Eerste generatie Sonos-producten krijgt vanaf mei geen updates meer

21 januari 2020 2 Minuten 0 Reacties
sonos-new-logo

Sonos heeft laten weten dat een deel van de eerste generatie producten van het bedrijf geen software-updates meer zal krijgen. Je hebt als eigenaar van één van deze producten straks twee mogelijkheden: je blijft ze gebruiken of je ruilt ze in.

Sonos-producten bereiken technisch limiet

Een deel ontvangt straks dus geen software-updates meer. Waar het kan zullen er nog wel updates met bugfixes verschijnen, ook al zijn de producten “echter al tot het uiterste benut”. Het gaat om de volgende producten:

  • de originele Zone Players;
  • de Connect en Connect: Amp (verkocht tussen 2006 en 2015);
  • Play:5 (Gen 1);
  • CR200 en Bridge.

Sonos geeft aan dat de producten na verloop van tijd de toegang tot verschillende diensten beperkt kan worden. Hetzelfde geldt voor de functionaliteit in het algemeen. Dat komt doordat partners van het bedrijf hun technologie en diensten verder blijven ontwikkelen, en de oudere speakers dat op een gegeven moment niet meer kunnen hebben. Het technische limiet is bereikt wat betreft geheugen en processorkracht. Hoe jammer dat ook klinkt, ergens is het niet vreemd: sommige producten zijn meer dan tien jaar geleden aangekondigd of geproduceerd.

Klanten met producten waarop dit van toepassing is, hebben twee opties; het blijven gebruiken van deze producten of naar een modern systeem upgraden:

  • Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.
  • Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang dertig procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je ervoor kiest om te upgraden, wordt oude hardware in de ‘recycle mode’ gezet (alleen van toepassing op de hierboven genoemde producten).

  • ‘Recycle mode’ verwijdert persoonlijk identificeerbare informatie van het apparaat, waardoor het veilig kan worden gerecycled.
  • Daarnaast wordt het apparaat permanent gedeactiveerd, waardoor je niet per ongeluk oude producten met een beperkte levensduur kunt aanschaffen.
  • Sonos moedigt klanten aan om de oude producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen of het retour te sturen naar Sonos op hun kosten.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad Systeem in jouw sonos.com-account raadplegen.

Reacties (0)