Universal gaat oude en nieuwe films uitbrengen in HDR10+-formaat

Geplaatst op5 april 2019, 9:56 CategorieFilms

Universal heeft aangekondigd dat er binnenkort oude en nieuwe films gaan verschijnen die worden aangeboden in het HDR10+-formaat. Dit komt door een samenwerking met Samsung. Op dit moment is nog niet bekend om welke films het precies gaat.

Universal brengt films uit met HDR10+-ondersteuning

Samsung heeft HDR10+ de wereld in geholpen en is nu natuurlijk op zoek naar contentaanbieders. Daarom is het Zuid-Koreaanse bedrijf gaan samenwerken met Universal Pictures Home Entertainment (UPHE). Deze aanbieder gaat een selectie oude en nieuwe films uitbrengen in de hdr-standaard, dat de strijd aangaat met Dolby Vision. Helaas is op dit moment nog niet bekend om welke films het precies gaat, dus dat moeten we de komende maanden nog even in de gaten houden. HDR10+ is een open standaard voor high dynamic range.

Er heerst ondertussen een strijd tussen HDR10+ en Dolby Vision. Beide standaarden gebruiken “dynamische metadata” voor het instellen van de helderheid. Dat gebeurt scene voor scene of frame voor frame. Dolby Vision heeft een ietwat bredere kleurenweergave en een hogere nit-helderheid dan HDR10+, maar vraagt daar wel royalties voor aan iedereen die het formaat wil gebruiken. HDR10+ is daarentegen gratis te gebruiken, waardoor iedereen toegang krijgt tot de technologie en high dynamic range breder beschikbaar kan worden gemaakt.