Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Philips Hue Play HDMI Sync Box synchroniseert Hue-lampen met je tv

Geschreven door
Geplaatst op17 september 2019, 15:02 CategorieAccessoires

Signify, het bedrijf achter de Philips Hue-lampen, introduceert vandaag een nieuw product waarmee je jouw Hue-verlichting kunt synchroniseren met alles dat op tv te zien is. De Philips Hue Play HDMI Sync Box is een compacte HDMI-box waarop je jouw bronnen kunt aansluiten en waardoor de Hue-verlichting de kleuren van wat er op tv gebeurt overneemt.

Philips Hue Play HDMI Sync Box

Met de Hue-lampen van Signify kun je al heel wat, mede dankzij de grote hoeveelheid opties in de app en de Hue Sync-optie waarmee je Hue-lampen kunt laten meekleuren met wat er op je computer gebeurt. Een manier op de lampen te laten meekleuren met wat er op tv gebeurt was er nog niet, tenzij je over een Philips-televisie met Ambilight beschikt. Met de Philips Hue Play HDMI Sync Box komt hier nu verandering in.

De Philips Hue Play HDMI Sync Box is een kleine, zwart box waarop vier HDMI-ingangen en één HDMI-uitgang te vinden zijn. Op de ingangen kun je jouw bronnen aansluiten, bijvoorbeeld een Blu-rayspeler, een gameconsole of een settopbox. De HDMI-box analyseert het signaal dat binnenkomt (en kiest de actieve HDMI-input) en past hier de kleuren van jouw gekoppelde Philips Hue-lampen op aan. De TV wordt aangesloten via de HDMI-uitgang waardoor al je bronnen via één HDMI-kabel richting je televisie gaan.

Het instellen van de Hue Play HDMI Sync Box  gebeurt via de speciaal hiervoor ontwikkelde app. Hier kun je aangeven welke lampen moeten reageren op de box, waar de gekoppelde lampen staan, hoe fel de verlichting mag zijn en hoe sterk het effect mag zijn. Zo kun je bijvoorbeeld drie Hue Play-lampen achter de tv plakken en deze laten meekleuren met de content die op tv verschijnt. Ook kun je nog lampen op andere plekken in je tv-kamer toevoegen aan de opstelling en ze laten meekleuren. Je kunt tot maximaal 10 lampen in één opstelling meenemen en alle Hue-lampen (alleen de kleurvarianten) zijn te koppelen, dus ook de Lightstrip en de spots.

Alle gekoppelde lampen spelen in op de kleuren die op tv verschijnen en houden hierbij rekening met de positie van de kleuren op het scherm. Is er een oranje explosie links op beeld, dan zie je ook alleen de lampen links oplichten. Voor muziek geldt dat alle gekoppelde lampen ritmisch kunnen meekleuren met de muziek. Volgens Signify houdt de Sync Box bij het analyseren van het beeldsignaal en de omzetting naar lichteffecten ook rekening met de diepte in het beeld. Een groene auto in de verte zal daardoor bijvoorbeeld alleen door de voorste Hue-lampen worden opgepikt.

De Hue Play HDMI Sync Box is voorzien van HDMI2.0b-poorten en biedt vooralsnog alleen ondersteuning voor 4K, HDR10 en HLG. Dit is belangrijk voor diegenen die bijvoorbeeld Dolby Vision willen bekijken via een aangesloten Blu-rayspeler. Wanneer aangesloten via de Hue HDMI-box komt dat Dolby Vision-signaal echter niet door en blijft het steken op HDR10. Signify geeft wel aan dat Dolby Vision mogelijk in de toekomst ondersteund zal worden. Let er ook op dat je bij je televisie meerdere extra stopcontacten nodig hebt; voor de HDMI-box maar ook voor de extra lampen die je daar plaatst.

Wij hebben tijdens IFA 2019 in Berlijn al een korte eerste indruk van de Hue Play HDMI Sync Box gekregen en waren aangenaam verrast. De Hue Play-lampen achter de televisie en een aantal lampen in de kamer zelf kleurden snel mee met wat er op tv gebeurde, wat voor een indrukwekkende ‘surround light’ ervaring zorgde. Van vertraging tussen lampen of lampen en het scherm was nauwelijks tot geen sprake.

Prijs en beschikbaarheid

De Hue Play HDMI Sync Box moet vanaf 15 oktober te koop zijn voor een prijs van 249,95 euro.

  • Delen:

Reacties

  1. Joey34
    17 september, 2019 om 18:44

    Toevallig ook een idee ? Of het werkt als je alles hebt aangesloten op je av reciever en de Philips hue HDMI box tussen je tv en de receiver plaatst of moet echt ieder apparaat apart op de HDMI box aangesloten zijn ?

    • Martijn Chel
      17 september, 2019 om 19:03

      Jazeker, dat kan ook.

      • Joey34
        17 september, 2019 om 20:02

        Oké mooi om te horen. Bedankt voor je antwoord

      • S
        17 september, 2019 om 20:54

        Hi Martijn,

        Vandaag dezelfde vraag aan een medewerker van https://www2.meethue.com/nl gesteld.

        Hij gaf bij navraag aan dat dit niet mogelijk is.

        Heb jij dit zelf getest?

        Alvast bedankt!

      • Martijn Chel
        17 september, 2019 om 20:55

        Ik heb het niet getest want er zijn nog geen samples, maar wat zou de reden zijn dat dit niet werkt? De box weet niet of er nu een receiver of een speler aangesloten wordt.

      • Martijn Chel
        10 oktober, 2019 om 14:34

        Hue Sync Box is binnen en net aangesloten. Het werkt 100% met een receiver, zie ook onze Instagram-pagina (@fwdmagazine.nl). Nog niet 100% stabiel en vlekkeloos allemaal, maar het lijkt prima te werken.

    • Martijn Chel
      10 oktober, 2019 om 14:35

      Hue Sync Box is binnen en net aangesloten. Het werkt 100% met een receiver, zie ook onze Instagram-pagina (@fwdmagazine.nl). Nog niet 100% stabiel en vlekkeloos allemaal, maar het lijkt prima te werken.

  2. S
    17 september, 2019 om 21:07

    Goede vraag. Ik zie ook weinig toegevoegde waarde als het niet mogelijk is. Echter in alle media uitingen wordt gesproken over diverse media bronnen, maar niet over compatibiliteit met een AV receiver.

    • Martijn Chel
      17 september, 2019 om 21:08

      Klopt, maar een receiver staat in deze context synoniem aan een bron. Zal het nog eens navragen, maar ik ga er voor 99% vanuit dat het werkt. Als het goed is test ik hem begin oktober.

      • S
        17 september, 2019 om 21:09

        Bedankt, ik ben erg benieuwd!

      • Frank
        20 september, 2019 om 11:05

        Ook voor mij alleen interessant als de Hue Sync op de 2e HDMI output van mijn Denon 4308A receiver aangesloten kan worden, anders (helaas) een no-go.

      • Martijn Chel
        10 oktober, 2019 om 14:34

        Hue Sync Box is binnen en net aangesloten. Het werkt 100% met een receiver, zie ook onze Instagram-pagina (@fwdmagazine.nl). Nog niet 100% stabiel en vlekkeloos allemaal, maar het lijkt prima te werken.

  3. Mark
    18 september, 2019 om 0:18

    Helaas moet je hiermee wel alsnog iets bedenken voor de ingebouwde apps op een smart TV.
    Netflix gebruiken via 1 van de aangesloten bronnen dus, in plaats van de TV.

    Ik ben ook erg benieuwd of er nog problemen kunnen ontstaan met audio / lip sync, HDCP handshakes en het doorgeven van toekomstige formaten (zoals nu al met Dolby Vision)….

    Hopelijk komt er ook een kastje met 1 ingang voor gebruik met een AVR (en een vriendelijker prijskaartje)

    • A. Smith
      18 oktober, 2019 om 23:12

      Dit is niet geheel correct.

      De ARC bypass functie geeft wel degelijk weer vanaf bronnen vanaf de TV als source. Alleen geen lichteffecten.

  4. Bart
    18 september, 2019 om 23:02

    Mooi bericht. Werkt dit tevens bij tv-beelden via bv de kpn-experiabox?
    Hoe werkt dit bij ingebouwde netflix-app bv bij een smart-tv?

    • Martijn Chel
      18 september, 2019 om 23:07

      Jazeker, dat werkt.
      Ingebouwde apps werken hier helaas niet mee.

      • Bart
        18 september, 2019 om 23:18

        Martijn. Ik bedoel natuurlijk de kpn-decoder (tv kijken)
        Is er n workaround voor de ingebouwde apps? De meeste tvs hebben die toch tegenwoordig

    • R.
      25 september, 2019 om 12:13

      Als je het hebt over de apps op de experia box, dan ja. maar de apps op een smart-tv zelf zullen niet reageren. Dat haal ik tenminste uit dit hele verhaal

  5. Berthold
    22 september, 2019 om 1:32

    Of je blu ray of settopbox nou aanstaat, de verlichting kleurt dus mee met het tv beeld dat door de bron op dat zelfde tv beeld wordt weergegeven ?

  6. Berthold
    26 september, 2019 om 13:14

    Als ik zo vrij mag zijn nog iets te vragen: Ik stuur nu mijn apparaten aan met activiteiten in een Logitech Harmony afstandsbediening. Hoe pas ik dan evt de Philips sync box daarbij in?

  7. Berthold
    26 september, 2019 om 14:03

    En nog een laatste opmerking. Ik begrijp dus dat de in-app Netflix op de tv niet werkt, de Netflix app op de decoder wel. Dan is het te hopen dat de Netflix app blijft op die decoders van de grote kabelaars, aangezien YouTube bij zowel Ziggo als KPN onlangs vervallen is op hun boxen. Verder ben ik erg benieuwd wat het effect zal zijn als je (als ik) slechts 1 Hue lamp achter je tv hebt. Natuurlijk, minder effect. Maar nog wel de moeite waard? Benieuwd naar je test, blijf het even volgen!

  8. Tom
    06 oktober, 2019 om 17:42

    Hopelijk is er inderdaad ondersteuning als je al een receiver gebruikt?
    Alle aangesloten rand apparatuur loopt via mijn AV receiver. Gebruikt alleen Netflix via de tv zelf.
    4K fims via een Oppo 203.
    Jammer van geen Dolby Vision ondersteuning….
    Meeste 4K films die ik heb hebben Dolby Vision ipv HDR. Maak het kastje dan meteen HDMI 2.1.
    Dan is die future proof.

    • A. Smith
      07 oktober, 2019 om 11:18

      Dolby Vision wordt later toegevoegd via updates in de Sync App.

      Dus zeer zeker Dolby Vision.

      • Martijn Chel
        07 oktober, 2019 om 19:28

        Signify wil dit nog niet bevestigen.

      • Joachim
        16 oktober, 2019 om 13:26

        Hoe weet je dit?

  9. Johan
    23 oktober, 2019 om 14:03

    Heb de box ook gekocht, maar zie bij de blu ray speler en ook bij apple tv , alleen maar het bericht “synchronisatie wordt uitgevoerd’ staan in de app. Verder gebeurt er niets. Dus loop een beetje vast met het installeren. Wie kan mij helpen?