Update moet beeldkwaliteit Samsung Q900R 8K tv drastisch verbeteren

Geplaatst op12 december 2018, 12:04 CategorieLcd en led tv's

Het is inmiddels alweer bijna drie maanden geleden dat Samsung zijn eerste 8K Ultra HD tv’s aankondigde, in de vorm van de Q900R-serie. Hoewel het volgens diverse experts indrukwekkende televisies zijn hebben de nieuwe modellen helaas last van wat kinderziektes, met name wat de beeldkwaliteit betreft. Maar, er staat een update aan te komen die de beeldkwaliteit drastisch moet verbeteren.

Er is inmiddels een klein aantal uitgebreide tests van de Q900R-serie van Samsung verschenen en de conclusies die hierin getrokken worden zijn niet altijd even positief. Zo zouden de tv’s last hebben van flikkerend licht tijdens donkere scenes en een spontaan hoger wordende helderheid tijdens het oproepen van menu’s. Volgens sommigen is het zelfs onmogelijk om echt van het beeld te genieten door deze problemen. Een 8K-televisie met een dermate krachtige processor om al die pixels aan te sturen is geen eenvoudige klus dus we snappen dat er wat opstartproblemen kunnen zijn, maar uiteindelijk draait het om de ultieme beeldkwaliteit die ook beloofd wordt.

Samsung ziet zelf ook dat het beter moet en komt daarom op korte termijn met en grote update voor de Q900R-serie modellen. Deze firmware-update moet volgens Samsung de belangrijkste problemen direct oplossen, waaronder de flikkerende achtergrondverlichting. Volgens auteur John Archer van Forbes, die de update al ervaren heeft, is de weergave van donkere scenes vele maken beter en ook is het probleem met flikkerende leds niet meer waargenomen. De algehele beeldkwaliteit is volgens Archer duidelijk verbeterd, wat voor een ultieme beeldweergave zorgt.

Wanneer de firmware-update voor de Samsung Q900R-serie officieel uitgerold wordt is nog niet duidelijk.

€ 3.444,00

€ 3.444,00