Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Micro-sd-kaart gebruiken in Nintendo Switch: dit moet je weten

Geschreven door
Geplaatst op9 februari 2019, 8:38 CategorieTips en adviezen

Je kunt het geheugen van je Nintendo Switch uitbreiden met een micro-sd-kaart. In dit artikel lees je welke kaarten je kunt gebruiken en waar je allemaal rekening mee moet houden voordat je hieraan begint. Voor digitale gamers is dit wel de ultieme oplossing.

Op de Nintendo Switch kun je op twee manieren je games spelen: je koopt fysieke spellen in de winkel of je gaat naar de Nintendo eShop en koopt daar digitale versies van videogames. Veel indiespellen (spellen gemaakt door kleine, onafhankelijke ontwikkelaars) zijn vaak niet zo groot, waardoor er heel veel passen op het interne geheugen van 32 GB. Maar wanneer je ook grotere games downloadt, zoals Super Smash Bros. Ultimate of Xenoblade Chroncles 2, dan kan het zijn dat je zo door de beschikbare ruimte heen bent.

Natuurlijk is het altijd mogelijk om games te verwijderen uit het interne geheugen, zodat er ruimte is voor nieuwe titels. Maar soms wil je gewoon een game kunnen spelen wanneer je er zin in hebt en loop je dus tegen het probleem aan van ruimtegebrek. Middels een micro-sd-kaarten is dat probleem goed op te lossen. In dit artikel gaan we iets dieper op het uitbreiden van het geheugen in voor de Nintendo Switch, zodat je meer games tegelijkertijd kunt meenemen onderweg en dus alles kan spelen waar en wanneer je wil.

Waarom een micro-sd-kaart?

In het verleden hebben we artikelen geschreven over hoe je het geheugen uitbreidt van de Xbox One en de PlayStation 4. Heel simpel gezegd gaat dit met externe harde schijven. Omdat de Nintendo Switch een hybride console is en dus ook onderweg toegang moet kunnen hebben tot videogames, ondersteunt het apparaat geen externe harde schijven. Daarom ben je aangewezen op micro-sd-kaarten. Let op: dus geen gewone sd-kaarten, aangezien die niet in de Nintendo Switch passen. Het gaat dus alléén om de micro-sd-kaarten.

Welke micro-sd-kaarten worden ondersteund?

De Nintendo Switch ondersteunt drie soorten kaarten: micro-sd, micro-sdhc en micro-sdxc. De eerste twee micro-sd-kaarten kunnen zonder moeite gebruikt worden en worden meteen ondersteund door de Nintendo Switch. Wil je de micro-sdxc-kaart gebruiken, dan dient je Switch verbonden te zijn met het internet zodat je een belangrijke systeemupdate kunt downloaden. De beste kaart heeft een hoge snelheid. Ben je dus in de markt voor zo’n kaart, let dan op termen als UHS-I (Ultra High Speed Phase I) en een leessnelheid van 60-95 MB/s.

Hoe plaats je een micro-sd-kaart in de Nintendo Switch?

Heb je een goede micro-sd-kaart uitgekozen? Mooi, dan kunnen we hem in de Nintendo Switch plaatsen. Zet je console helemaal uit (powerknop aan de bovenkant ingedrukt houden) en trek de kickstand uit de achterkant. Dit is dezelfde standaard waarmee je de Switch in tabletopmodus zet. Achter de standaard zit een opening. Daar zie je een logo van een micro-sd-kaart staan. De Switch wordt altijd zonder kaart geleverd, dus je hoeft er niet eerst nog iets uit te halen. Je pakt de kaart uit en kunt hem meteen in de console plaatsen.

Dat kan overigens maar op één manier, dus probeer de micro-sd-kaart niet te forceren. Boven de opening kun je aan het logo zien hoe de sd-kaart geplaatst dient te worden: met de smallere kant naar binnen. Als het goed is heeft de kaart aan de brede kant nog een heel dun randje zitten waarmee je hem ook weer gemakkelijk uit het systeem kunt halen, wat de reden daarvoor ook mag zijn. Stop die kant dus niet in de Nintendo Switch. Wanneer de kaart goed gepositioneerd is, dan zul je een zachte klik horen wanneer alles goed gegaan is.

Micro-sd-kaart formatteren

Zet nu de Nintendo Switch weer aan (zelfde knop aan de bovenkant indrukken). Ga vervolgens naar de systeeminstellingen (tweede optie vanaf rechts op het thuisscherm) en zoek vervolgens de systeemopties op (helemaal onderaan). Helemaal onderaan die pagina staan de formatteeropties. Daar tref je de optie aan voor het formatteren (en dus gereedmaken) van je micro-sd-kaart. Wanneer je dit doet, dan kun je de kaart niet meer voor andere dingen gebruiken. Ook moet je er zeker van zijn dat er niets belangrijks op staat.

Hoe zet je data over vanaf het interne geheugen?

Het is helaas niet mogelijk data vanaf het interne geheugen over te plaatsen naar de micro-sd-kaart die je net hebt geïnstalleerd in je Nintendo Switch. Wat je wel kunt doen, is de software verwijderen en opnieuw downloaden naar de sd-kaart. Dit wordt dan het nieuwe opslagpunt dat de Switch standaard gebruikt. Ook is het zo dat al opgeslagen savebestanden niet kunnen worden overgezet. Je kunt die data dus niet alsnog back-uppen; wil je dat alsnog doen, dan dien je een abonnement op Nintendo Switch Online te nemen.

Hoe zet je data over vanaf een andere micro-sd-kaart?

Het is wel mogelijk meerdere micro-sd-kaarten tegelijkertijd te gebruiken met de Nintendo Switch. Niet letterlijk natuurlijk, want er is maar ruimte voor één kaart. Wij hebben bijvoorbeeld een micro-sd-kaart van 400 GB in de Switch geplaatst, zodat we er zeker van zijn dat we voorlopig vooruit kunnen. Maar je kunt er ook voor kiezen om goedkopere kaarten van 16, 32, 64, 128 of 256 GB te gebruiken. Wanneer je meerdere kaarten tegelijkertijd gebruikt in combinatie met de Nintendo Switch, dan is data overzetten niet (meer) mogelijk.

Heb je dus bijvoorbeeld eerst een micro-sd-kaart gebruikt met minder opslagruimte en stap je over op een kaart met meer ruimte voor data, zorg er dan voor dat je beide kaarten kunt gebruiken in combinatie met een computer (wellicht heb je hier een aparte sd-kaartlezer voor nodig). Stop eerst de micro-sd-kaart in je computer waar de data op staat die je er al op had gezet. Maak vervolgens een map aan met de naam Nintendo Switch en kopieer de inhoud van de sd-kaart, dus alles dat erop staat, naar de map die je net hebt aangemaakt.

Zorg ervoor dat de data nog niet verwijderd is. Gebruik dus niet de optie ‘knippen’ of ‘verwijderen’, maar houd die kaart nog even zoals die is. Haal de kaart er nu uit en stop de nieuwe kaart (na het formatteren) erin. Kopieer de data uit de map Nintendo Switch (dus niet de map zelf maar de map genaamd Nintendo) naar de nieuwe micro-sd-kaart. Haal de kaart nu uit je pc en stop hem in je Nintendo Switch. Als het goed is moet je nu alle games, screenshots, save data en video’s zien staan die je hebt overgezet van de andere sd-kaart.

Enkele waarschuwingen

We hebben hierboven enkele waarschuwingen gegeven, die we hieronder nog even benadrukken.

  • Forceer micro-sd-kaarten niet. Past die niet, check dan eerst of je hem er wel goed instopt.
  • Zorg ervoor dat je altijd een back-up maakt van de data die je overzet.
  • Verwijder nooit zomaar data van sd-kaarten die je net uit je Nintendo Switch hebt gehaald.
  • Gebruik daarom altijd, op een Windows- of Mac-computer, de optie ‘kopiëren’.
  • Zorg ervoor dat je Nintendo Switch helemaal is uitgeschakeld voordat je er sd-kaarten instopt of uithaalt.

Vragen?

Mocht je na het lezen van de bovenstaande tekst nog altijd vragen hebben, dan kun je die hieronder in de reacties plaatsen. We zullen ons best doen zo snel mogelijk te reageren. En anders kun je mij altijd bereiken op @wesleyb op Twitter.

Meer lezen?

Wil je ondertussen weten welke games je nu zou moeten spelen op je Nintendo Switch of andere spelcomputers? Check dan ons meest recente beste games-overzicht.



  • Delen:

Reacties

  1. Perry
    10 februari, 2019 om 11:30

    Hi

    Tof artikel

    Heb je nog tips voor het aantal GB, welk geheugen kan je jaren mee doen?

    En heb je ook suggesties voor welke ik dan zou moet kopen?

    Met vriendelijke groet,

    Perry de Jong

    • Wesley Akkerman
      11 februari, 2019 om 10:30

      Hoi Perry,

      Hoe lang sd-kaarten precies meegaan is moeilijk te zeggen. Dat ligt aan de fabrikant en in de breedste zin zou je kunnen zeggen ‘ergens tussen de twaalf maanden en tien jaar’. Dus als je er nu eentje aanschaft, en je doet er geen dingen mee die tot beschadigingen kunnen leiden, dan hoef je je weinig zorgen te maken.

      In mijn artikelen over geheugenuitbreiding voor Xbox One en PlayStation 4 raad ik aan te kijken naar de prijs/GB-verhouding (naast de fabrikant natuurlijk, koop alleen van merken die vertrouwd worden). Ik kocht in dit geval die van 400 GB — niet omdat dit goedkoop was, maar omdat ik op zoek was naar de kaart met de meeste ruimte op dat moment. Als je, net als ik, zo veel mogelijk ruimte wil, neem je er zo heen (kostte me destijds 160 euro). En anders kun je op internet checken wat de betere sd-kaarten zijn. Op de foto’s kun je zien dat ik er één gebruik van ScanDisk, dat is een merk dat ik persoonlijk al jaren gebruik en waar ik nog geen problemen mee heb gehad (dit is overigens geen gesponsorde reactie, haha).

  2. Robert
    31 maart, 2020 om 1:19

    Kan er ook een 500 gb micro sd kaart in hoor geraag een reactie bvd dank Mvg Robert

    • Wesley Akkerman
      31 maart, 2020 om 9:08

      Ja hoor, dat kan. Ik heb er een van 512 GB in mijn Switch Lite zitten.

      • Robert
        31 maart, 2020 om 9:19

        Oké Wesley Akkerman bedankt voor je reactie maar wil het ook met de nintendo switch 2019 de nieuwste dat bedoelde ik eigelijk . Nou hoor het wel .mvg Robert . Na een update dan hè .

      • Wesley Akkerman
        31 maart, 2020 om 9:21

        Ik heb het 2019-model hier niet staan, maar de hardware voor de sd-kaart is hetzelfde en qua software-ondersteuning is er ook niets veranderd. Ik voorzie dus geen problemen.

      • Samantha
        05 juli, 2020 om 10:59

        Hallo

        Ik heb pas een Nitendo Switch. Maar mijn rode joy-con reageert regelmatig niet. Dus ik was ermee naar de winkel gegaan en ik mag mijn hele Nitendo Switch omruilen voor een nieuwe.

        Maar mijn vraag is hoe zit het met mijn micro sd kaart. Kan ik die straks wel op de nieuwe gebruiken.

        Met vriendelijke groet
        Samantha

      • Wesley Akkerman
        06 juli, 2020 om 9:14

        Ik heb het niet uitgeprobeerd, want ik heb mijn beide Switch-modellen vanaf het eerste moment (heb niets hoeven omruilen gelukkig). En ik kan er ook niets over vinden hoe dat werkt, dus dat is een goede vraag. Ik denk zelf dat wanneer je je bestaande account op de nieuwe Switch zet, de Switch vanzelf ziet dat het goed zit. Maar dat weet ik dus niet 100 procent zeker.

        Is het niet een beter idee om alleen de Joy-Cons om te wisselen?

  3. Robert
    31 maart, 2020 om 14:49

    Oké bedankt Wesley Akkerman . Ik laat je weten zodra ik het 2019 model binnen heb of dat idd lukt ik hou je op de hoogte Mvg Robert fijne dag verder en ik laat je het weten

  4. Dekker
    10 april, 2020 om 19:06

    Hoi wesley,

    Je geeft aan dat je de micro de kaart moet formatteren
    Maar ik vind die optie niet in mijn menu (onder het kopje systeem).
    Betekent dit dan dat ik gewoon kan beginnen?
    Alvast bedankt!
    Groetjes👋🏻

    • Wesley Akkerman
      13 april, 2020 om 9:24

      Nee, dat zou ik niet zomaar doen. Kijk het even goed na, formatteer anders nog even via je pc. De optie zou er moeten staan.

  5. Eva
    16 april, 2020 om 20:55

    Is die micro sd kaart snel?

    • Wesley Akkerman
      16 april, 2020 om 20:59

      Je bedoelt die ik heb? Ja hoor, werkt perfect.

    • Robert
      16 april, 2020 om 22:56

      Was niet snel genoeg Eva de kaart wand met een te slome geheugen kaart in de switch 2019 ga je foutmeldingen ontvangen zelf ervaren je moet minsten een geheugenkaart hebben die 4 k aan kan waar minsten U3 op staat zelf ervaren en is mij verteld door iemand van Nintendo zelf technische dienst Mvg Robert ik adviseer je wel om een geheugenkaart kaart te kopen met u 3 er op en 512 gb goedkoop te bestellen via wish . Duurt wel even voor het er is maar dan heb je het goede en goedkoop inclusief verzendkosten vaak 11 euro dan heb je 512 gb en die kaarten werken er gewoon in systeem moet van te voren wel ge update zijn voor je hem in de switch 2019 doet en zodra dat gebeurt is moet je de kaart formatteren en kun je de kaart alleen nog maar gebruiken in de Nintendo Switch 2019 en niet meer in een pc ofsow nou hoor wel weer van je hoop ik Eva zodra je dit gelezen hebt .

  6. Chris
    18 juni, 2020 om 0:00

    Ik heb zelda op m’n switch staan en heb hem bijna uitgespeeld dus wil niks kwijt raken, maar nu moet ik wat updaten maar m’n geheugen is vol.
    Dus ga ik een micro SD kaart kopen.
    Maar als ik het goed begrijp kan ik zelda dus niet zo over zetten op die SD kaart maar moet ik hem eerst verwijderen van m’n harde schijf en dan opnieuw installeren om m’n nieuwe SD kaart.
    Maar ben ik dan niet alles kwijt?

    Bvd. Chris.

    • Wesley Akkerman
      18 juni, 2020 om 9:32

      Hoi CHris,

      Je kunt software wissen zonder je opgeslagen gegeven kwijt te raken. Ik zou er wel eerst voor zorgen dat je je savegame naar de cloud uploadt, want er kan altijd onderweg iets misgaan in het proces (het blijft een digitaal systeem).

      Is het een idee om eerst te kijken of je een andere game kunt verwijderen uit het interne geheugen?

      Of als je dan een micro-sd-kaart hebt, kijken of je eerst andere games kunt overzetten? Zeker met zo’n game als Zelda: Breath of the Wild snap ik dat je geen risico wil nemen en dat zou ik dus ook zeker niet doen.

      Ook al zou er niets moeten misgaan. Want, nogmaals, je kunt software verwijderen zonder de opgeslagen gegevens kwijt te raken. Maar ik neem graag het zekere voor het onzekere met waardevolle savegames. 🙂

  7. samantha
    29 juli, 2020 om 20:25

    Wie kan mij helpen met de oplossing

    wij hebben een micro sd kaart gekocht ivm fortnite
    nu is het dus zo dat als ik de software op de sd kaart download geeft ie aan dat er een fout is opgetreden.
    Als ik het spel gewoon op de switch zet is er niks aan de hand maar het spel is inmiddels zo groot dat het veel geheugen opslokt
    op mijn sd kaart staat vermeld: Sandisk ultra 32GB microsd hc 1 A1

    Alvast bedankt voor de reactie

    Mvg Samantha

  8. Robert
    29 juli, 2020 om 21:51

    Hoi Samantha . die melding heb ik ook gehad als jij de Sd kaart van PNY 4 k koopt U 3 512 gb via wish dan komt het goed heb ik ook gedaan heeft mij geholpen kan wel een paar maand over heen gaan voor het er is wand komt uit het buitenland maar is veel goedkoper dan in Nederland voor die grote kan zo 100 euro schelen .en werkt ook in de switch ondanks dat de kaart uit het buitenland komt . Mvg Robert ik hoor geraag zodra je dit hebt gelezen en wat je hebt gedaan .dat je die fout krijgt komt om dat de sd kaart een bepaaalde snelheid moet hebben . En die jij er in hebt zitten is niet snel genoeg voor het systeem . U3 staat klein richtsnoer naast micro . Het gaat hier bij wel om een micro sd kaart .

  9. Robert
    29 juli, 2020 om 21:58

    Hoi samantha.dit is de website waar je de juiste kaart kan bestellen voor de Nintendo Switch 2019. http://www.wish.com mvg Robert

    • Samantha
      29 juli, 2020 om 23:25

      hi Robert

      Bedankt voor je bericht en de tip
      Ik heb alleen hele slechte ervaringen met wish dus bestel daar liever niet. Als ik bij aliexpress gaat kijken zie ik heel veel andere merken maar niet degene zoals je genoemd had helaas.
      Maar ga me er wel even in verdiepen welke ik dan het beste via ali kan kopen.
      Of heb je een idee welke ik dan zou moeten nemen?

      Mvg Samantha

      • Robert
        30 juli, 2020 om 0:20

        Hoi samantha zal ik je mijn e-mail adres Via dit dan kan ik jou een foto sturen waar je op moet letten als je niet bij wish wilt bestellen maar bij allie express dan kan ik jou eventueel ook een foto sturen voor wat voor Micro sd kaart in de switch moet hoor het wel Mvg Robert. Via dit . En jammer dat je slechte ervaringen met wish hebt duurt alleen even een tijdje bij mij duurde dat ook even een tijdje nou hoor het wel . Probeer je te helpen
        Zal kijken of ik
        Nog wat anders kan vinden
        . Op alie expres

  10. Robert
    30 juli, 2020 om 0:27

    Het moet in iedergeval micro sd kaart zijn samantha En er moet sowieso U3 in staan en het beste is ook dat er 4K in staat zoals bij die van wish dat zijn eigelijk 2 van de belangrijkste dingen waar je op moet letten en je Nintendo Switch 2019 moet ook één update hebben zodra de kaart geplaatst word in de meeste gevallen . Mvg Robert ik wil je wel
    Mijn. Mail adres sturen dan kan ik je een foto sturen van zoon kaart dan weet je precies waar je op moet letten het gaat hier bij om de snelheid .

  11. Samantha
    30 juli, 2020 om 7:36

    hi Robert

    Inmiddels heb ik al een beetje vanalles gezien. Ik zag namelijk ook dat er kaartjes bestaan van lexar speciaal voor de Nintendo switch en dat staat er ook op vermeld. Dus neem aan dat deze ook goed zijn?
    Ik ga ook eerst even langs mijn vader want die heeft heel veel van die sd kaarten nog liggen nieuw in verpakking dus waarschijnlijk zit daar wel een goeie tussen.

    Mvg samantha

    • Robert
      30 juli, 2020 om 9:04

      Oké is goed samantah. Wil je me laten weten hoe het afloopt? Er moet in iedergeval U3 op staan . Dat is de goeie snelheid. Ik heb toen ik dat probleem had gebeld met Nintendo. En Nintendo zo dus de snelheid van de kaart te laag was . En dat ik dus een kaart het beste kon kopen met 4K u3 er op dus vandaar dat ik de oplossing wist . Mvg Robert suscces en mocht je toch nog hulp nodig hebben wil ik je als nog wel helpen . Wil je me laten weten hoe het is afgelopen. .

      • Samantha
        30 juli, 2020 om 9:08

        Ben ervan overtuigd dat het helemaal goed gaat komen.
        In ieder geval wel heel erg bedankt voor de tekst en uitleg.

        Mvg samantha

  12. Robert
    30 juli, 2020 om 10:20

    Geraag gedaan samantah . Mochten er nog vragen komen hoor ik het geraag Mvg Robert.