Review: Teufel Airy – compacte bluetoothkoptelefoon met prima geluid

03 november 2019 6 Minuten 4 Reacties
teufel-airy-foto-1

De Teufel Airy is een compacte, draadloze bluetoothkoptelefoon. De headset is op te vouwen, zodat die altijd wel in je tas past. Met een adviesprijs van 149 euro betaal je niet de hoofdprijs voor het apparaat. Maar is die zijn prijs ook waard?

Teufel Airy – design en specificaties

De Teufel Airy is een lichte en compacte koptelefoon met kleine, zachte oorkussens. Die kussens gaan niet over je oren heen, maar rusten erop. Aan de binnenkant van de band staan de letters L en R, zodat je kunt zien hoe je de koptelefoon moet dragen. Het deel waar de oorkussens rusten is tevens inklapbaar. Daardoor wordt de accessoire nog compacter en kun je hem prima meenemen in een volle tas. Teufel levert ook een handig hoesje mee waar je de koptelefoon in kunt stoppen, zodat die niet snel beschadigt of vies wordt.

Links op de Teufel Airy tref je geen poespas aan. Aan de rechterkant zitten twee poorten en knoppen voor het bedienen van je muziek. Ook zijn er twee volumeregelaars: eentje aan de achterkant en eentje aan de voorkant. Je mag dus kiezen welke je het beste vindt om te gebruiken. In totaal gaat het om drie knoppen: muziek afspelen en pauzeren, het volgende nummer en het vorige nummer. De poorten zijn een micro-usb-variant, voor het opladen van de headset, en een 3,5mm-aansluiting, voor gebruik van een audiokabel.

Aangezien het hier om een draadloze koptelefoon gaat, is er ook bluetooth aanwezig. Het is bluetooth 4.2 met ondersteuning van aptX. Dat aptX is belangrijk, omdat je muziek dan in een cd-achtige kwaliteit gepresenteerd wordt (16-bit/44.1kHz). Het is geen volwaardige cd-kwaliteit, omdat de muziek gecomprimeerd wordt. Mocht je ‘gewoon naar je muziek willen luisteren’, dan merk je hier waarschijnlijk weinig van. Wel is het zo dat aptX de muziekkwaliteit beter kan laten klinken via bluetooth dan wanneer de technologie er niet is.

Teufel Airy – in gebruik

Omdat de Teufel Airy zo compact is, zit die voor de meeste gebruikers waarschijnlijk strak genoeg om het hoofd. Je kunt de hoogte van de band nog met verschillende niveau’s aanpassen. Dergelijke producten zijn ontzettend persoonlijk en daarom zal iedereen een net afwijkende ervaring hebben, maar over het algemeen moet de vorm voor iedereen passen. Er is wel een kleine kanttekening: persoonlijk vind de headset net even te strak zitten voor langdurige luistersessies, waardoor mijn oren mettertijd warm kunnen gaan worden.

Iets minder persoonlijk is de knoppenbediening op de Teufel Airy. Wanneer je de koptelefoon op je hoofd hebt zitten, dan is het vrij moeilijk de muziek te bedienen. Je kunt namelijk niet heel goed voelen waar je vinger nou precies zit op de accessoire, waardoor muziek pauzeren en afspelen soms moeizaam gaat. Zelden zit je meteen op de knop te drukken; meestal zit je er net boven, helaas. Het volgende of vorige nummer selecteren gaat dan weer wat gemakkelijker, omdat die knoppen in de hoek van de band aan de speaker zitten.

Verder zit de Teufel Airy niet heel comfortabel om de nek wanneer je hem even af wil doen, juist vanwege dat compacte formaat (maar ook dit kan een heel persoonlijk punt zijn). Feit is wel dat het koppelen een moeiteloos proces is. Je zet de koptelefoon aan en schakelt bluetooth in op je tv, laptop of smartphone. Na enkele seconden verschijnt de Airy in beeld en geef je aan dat je wil koppelen. Een kind kan de was doen. Daarna is het simpelweg bluetooth activeren op het apparaat en de Teufel Airy aanzetten; de rest gaat vanzelf.

Teufel Airy – audiokwaliteit

Teufel staat bij ons bekend als een speakerfabrikant met luidsprekers die over een harde doch fijne basweergave beschikken. Er zit een bepaalde punch in de producten van het Duitse merk, die we niet snel tegenkomen in andere speakers. Echter, de Teufel Airy mist deze specifieke punch een beetje. De koptelefoon kan prima de baslijn ten gehore brengen, maar we merken ook dat er een duidelijke begrenzing op zit. En zonder equalizerapplicatie of iets dergelijks is dat gemis ook niet echt op te vangen.

Dat betekent allerminst dat de lichte, compacte koptelefoon een slechte geluidsweergave heeft. Sterker nog, juist omdat die harde baslijn ontbreekt, horen we een breed geluidsveld. Warme en zachte klanken komen goed naar voren. Daardoor zijn de details van lange gitaarriffs bijvoorbeeld heel goed hoorbaar, zoals in de muziek van Muse en Metallica, terwijl de zachte stem van Kenny B oren vult met de fijnere g-klanken van zijn stem. De tonen in de hogere regionen komen dus goed tot hun recht met de Teufel Airy.

Ook betekent de mindere nadruk op de basweergave dat je de Teufel Airy voor flink wat genres en stijlen kunt gebruiken. We zijn slechts een handjevol nummers tegengekomen die anders klinken dan we gewend zijn waar onze wenkbrauwen van omhoog gaan; over het algemeen kun je dus beluisteren wat je wil, zonder een negatieve ervaring. Alleen nummers met een echt zware bas klinken misschien net even anders. Maar aan de andere kant klinken nummers met hogere tonen juist beter en hoor je misschien dingen die niet eerder opgevallen zijn.

Teufel Airy – conclusie

Dan hebben we het eigenlijk nog niet eens over de lange accuduur van dertig uur gehad en het feit dat je ook telefoongesprekken kunt aannemen, aangezien er een microfoon ingebouwd zit. Met de Teufel Airy laat het merk zien dat het ook producten kan maken die wat breder in de markt gezet kunnen worden, die een breed scala aan genres ondersteunt en geen nadruk op de baslijn legt. Vooral dat laatste is heel belangrijk, aangezien je zo van meer soorten muziek kunt genieten. En dat voor een adviesprijs van 149 euro.

Er zijn ook dingen die wat minder bevallen. Zo is er het persoonlijke punt dat de headset wat strak kan zitten op de oren. De knoppen zijn helaas ook niet heel duidelijk voelbaar, waardoor het bedienen van muziek soms wat moeizaam gaat zonder je telefoon erbij te pakken. Maar voor de rest kunnen we weinig klagen over de Teufel Airy, zeker wanneer we de prijs in acht nemen. Je betaalt namelijk niet de hoofdprijs voor deze bluetoothkoptelefoon. En die accuduur van dertig uur zorgt ervoor dat je hem ook echt niet vaak hoeft op te laden.

De Teufel Airy is te koop via de website van Teufel.

8.0

• Breed geluidsveld