Review: IKEA Symfonisk (en Sonos) afstandsbediening

28 oktober 2019 5 Minuten 1 Reacties
IKEA Symfonisk afstandsbediening 5

Onlangs heeft IKEA een accessoire speciaal voor de Symfonisk-speakers uitgebracht; de Symfonisk afstandsbediening. Hiermee kun je de speakers van IKEA, en andere Sonos-speakers, eenvoudig bedienen.

In deze review testen we de afstandsbediening.

Wat is de IKEA Symfonisk afstandsbediening?

Je kunt de IKEA Symfonisk-speakers natuurlijk met de Sonos-app bedienen, en inmiddels ook met de IKEA Home Smart-app. En mocht je een speaker met Google Assistent hebben staan dan kun je ze zelfs met spraak aansturen. Maar soms wil je gewoon even snel een knop indrukken om wat muziek te starten.

De IKEA Symfonisk-afstandsbediening is een fysieke remote om de boekenplank- en tafellamp-speaker van het bedrijf te bedienen. Maar, je kunt er ook andere Sonos-speakers in huis mee bedienen. De remote laat je muziek pauzeren, afspelen, het volume aanpassen en een vorig nummer of volgend nummer selecteren. De afstandsbediening is een klein en rond apparaatje dat je magnetisch op de wand kunt bevestigen met de meegeleverde houder, of je kunt hem op tafel plaatsen. Om de afstandsbediening te gebruiken met de Symfonisk-speakers heb je de IKEA Trådfri-verbindingshub nodig. De remote kent een prijs van 15 euro.

Design

Als we kijken naar het design van de Symfonisk-afstandsbediening dan worden we eigenlijk meteen enthousiast. Het is een super simpele, strakke en onopvallende remote die je zonder problemen overal in huis kunt plaatsen of ophangen. De remote ziet er meer uit als een simpele knop met draaifunctie en komt in het wit en zwart. Ja, hij is van plastic en voelt niet super luxe aan, maar het is dan ook een zeer goedkope accessoire die er toch strak en modern uitziet en simpelweg moet doen wat er beloofd wordt. Wat wordt er beloofd? De remote geeft toegang tot ‘play’, ‘pauze’, ‘volgende’, ‘vorige’ en het volume.

De kleine accessoire komt met een ronde bevestigingsplaat voor aan de muur, waartegen de afstandsbediening met magnetische achterzijde (of plakstrip) geplaatst kan worden. Je kunt de afstandsbediening echter ook zonder bevestigingsplaat op een bureau of kast zetten. Er zit een antislipring op waardoor de remote niet verschuift als je hem bedient. En tot slot kun je de remote dankzij de magneet aan de achterzijde nog op een metalen oppervlak plaatsen, zoals een koelkast. Plaatsingsopties genoeg dus.

Installatie

Voordat we de installatie bespreken moet gezegd worden dat je de Trådfri-verbindingshub nodig hebt om de remote te kunnen gebruiken. Heb je alleen de Symfonisk-speakers staan? Dan moet je dus ook de hub nog aanschaffen en die kost 33 euro. Pas dan kun je de Home Smart-app van IKEA downloaden en in die app kun je de Symfonisk-afstandsbediening instellen.

Wanneer je de afstandsbediening uit de doos haalt is het een kwestie van de meegeleverde knoopcelbatterij in de remote stoppen en de remote met de Trådfri-verbindingshub koppelen waardoor hij in de Home Smart-app verschijnt. Om de batterij te plaatsen moet je een heel klein schroefje verwijderen en daar eerst een passende schroevendraaier voor vinden. Het is niet de meest handige oplossing, maar eenmaal gevonden en geplaatst begint het koppelen met de Trådfri-verbindingshub. Alle stappen in de app eenmaal doorlopen kunnen we de Symfonisk-speakers koppelen aan de remote in de Home Smart-app. Dat gaat allemaal heel soepel. Je kunt in de app zelf zones aanmaken en met één remote kun je één zone of een groep speakers bedienen. Je kunt de afstandsbediening bijvoorbeeld koppelen aan alle speakers in de slaapkamer, of alleen die ene speaker in de keuken. Het maakt niet uit het een Symfonisk- of een Sonos-speaker is; allen zijn met de remote te bedienen.

Gebruik

De functionaliteit van de afstandsbediening is eenvoudig; een druk op de knop betekent afspelen of pauzeren, tweemaal drukken betekent een nummer vooruit, en driemaal drukken is een nummer terug. Je kunt de knop draaien om het volume aan te passen, en dat kan dankzij een klein putje in de knop zelfs met één vinger. Het is wel even wennen hoe de remote reageert om meerdere drukken. Als je iets te snel of iets te langzaam bent kan driemaal drukken foutief geregistreerd worden. Maar goed, dat heb je na een paar keer gebruik wel onder de knie.

Als je de remote een tijdje niet gebruikt hebt kan het een seconde of 2 duren voordat de gekoppelde speakers reageren, wat mogelijk komt doordat de afstandsbediening in slaapstand staat. Eenmaal wakker reageren de speakers lekker vlot en kun je zonder noemenswaardige vertraging je systeem bedienen. De remote doet precies dat wat IKEA belooft en dat wat hij dus moet doen. De afstandsbediening is eenvoudig overal in huis te plaatsen of te hangen, en zorgt dat je snel en eenvoudig een speaker of een groep speakers in huis kunt bedienen.

Voor 15 euro krijg je van IKEA een afstandsbediening waarover we eigenlijk alleen maar heel enthousiast kunnen zijn. De Symfonisk afstandsbediening de ideale accessoire voor zowel je Symfonisk-speakers als je Sonos-speakers. Het is niet de meest luxe en premium aanvoelende remote, maar hij doet precies wat hij moet doet, reageert soepel en snel, en maakt de fysieke bediening van je multiroomsysteem super eenvoudig. Daarbij ziet de remote er strak uit en kun je hem nagenoeg overal plaatsen of hangen. Heb je dus een Symfonisk- en/of Sonos-systeem, en wellicht ook al een Trådfri-hub? Dan is de een must-have accessoire.