Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Dolby en Universal werken aan groter aanbod Dolby Atmos Music tracks

Geschreven door
Geplaatst op3 juni 2019, 9:56 CategorieSoftware

Dolby en Universal Music Group (UMG) zijn onlangs een samenwerking aangegaan om het nog relatief onbekende format Dolby Atmos Music een boost te geven. Deze muziekversie van het Dolby Atmos dat we bij films tegenkomen moet een onderdompelende ervaring tijdens het luisteren naar muziek bieden.

Het doel van de samenwerking is om een groot aantal nummers uit de grote bibliotheek van Universal te remixen en deze in het Dolby Atmos Music-formaat uit te brengen. Universal zal in op de hele breedte, met tracks uit de hip hop-scene, het pop-genre en zelfs jazz en klassiek. Verschillende studio’s van Universal, waaronder Capitol Records Studios (Hollywood), Abbey Road Studios (London) en Berry Hill Studios  (Nashville) zijn reeds voorzien van Atmos mixing-technologie om nummers opnieuw te masteren volgens de standaard.

Het lijkt erop dat Universal zich in eerste instantie zal focussen op live-muziek, maar welke nummers exact uitgebracht worden is nog niet duidelijk. Het belangrijkste kenmerk van Dolby Atmos zijn de surround-effecten die boven de luisterpositie plaatsvinden. Hierdoor wordt bijvoorbeeld het vallen van regen op een dak of een overvliegend vliegtuig realistischer weergegeven en wordt je als luisteraar in de actie ondergedompeld. Bij muziek wordt het eenvoudiger instrumenten en stemmen door de gehele ruimte te plaatsen voor een nog dieper en breder geluidsbeeld.

  • Delen:

Reacties

  1. Frans
    03 juni, 2019 om 18:12

    Hier zitten de jongeren niet op te wachten die luisteren in stereo en de vinyl platenndraaiers ook niet.
    Verbeter de UHD maar is op schijf en maak het aanbod films groter dan deze domme zet.

    • Fransie
      03 juni, 2019 om 23:03

      Lekker kort door de bocht Frans. Lijkt mij gaaf. Je jeugd luistert naar muziek in stereo omdat het in stereo is. Daar komt nu dus verandering in. Verbeter je uitleg ‘is’ want niks mis met UHD.

    • Matthias
      04 juni, 2019 om 18:35

      Spreek voor jezelf. Ik heb al een paar jaar Samsungtelefoons met Dolby Atmos ondersteuning maar nauwelijks compatibele content. Het lijkt me heel fijn als er ook muziek met Dolby Atmos beschikbaar komt, mits dat dan wel laagdrempelig via bijvoorbeeld Spotify toegankelijk is.

      • Arnold
        02 september, 2019 om 8:56

        Atmos via je koptelefoon zal weinig zoden aan de dijk zetten.
        Of nog erger via je speakers van je telefoon.

        Heeft wel zin met een goede geluidsinstalatie.

  2. Steve-e
    04 juni, 2019 om 6:55

    Altijd leuk dat er verder wordt ontwikkeld met film en vooral muziek. Het blijft de vraag of het vooruitgang is.
    Ikzelf(44) luister naar stereo omdat ik het zelf meer natuurlijk vind klinken dan surround ed. En ja ik heb ervaring met surround op een vrij hoog/gemiddeld niveau.
    Ik heb een luisterkamer met 2 luidsprekers en een bescheiden audioset die de instrumenten door de gehele ruimte weergeven tot zelfs achter mij. Jawel, met 2 luidsprekers, en dat klinkt voor mij meer natuurlijk. Akoestische aanpassing doet wonderen.
    Maar niets mis met de ontwikkeling uit het bericht. Mij puber zonen denken net zo over stereo of surround en luisteren om die reden stereo. Audiofiel bloed denk ik. Hoewel hun underground muziekstijl en zijn weergave niet echt audiofiel te noemen is…. Dat
    wordt mij trouwens tegengesproken door mijn zonen die mij haarfijn uitleggen wat gebeurt in die opnames. Leeftijd?

  3. Ton Werts
    04 juni, 2019 om 8:49

    Goed plan,
    Ik heb een grote collectie (5.1) sacd’s maar ook een nog grotere collectie Bluray Audio.
    Wie ”The Wall” van Roger Waters heeft op BR (met 7.1 Dolby Atmos) zal horen dat de concert beleving dan pas optimaal is.
    Laat de 50 jarige jubileum uitgave van ”Abbey Road ” van The Beatles maar verschijnen met een Dolby Atmos geluidstrack , en alles van Pink Floyd , ”Thriller” van MJ , ”Ziggy Stardust” van Bowie , ”Songs in the Key of life” van Stevie Wonder en ga zo maar even door.
    En de lp’s daarvan zal ik ook blijven draaien.
    Dus wat mij betreft, een goed plan !

    • Rob
      04 juni, 2019 om 11:16

      Ton wertz mag ik vragen waar u die muziek in Dolby atmos formaat vandaan heeft. Ik gebruik zelf tidal als muziek stream platform. En ben tot nu toe nog maar 1 nummer in Dolby atmos tegen gekomen 🙁

      • Richard
        04 juni, 2019 om 21:21

        Prima plan, ook ik heb de blu-ray van Roger Waters en klinkt fantastisch met Atmos.

  4. Rob
    04 juni, 2019 om 11:12

    Ik kan niet wachten tot alles word uitgebracht in Dolby atmos. Is echt een boost voor je muziek en film.

  5. Ton
    01 september, 2019 om 14:30

    Dolby Atmos muziek. Het is de ultieme vorm op erbij te zijn bij het concert en in de studio.
    Je zit er midden in. Of je erbij bent. Roger Waters The Wall live op blu-ray: je zit erbij/er in. Dankzij Dolby Atmos.
    En 27 september “abbey road” van the Beatles op Dolby Atmos. Je zit er midden in. Of je er bij bent in de Air Studio.
    Kan niet wachten op meer heruitaves. Wel kopen op blu-ray. Streamen hiervan is nog ver weg.