Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Doe mee met de FWD TV Shoot-out 2019 en maak kans op een oled tv

Geschreven door
Geplaatst op1 november 2019, 13:32 CategorieEvenement

Op 21 november is het zover; dan vindt de eerste officiële TV Shoot-out van de Benelux plaats. Tijdens deze shoot-out geven we jou, onze lezer, de kans om de absolute topmodellen televisies van dit moment te testen en je uiteindelijke oordeel te vellen; wat is de beste tv van dit moment?

Wat is een TV Shoot-out?

Een TV Shoot-out is een evenement waarbij een groep mensen een aantal tv’s blind op diverse onderdelen test. Blind wil zeggen dat alle tv’s onherkenbaar zijn gemaakt. Je weet dus niet om welk merk en welk model het gaat. De tv’s staan naast elkaar opgesteld en gedurende twee sessies test je samen met de experts van FWD de televisies op belangrijke onderdelen als contrast, zwartwaarden, HDR-prestaties, snelle bewegingen en nog veel meer. Alle tv’s zijn onafhankelijk en professioneel door onze eigen experts gekalibreerd, dus wij zorgen ervoor dat de test eerlijk verloopt en geen enkele tv een duidelijk voordeel of nadeel heeft. Tijdens de test vult iedereen individueel een scorekaart in. Alle scores worden na de test opgeteld, waardoor we objectief en onafhankelijk een winnaar kunnen kronen. Natuurlijk maken we op dat moment ook bekend welke tv’s je precies getest hebt.

FWD TV Shoot-out 2019

FWD organiseert op 21 november de eerste officiële TV Shoot-out van de Benelux, waarbij we vier topmodellen oled-televisies naast elkaar zetten en jou de kans geven onderdeel uit te maken van ons testpanel. Het is een avondvullend programma, met onder meer presentaties over belangrijke eigenschappen van tv’s, informatie over het kalibreren van tv’s, de uitgebreide test, een hapje en een drankje. De TV Shoot-out 2019 vindt plaats op een unieke locatie: het Philips Stadion te Eindhoven. In de pauze mag je van ons dan ook een leuke rondleiding verwachten. Natuurlijk zorgen wij dat de parkeerkosten betaald worden (parkeergarage naast het stadion), en met het openbaar vervoer is het stadion ook eenvoudig bereikbaar.

Het volledige programma ziet er als volgt uit;

17.00 – 17.30: Welkomstdrankje en -hapje
17.30 – 18.00: Presentatie FWD en tv-expert Eric Beeckmans
18.00 – 18.15: Introductie Danny Tack (Philips TV)
18.15 – 18.45: Eerste ronde TV Shoot-out
18.45 – 19.15: Pauze – hapje, drankje en rondleiding
19.15 – 19.45: Tweede ronde TV Shoot-out
19.45 – 20.15: Pauze – hapje, drankje en rondleiding
20.15 – 21.00: Uitslag, afsluitende presentatie en een drankje

Wie zoeken we?

Vind jij het interessant om zelf onafhankelijk en blind te gaan testen welke tv in jouw ogen het beste is? Denk jij een goed oog voor detail te hebben om de beste tv van dit moment te kronen? En wil je alles te weten komen over het testen van televisies in een unieke en gezellige setting? Meld je dan aan voor de FWD TV Shoot-out 2019 via dit formulier. We hebben plek voor maximaal 30 deelnemers, dus wees er snel bij en laat ons even weten waarom jij graag deel wilt nemen. Tijdens het evenement verloten we ook een nieuwe oled tv, en natuurlijk gaat niemand met lege handen naar huis!

Het is niet meer mogelijk je aan te melden voor de shoot-out. De deelnemers krijgen op 11 november bericht.

De FWD TV Shoot-out 2019 wordt gesponsord en gepresenteerd door Philips TV. Dat betekent dat Philips TV het evenement opgezet heeft en tijdens het evenement ook interessante informatie zal delen in een presentatie. De TV Shoot-out zelf is echter volledig onafhankelijk en blind, wat gecontroleerd wordt door FWD. Onze eigen experts kalibreren de tv’s, controleren ze voor aanvang, doen mee met de test en houden tijdens de test in de gaten dat alles eerlijk verloopt. Daarnaast maakt FWD hier een onafhankelijk (video)verslag van.

  • Delen:

Reacties

  1. Pieter
    02 november, 2019 om 8:06

    Ondanks dat er een disclaimer aanwezig is met het feit dat het onafhankelijk wordt gedaan, lijkt het me niet handig dat dit een event is wat wordt gesponsord door philips. Zo weten we niet of het verschillende retail units zijn of dat deze door fabrikanten gestuurd zijn.
    Daarnaast zijn ook alle randen en pootjes bekleed? Zodat het echt 100% unbiased is? Wordt er ook gebruik gemaakt van een referentie monitor?
    Wordt het de 984 vergeleken met de ag9 en gzw2004 en de G9? Of is het zometeen “de 804 wint omdat deze goedkoper is” dus in hoeverre speelt prijs en rol?
    Welke testbeelden worden gebruikt en worden deze mede door philips aangeleverd en gekeurd?

    • Martijn Chel
      02 november, 2019 om 9:46

      Een beetje vertrouwen in ons mag wel Pieter 🙂
      Hier is allemaal over nagedacht en we nemen het dan ook zeer serieus. We gaan echter niet in dit artikel alles uiteenzetten, dat doen we zeker wel tijdens de shoot-out.
      Kort gezegd; het zijn aangekochte units, alles is natuurlijk bekleed en verstopt, we vergelijken te toppanelen van dit moment (dus kan een lager model met hetzelfde paneel zijn), alleen beeldkwaliteit speelt een rol (prijs, design, etc niet. Het is een beeld shoot-out) en testbeelden zijn zorgvuldig door ons samengesteld. Er zitten beelden vanuit Philips in maar zeker ook vanuit ons. Kortom, wij waken echt voor de onafhankelijkheid.

  2. bert
    02 november, 2019 om 14:36

    Waarom worden de tv’s gecalibreert ?

    99,+ % van de mensen laten hun tv NIET calibreren…

    Eigenlijk,.. maar dit is niet doende,.. moet je van elk merk(type) 2 tv’s kopen… en uit de doos op zetten… Klaar..
    En dan.. ja, welke beeldmodus… en dan toch iets met de settings.. hahaha.. Ja het is ook niet mogelijk om een 1 duidig.. all-in shoot-out te geven.

    En dan is het misschien beter om toch met gecalibreerde tv’s te werken.. Maar ik heb net een youtube video gezien die claimde dat Samsung “sjoemel-software” heeft die testpatronen herkend en dan anders de testmeting om de tuin leidt.. En dan bij gewoon kijken weer anders schakeld om goede kijkhoeken te creeeren ten koste van kleur en helderheid (nits).. Maar ik vraag me of dit ook echt zo is..
    https://www.youtube.com/watch?v=l80x_SBbfso

    • Martijn Chel
      02 november, 2019 om 14:53

      We doen beiden; een test gekalibreerd waardoor je alle tv’s optimaal instelt, puur voor de test. En een test op basis van de standaard vivid/levendig modus van alle modellen.

      • bert
        02 november, 2019 om 18:05

        Okay, dat lijkt me een prima set-up. Alhoewel,… wat is op basis van “de standaard vivid/levendig” modus… ?

        Als je bedoeld de ongekalubreerde standaard-modus.. lijkt me oke.. Maar als je bedoeld vivid/levendig.. lijkt me voor samsung-tv’s too much…

        Misschien wel voor de philips.. omdat ik begrepen heb dat die minder radioactief was en meer gewoon een beetje bewerkt.. naar hdr idee..

      • Martijn Chel
        02 november, 2019 om 19:01

        Ik bedoel echt de levendig-modus. 🙂 De reden hiervoor is dat in deze modus (nee, het is niet de beste modus) de chip van de fabrikant het meeste werk doet. Dus we willen het ‘kaal’ laten zien – gekalibreerd en zonder veel aanpassingen vanuit de chip – en volledig open – met alle opties van de fabrikant aan.

  3. bert
    02 november, 2019 om 19:21

    De/MIJN vraag is.. Of elke fabrikant dezelfde intenties heeft met de levendig modus, of is het de dynamische modus. Ik weet niet waar ik het in een review las dat philips dit jaar de levendig-modus veel rustiger/natuurlijker had ingesteld..
    Terwijl ik bij mijn broer op zijn samsung wel gezien heb dat in dynamisch alles reactief groen wordt.. Dat is niet om aan te zien..

    Ik was laatst in een winkel en alleen de samsungs stonden op dynamisch… De verkoper zei dat de regio-vertegenwoordiger van samsung net die middag langs geweest was en het er eigenlijk op neer kwam dat de tv’s verplicht op dynamisch moesten staan.. En ja de samsungs onderscheiden zich ook van de andere tv’s, die de verkoper bewust voor goed advies allemaal op standaard had staan. De samsung waren fel.. De lippen van de mensen waren lelijk scherp.. Is gewoon een stand voor kopers die zich door meer licht laten foolen.
    Het is dus de vraag of de levendig modus bij elke merk een zelfde bedoeling hebben.. Is het gewoon een helderder beeld.. met levendige kleuren. Of is het een WINKEL-modus om tl lampen te overbruggen en gewoon andere tv’s te in de schaduw te zetten..

    En zo’n stand te laten beoordelen door mensen die fwd homemagazine lezen of de website bekijken.. is dan de vraag.
    Wel als philips of een andere fabrikant met de dynamische of levendig modus echt een serieuse modus denkt aan te bieden om thuis normale content te bekijken.. Dat is de vraag.. afhankelijk van fabrikant..

    • Martijn Chel
      02 november, 2019 om 19:34

      Ja, elke fabrikant heeft dezelfde intenties. Ze gebruiken deze modus in winkels, op beurzen, etc. Het is de modus waarin ze laten zien wat we processor op 100% kan, en natuurlijk zullen daar verschillen in duidelijk zijn. We gaan tijdens de shoot-out niet voor het beeld zoals je dat thuis misschien wilt kijken (al is gekalibreerd wel de beste modus voor de meeste mensen) maar voor één modus waarin we de tv’s richting de optimale prestaties duwen en een modus waarmee we de fabrikant zelf het werk laten doen om te laten zien wat de tv kan. Met deze modus kun je ook het beste zaken als het weergeven van bewegingen en het onderdrukken van ruis beoordelen. Dit wordt vaker op deze manier gedaan en is denk ik ook de beste manier om verschillende tv’s naast elkaar te zetten. Ga je voor andere modi dan wordt het onoverzichtelijk en is het niet duidelijk wat je nu precies op elke tv moet selecteren. Kortom, de dynamische modus is geen advies om te gebruiken maar wel een ideale modus om te laten zien hoe een tv met bepaalde elementen en factoren om kan gaan.

  4. Rik
    07 november, 2019 om 11:40

    Wanneer word bekend gemaakt wie uitgenodigd is voor de shoot out?
    Ik zou er graag bij willen zijn!

    • Martijn Chel
      07 november, 2019 om 11:41

      We maken dit in de loop van volgende week bekend. Maar, houd die datum maar vrij hoor 😉

      • bert
        07 november, 2019 om 14:02

        Ja, dat het op een avond is is natuurlijk aan de ene kant goed omdat mensen vrij zijn… Maar ik ben liever niet in de avond in het donker onderweg.. Het is vanuit het midden-noorden toch wel een reis.. En ik heb er ook geen verstand van om op de juiste dingen te kijken.. en het ook te zien.. denk ik… Ik doe mijn eigen shoot-out nog maar eens een keer bij ep of expert.. met kabel-tv.. 1080i

      • Bram
        07 november, 2019 om 20:46

        Super leuke actie, ben er ook graag bij! Kan ik die datum ook al vrijhouden @Martijn?

  5. Martijn Chel
    11 november, 2019 om 10:01

    Het is niet meer mogelijk je aan te melden voor de shoot-out. De deelnemers krijgen op 11 november bericht.