Wishlist 2019: Vijf films om in het eerste kwartaal naar uit te kijken

Geplaatst op31 december 2018, 9:04 CategorieFilmtips

Film-expert Tom kijkt in dit artikel vooruit naar 2019 en zet de films om naar uit te kijken voor het eerste kwartaal voor je onder elkaar. Zo kunnen we onder meer Captain Marvel en Dumbo op het witte doek verwachten.

Stan & Ollie (10 januari)

Een van de populairste duo’s uit de filmgeschiedenis krijgt volgend jaar een eigen film. Oliver Hardy (de dikke) en Stan Laurel (de dunne) maakten in de jaren dertig en veertig talloze films in het slapstickgenre. In Stan & Ollie wordt het illustere duo gespeeld door John C. Reilly en Steve Coogan. De film gaat echter niet over hun hoogtijdagen, maar volgt het tweetal op hun afscheidstournee op de Britse podia in de jaren vijftig. De periode waarin de twee komieken, die tijdens het maken van de films nooit bijzonder goede vrienden waren, elkaar dan eindelijk echt leerden kennen. Het scenario van Stan & Ollie werd geschreven door Jeff Pope, die ooit samen met Coogan een Oscarnominatie ontving voor de biopic Philomena met Judi Dench.

Glass (17 januari)

Na het aardige The Visit wist M. Night Shyamalan (The Sixth Sense) met Split eindelijk uit zijn diepe dal te klimmen. Het succes van de film zorgde ervoor dat de regisseur bijna twintig jaar later alsnog een semi-sequel op Unbreakable van de grond wist te krijgen. In Glass zitten de onverwoestbare David Dunn (Bruce Willis, die ook een cameo had aan het einde van Split) en de breekbare Elijah Price (Samuel L. Jackson) in een psychiatrische inrichting, waar een dokter (Sarah Paulson) zich ontfermt over mensen die denken dat ze speciale gaven hebben. Wanneer het tweetal gezelschap krijgt van de door meerdere persoonlijkheden geplaagde man uit Split (een onnavolgbare James McAvoy), slaat Price natuurlijk weer aan het manipuleren.

The Lego Movie 2 (6 februari)

Het onverwacht grote succes van The Lego Movie leidde vorig jaar tot maar liefst twee spin-off films (Lego Batman en Lego Ninjago) en voor komend jaar staat de officiële sequel op het programma. In het vervolg op The Lego Movie is de wereld van speelgoedblokjes niet meer zo ‘awesome’ als voorheen, hoewel Emmet (Chris Pratt) zich weinig aan lijkt te trekken van het Mad Max-achtige landschap dat is ontstaan na de Duplo-invasie. Toch moet hij in actie komen, nadat zijn vriendin Wyldstyle (Elizabeth Banks) ontvoerd wordt door de buitenaardse Sweet Mayhem (Stephanie Beatriz, de stoïcijnse Rosa in Brooklyn Nine-Nine). Pratt is in de film ook te horen als Rex Dangervest, een parodie op zijn personage uit de Guardians-films.

Captain Marvel (6 maart)

Het Marvel Cinematic Universe kent zelfs na twintig films nog altijd geen superheldenfilm met een vrouw in de hoofdrol, maar daar komt straks verandering in. Geen Black Widow of Scarlet Witch; we maken voor het eerst kennis met Captain Marvel (Brie Larson), die in de allerlaatste scène van Avengers: Infinity War al werd opgepiept door Nick Fury (Samuel L. Jackson). Volgens de makers is Captain Marvel het krachtigste personage in het MCU en dat is geen overbodige luxe, aangezien die ‘finger snap’ van Thanos op één of andere manier weer ongedaan gemaakt moet worden. Deze film is echter nog een prequel die zich afspeelt in de jaren negentig; bepaalde acteurs (Fury heeft twee ogen) werden met de computer ‘verjongd’.

Dumbo (27 maart)

Zijn versie van Alice in Wonderland was een vervolg op de klassieke animatiefilm, maar met Dumbo waagt regisseur Tim Burton zich aan een nieuwe vertelling van het bekende verhaal over het kleine olifantje met de grote oren. Uiteraard zal Burton, die in de jaren tachtig zijn schetsen voor wat animatiefilms door Disney afgewezen zag worden omdat deze ‘te macaber’ waren, zijn aanstaande live-action versie wel voorzien van een iets duisterder randje. Je hoeft namelijk geen pratende dieren te verwachten; deze keer draait het om de relatie tussen Dumbo en de circusmensen die zich over de verstoten olifant ontfermen. Achter de schermen houdt Burton met Michael Keaton en Danny DeVito ook nog een kleine Batman Returns-reünie.