Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Samsung helpt je te controleren of je oled tv ingebrand is

Geschreven door
Geplaatst op16 oktober 2019, 9:58 CategorieOled tv's

Samsung is één van de weinige grote fabrikanten die vooralsnog niet meegaat in de oled-techniek voor televisies. De Koreaanse fabrikant zet vol in op de QLED-techniek, waarbij quantum dot-filters gecombineerd worden met de lcd-techniek en led-achtergrondverlichting. Toch wil Samsung jou als oled tv-eigenaar graag helpen, door je te laten controleren of jouw oled tv last heeft van inbranden.

Samsung heeft een video op YouTube gezet waarmee je kunt controleren of jouw oled tv last heeft van inbrandverschijnselen, mits je de video natuurlijk op je televisie afspeelt. Heel aardig van Samsung, maar het achterliggende doel is natuurlijk duidelijk maken dat de QLED tv’s van het bedrijf zelf hier geen last van hebben.

Is de oled-techniek perfect? Nee, een perfecte tv bestaat vooralsnog niet. Hebben oled tv’s last van inbranden? Ja, dat kan wanneer je content zeer lang op het beeld laat staan en zelfs dan is het risico klein. Het is een bekend issue van oled en iets waar je als gebruiker absoluut rekening mee kunt houden, en het dus ook kunt voorkomen. Daarbij hebben we het zelf nog nooit op een (geteste of eigen) oled tv ervaren. Overigens betekent inbranden niet dat er letterlijk iets ingebrand is. Het betekent simpel gezegd dat bepaalde beelden die langdurig op het scherm staan licht zichtbaar blijven. Tegenwoordig proberen fabrikanten van oled tv’s hier iets aan te doen middels technieken waarmee pixels licht verschuiven of het beeld ‘ververst’ wordt.

Mocht je twijfelen of jouw oled tv last heeft inbrandverschijnselen, oftewel image retention, dan kun je de video op je tv afspelen, maar als je geen problemen hebt ervaren kun je de video ook gewoon vergeten.

Wil je meer weten? Lees dan ons artikel over de gevaren van inbranden op oled tv’s. Hierin leggen we je alles uit over de risico’s en hoe je het kunt voorkomen.

  • Delen:

Reacties

  1. Audiofreak1
    16 oktober, 2019 om 12:49

    Hoi laag kun je vallen als je dit doet. Oled is het succes in de markt, waarom heeft iedereen Oled en alleen Samsung Qled. Dat de onderlinge concurrentie er is tussen LG en Samsung is bekend maar dit is erg flauw. Blijkbaar hebben ze een verkoop probleem anders doen ze dit niet. Kwaliteit verkoopt zich vanzelf en dat doet Oled!

    • Fer
      16 oktober, 2019 om 19:27

      Ik heb 3jaar een oled gehad maar heb hem weggedaan was aan mij derde scherm bezig. Rond 6maanden ingebrand .was een mooi beeld maar was er klaar mee …

  2. bert
    16 oktober, 2019 om 16:50

    Op 1.26 minuut in de video hieronder op een pas nieuwe LG B9, ernstige burn in de winkel op snel repeterend demo-video
    https://www.youtube.com/watch?v=YKSD06Y0iuo&t=7s

  3. Diederik
    16 oktober, 2019 om 17:11

    Waarom geeft Samsung dan 10 jaar garantie tegen inbranden als ze in dit filmpje duidelijk maken dat het niet bij Qled kan???

  4. Dezwarteziel
    16 oktober, 2019 om 17:44

    Als je het niet kan zien, dan is het ook niet relevant. Qled is een net niet techniek, leuk geprobeerd, maar toch jammer. Kom maar eens met Microled Samsung, praten we daarna wel verder.

  5. Christophe
    17 oktober, 2019 om 17:00

    ’t Is ruzie in Korea tussen de giganten. LG heeft op IFA het nieuwe 8K paneel van Samsung afgebroken door te beweren dat het geen echt is…
    Dus ja, Samsung vecht terug. Strategisch gezien zit LG Display in slechte papieren omdat het geen alternatieven ontwikkeld voor OLED wat over een paar jaar begraven zal worden. MicroLED en doorgedreven ontwikkeling in LED-technologie is de toekomst wat Samsung aan een razend tempo aan het opbouwen is. LG, voormalig marktleider in LCD-techniek, heeft LCD achterwege gelaten ten voordele van de Chinese producenten, daarom heeft de CEO van LG Display zijn ontslag gekregen/gegeven. Om het compleet te maken ontwikkeld Samsung OLED-panelen gebaseerd op een enkele blauwe emiter en is er geen inbranding mogelijk aangezien alle emiters gelijk slijten. Samsung heeft het patent, LG Display niet. LG Display staat dus in een hoek geduwd. Samsung ruikt bloed. That’s it.
    Benieuwd naar CES 2020, het zal vonken geven!

  6. Frans
    17 oktober, 2019 om 20:07

    Het is allemaal techniek. Bla bla bla. Ik doe mijn tv 6 jaar dan weer een ander. Nu een OLED dus over 4 jaar kijk ik weer geheel nieuw. En zie het dan wel.mijn OLED gebruik alleen avond nacht dus overdag niet of bijna niet een enkele keer dus inbranden valt wel mee ook geen game hier zinloos game. En get a live allemaal.

  7. Bob
    18 oktober, 2019 om 11:40

    Inbranden? Flauwekul. Trap er toch niet in mensen.
    Ik heb ruim een jaar een Philips Oled 65 inch. Superieur beeld. Nog geen spoortje van inbranden gezien. En ik ben vrij kritisch als het om beeldkwaliteit gaat.
    Het is overduidelijk een marketingtruc om Oled ondergeschikt te doen lijken t.o.v. Qled.