Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Panasonic IFA Business Update: de strategie voor de komende jaren

Geschreven door
Geplaatst op8 september 2019, 17:51 CategorieNieuws

IFA, de jaarlijkse consumentenelektronicabeurs te Berlijn, is voor bedrijven zoals Panasonic niet alleen een gelegenheid om de nieuwste producten in de kijker te zetten maar ook om hun strategie voor de komende jaren toe te lichten.

Focus op welzijn en energie-efficiëntie

Panasonic Appliances Europe, met hoofdkwartier in Wiesbaden Duitsland, is opgebouwd uit zeven sales organisaties die samen meer dan 35 Europese landen bedienen. Nederland wordt bediend door Panasonic Duitsland, België door Panasonic Frankrijk. Het product portfolio van het Japanse bedrijf is erg uitgebreid, en zorgde vorig fiscaal jaar voor een omzet van ongeveer twee mijard euro, verdeeld over zeven product categorieën.

Het leeuwendeel van de omzet komt uit TV, Digital Imaging (fotografie en video) en Heating & Cooling, die samen goed zijn voor ruim 70% van de omzet.

Yosuke Matsunaga, Managing Director van Panasonic Appliances Europe wil die omzet tegen 2025 met 20% laten groeien. De groei moet voornamelijk komen van de sectoren Heating & Cooling, Digital Imaging, Keukenapparaten, Personal Care en van een belangrijke nadruk op energiebesparende apparaten voor de residentiele markt.

Panasonic is al lange tijd aanwezig in de Heating & Cooling markt, met uitstekende resultaten in Europa waar het al tien opeenvolgende jaren een groei met dubbele cijfers laat zien voor de verkoop van lucht-water warmtepompen. In 2018 is er lokale productie opgestart in Europa die vanaf 2019 gebruik maakt van het milieuvriendelijke koelingsmiddel R32.

Groene ambities

Vooral op de residentiële markt wil Panasonic zijn aanwezigheid sterk verbeteren. Het wil de omzet voor energiebesparende producten maar liefst vervijfvoudigen. De lucht-water warmtepomp dient als basis voor die groei. Daarnaast zal Panasonic zich vanaf eind 2019 op de markt voor residentiele ventilatie begeven en tot slot moet de introductie van brandstofcellen de marktpenetratie versnellen.

Met de focus op waterstof brandstofcellen levert Panasonic een belangrijke bijdrage aan een duurzame maatschappij. In Tokyo werkt het aan een waterstof showcase  voor het ‘Beyond 2020’ project, en tegen 2024 moet een ‘slimme stad’ in Tokyo klaar zijn.

Brandstofcellen produceren warmte (voor verwarming en sanitair warm water) en elektriciteit op basis van waterstof en zuurstof. Het is een erg  milieuvriendelijke en betrouwbare oplossing die niet afhangt van beschikbaarheid van zonlicht of wind.  Momenteel produceert Panasonic brandstofcellen die werken op basis van stadsgas (waaruit ze dan zelf waterstof produceren), maar tegen 2025 wil het brandstofcellen introduceren die werken op basis van pure waterstof. Die worden nu voor het eerst getoond op IFA.

Revolutionaire televisie

Panasonic pakte ook uit met twee bijzonder indrukwekkende televisies: een transparante OLED en een lcd-model met uitzonderlijk contrast.

Transparante televisies zijn al enige tijd te bekijken op tech-beurzen, niet alleen van Panasonic maar ook van andere merken zoals LG of Samsung. Maar al die prototypes leiden aan hetzelfde probleem, een pover contrast, te wijten aan een erg slechte zwartweergave. Op zich is dat geen verrassing, het is uiteraard moeilijk om zwart te creëren als je aan de start vertrekt met transparantie. Maar dat probleem lijkt Panasonic nu opgelost te hebben. Een extra laag, vermoedelijk een afzonderlijk lcd-paneel, achter het transparante OLED-paneel kan afzonderlijk aan en uit geschakeld worden en zorgt voor een donkere achtergrond, zodat het scherm wel een mooi contrast kan voorleggen.

Er is ook bijzonder veel nadruk gelegd op het ontwerp, het model werd overigens eerst voorgesteld op Salone del Mobile in Milaan, ’s werelds belangrijkste meubel- en lifestylebeurs. Het design is mede ontworpen door Scandinavisch ontwerper Daniel Rybakken. De televisie kreeg een breed houten frame dat een glazen paneel lijkt te bevatten. Het past zo eenvoudig in je woonkamer.

Wie genoeg heeft van het grote zwarte vlak als de tv uitstaat kan alvast uitkijken naar volgend jaar. Panasonic plant de introductie van deze transparante OLED in 2020, al werden er nog geen prijzen genoemd.

Megacon: uitmuntend contrast op LCD

Nog een nieuwigheid is een LCD-tv met een contrast van 1.000.000:1, een cijfer waarmee je prestaties krijgt die vergelijkbaar zijn met die van een OLED-tv. De ‘Megacon’ televisie gebruikt een dubbel LCD-paneel. Vooraan zit een gewoon 4K-paneel, maar daarachter staat een tweede, monochroom, LCD-paneel met Full HD resolutie. Dat tweede paneel doet dienst als lichtmodulator, het levert in essentie twee miljoen dimming zones, een per vier pixels op het Ultra HD 4K paneel.

Het concept is al vaker getoond, bijvoorbeeld door Hisense. Panasonic loste wel een erg belangrijk probleem op, namelijk het ontstaan van parallax-effecten tussen beide panelen.

De ‘Megacon’ tv biedt naast zijn indrukwekkend contrast een kleurbereik van 99% DCI-P3 en kan voor een onbeperkte tijd een 1.000 nits helderheid tonen op het volledige scherm. Bovendien levert het een enorm brede kijkhoek.

De Megacon tv is voorlopig nog niet voor het grote publiek beschikbaar maar wordt wel ingezet in filmstudio’s als mastering monitor.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.