ADV: De rijke geschiedenis van Philips tv

28 december 2018 8 Minuten 3 Reacties
Philips_55PUS8303_life_preview

Innovatie, kwaliteit, design, gebruiksgemak. Ze lopen als een rode draad doorheen de hele geschiedenis van Philips tv. Ook vandaag blijft de Philips naam synoniem staan voor die eigenschappen.

De trotse geschiedenis van Philips

Philips en televisie, het zijn twee namen die al vele decennia samen gaan. Onderzoek en innovatie zijn doorheen heel Philips’ geschiedenis prominent aanwezig in de lijst met tv-verwezenlijkingen. Al in 1925 startte het Nederlandse bedrijf met onderzoek naar televisie, toen nog een exotische, nieuwe technologie. In 1950 verschijnt het eerste model op de markt, de TX400U. Het toestel had een beelddiagonaal van 22 cm, maar wel 625 lijnen resolutie en FM-geluid! Dus ja, niet alleen je ouders, maar ook je grootouders hadden wellicht een Philips televisie in huis.

In 1967 lanceert Philips de eerste kleurentelevisie op de Nederlandse markt. Daarna komen er innovaties zoals een ultrasoon en infrarood afstandsbediening, teletekst en viewdata, en draagbare televisies. In 1985 zien we de ‘platte beeldbuis’ (Flat Square Vision) met 70 cm diagonaal. En in 1994 is er al sprake van een thuisbioscoop, dankzij de 32PW962B, een 16:9 breedbeeldtelevisie met 100 Hz Digital Scan, en Dolby ProLogic surroundgeluid. Ambilight maakt zijn debuut in 2004, en in 2007 is er de iconische Aurea met 4-zijdig Ambilight. In 2009 geschiedt de introductie van Net TV en van de eerste 21.9 Cinema tv met beelddiagonalen van 127 en zelfs 147 cm.

Een nieuw verhaal met TP Vision

In 2011 werd Philips TV ondergebracht in een nieuw bedrijf, TP Vision, dat onderdeel is van TPV Technology, de grootste fabrikant ter wereld van beeldschermen (monitors en tv’s). TPV Technology brengt onder andere tv’s met de merknaam Philips op de markt in China. Alle technologische expertise en know-how van Philips bleef bewaard en wordt nu gecombineerd met de operationele uitmuntendheid, schaalvoordelen en logistieke efficiëntie van TPV Technology.

Dankzij deze combinatie kan TP Vision verder werken met dezelfde visie als voorheen: hoogwaardige televisies, die gebruik maken van slimme technologie en een geavanceerd ontwerp maar die toch eenvoudig in gebruik zijn. TP Vision heeft bijna 2.000 mensen in dienst op verschillende locaties in de wereld. Het is de exclusieve licentiehouder van de Philips TV merknaam in Europa, Rusland, het Midden-Oosten, Brazilië, Argentinië, Uruguay, Paraquay en geselecteerde landen in Zuidoost-Azië.

P5: Symbool voor kwaliteit

Philips heeft een lange traditie in beeldverwerking. Al in 2002 kreeg de PixelPlus televisie een ‘Television of the year 2002-2003 EISA award’ voor zijn beeldverbeterende kwaliteiten. Vandaag is beeldverwerking des te belangrijker. Naast Live tv bekijken we Ultra HD Blu-ray, spelconsoles, streamingdiensten, en zelfgemaakte content. Die hebben elk eigen karakteristieken die een specifieke aanpak vereisen om er op hun best uit te zien op het grote scherm.

De Philips tv-ingenieurs in Gent ontwikkelden daarom een eigen processor, de P5. Elk beeld doorloopt meer dan twintig stappen voor het op het scherm verschijnt. Het beeld analyseren, ruis verwijderen, detail verbeteren, contrast en en kleur optimaliseren en de beelden vloeiend weergeven, al deze taken voert de televisie in real-time uit. Zo geniet je altijd van de best mogelijke beeldkwaliteit.

Perfect Natural Reality is een echte technologische doorbraak waardoor je met al je content van de voordelen van HDR geniet.

Baanbrekende technologie

Het neusje van de zalm op vlak van beeldtechnologie is High Dynamic Range. De nieuwe beeldtechniek laat intense lichtaccenten samen gaan met diepe contrasten, verbeterd schaduwdetail en een ongekende rijkdom aan kleuren. Maar het meeste beeldmateriaal dat je nu bekijkt maakt er nog geen gebruik van. Daarom ontwikkelde Philips de Perfect Natural Reality technologie. Deze beeldverwerkingsstap zit ingebouwd in de P5 processor en geeft al je bestaand beeldmateriaal een echte HDR-look. Een prachtig voorbeeld van een Philips innovatie waar je elke dag van kan genieten.

OLED en OLED+

OLED beeldschermen hebben een aantal unieke voordelen. Omdat elke pixel zelf licht geeft, en wanneer hij uit staat ook perfect zwart is, heeft het een scherm een bijna oneindig contrast en een diepe, perfecte zwartweergave. OLED heeft bovendien een enorm kleurpalet, en een zeer brede kijkhoek, terwijl het scherm onwaarschijnlijk dun is. Geen wonder dus dat Philips deze beeldschermen gebruikt voor zijn beste televisies.

Op de topmodellen vind je nu het OLED+ logo. Die toestellen combineren OLED beeldkwaliteit met de P5 beeldprocessor, uitmuntende audioprestaties door een samenwerking met de Britse audio-goeroes Bowers & Wilkins, en een stijlvol, piekfijn design met Ambilight. Een verschil dat je ziet, hoort én voelt.

Europees design

Een televisie maakt deel uit van de identiteit die de woonkamer uitstraalt. Daarom benadert het designteam in Amsterdam een televisie als een prachtig object dat je interieur stijl geeft, en gebruiken ze materialen die de technische prestaties en het eigentijds Europees karakter van de tv communiceren. Een minimalistisch uitzicht zonder franjes, met authentieke materialen, en zichtbare finesse. Een lange termijn visie op wat de consument wilt is dan ook essentieel. Het design start twee tot drie jaar voor het toestel op de markt komt en houdt rekening met maatschappelijke, lifestyle en culturele trends in de markt.

In 2019 start TP Vision een samenwerking met het bekende Deense designhuis Georg Jensen. De designs van Georg Jensen worden gekenmerkt door echt vakmanschap, het gebruik van hoogkwalitatieve, natuurlijke materialen zoals zilver en gepolijst staal, en de liefde voor licht in het design. Een ideaal partnerschap met andere woorden.

De unieke Ambilight-sfeer

Ambilight is een exclusieve Philips-technologie die de sfeer van de film breed over de muur achter de televisie uitsmeert. Het concept is eenvoudig: de televisie projecteert op de achterliggende muur een halo van gekleurd licht dat overeenkomt met de kleuren die je ziet op het scherm. Dat creëert een bredere beeldindruk, en dompelt de woonkamer onder in een unieke filmsfeer.

Toen Ambilight in 2004 geïntroduceerd werd, maakte het gebruik van kleine buislampen, maar al in 2006 schakelde Philips over op LEDs voor Ambilight. Over de jaren werd de Ambilight uitvoering steeds compacter, zodat je nu enkel nog de piepkleine LEDs aan de achterzijde ziet. Daarnaast werd de besturing steeds vernuftiger. De Ambilight verlichting is ruim instelbaar, en kan snel en energetisch reageren of rustig en relaxed. Zet Ambilight in tijdens je feestjes, het kan immers ook op muziek reageren. Heb je Philips Hue lampen in huis? Die kan je koppelen aan Ambilight zodat ze mee reageren voor een nog intenser effect.

De technologische innovaties van Philips worden al vele jaren bekroond door organisaties zoals EISA, Red Dot en IF.

Tintelende audiokwaliteit

Slanke televisies en goede audiokwaliteit, het is een lastige combinatie. Het slanke profiel laat immers nauwelijks plaats voor luidsprekers. Maar krachtige klank met heldere dialogen en een stevige baslijn is essentieel voor je filmbeleving. Daarom ging Philips in zee met Bowers & Wilkins. De gerenommeerde Britse audiofabrikant is een huishoudnaam bij de audiofielen, en heeft een rijk verleden als pionier in de audiowereld. Al meer dan vijftig jaar leveren ze de studiomonitors voor de beste opnamestudio’s ter wereld, zoals Abbey Road. Samen met Philips ontwikkelden ze het geluidssysteem van de OLED+903-reeks. Gespecialiseerd ontwerp dat rekening houdt met de beperkingen van een televisiechassis en hoogwaardige materialen zoals titanium zorgen voor een unieke audiobeleving. Zo geniet je met volle teugen van de filmsoundtracks en van je favoriete muziek.

Bekroonde kwaliteit

Philips is een internationaal bekroond merk. De doorgedreven aandacht voor design en de luxueuze afwerking met verfijnde materialen communiceren op subtiele wijze de kwaliteit van het toestel. Voor zijn designs is Philips dan ook al meerdere malen bekroond met de IF Design Award en Red Dot Design Award. Zo sleepte de OLED973 in 2017 een Red Dot Award in de wacht, en kreeg de OLED903 een IF Design Award in 2018.

Waar zowel IF als Red Dot in eerste instantie naar innovatie zoeken op vlak van design, focust EISA (Expert Imaging and Sound Association) meer op technologische innovaties. Ook op dat vlak valt de know-how van Philips alle vele jaren in de prijzen. De 55OLED803 kreeg de ‘EISA Best Buy OLED TV 2018-2019 Award’ voor zijn combinatie van beeldkwaliteit en een scherpe prijs. De Philips 65OLED903 combineert cinefiele beeldkwaliteit met audiofiel geluid en mag daarom de ‘EISA Home Theatre TV 2018-2019 Award’ dragen.

Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van TP Vision.

Reacties (3)