Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

‘Samsung begint in 2021 met productie 65-inch qd-oled tv’s’

Geschreven door
Geplaatst op11 oktober 2019, 9:57 CategorieOled tv's

Samsung is momenteel nog een van de weinige fabrikanten die geen oled tv’s op de markt heeft, maar de Koreaanse fabrikant houdt zich wel bezig met de ontwikkeling van de oled-techniek. Samsung kondigt namelijk aan 11 miljard dollar te investeren in de overgang van de traditionele lcd-schermen naar de qd-oledschermen.

Samsung Display kondigt deze week aan dat het in 2021 begint met de productie van grootformaat (65-inch) displays die gebruikmaken van de quantumdot-oledtechniek, oftewel qd-oled. Het bedrijf verwacht dat de techniek binnen vijf tot zes jaar helemaal klaar is voor de massa en dan ook terug te vinden zal zijn in een groot aantal tv’s.

Qd-oled is een variant op de oled-techniek die we van LG kennen, waarbij gebruik wordt gemaakt van witte leds. Bij de qd-oledtechniek maakt Samsung naar verluidt gebruik van blauwe oleds met rode en groene kleurfilters en quantum dots om kleuren op het scherm te krijgen. De quantumdot-oled-televisies kunnen volgens de Koraanse fabrikant betere kleuren weergeven en in een hogere helderheid voorzien dan de oled tv’s die we nu kennen.

Samsung zou nu vanaf 2021 per maand 30.000 sheets met 65-inch qd-oled displays of groter willen produceren. De jaren daarop volgend moet de productie verder groeien. Toch is Samsung niet de enige fabrikant die naar deze techniek kijkt. Ook LG doet onderzoek naar het gebruik van quantum dot in oled-schermen.

  • Delen:

Reacties

  1. Paulus
    12 oktober, 2019 om 10:03

    “De quantumdot-oled-televisies kunnen volgens de Koraanse fabrikant betere kleuren weergeven en in een hogere helderheid voorzien dan de oled tv’s die we nu kennen.” Dit is natuurlijk mooi, maar wordt er ook melding gemaakt over het fenomeen: “inbranden”. Indien dit ongewenste fenomeen aangepakt zou worden, of de kans erop (verder) verkleind bij qd-oled, zou ik dat een hele verbetering vinden. Houdt m.i. nog veel mensen tegen om over te gaan op oled of binnenkort qd-oled.

    • Michek
      12 oktober, 2019 om 13:29

      Samsung heeft zelf beslist geen Oled tv schermen te produceren door het probleem van inbranden. ( wel voor gsm toestellen mits die geen 10 a 20 jaar moeten meegaan ) zij hebben daarom nu Qled de verbeterde versie van gewone Led tv. Deze kunnen hele heldere kleuren krijgen en toch goede zwart waarden. OLED schermen kunnen allemaal inbranden. Hebben mooie zwart waarden. Maar blijft heel donke. Mooie heldere kleuren zijn hier gewoon niet mee haalbaar.

      Daarmee werken zij al lang aan een verbeterde oled versie. Zij willen geen oled schermen verkopen met risico op inbranden ! Zij denken tenminste aan hun klanten.

      Ik ken al 4 mensen met ingebrand oled scherm ondertussen.

  2. Gert
    12 oktober, 2019 om 13:18

    De allereerste OLED tv’s die Samsung op de markt bracht waren te snel onbruikbaar omdat de blauwe kleur relatief snel “op” was. Nu gaan ze terug met blauwe leds beginnen?
    Nu ja in de strategie van Samsung past dat wel: snel tijd om weer een nieuwe te kopen vol met onbruikbare zogenaamde revolutionaire technologie. Maar duurzaam? Ho maar.

  3. Frans
    12 oktober, 2019 om 13:27

    Gaat toch voor lg met oled heb er een veel plezier er van Samsung nou nee nooit meer iets ervan.

    • Michel
      12 oktober, 2019 om 13:34

      Oled

      – Kans op inbranden! Zeer zeker !
      – GEEN INBRANDGARANRIE
      – heel donker beeld.
      – heldere beelden en kleuren onhaalbaar.

      + mooie zwartwaarden.

      Samsung Qled

      – zwart waarden iets minder goed als oled maar ik heb een q9 reeks. Je moet het verschil maar eens zoeken.

      + Geen kans op inbranden
      + inbrandgarantie
      + Heel helder beeld.
      + Zeer mooie kleuren.

  4. Gert Wouters
    12 oktober, 2019 om 20:03

    Dat niet inbranden is een marketingdingetje waar Samsung graag mee schermt natuurlijk. Je moet natuurlijk weten waarvoor je je tv gaat gebruiken.
    Ga je hem gebruiken om uren aan een stuk te gamen, geen OLED. Ga je hem als computermonitor gebruiken, geen OLED. Ga je hem in sterk verlichte ruimtes gebruiken (bvb veranda’s, geen OLED).
    In al die situaties hebben de voordelen van OLED uiteindelijk geen nut.
    Wie, die geen geldboom heeft staan, rijdt een Mercedes S om enkel naar de Kerk en de bakker te gaan op zondag?

    Als ik tijd maak om een film te kijken, doe ik dat in een donkere/verduisterde ruimte, want ik wil filmbeleving zoals in de bioscoop. Dus OLED meer dan helder genoeg. Film lijkt uit de muur te komen, ook voor de kijkers die schuin voor het toestel zitten.
    Meeste recente films zijn opgenomen met HDR, toestel op “bioscoop” modus, dus kleuren op OLED zijn dan exact zoals veredelde LCD.
    Kijk je onder een hoek van meer dan 20° en een helder object op donker scherm heb je een schitterende halo op eender welke LCD met local-dimming, dus ook QLED.

    Kijk je 5 jaar naar dat “heel helder” beeld heb je 9/10 na die tijd te maken met defecte back-light leds. Herstel zelf tv’s, dus weet goed genoeg dat die leds vaak genoeg sneuvelen.
    En inderdaad, op die manier zal OLED ook stilaan donkerder worden. Maar goed je blijft beeld zien. Een defecte backlight-LED zet de inverter in beveiliging en je ziet niets meer.

    • bert
      13 oktober, 2019 om 11:45

      @gert wouters,.. Ik lees dat je tv’s repareert.. Ik twijfel erg tussen oled en qled omdat ik denk dat die tv’s allemaal “snel” kapot gaan.
      Ik twijfel tussen 55″ panasonic 954 en samsung q90r.. Ik denk dat de oled na 5 jaar vlekken gaat vertonen.. of eerder.
      Ik denk dat (en dat zij een verkoper van elektroworld in de winkel) dat samsungs met hun backlight binnen/na 5 jaar problemen met de backlight hebben.
      Mijn vraag is.. Is dat een groot probleem als de samsung q90r na 5 jaar uitvalt omdat er 1 of meerdere leds van het backlight uitvallen.. Ga je dan die ene of twee ledlampjes vervangen. Of alle 220 (55inch).. En wat gaat dat kosten… ? Of moet er een compleet nieuw paneel.. Of nieuwe tv ??
      Als je dat zou kunnen zeggen .. Graag !

      • Gert Wouters
        13 oktober, 2019 om 17:56

        Zoals ik al aanhaalde moet je natuurlijk weten waar en waarvoor je de tv gaat gebruiken.
        Als men mij laat kiezen tussen Panasonic of Samsung zou ik sowieso voor de Panasonic gaan. Als OLED niet bij je past heeft Panasonic een mooie line-up LCDs. Zij staan bekend voor hun bedrijfszekerheid (toch de middenklasse en duurdere, waarvan de 954 zeker een telg is.)

        Als er ledlampjes gaan sneuvelen is mijn ervaring dat het toestel tijdelijk weer werkt nadat je het defecte hebt vervangen. Doch ze hebben allemaal even hard moeten werken en gegarandeerd dat er nog volgen. Alle strips tegelijk vervangen is vrij duur. Chinese namaak houdt het vaak niet lang.
        Je kan altijd wat geven en nemen. Zet je de tv op zijn maximum lichtsterkte, of toom je dat wat in. Hoe harder, hoe sneller de leds versleten zijn.

        Wij hebben op de zaak al massa’s OLED’s verkocht van Philips en Panasonic. Bij normaal gebruik nog nooit één geweten met vlekken in beeld. Maar effectief: ga je de OLED uren laten spelen met bvb een fel logo op één plek en zet je het contrast heel hoog, brandt dat in. Dat geeft vlekken.

        Laten we even terug gaan in de tijd met de Plasma’s en eerder nog met de beeldbuizen. Iedereen lijkt dat plots vergeten te zijn, maar een beeldbuis brandde even goed in als je niet oplette…

  5. bert
    13 oktober, 2019 om 22:59

    @gert wouters, bedankt voor je antwoord.. Geeft iets vertrouwen in oled.. Ook gezien ik nu naar een crt trinitron van misschien wel 25 jaar oud kijk, die het nog super doet.
    Deze week zijn er weer btw-dagen bij mediamarkt. Geen btw dus 17,36 % korting. Zij verkopen echter geen panasonic.. Bij hun zou het dan de samsung q90r moeten worden.
    Die kost nu 1.999 euro.. 17,36 % korting (btw eraf) = 1.999 – 347 = 1.652 euro
    En dan is er nog 200 euro cash back dus maakt 1.452 euro voor de samsung q90r in 55 inch.

    Toch neig ik naar de panasonic oled.. maar die kost in principe 1.899 euro.. 450 euro meer dus..

  6. Matthias
    16 oktober, 2019 om 23:03

    Dag Gert,

    Mijn 42 inch panasonic plasma tv is nu 11 jaar en verbruikt volgens mij zelfs meer dan de nieuwe 4k met hdr10+ schermen van 65 en 75 inch. Toch wil ik nog minstens 2 jaar wachten en er nog betere schermen op de markt zijn, alsook meer full hd en 4k content. Ik neem aan dat TCL ook voor een steeds grotere concurrentie zal zorgen binnen Europa. Verder ben ik wel al benieuwd naar de eerste qd oled schermen die binnen een kleine 2 jaar gepland staan maar aan de andere kant zijn andere futuristische beeldtechnologieen ook veelbelovend zoals micro led en self emissive quantum dots (elqd), elqd schermen lijken wat technologie het meest belovend maar ik vraag me nu wel af of deze techniek al binnen 2 of 3 jaar ook al beschikbaar zal zijn voor de consument.

    • Gert
      17 oktober, 2019 om 10:36

      Ik heb ook lang met dat probleem gezeten.
      Uiteindelijk verandert die schermtechniek de laatste tijd zo snel dat je voor jezelf een afweging moet gaan maken van wil ik nog wachten, of is de technologie die er vandaag is voldoende.
      In alles boven 4K geloof ik niet voor huishoudelijk gebruik. Heb zelf een 65″ 4K OLED staan. We zitten er op een meter of 5 vanaf. Verschil tussen (echte) full HD en (echte) 4K is zichtbaar, maar men moet moeite doen.

      Sinds men 6 jaar terug met dat smal randje rond de schermen begonnen is, is een schermmaat tussen 40 en 50″ hier aan onze kanten courant te noemen in de huiskamers. Een 55 kom je tegen, maar vele malen minder.
      Dus 8K vergeet het; heeft geen zin.

      En inderdaad qua schermtechnologie is OLED ook maar weer een tussenstap. Ik walg van backlightbleeding. Ik wou een grote tv en Loewe had een OLED modelletje met wat houtafwerking aan. Heb zelf toen de stap maar gezet en die gekocht. Als die nu weer een jaar of tien meegaat, zal de volgende technologie er al weer betaalbaar zijn.

      Ik kan me niet voorstellen hoe me te verbeteren na deze OLED, maar dat dacht ik 10 jaar geleden met mijn 36″ Philips Pixel Plus ook niet 🙂

      • Matthias
        17 oktober, 2019 om 12:42

        Wij zijn momenteel een woning aan het verbouwen en plannen dat we tegen zomer 2021 er in moeten zitten, dus ik ben nu al wat aan het kijken wat ik dan kan verwachten en wat betaalbaar is. Wij zullen rond een 4 meter van de tv zitten en denken dat een 75 tot 86 inch pas erg interessant wordt voor 4k, in 8k kwaliteitsverbetering geloof ik niet voor tv gebruik of je moet dichter op het scherm zitten dan het schermdiagonaal wat een tenniseffect zal opleveren bij het kijken. Ideale kijkhoek is volgens mij voor films en gaming tussen een 37,5 en 45 graden. Wel wil ik graag hdr 10+ optimaal benutten dus een tv met 1000 tot 2000 nits zou leuk zijn. Ook 10 bits kleurweergave zou leuk zijn met quantum dots en wie weet kunnen sommige schermen in de toekomst ook 12 bit kleurweergave vertonen en we Dolby Vision echt als meerwaarde hebben. Het zijn allemaal vandaag maar hele kleine meerwaardes. Ik denk dat met de steeds grotere schermen door 4k en vooral voor een ‘nutteloze’ 8k techniek het energieverbruik belangrijk wordt.

  7. Gert
    17 oktober, 2019 om 12:47

    De laatste nieuwe OLED van Panasonic heeft een extra dikke ijzeren plaat achter het scherm zitten. Extra koeling, dus men kan dat toestel “heviger” beeld laten geven.
    Verbruik daar tegenover: +/-500 watt…
    Natuurlijk enkel op topwit.