Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Loewe is failliet en stopt met de productie van televisies (update)

Geschreven door
Geplaatst op27 juni 2019, 10:20 CategorieLcd en led tv's

De Duitse televisiefabrikant Loewe is failliet en stopt met het produceren van nieuwe televisies. Per 1 juli wordt het werk stopgezet. Dit is overigens niet de eerste keer dat het slecht gaat: in 2013 werd het bedrijf nog gered door investeerders, toen er tevens sprake was van een faillissement.

Loewe is failliet

Loewe, ooit een grote Duitse televisiefabrikant, is failliet en moet per 1 juli het werk neerleggen. Tegenover de Duitse krant Die Zeit zegt het management van het bedrijf dat crediteuren geen nieuwe leningen meer willen verstrekken. Ook is onduidelijk of de medewerkers nog betaald kunnen worden. Na 1 juli heeft het gros van de vierhonderd medewerkers van het bedrijf geen werk meer. Tien tot vijftien mensen blijven nog wel actief als een soort basisbezetting, waardoor het investeringsproces kan worden afgerond, aldus directeur Ralf Vogt.

Het merk zou nog wel een toekomstplan hebben opgesteld. Daarin zou staan beschreven dat de productie in Duitsland behouden geen realistisch doel is, ook niet wanneer het faillissement voorkomen wordt. Eerder dit jaar vroeg Loewe al uitstel van betaling aan, waardoor al duidelijk was dat er financiële problemen waren (na de financiële problemen uit 2013). De fabrikant werd in 1923 opgericht en wordt gezien als één van de grondleggers van de televisie. In de afgelopen jaren richtte het bedrijf zich voornamelijk op dure televisies.

Update: Reactie van Dr. Ralf Vogt, CEO van Loewe:

“In tegenstelling tot bij onze klanten en leveranciers hebben we bij onze zekerheidsgerechtigden helaas niet de nodige steun in de vorm van een lening gevonden om onze activiteiten in stand te houden. Omwille van het insolventierecht zijn wij daarom verplicht onze schuldeisers te beschermen door onze bedrijfsvoering voorlopig per 1 juli 2019 met de laagst mogelijke kostenlast op te schorten. Dit moet ervoor zorgen dat het begonnen investeringsproces kan worden voortgezet”

De Raad van Bestuur voor de Loewe Groep heeft een toekomstconcept uitgewerkt.

“We hebben zeer positieve feedback gekregen van onze partners, zowel van de klanten als van de leveranciers. Onze partners hebben ons hun volledige steun voor de toekomst beloofd en hebben dit de afgelopen weken al bewezen. Ongeacht het type procedure, het management zal ook het lopende beleggersproces in de standaardprocedure ondersteunen en werken aan de implementatie van het beschreven toekomstconcept”

Peter Nortmann, manager Verkoop en Marketing, vervolgt:

“Loewe zal er alles aan blijven doen om een sterk en overtuigend merk te blijven voor onze jarenlange distributiepartners en eindklanten, om snel terug te keren naar de volledige leveringscapaciteit en om zich aantrekkelijk in de markt te positioneren,” Bovendien zullen wij samen met onze partners de sterke punten van het premiummerk Loewe meer dan in het verleden benutten door middel van licentiehandel, ook internationaal”.

  • Delen:

Reacties

  1. Audiofreak1
    27 juni, 2019 om 14:49

    Dus er is weinig aan de hand, wordt een doorstart met nieuwe investeerders.

  2. Frans
    28 juni, 2019 om 15:23

    ik hoop het. wat als er iets misgaat met mijn bild 7 ? vuilnisbak ?

    • Danny
      28 juni, 2019 om 21:29

      Het verwondert mij niet dat Loewe zichzelf heeft genekt. Heb in het verleden een zeer dure Loewe gekocht , maar de service was dermate slecht en denigrerend, dat ik na deze ervaring mijn tv heb geschonken aan mijn buurman.
      Sindsdien allen en iedereen afgeraden een Loewe toestel aan te schaffen. Zal wel niet de enige klant geweest zijn met een dergelijke ervaring. Als je een duur toestel koopt verwacht je ook een degelijke service.
      Dus neen ik heb geen greintje medelijden met het faillisement van een dergelijk bedrijf.

      • Leon
        10 juli, 2019 om 8:54

        Zeer goede ervaring met service.

        In 2006 een Loewe TV gekocht met 3 jaar garantie.
        Na ruim 3 jaar vlekken in beeld. Ter reparatie aangeboden bij verkoper die overleg pleegde met Loewe.
        Het verrassende antwoord was dat ik een geheel nieuwe tv kreeg. Zelfde type wat inmiddels wel HD was! Ik ging er na 3 jaar dus op vooruit.
        Deze tv doet inmiddels al een tijd dienst op kamer van zoon.

    • Maarten
      28 juni, 2019 om 22:41

      Het verbaast me niks dat jij een Loëwe tv hebt. Je bent precies de doelgroep die zoekt naar functionaliteiten die de meeste mensen niet gebruiken bij hun tv.
      Het zijn zeker mooie tv’s, maar de eerste oled, de bild 7, was in 2017 €7000 bijna het dubbele als een Lg in hetzelfde formaat terwijl het gewoon een Lg scherm is. Dat is bij de bewuste consument niet te verkopen al was het toen wel een mooier beeld. Dat is ook de ondergang van Loëwe geworden want daarna heeft de innovatie stil gestaan maar de prijzen bleven hoog.

      • Harrie
        06 juli, 2019 om 22:16

        Het geluid is veel beter als een LG.Zelfs als het toestel uitstaat mooi om te zien.Ook is het beeld veel natuurlijker.
        Zijn prijs is dan weer een nadeel maar heb het er welke voor over voor een Bild 3

  3. Paul
    01 september, 2019 om 13:25

    Fantastisch mooie tv’s, ik heb er drie, één keer een kapotte voeding gehad, snel en kosteloos gerepareerd door Expert. Even fraai als B&O, maar kosten de helft. Fijn dat er een doorstart komt.
    Oh, ja, Maarten, als je niet eens weet hoe je de merknaam schrijft, kan je beter geen commentaar posten…

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.