12:04

    Dus als ik het goed begrijp kan je op de vorige modellen Samsung 8K nooit maar dan ook echt nooit 8K kijken? Je zal zo’n tv gekocht hebben.Zou Samsung sieren wanneer ze die mensen wel heel erg goed tegemoet komen.

    • Maarten
      06 januari, 2020 om 8:30

      Nee, er bestaat geen 8k materiaal en zal er ook niet komen.
      Je ogen zien sowieso het verschil niet. Dan zou je een scherm van een paar meter moeten hebben, maar dan ga je naar beamer formaat om profijt te hebben van de resolutie.

      De integriteit van het scherm zal ook moeten leiden als er geen lijst meer omheen zit. Je zal hem dan wel moeten ophangen om schade zo veel mogelijk te vermijden.

  3. Frans Callebaut
    06 januari, 2020 om 14:22

    als je een beamer gebruikt, dan moet je denk ik nog altijd een tv kopen om programma’s te kunnen ontvangen en op te nemen. of niet ?

  4. Ruben
    07 januari, 2020 om 2:31

    Bert, hoe weet jij nou hoe de ceo’s van Samsung zich voelen, hoe dunner hoe beter dit is wat de consument wilt. Maarten je ziet wel degelijk het verschil tussen 4k en 8k en Peter 8k materiaal komt er zeker aan op YouTube zijn er al een paar video’s te bekijken, je hebt hiervoor natuurlijk wel een 8k scherm nodig. Fijne avond heren.

  5. Japio
    08 februari, 2020 om 10:49

    Zit je straks( over bv 8 jaar) met een peperdure tv van dan 8 jaar oud om het inmiddels 25% van het 8K aanbod te bekijken ..

    Whahahahahahaahah …

    • bert
      08 februari, 2020 om 10:55

      #JAPIO,.. Jij bent nog veel te positief met jouw 25%.. Dat wordt gewoon NUL procent.. Afgelopen week werd er hoog opgegeven dat FOX de superbowl uitzond in 4k.. Maar het bleek helemaal geen echt 4k te zijn.. maar upgescaled 1080.. Het zou ook niet kunnen.. Er waren 100 camera’s in het stadion.. Veel te veel informatie om te verwerken.. Later keek ik op youtube een filmpje van de superbowl van de optredens van shakira,.etc.. Dat was nog in slechte kwlaiteit !
      En gisteren zag ik de review van rtings van de 8k samsung 900r (vs) en de lg 8k tv.. Slechte resultaten.. !! https://www.youtube.com/watch?v=jYYE6p8rgig

  6. Japio
    08 februari, 2020 om 10:55

    Een verbeterd 4K scherm ( eind 2019 ) is voor de komende 5 jaar meer dan voldoende ..
    Sterker nog .. Het Qled scherm van Samsung ( 90R ) is een meer dan fantastisch scherm en tegenwoordig al redelijk in prijs gedaald .. Zelf beschik ik over de 75 inch en geloof mij … als zeer kritisch ( en niet over een nacht ijs gaande) persoon kan ik mij op dit moment geen beter scherm voorstellen … Zelf beter als het 8K scherm van deze zelfde Samsung.

    Fijn weekend

  7. Japio
    08 februari, 2020 om 10:58

    Bert, even voor de duidelijkheid ..
    Ik ben het vwb 8K helemaal met jou eens ..

    • bert
      08 februari, 2020 om 11:14

      Japio,. Jij zegt dat de q90R tegenwoordig al redelijk in prijs gedaald is.. Maar voor 55 inch die ik maximaal wil.. is dit de laatste tijd erg volatiel.. Na black friday waar deze gezakt was naar 1.639 euro in de winkels of op platte tv.. Steeg hij daarna meteen weer naar 2.500 in een week tijd. 2 weken terug was hij weer iets van 1.700 euro.. En nu weer 2.200 bij bcc of platte tv of expert, etc..
      Vindt jij de q90r ongeveer zo goed als oled voor gewoon kabel tv.. ? Met deze prijzen dwingen ze je om toch maar een oled te kiezen.. Beter beeld/niet slechter en goedkoper.
      De sony950g lcd zou ook nog kunnen of een qled 80r of 85r.. Q90r is gewoon te duur naar de alternatieven gerekend. Vooral omdat ik ook daarvan geen verbetering in beeld in mijn situaite zal zien.. net als 8k t.o.v 4k !