Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Ziggo brengt 4K Ultra HD mediabox begin 2019 op de markt

Geschreven door
Geplaatst op12 november 2018, 10:21 CategorieDigitale tv

 

Eind september kondigde Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, de Mediabox 4 aan. Deze nieuwe Horizon Mediabox kan 4K Ultra HD-content en HDR-content weergeven. Deze week is bekend geworden dat het apparaat begin 2019 beschikbaar moet zijn voor abonnees.

Op dit moment wordt de Horizon Mediabox 4 getest door een klein aantal klanten, maar in de toelichting van de kwartaalcijfers van het afgelopen kwartaal laat Ziggo weten dat de mediabox begin 2019 officieel voor alle gebruikers beschikbaar gesteld moet worden.

Het apparaat kan dus content in de 4K Ultra HD-resolutie weergeven, ondersteunt HDR-weergave, kan opnamen in de cloud opslaan, is sneller dan zijn voorgangers en biedt ondersteuning voor spraakbediening middels de meegeleverde afstandsbediening. Ook moet de hardware kleiner, zuiniger en natuurlijk stiller worden dan het huidige model. Het aantal aansluitingen wordt helaas verminderd. Zo is er maar één ethernetpoort aanwezig. De naam Mediabox 4 zal naar alle waarschijnlijkheid nog gewijzigd worden. Daarnaast introduceert Ziggo samen met de Horizon Mediabox 4 ook een nieuwe streaming-applicatie.

Welke 4K-content Ziggo gaat leveren zodra de nieuwe mediabox geïntroduceerd is, is nog niet duidelijk. Mochten alle overeenkomsten getekend worden dan zou het bedrijf de Formule 1-wedstrijden van 2019 in de hoge resolutie kunnen uitzenden.

  • Delen:

Reacties

  1. Hennie
    12 november, 2018 om 18:31

    Kan ik ook op de nieuwe ziggo media box een sonos soundbar aansluiten

  2. Frans
    12 november, 2018 om 21:15

    Dat denk ik wel een soundbar via een optische kanaal.
    Op zoiets moet je een goede surround zetten via reciever met atmos of dts x.
    Ik hen 9.1 speakers dat klinkt altijd beter dan bar of plate.

  3. Frans
    12 november, 2018 om 21:17

    Mooiste en beste geluid gast altijd via HDMI echt atmos via optische alleen 5.1 mogelijk.

  4. Charles
    13 november, 2018 om 13:12

    Ik hoop dat ik de horizon media box zo kan om ruuilen wat een slechte box niks anders dan storing

    • Jeffrey
      20 november, 2018 om 13:02

      Mijn Horizonbox is al 4 keer omgeruild vanwege het brommend geluid dat het maakt. Laatste keer werd er gezegd dat de horzionbox een update heeft gekregen waardoor hij niet meer zo bromt. O ja ? Nou die wil ik wel hebben. Wat blijkt ? Totaal geen verbetering en bromt hetzelfde.

  5. Astrootman
    13 november, 2018 om 15:13

    Die horizon box van ons doet niks anders dan kniteren en bufferen waardeloos pffff

  6. Jan
    13 november, 2018 om 15:16

    Iemand die een mediabox heeft kan Die ook zo’n nieuwe box krijgen of hoe werkt dat

    • M. Irtes
      13 november, 2018 om 15:25

      Het wordt waarschijnlijk eeen duurdere abbonement met de 4k box.
      Ik heb die 4k box sinds 3-4 maanden in gebruik als tester en het is veel beter dan de voorganger.

      • jeffrey
        20 november, 2018 om 13:03

        Hallo,
        Ik neem aan dat het tv toestel ook 4 K moet ondersteunen of niet ?

      • Wesley Akkerman
        20 november, 2018 om 14:08

        De tv moet dan ook 4k-content kunnen weergeven, inderdaad.

      • Willitsj
        01 februari, 2019 om 10:15

        Kun je aangeven wat de afmetingen zijn van deze nieuwe settopbox Horizon 4.
        H x B x D

    • n.jense
      28 juni, 2019 om 12:40

      kan ik horizon omruilen voor een nieuwe box

  7. Knetter
    13 november, 2018 om 16:31

    Als je hem niet 1 op 1 kunt vervangen met de huidige box, stop ik met Ziggo.
    De huidige Horizon box is een grote bak ellende.
    Zal ws liggen aan Samsung, de vorige decoder van Samsung had de zelfde nukken (o. a. wegvallend geluid)

    • Dinand
      28 juni, 2019 om 23:31

      De NEXT krijg je bij de 2 uitgebreidste compleet pakketten momenteel.
      Of je de Horizon kunt omruilen ligt dus aan wat voor a b o je momenteel hebt lopen, of anders eventueel naar het compleet of max abonnement overstapt.
      Persoonlijk dik te tevreden met mijn huidige vast NEXT.

  8. Frans
    13 november, 2018 om 20:01

    Die nieuwe box heeft alleen zin met een 4 K TV LIEFST EEN OLED OF Q LED.
    ANDERS MOET JE GEWOON DE HORIZONBOX HOUDEN.
    Deze box is voor 4 k bedoelt dus een full he tv heeft geen enkele zin.

    • Berry
      28 juni, 2019 om 14:02

      Ook bij een niet 4k tv heeft deze box vele voordelen. De Next zapt veel malen sneller. gebruikt maximaal 11 watt ipv 58 watt wat de Mediabox xl gebruikt.

      Ook het gemak dat je hebt met de stem besturing is vaak sneller en gemakkelijker dan via een menu opzoeken.

      Zo maar een paar voordelen.

      Wil je de Next wel dan kan dit wel als je overstapt naar 1 van de nieuwe paketten

  9. B.Laidlaw
    15 november, 2018 om 15:33

    Ik heb ook een en al ellende met de Ziggo mediabox XL. Ten eerste waren mij zenders beloofd die alleen in een nog duurder abonnement te zien zijn, mijn eerste box dd. 16-9-2018 was al met amper 3 weken defect,op het display steeds Fan Alarm en konstant dat het beeld “bevriesd” dan wel weg valt. Meteen Ziggo gebeld op vrijdag avond, als antwoord : sturen een nieuwe box op duurt 3 tot 5 werkdagen dus laten je rustig een weekend tot 4 dagen zonder tv ontvangst zitten en ook géén compensatie voor deze dagen na 3 dagen nieuwe box ontvangen, nu valt konstant teletext voor de helft weg. Nou als deze 4k box een nog hogere abonnement met zich meebrengt, weet ik niet of ik dit wil en Kán aangaan. Betaal nu al bijna €39,= p/maand voor alleen tv. Duurder kan ik mij gewoonweg niet veroorloven. Heb namelijk geen computer. ( dit schrijf ik op een bevriende telefoon) Helaas kan je niet naar een andere provider (kpn) daar je dan een combi abonnement moet nemen voor tv èn internet. Mocht een van de lezers een betere weten, zou ik dat graag vernemen. Excuses voor het lange verhaal. Maar Ziggo Sucks!!

  10. Arnold
    16 november, 2018 om 8:17

    Omdat ik ook veel ellende had met de standaard box heb ik deze eruit gedaan een een CI-module
    rechtstreeks in de Samsung TV gedaan. Scheelt abo kosten, kabels, stroom en opstarten van een extra apparaat. De TV werkt nu weer als een TV, zonder tussenkomst van apparaten.

    Ik ben benieuwd in hoeverre Ziggo voornemens is 4K content ook voor de smartcard door te geven, zodat ik van de huidige opstelling gebruik kan blijven maken.

    Voor mijn thuis bios met 4k beamer vind ik de nieuwe 4k box wellicht interessant, maar ik vraag me af hoe de aansluiting verloopt. Ik heb in de bios geen coax liggen, wel ethernet. Ik hoop dus op een netwerkaansluiting ipv coax. Iemand die daar antwoord op kan geven?

  11. Hans de Mol
    19 november, 2018 om 20:10

    Steeds meer kabel-kijkers gaan over naar hybride ontvangst.Inhoudende;Kabel+Schotel ontvangst,zoals ik zelf al div. jaren gebruik van maak.Vooral de vele FTA(FREE TO AIR) TV/radio zenders maken het kijk/luistergenot compleet.Zenderkeuze/zenderpositiekeuze is een groot voordeel in het plaatsen van die zenders die passen bij je denkbeelden/gedachtengoed.Maar ook al ontvangst van de 4 k UHD TV zenders.Een aanrader zijn de satelliet vlakantenne’s en zelfs bijna onzichtbaar te plaatsen en evt voorzien van WiFi ziet via: Selfsat.com de vele uitvoeringen.De smart en de 4 k UHD tv’s zijn voorzien van een ingebouwde tuner’s en via een CI slot met een CI smart-card kunt u betaaltv ontvangen,voor de FTA zenders is dat niet nodg.

  12. Ben Laidlaw
    22 november, 2018 om 21:37

    Nu heb ik op Amazon een aantal kastjes gezien die naar 2k en 4k kunnen upscalen en ook down scalen. Prijzen variërend van rond de $50,= tot ruim over de $200,= uiteraard excl verzendkosten. Mijn vraag is: heeft het zin om zo iets aan te schaffen of is het alleen voor NTSC en voor Nederland waardeloos.

  13. PeterK
    23 december, 2018 om 9:25

    Maar 1 ethernet poort hmmm das nou minder.
    Moet je er al meteen met een switch achter hangen.
    Of alles via wifi, vindt ik persoonlijk nog steeds geen geweldige optie.

    Ik ben benieuwd naar de specs bij de lancering

    • Rowin
      30 december, 2018 om 13:12

      Hoezo moet er een switch achter? Waarschijnlijk is de nieuwe box niet meer als modem te gebruiken en moet je de losstaande modem gebruiken van Ziggo. Deze modem heeft gewoon vier internet poorten.

  14. Ben
    23 december, 2018 om 14:18

    Als ze net zo slecht werken en storings gevoelig zijn als de Ziggo Horizon / Mediabox XL, zijn ze m.i. de waarschijnlijk hogere abonnements kosten zeker niet waard. Trouwens , hoeveel omroepen zijn al (volledig) op 4k overgeschakeld, en hoeveel programma’s zijn er al beschikbaar in 4k behalve sommige films?

  15. Wim
    24 december, 2018 om 12:44

    “…laat Ziggo weten dat de mediabox begin 2019 officieel voor alle gebruikers beschikbaar gesteld moet worden.” Deze zin houdt dus in, dat alle gebruikers de nieuwe box (omruilen) krijgen? Of pas wanneer de oude box defect raakt? Hoop echt dat het een verbetering wordt, want ook wij hebben vaak een box moeten vervangen. Een evt prijsverhoging door de invoering van de nieuwe box zou ik jammer vinden. Het is zo duur.

  16. Stefan
    17 januari, 2019 om 15:31

    In belgie hebben we de “TV BOX” van Telenet.(ook van Liberty Global). Dit lijkt ongeveer dezelfde box te zijn als van Ziggo. Deze TV BOX zou eerst begin 2019 geintroduceerd worden. Er zijn volop testen mee bezig, maar die zijn zo slecht, dat het al uitgesteld is….

  17. Dinand
    18 januari, 2019 om 10:23

    Tja, over die aparte streamservice, eindelijk dan een 4K waardige Stream, kunnen we eindelijk Game of Thrones en nog veel meer HBO of vergelijkbaar aanbod in UHD gaan kijken, wordt tijd anno 2019. Het UHD pakket zal waarschijnlijk alleen via de Stream beschikbaar komen.

    De F1 volg ik al sinds de zomer in 4K via de schotel op RTL UHD op 19,2 Oost in HD+ pakket.

  18. Joannes
    22 januari, 2019 om 15:09

    Ik wil gewoon 4k via de dvb-c… Dus geen extra mediaboxen enzovoort. Behoort dit ook tot de mogelijkheden? En, is er al enige update over welke maand de mediabox 4k uitkomt, en of er dan direct 4k content beschikbaar is? Dus of deze ook per dvb-c beschikbaar komt?

    • Marcel
      24 januari, 2019 om 17:27

      Ik ben ook erg benieuwd wanneer de box geleverd gaat worden; krijg volgende week een OLED TV met 4K / HDR.

  19. Boze ziggo klant
    02 februari, 2019 om 23:26

    Ik heb nu de media box xl en wat is dat een waardeloos apparaat. Zeer traag en irritant.
    Weinig vertrouwen in nieuwe box maar alles is beter dan de huidige versie.

  20. Multimediaknaller
    01 maart, 2019 om 12:13

    Inmiddels is het Maart 2019, maar nog geen 4K mediabox!

    Wij zijn wél tevreden met de Ziggo springschans!

  21. Albert
    03 maart, 2019 om 9:04
    • Van oeveren
      14 mei, 2019 om 20:02

      Ik heb een abonnement met de horizonbox, deze beviel mij ook niet zo.
      Nu heb ik zaterdag gebeld naar Ziggo of ik deze kon ruilen voor de next en dat was geen probleem. Gisteren ontvangen, wat een verademing, snel, stil en goed ontvangst iedereen aan te raden ook zonder 4k tv

  22. Dinand
    14 mei, 2019 om 20:30

    Inderdaad is de “NEXT” een hele vooruitgang, helaas nog een NDA dus kan er verder niks over melden helaas, werk er al sinds augustus 2018 mee.
    Heb inmiddels de vaste NEXT naast de test opstelling staan.
    Inmiddels al meerdere UHD content via de Movies en Series XL kunnen kijken, alsmede LoveNature in UHD.

  23. Frans
    02 juni, 2019 om 16:16

    hallo,
    hoe moet je LoveNature in UHD bekijken ?

    • Dinand
      03 juni, 2019 om 9:46

      Love Nature UHD kun je uitsluitend via de Next kijken als je deze ook via internet verbonden hebt.
      De zender wordt gestreamd, naar verwachting voor alle UHD content bij Ziggo.
      Je dient de Next op 4K bij de HDMI instellingen te zetten, mits je ook een UHD tv hebt. Via een HD tv gaat het instellen op 4K uitgang niet.
      Trouwens de op kanaal 205 zittende zender zit in het Movies en Series XL pakket.

  24. Arnold
    03 juni, 2019 om 8:56

    Weet iemand of het mogelijk is de NEXT alleen via UTP aan te sluiten of is de COAX verbinding noodzakelijk?

    • Dinand
      03 juni, 2019 om 9:48

      Je hebt een coax aansluiting nodig om de normale tv zenders “live” te kijken.
      De utp wordt o.á. voor de 4K zender gebruikt, zie hierboven mijn andere reactie.

      • Arnold
        03 juni, 2019 om 10:37

        Dat is jammer, want ik zou de NEXT ook graag willen gebruiken in mijn thuisbios met 4k beamer. Ik heb daar alleen UTP naartoe lopen, geen coax en dat gaat ook niet meer lukken.

        Beetje suf dat dit niet via UTP kan, KPN doet hetzelfde met de Experia box. Feitelijk heb je die COAX alleen nodig om je verbinding naar buiten te maken met je Ziggo modem. Vandaar met UTP naar je interne verbindingen zou voldoende moeten zijn. Ben je ook van die coax splitters af en als je een extra toestel voor de slaapkamer wilt zou je kunnen volstaan met UTP bekabeling of een powerline adapter.

  25. Dinand
    03 juni, 2019 om 10:56

    Je zou nog kunnen proberen of je kunt terugkijken en of on demand via alleen je UTP lopen, dat heb ik persoonlijk nog niet verder uitgeprobeerd, ondanks dat ik al sinds afgelopen najaar de test versie thuis had staan.

    Kijk anders even op het forum van Ziggo zelf, staat behoorlijk veel info over de next.

    • Arnold
      03 juni, 2019 om 11:10

      Thanks, ga ik doen.
      Overigens ook de vraag al uitstaan bij ZIGGO zelf.