Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Resultaten enquête voor Philips TV & Audio: hoe denken jullie over televisies?

Geschreven door
Geplaatst op4 mei 2019, 8:56 CategorieOnderzoeken

Twee weken terug hebben we in samenwerking met Philips TV & Audio een enquête gepubliceerd waarin we jou als lezer vroegen om je mening. Hoe kijk jij tegen al die ontwikkelingen aan, wat heb jij over voor een nieuwe televisie, welke features zijn voor jou van belang en hoe belangrijk vind jij de audiobeleving bij een televisie?

Resultaten enquête voor Philips TV & Audio

Met vijf korte en eenvoudige vragen wilden we graag te weten komen hoe jij staat tegenover de prijs van televisies, de belangrijkste elementen bij de aankoop van een televisie en de audioprestaties van een televisie. Inmiddels is de enquête door honderden lezers ingevuld en delen we graag de resultaten omdat deze niet alleen ons en Philips maar ook jou als lezer mogelijk interessante informatie geven.

1. Hoeveel ben je van plan om aan je volgende tv uit te geven?

Op deze vraag is nogal wisselend geantwoord, maar aangezien iedereen zijn eigen budget heeft is dat niet verrassend. Het merendeel van de deelnemers aan de enquête (53 procent) heeft tussen de 600 en 2.000 euro over voor een nieuwe televisie. In het hogere segment (tussen de 2.200 en 3.000 euro) zien we de percentages snel dalen; zo’n 13 procent van de ondervraagden heeft hier budget voor. De meeste mensen (12,88 procent) hebben een budget tussen de 800 en 1.000 euro.

2. Philips introduceert de nieuwe Performance series LED TV, de 7304, een TV met alle laatste en essentiële features: 4K HDR, de unieke Philips P5 processing engine, Android Smart TV, Ambilight, Philips engineered sound en Europees design, voor een scherpe prijs. Zou je geïnteresseerd zijn in deze TV?

Op deze vraag hebben de meeste deelnemers positief gereageerd. 29 procent geeft aan zeker geïnteresseerd te zijn, en bijna 34 procent geeft aan mogelijk geïnteresseerd te zijn. Kijkend naar de beschikbare budgetten (vraag 1) lijkt de televisie voor velen een interessante propositie.

3. Waarom ben je geïnteresseerd in deze TV? (meerdere keuzes mogelijk)

Maar, waarom heeft de meerderheid van de ondervraagden dan interesse in dit model? De belangrijkste motivatie is toch de beeldkwaliteit. 70 procent van de deelnemers geeft aan dit als reden te hebben om mogelijk voor de 7304-serie te gaan. Daarnaast speelt Ambilight nog altijd een belangrijke rol, want bijna 60 procent ziet dit als aankoopargument. Op de derde plek zien we Android TV terug, en pas op de zesde plek (23 procent) komt de prijs naar voren.

4. Waarom ben je niet geïnteresseerd in deze TV? (meerdere keuzes mogelijk)

Aan diegenen die bij vraag 2 hebben aangegeven geen interesse in de 7304 te hebben hebben we de vraag gesteld waarom dit zo is. 24 procent gaf aan dat de beeldkwaliteit waarschijnlijk niet zal voldoen aan de verwachtingen en 22 procent geeft aan dat eerdere ervaringen met het merk ervoor zorgen dat ze nu toch iets anders zoeken. Maar, het overgrote deel (56 procent) geeft een eigen reden op. Opvallend genoeg komen die redenen grotendeels overeen. De meeste mensen van die 56 procent geven namelijk aan dat ze liever voor een oled-tv dan voor een lcd-tv gaan en daarom deze televisie waarschijnlijk overslaan. Een iets kleiner aantal geeft aan liever naar de meer high-end series van Philips te kijken.

5. Wat geniet jouw voorkeur voor het geluid bij een tv?

Bij deze vraag zien we over duidelijk dat het standaard geluid van de tv (de ingebouwde luidsprekers) voor de meeste mensen niet meer voldoen. Maar 5,77 procent laat weten de voorkeur te geven aan deze oplossing. De meeste mensen (41,8 procent) geeft de voorkeur aan een extern homecinemasysteem en bijna 33 procent ziet liefst high-end geluid geïntegreerd in de televisie. Het is dus niet vreemd dat tv-fabrikanten zich meer en meer richten op de audio-oplossing van televisies.

6. In hoeverre zijn de volgende stellingen van toepassing op jou?

Vraag 6 is een vraag met vele mogelijkheden, dus hiervan sommen we de belangrijkste conclusies op.

  • Bijna 60 procent van de ondervraagden zou zichzelf wel tot zeker wel als audiofiel omschrijven. Bijna 12 procent doet dit niet tot totaal niet.
  • 50 procent ziet Bowers & Wilkins als merk goed bij Philips TV passen, terwijl 30 procent hier niet zeker van is en meer dan 12 procent denkt dat de merken niet bij elkaar passen.
  • Interessant is dat bijna 60 procent van de ondervraagden het onbelangrijk vindt dat een soundbar van hetzelfde merk is als het merk van de televisie. Iets meer dan 15 procent is het hier totaal niet mee eens en vindt dus dat de merken overeen moeten komen.

Winactie

Deelnemers aan de enquête maakten kans op één van de drie Philips True Wireless headphones (SHB2505). De onderstaande drie winnaars zijn willekeurig gekozen;

  • Erik Slot
  • Sabine Hensens
  • Nick Corthals

Met de winnaars is inmiddels contact opgenomen. Nogmaals bedankt voor je deelname!

  • Delen:

Reacties

  1. Adrie
    05 mei, 2019 om 13:05

    De combinatie met andere (audio) apparatuur is toch wel heel belangrijk.
    Mijn huidige Philips schakelt altijd mijn versterker uit als ik de TV uitschakel, ook als ik naar radio of CD luister.
    De vorige TV (Sony) snapte dat wel, dus aan de versterker ligt het niet.

    Software, en vooral het ‘onzichtbare’ deel daarvan wordt door veel fabrikanten nog steeds ernstig onderschat.
    Op serieuze ondersteuning (updates) hoef je niet te rekenen.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.