Kinepolis brengt ScreenX-zalen met panoramabeeld naar Nederland en België

Geplaatst op23 augustus 2019, 9:28 CategorieFilms

We kennen de 3D-zalen en de 4D-zalen in de bioscoop inmiddels, en de THX-, IMAX- en Dolby Vision-zalen zijn varianten om de filmervaring nog wat indrukwekkender te maken. Binnenkort komt er nog een variant bij. Kinepolis introduceert namelijk de ScreenX-zalen in Nederland en België.

Bioscoopketen Kinepolis komt binnenkort met zes zogenaamde ScreenX-zalen naar Europa. Deze zalen zijn voorzien van een panoramascherm dan maar liefst 270 graden is. Het scherm valt om de kijkers heen, en hiervoor worden de wanden aan de zijkanten gebruikt. Om een film in een ScreenX-zaal te tonen moet deze tijdens de opnamen, de post-productie of via conversie achteraf aangepast worden. In principe is het idee achter de techniek dat het beeld dat op het hoofdscherm (het normale scherm) vertoond wordt via de zijkanten uitgebreid wordt. Maar, er zijn ook toepassingen waarbij op de zijkanten andere beelden getoond worden, bijvoorbeeld tijdens commercials.

De eerste ScreenX-zaal worden binnen enkele weken geopend in Kinepolis Jaarbeurs Utrecht. Later volgt ook een zaal in Antwerpen. Ook is het al bekend welke films momenteel op het 270-graden beeld getoond kunnen worden. Het gaat om Spiderman: Far from Home, Pokemon: Detective Pikachu en Alita: Battle Angel. Volgens Kinepolis en het Koreaanse CJ 4Dplex, waarmee het contract gesloten is, wordt het aanbod van ScreenX-films alsmaar groter.