Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Netflix-kijkers worden in drie groepen verdeeld door de dienst

Geschreven door
Geplaatst op22 oktober 2019, 9:49 CategorieStreamingdiensten

Netflix heeft meer bekendgemaakt over de manier waarop de dienst bijhoudt of een Original-serie of -film succesvol genoeg is of niet. De dienst groepeert gebruikers in drie verschillende soorten kijkers: mensen die ergens aan beginnen, blijven kijken en iets bijna helemaal afronden.

Netflix-kijkers heb je in drie groepen

Doorgaans vertelt Netflix bijna niets over zijn kijkers, hun kijkgedrag en de kijkcijfers. Maar vandaag komt daar verandering in, aangezien de videostreamingdienst in een brief aan het Britse parlement uitleg heeft gegeven over drie verschillende groepen die naar Original-content kijken. Deze gegevens worden gedeeld met producenten en regisseurs, waarna bepaald wordt of een serie een vervolg krijgt of een film succesvol genoemd kan worden. De data kan makers ook inzicht geven in de manier waarop mensen omgaan met de content.

Netflix deelt kijkers op in drie groepen. De ‘starters’ zijn de mensen die tenminste twee minuten van een aflevering of film gekeken hebben, terwijl ‘completers’ tenminste negentig procent van de aangeboden content verorberd hebben. Dit zijn de belangrijkste statistieken, die gelden voor de eerste zeven dagen en daarna de rest van de maand. De derde groep wordt ‘watchers’ genoemd. Deze groep moet tenminste zeventig procent van een serie of film gekeken hebben, willen ze meegenomen worden in de laatste categorie.

Dit soort gegevens zijn doorslaggevend, voornamelijk voor series. Zo kan Netflix namelijk bepalen of de investering in een nieuw seizoen wel handig is of niet. Hoe meer mensen kijken, hoe groter de kans dat er een nieuw seizoen komt dus. Normaal gesproken werken dergelijke bedrijven met bijvoorbeeld Nielsen, die kijkgedrag monitort. Maar dat doet Netflix niet. Het zou overigens zomaar kunnen dat de dienst transparanter gaat zijn in de toekomst. Dat hebben ceo Reed Hastings en contentbaas Ted Sarandos eerder al beloofd.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.