Review: Dali Katch One – soundbar of muzieksysteem?

27 juli 2019 + 10 minuten 1 Reacties
Dali Katch One review 3

De Dali Katch One moet een van de meest opvallende soundbars zijn die we ooit zagen, maar hoe presteert deze stereo soundbar? Je leest het in onze uitgebreide review.

Een merk dat wil opvallen met een nieuwe soundbar heeft het niet eenvoudig. Je kunt het doen door spitstechnologie in te zetten en bijvoorbeeld Atmos-ondersteuning te bieden. Of je kunt inzetten op een mooi design en veel aandacht voor een goede muziekweergave, zoals Dali met de nieuwe Katch One doet.

Introductie Dali Katch One

De Dali Katch One moet een van de meest opvallende soundbars zijn die we ooit zagen. De meeste soundbars zijn lang, dun en zwart, de Katch One is niets van die dingen. In plaats van te pronken met een futuristisch uiterlijk komt Dali met afgeronde hoeken, een hip Scandinavisch stofje aan de voorkant en een vorm die mooi in een modern Ikea-interieur past. Sommige van die designelementen komen misschien wel heel vertrouwd over, zowel voor liefhebbers van interieurbladen als voor kenners van Dali. Het Deense bedrijf is de laatste tijd bewuster geworden van het belang van interieurtrends, wat volgens ons zeer slim is. Of je dat nu leuk vindt of niet, het is wijs om rekening te houden met hoe een audiotoestel in de woonkamer staat. Een speaker of soundbar is nu eenmaal een groot ding in een ruimte en het moet passen in het geheel. Zo maak je een ding als dit ook geliefder bij ieder lid van het gezin. Dali positioneert de Katch One meteen als premium-soundbar, uitgerust met een prijskaart van 749 euro.

Het is trouwens heel belangrijk om bij deze review soms het woord ‘soundbar’ bij de Katch One helemaal weg te denken. Het is niets voor niets dat dit apparaat dezelfde familienaam draagt als de uitstekende draagbare Katch Bluetooth-speaker. Dali ziet de Katch One als een soundbar, maar benadrukt tegelijkertijd dat dit ook een modern muzieksysteem is. Je hoeft hem niet met een tv te verbinden. Je kunt hem even goed op een plank in de keuken of op de dressoir in de eetkamer parkeren om daar je te verblijd

en met muziek. Muziek aanleveren kan via Blue0tooth of een aux-ingang.

Waar kennen we dit van?

De Katch One lijkt helemaal op de eerder vermelde Katch Bluetooth-speaker. Neem je zo’n Katch en rek je het zoals in een stripverhaal of Disney-cartoon uit en dan eindig je met deze soundbar. Of zo lijkt het wel. Eigenlijk zijn er wel wat verschillen, zoals de behuizing die bij de Katch deels uit metaal bestaat en bij de Katch One vooral uit kunststof. De soundbar is ook een stukje hoger: 24 cm en zelfs 26 cm als je de twee meegeleverde houten voetjes gebruikt. Dat is iets om mee rekening te houden bij de plaatsing voor een tv op een meubel. De meeste tv-modellen hebben stands die heel wat minder hoog zijn.
Dali verkoopt drie versies van de Katch One: een zwarte, witte en een witte uitvoering met een stoffen voorkant. De twee eerste uitvoeringen hebben een rooster met een grof geometrisch patronen gevormd door diagonaal lopende lijnen. Beide aanpakken zijn knap, maar de versie met de voorkant uit textiel vinden wij de mooiste. Het is overigens geen stofje van Kvadrat, de Denen die tegenwoordig aan talloze hifi-merken hippe textielsoorten leveren, maar het lijkt wel op een van hun creaties. Die keuze voor textiel om een soundbar te bedekken vind je ook bij Harman Kardons Citation Bar van 999 euro. Er zijn echter wel wat verschilpunten tussen de Katch One en die multiroom-soundbar van de Samsung-dochter.

Omdat de Katch One behoorlijk breed is kun je hem rechtop plaatsen op een meubel. De vorm is helemaal anders dan een doorsnee soundbar, veel hoger dan breder. Toch staat de Dali-speaker helemaal stabiel. Kinderhandjes gaan hem niet per ongeluk omstoten.  In de doos vind je twee houten voetjes waarop de Katch One rust. Je bent niet verplicht om ze te gebruiken, maar de voetjes maken het design wel helemaal af.

De Dali ophangen aan de muur kan ook. Dat gaat zelfs heel eenvoudig via de twee uitsparingen achteraan, geen extra beugel vereist. De soundbar is niet heel zwaar, dus je hebt geen superstevige verankering nodig. Ook voor dit scenario is er een leuk visueel extraatje meegeleverd: twee lederen lussen die je kunt bevestigen aan de bovenkant van de Katch One. Het lijkt dan alsof de soundbar met een paar simpele lussen aan de muur hangt. Het bewijst weer dat geslaagd design soms in heel kleine dingen zit.

Muziekliefhebber

Er zitten twee geluidsmodi op de Katch One. Je schakelt tussen de twee via de knop op de kleine remote of door een toets bovenaan. Het effect hoor je meteen, want een van de twee doet muziek heel wat voller klinken en zet de stem centraler. De andere modi stuurt muziek breder de kamer in en voegt bijna een soort echo toe, waardoor muziek in een veel grotere ruimte lijkt af te spelen. Naar smaak te selecteren, zouden we zeggen. Sommige liedjes zijn beter in de ene modus, andere tracks klinken net iets snediger met de andere.

In ‘Unsquare Dance’ van The Dave Brubeck Quartet heb je een leuke combinatie van een contrabas die ver weg speelt, handgeklap in een grote ruimte en het getik op de rand van een drum dat van links naar rechts pant, en heen en weer. Heel fascinerend om te horen op aparte stereospeakers die verder uit elkaar staan, maar ook de Katch brengt verrassend veel van die soundstage over. Dat is een heel mooi resultaat, ook wel omdat het een natuurlijk stereogeluid is dat we horen. Dat is niet bij elke soundbar het geval.
We gebruiken een Huawei P30 Pro om via Bluetooth te streamen naar de Katch One. De aptX-codec wordt ondersteund, zodat muziek in hogere kwaliteit tot bij de Dali-speaker raakt. Eens de Bluetooth-verbinding gelegd is, kun je met alle muziek-apps je favoriete playlist afspelen. Tijdens deze test gebruiken we Spotify en Qobuz, maar er zijn nog veel meer opties, incluis YouTube, Soundcloud en Tidal. Er staat eigenlijk geen beperking op.

Veel slanke soundbars tonen hun beperkingen als je snellere gitaarmuziek of elektronische muziek beluisterd. De kleine speakertjes kunnen niet alle frequenties goed weergeven en de bijhorende draadloze subwoofer is te wollig om de snelheid in muziek over te brengen. De Katch One heeft hier geen last van: het bevat eigen woofers die behoorlijk laag kunnen en de behuizing heeft voldoende volume om plaats te bieden aan grotere drivers die muziek voller doen klinken. Dat merken we als we luisteren naar het nieuwe ‘I am easy to Find’-album van The National, dat begint met een eerste track die meteen snel van wal steekt. Dit zou snel fout kunnen lopen, maar de Katch One brengt de energie in dit nummer goed over. Draaien we het volume open, dan blijft het relatief gecontroleerd. Kastresonantie lijkt niet echt een probleem, bij soundbars durft dat wel eens een probleem te zijn.

Een meer open tv-geluid

En hoe presteert de Katch One als soundbar? We sluiten hem via de HDMI-ARC-poort aan op onze LG OLED55B6V-televisie in de woonkamer. Het instellen is niet moeilijk en we kunnen de Dali meteen gebruiken. Het volume bedienen kan gewoon met het tv-remote. Wel geeft ons testtoestel af en toe enkel geluid nadat we eerst op de LG de HDMI-ingang van de soundbar hebben geselecteerd, wat overigens gewoon een blauw scherm oplevert. Als we daarna kijken via de Netflix-app of via een andere HDMI-toestel, dan werkt alles prima. We vermoeden dat dit probleempje af en toe opduikt omdat we de Katch One zeer vroeg ontvingen, en dat het dus gaat om bijna-productiemodel. Om zeker te zijn, nemen we de Katch One mee naar de testruimte en verbinden hem met een Samsung UE60KS7000. Dat gaat een stuk beter. Bij sommige televisies, zoals onze Samsung, moet je wel in de tv-instellingen duiken om het audiosignaal op PCM (of stereo) te zetten. Een Automatisch-stand werkt meestal ook.

De Katch-soundbar verwerkt geen Dolby Digital of andere formaten. Dat is niet zo erg, want de Katch One pretendeert niet zoals vele andere soundbars een pseudo-surround te leveren. Er komt stereo uit. “Net zoals je tv al deed”, zou je kunnen stellen. Het verschil is dat de Katch One grotere en betere speakers bevat die bovendien naar voren gericht zijn. Dat zorgt meteen al voor een sterk verbeterde klank, lees: veel meer bas, onderscheiden details en dialogen die veel beter verstaanbaar zijn. We merken al op dat de Katch One bijzonder hoog is. Hierdoor is er ruimte voor grotere drivers die net beter klinken – en dat merk je.

De weergave van geluidseffecten in een soundtrack doet de Katch One op eerder competente wijze. Het is – opnieuw – geen soundbar gericht op spektakel en surround. Bij films die heel sterk op muziek vertrouwen, komt de Katch One wel sterk uit de hoek. Dat kan soms heel verrassend zijn. We bekeken het – ook een verrassing – excellente ‘Spider-Man: Into the Spider-Verse’ (Ultra HD Blu-ray). Het is een animatiefilm met een ongelooflijke mash-up van visuele stijlen en met een soundtrack met veel hiphop dat niet stopt met je verbluffen. De tweede helft van de film verhoogt het tempo aanzienlijk en wordt non-stop humor afgewisseld met surrealistische actie, taai voor tv-speakers of een compacte soundbar om weer te geven. De Dali Katch One kon de hectiek echter wel aan. Meer zelfs, omdat de film zo onverwacht boeiend bleek, realiseerden we pas na een tijdje hoe vol en gedetailleerd die soundtrack in de woonkamer te horen was. Dat is een goed teken: de bedoeling van een soundbar (of surroundoplossing) moet zijn meehelpen aan het hogere doel van ‘suspending your disbelief’. Oftewel doe je dat door een perfecte surroundveld te bouwen (zie: de Sennheiser Ambeo) of door te zorgen dat een stereosoundstage groots wordt neergezet. De Katch One mikt duidelijk op dat laatste.

Het elegante Scandinavische design van de Katch One is wat dit toestel echt onderscheid van de rest. En ook dat Dali de Katch One eerst positioneert als muziekoplossing en dan pas als een verbetering voor je tv-geluid. In de eerste rol slaagt de Dali bijzonder goed. Zo goed dat hij interessant wordt als betere geluidsoplossing voor elders in het huis. Op een lage kast in de eetkamer bijvoorbeeld of op een plank in de keuken. Als soundbar levert de Katch One een open, helder geluid dat het tv-kijken aangenamer maakt. Op muzikaal vlak steekt het vele concurrenten voorbij. Het mist wel zaken die je eigenlijk bij soundbars op dit hoger prijspunt verwacht, zoals extra HDMI-ingangen en WiFi-streaming. De Katch One biedt in de plaats een eenvoudiger concept dat vooral heel knap oogt en muzikaal klinkt.

8.0

• Zeer modern, hip design
  • Knap zowel op tv-meubel als aan de muur