Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Review: Onkyo TX-RZ830 – 9.2-kanaals receiver met veel streamingopties

Geschreven door
Geplaatst op21 oktober 2018, 8:55 CategorieReceiver reviews

De TX-RZ830 is een nieuwe 9.2 AV-receiver uit de middenklasse van Onkyo. Hij probeert je in de eerste plaats te verleiden met een THX-label en onwaarschijnlijk veel streamingmogelijkheden, inclusief Chromecast. Die Google Assistant-ondersteuning en Sonos-compatibiliteit maken hem helemaal een buitenbeentje. We bekijken de TX-RZ830 in deze review.

Introductie Onkyo TX-RZ830

De TX-RZ830 is de opvolger van de TX-RZ820 die we vorig jaar getest hebben. Bij AV-receivers is het nu eenmaal de gewoonte om jaarlijks een update uit te brengen, wat meestal vooral vanwege commerciële motieven wordt gedaan. Want elk jaar belangrijke nieuwe features aanbieden, dat kan eigenlijk niet. En dan waait de TX-RZ830 binnen, een toestel dat je mag zien als de uitzondering die de regel bevestigt. Want er is heel wat nieuws aan deze generatie receivers van Onkyo, waaronder de ‘Works with Sonos’-functie die we eerder in diepte besproken hebben. We gaan in deze test niet uitgebreid die Sonos-compatibiliteit bekijken, omdat deze identiek is aan de functie bij de VSX-933 van zustermerk Pioneer. Lees ons achtergrondstuk over Works with Sonos en je bent helemaal bij. Nog een belangrijk verschil tussen de 820 en 830 betreft het aantal kanalen: de oudere Onkyo is een 7.2-receiver, de nieuwe versie heeft twee kanalen meer.

Met een prijskaartje van 1.499 euro is de TX-RZ830 een AV-receiver uit de hogere middenklasse. We zeggen er meteen bij dat Onkyo en Pioneer momenteel agressief de markt lijken te betreden, en dat je deze receiver toch voor heel wat minder kunt aanschaffen als je goed rondkijkt. Wat je ook betaalt, voor dat geld krijg je een 9.2-receiver die je kunt inzetten in een varia van surroundopstellingen. Dankzij de aanwezigheid van DTS:X en Dolby Atmos kan de Onkyo direct een 5.2.4- of 7.2.2-opstelling aansturen, eventueel uit te breiden naar 7.2.4 als je een bijkomende stereoversterker toevoegt aan je systeem. Dankzij een recente firmware-update is de TX-RZ830 trouwens een van de eerste receivers met eARC-ondersteuning.

Ook bruikbaar als processor

Bij een toestel uit de middenklasse kom je niet gauw aansluitingen te kort. Zo ook bij de TX-RZ830, die pronkt met een zeer gevulde achterkant. Een groot deel daarvan wordt ingenomen door de luidsprekerterminals van een degelijke – maar meer ook niet – kwaliteit. De vijf klassieke surroundkanalen worden aangevuld met terminals voor hoogtekanalen vooraan (die je ook kunt gebruiken als bi-amp-kanalen voor de stereokanalen), voor surround back (ook bruikbaar voor een tweede set hoogtekanalen of een derde zone) en aansluitingen voor zone 2. Je kunt de TX-RZ830 ook puur als AV-processor inzetten, want voor alle 11.2-kanalen is er een pre-out beschikbaar. Dit is typisch een functie die je enkel op een middenklasser vindt, interessant als je bijvoorbeeld je muziek op een betere, toegewijde stereoversterker wilt beluisteren.

Zes HDMI-ingangen en twee HDMI-uitgangen geven je heel wat flexibiliteit. Handig is dat er een USB-poort met 1A in de poort is aangebracht, zodat je een Chromecast-videostick kun voeden. Legacy-video-ingangen zijn ook nog van de partij, voor wie een antieke console wil aansluiten. Projectorliefhebbers stellen de 12V-trigger wellicht op prijs en er is ook een ingang voor IR-sensor, naast een RS232-aansluiting. Je kunt hem dus integreren in een domoticasysteem. De receiver is volgens Onkyo ook compatibel met Google Assistant, bij ons zagen we de receiver echter niet opduiken in de Home-app en konden we deze feature dus niet testen.

Overigens is de achterkant van de TX-RZ830 anders ingedeeld dan de 820, wat aangeeft dat dit niet zomaar een heruitgave van een oud toestel is.

Typisch Onkyo-design

Het strakke design van de TX-RZ830 komt heel vertrouwd over. Onkyo houdt van een eigen aanpak, wat zich zichtbaar vertaalt naar een voorpaneel met veel knopjes. Veel meer dan je bij andere receivers ziet, lijkt het wel. Dat komt voornamelijk omdat het merk kiest om elke ingang een aparte toets te geven, in plaats te werken met een draaiknop waarmee je ingangen selecteert. Alsof die vele knopjes nog niet genoeg zijn, is er onder de display een grote klep met daarachter nog een reeks toetsen en aansluitingen. Dankzij die klep komt de Onkyo-receiver iets minder druk over, gelukkig maar. De vele controls die je aan de voorkant vindt hebben wel het voordeel dat je de receiver vanaf hier volledig kunt instellen, want niet altijd mogelijk is. Zoals gebruikelijk bij Onkyo is de TX-RZ830 beschikbaar in het zwart (met groene display) en het zilver (met witte letters). De bouwkwaliteit van toestel is op niveau voor een middenklasser: zwaarder en iets verfijnder dan budgetreceivers, maar ook niet zo gelikt als een AV-receiver uit het hoogste segment. Zo is de fijne afwerking vooral op de voorkant toegespitst, maar is de rest van het toestel eerder gewoontjes, met zichtbare schroeven en naden. Of dit allemaal belangrijk is, moet je zelf uitmaken.

Een pluspunt vinden we – net zoals bij de VSX-933 – de compacte afstandsbediening. Niet dat het zo hoogwaardig is afgewerkt, maar wel omdat deze relatief weinig knoppen bevat. Onkyo gaat voor de essentie, en dat maakt dit kastje opvallend handiger te gebruiken dan bij Denon of Yamaha. Wat we heel handig vinden is de Mode-knop, waardoor je snel wisselt tussen CEC-modus (en de knoppen een aangesloten bron zoals een speler bedienen) en een directe modus waarbij dezelfde knoppen de receiver besturen.

Uitgebreide meting

Bij het opstarten van de receiver kun je een stappenplan uit vijf delen doorlopen om je toestel correct te installeren. Op het niveau van Denon qua gebruikersvriendelijkheid zit Onkyo hier niet, maar voor de rest steekt het wel boven de rest van het speelveld uit.

Onkyo’s vertrouwde AccuEQ-kalibratiesysteem is uiteraard weer van de partij. Bij de TX-RZ830 gaat het om een vrij uitgebreide meting in acht stappen, waarbij er vanuit één meetlocatie ongeveer een vijftal minuten lang testtonen worden gemeten. Het gaat om zeer luide tonen, dus let op je oren. Na afloop van deze uitgebreide meting, waarbij onder meer de afstanden van de speakers en staande golven worden gedetecteerd, heb je de optie om op twee bijkomende posities metingen te laten uitvoeren. Het moet niet, maar is wel een goed idee om de klank nog beter af te stellen op je ruimte. Je bent dan toch bezig, dus waarom niet? Deze tweede en derde meting duren veel korter en dienen enkel om staande golven nog beter te detecteren. Een klein nadeel is dat de interface van Onkyo je niet echt vertelt waar je de meetmicrofoon voor deze bijkomende metingen moet plaatsen. Een grafische voorstelling, zoals bij nagenoeg alle concurrenten, zou dat veel duidelijker maken.

Onkyo kiest met AccuEQ duidelijk voor gebruikersvriendelijkheid. Je krijgt na de meting bijvoorbeeld geen informatie over wat er is waargenomen of wat er gecompenseerd is. Zelf nog aanpassingen maken is nauwelijks mogelijk. Voor veel mensen is dit perfect. Voor lui die toch graag zelf de zaken bijregelen heb je wel wat opties via de interface of de bijhorende Onkyo-app, maar de mogelijkheden zijn sowieso beperkter dan bij receivers uitgerust met Audyssey of Dirac.

De keuze voor gebruikersvriendelijkheid zie je in de menu’s van de TX-RZ830 terugkomen. Het ziet er allemaal heel vertrouwd uit voor wie Onkyo kent of met de nieuwste Pioneers aan de slag ging. De interface is heel clean en presenteert relatief weinig opties. Er zitten wel kleine, handige zaken bij. Zo kun je heel makkelijk het opstartvolume aangeven en kun je een maximaal volume bepalen. Ook zeer positief is dat je de afstand naar het plafond voor Dolby Enabled-speakers handmatig kunt ingeven. Dit heeft een grote impact op de weergave van hoogtekanalen en wordt vaak fout ingeschat door kalibratiesystemen. En ja, de interface is nog in 720p, maar door de strakke lettertype en de spaarzame graphics ziet het er nog netjes uit op een groot 4K-scherm.

Muziekopties bij de vleet

We merkten het al eerder in deze review op: je hebt bij de TX-RZ830 onwaarschijnlijk veel manieren om naar muziek te luisteren. Omdat Onkyo en Pioneer op hun receivers hetzelfde platform inbouwen gaat dit ook op voor alle nieuwe receivers van die merken, van het laagste tot het hoogste model. Enige uitzondering zijn mogelijk absolute basismodellen die in sommige markten zonder echte streamingopties op de markt verschijnen.

We halen even diep adem en sommen op… Wie van een mobiel toestel naar de TX-RZ830 wil streamen, kan kiezen uit Bluetooth (helaas geen aptX of gelijkwaardig), Airplay (Airplay 2 nog niet) of Chromecast. Spotify Connect kan niet ontbreken en laat je rechtstreeks vanuit de Spotify-app muziek naar de Onkyo sturen. Via de interface of de Onkyo-app kun je eigen muziekbestanden afspelen die staan op een NAS met een DLNA-server, een USB-schijf of het mobiel toestel waarop de app draait. Via het Flareconnect-platform is multiroom afspelen mogelijk, maar je kunt ook via de ingebakken ondersteuning voor Deezer, Tidal, Amazon Music en TuneIn werken. Je zoekt en selecteert muziek of radiostations dan via de Onkyo-app. Wil je het nog anders doen, dan tik je op de Play-Fi knop in deze app. Je wordt dan naar de Onkyo Music Control App-gebracht, wat gewoon een Onkyo-schil is rond de bestaande Play-Fi-app.

Voor wie Play-Fi niet kent: het is een streamingplatform van DTS dat werkt als een toegangspoort tot allerlei streamingdiensten en eigen bestanden. Het wordt onder meer gebruikt door een aantal Amerikaanse audiomerken en Onkyo/Pioneer, en heeft als voordeel dat je een multiroomsysteem kunt bouwen bestaande uit toestellen van verschillende merken. Maar als Europese consument heb je niet zoveel redenen om met Play-Fi te werken, want de meeste van die Play-Fi-toestellen zijn hier niet beschikbaar. De ondersteunde diensten via Play-Fi zijn bovendien grotendeels dezelfde als de diensten ingebakken in de TX-RZ830-interface. De enige ‘unieke’ relevante dienst die Play-Fi biedt is Qobuz – maar dat kan dan ook langs het Chromecast-icoon in de eigen app van Qobuz beluisterd worden. Om maar te zeggen: je hebt veel dubbele streamingopties bij deze receiver. Dat geeft vrijheid, maar maakt het soms ook wat drukkerdan noodzakelijk. We moeten daarbij opmerken dat de TX-RZ830 bij alle streamingfuncties vlot reageert, behalve bij Chromecast. Dat vertrok soms traag uit de startblokken. Dat geldt zeker bij Qobuz, wiens app op vlak van casting al langer nukkig gedrag vertoont.

En dan is er nog de Sonos-optie. Wie droomt van een AV-receiver die in de Sonos-app verschijnt en direct kan worden bediend, komt wat bedrogen uit. Dat kan enkel als je een Sonos Connect verbindt met de TX-RZ830, waarna je de receiver zo kunt instellen dat je vanuit de Sonos-app een aantal zaken kunt doen. Er is dus een extra uitgave van circa 400 euro vereist als je inderdaad de receiver wil verbinden met je Sonos-systeem.

Muzikaal accuraat

We hebben de TX-RZ830 eerst opgesteld met de uitstekende ELAC Debut 2.0-speakers die we recent getest hebben en daarna met de elegante Jamo Studio 8, een 5.1.2-surroundset met twee Dolby-speakers die boven op de voorste vloerstaanders staan. De Jamo-set is wat ongewoon samengesteld, want de linkse en rechtse kanalen vooraan zijn twee grote vloerstaanders, terwijl de center en de twee achterste kanalen verzorgd worden door heel compacte luidsprekers. De Jamo-aanpak is uitdagender voor de AV-receiver omdat de verschillen groot zijn, ook qua gevoeligheid. We zijn dus benieuwd wat de TX-RZ830 er van maakt.

Voor de muziektest beluisterden we een aantal tracks van de Blu-ray van ‘Automatic for the People’, uitgebracht ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van dit REM-album, afgespeeld via een Panasonic DMP-UB820 (824 in Nederland). Bijzonder daarbij is dat er een Dolby Atmos-mix werd gemaakt van overbekende tracks als ‘Drive’, ‘Everybody Hurts’ en ‘The Sidewinder Sleeps Tonite’. Vooral die middelste track klinkt geweldig met de hoogtekanalen er bij, omdat de remix-technicus wijselijk besloot de instrumenten en zang goed te verdelen over de voorste kanalen en relatief weinig instrumentele informatie naar de achterste kanalen te sturen. Het klinkt dus alsof REM letterlijk voor je op een groot podium staat, maar tegelijkertijd blijft het wel warm en intiem. Een mooie combinatie, en dit is dan ook een van de beste Atmos-muziektracks die je kunt vinden. De TX-RZ830 van zijn kant zet de hits van AftP heel accuraat en detailrijk neer. Voor wie houdt van pakweg de Marantz-aanpak komt het misschien een streepje te analytisch over, maar met dit bronmateriaal valt er echt weinig over te klagen. Akoestische of lichte rock ligt de Onkyo-receiver helemaal. Gewoon in de Direct-modus plaatsen en genieten. Maar wat met 2-kanaalsmuziek? We grijpen naar onze testbestanden en de War Anthem-track van Max Richter die we tegenwoordig voor elke audiotest gebruiken. Het is een track gekenmerkt door zeer diepe laaginformatie (die het vuren van artillerie in de verte moeten evoceren) en een zeer fijne cellolijn, ondersteund door een orkestrale begeleiding die aanzwelt doorheen het nummer. Een eerst observatie is dat het verschil tussen de geluidsmodi op de TX-RZ830 enorm is, en dat terwijl de receiver nochtans niet beschikt over de kunstmatige Yamaha-achtige DSP-modi die uiteenlopende ruimtes proberen te simuleren. Vooral als je schakelt tussen een Dolby-opwaardering en een van de modi met DTS: Neural X transformeert de weergave helemaal. Dolby Audio – Surround Orchestra doet tracks zoals deze het meeste recht aan, maar als je graag houdt van de authentieke stereo-ervaring is Pure Audio toch diegene die het natuurlijkste klinkt. We verbazen onszelf eigenlijk wel een beetje dat we de Music-geluidsmodi nog wel nuttig vinden. Meestal laten we DSP-presets links liggen omdat het resultaat veel te kunstmatig klinkt, maar hier is dat niet het geval. De Orchestra-modus heeft effectief een meerwaarde bij klassiek, bijvoorbeeld. Beethovens Symfonie n°9 in DSD 2.0-formaat via een SACD van Deutsche Grammophon wordt in deze modus heel knap opgewaardeerd naar omhullende weergave in een grote concertzaal. Een mooie upgrade voor een sowieso mooie opname.

Alleen spijtig dat je via de app of remote enkel door de verschillende film- en geluidsmodi stapsgewijs kunt veranderen. Het zou fijn zijn als je in de app een lijst zag en daaruit meteen de juiste kon kiezen.

De conclusie is een beetje dat je bij de TX-RZ830 alles wat moet uitproberen om een goede muziekweergave te vinden. De Onkyo-receiver kan het wel – en niet slechts, zelfs – maar de Marantz SR7012 vonden we op dat vlak net iets warmer en meer uitnodigend. Dat is een kwestie van smaak, natuurlijk. Je kunt met de TX-RZ830 wel rekenen op een gedetailleerde muziekweergave in een kwaliteit die stukken beter is dan budgetreceivers, zoals pakweg de Pioneer VSX-933.

Kan wel wat aan

Bekijk filmmateriaal met een Dolby Atmos- of DTS:X-soundtrack in de Direct-modus en de kans is groot dat de TX-RZ830 het zoals het hoort afspeelt, zoals we merkten met onze Ultra HD Blu-ray-testschijven van ‘Dunkirk’ en ‘Blade Runner 2049’. Zowel op de ELAC’s als de Jamo’s zorgde de AccuEQ-meting voor een goede integratie, waardoor bijvoorbeeld het vinnige luchtgevecht tussen de Spitfires van de RAF en Messerschmitt Bf 109s van de Luftwaffe in de oorlogsfilm van Nolan realistisch overkomt. Uiteraard zal AccuEQ de subwoofer integreren in het geheel, maar wat opviel is dat de ELAC-sub net beter aansloot bij de speakers. En dat heeft wellicht te maken met de eigen kamercorrectie die in de Duitse sub is ingebouwd. Een klein irritatiepunt is dat de receiver handmatige aanpassingen aan de sub- en centerlevels niet lijkt bij te houden als je het toestel in- en uitschakelt. We vonden dat de TX-RZ830 de Jamo-subwoofer echt te zwak had ingesteld via de AccuEQ-meting, maar moesten het telkens per kijksessie opnieuw wat hoger inregelen.

De VR-race in het begin van ‘Ready Player One’ (Ultra HD Blu-ray, Dolby Atmos) is wat ons betreft een nieuw referentiefragment als je een surroundopstelling wil uittesten. Het zit vol spectaculaire geluidseffecten, zoals explosies, gebouwen die instorten en de sprongen van King Kong, maar ook subtiele (zoals de geldstukken die rondvliegen als een speler sterft). Wat ons treft bij de Onkyo TX-RZ830 en de Jamo Studio 8-set is dat de receiver de speakers mooi in evenwicht heeft gebracht – ondanks de grote verschillen qua grootte tussen de luidsprekers. Zelfs die kleine centerspeaker die tussen de twee grote vloerstaanders staat is goed geïntegreerd. De tweede keer dat Parzival aan de race deelneemt, rijdt hij onder het raceparcours en worden die hoogtekanalen door de Onkyo correct ingezet om de actie boven hem weer te geven.

Ook hier kunnen we dezelfde opmerking maken als bij de Muziek-modi: de verschillen bij de film-modi zijn soms enorm, maar in dit geval wat minder waardevol. Theater-Dimensional, die alle kanalen herleidt tot 3.1 bijvoorbeeld, vonden we verrassend straf voor wat het deed. Maar uiteindelijk is het niet zo nuttig in een echte thuisbioscoop.

Het geciteerde vermogen van 180 Watt is uiteraard een papieren waarde, gemeten bij een belasting op één kanaal. Onkyo geeft geen waardes op voor realistische belastingen, maar zowel de ELAC- als JAMO-set stuurt het probleemloos aan. De receiver heeft duidelijk meer vermogen op overschot dan de budgetreceivers die we in de voorbije maanden zagen. Voor een huiskamer of kleinere thuisbioscoop zit je met deze receiver wel goed, uiteraard afhankelijk van de gevoeligheid van je luidsprekers.

Conclusie

Net zoals de andere Onkyo’s en Pioneers dit jaar heeft de TX-RZ830 heel veel te bieden op vlak van streaming en smart home. De veelzijdigheid en de prettige bediening zijn absoluut troeven. Dat de streaming, hoofdzakelijk bij het casten, soms wat hapert is een beetje spijtig. Maar dat kan ook aan andere zaken liggen. Wat wel duidelijk is, is dat Onkyo met zijn receivers een leidersrol wil nemen qua nieuwe features die je elders (nog) niet vindt. Denk dan aan Sonos-compatibiliteit, maar ook aan Google Assistant-ondersteuning en eARC. Dat maakt de TX-RZ830 een van de meest future-proof-receivers van het moment.

Minpunten

  • Weinig aanpassingen mogelijk voor experts
  • Sommige streamingopties zijn wat dubbelop
  • Sonos-integratie vereist extra apparaat
  • Voor een machtige weergave moet je handmatig bijregelen

Pluspunten

  • Bijzonder veel streamingopties
  • Heldere en interface bediening
  • Werkt met Sonos
  • eARC
  • AccuEQ zorgt voor verrassend goede integratie
Homecinema Magazine
Beoordeling
9.010Jamie Biesemansproduct


€ 999,00

Binnen 3 werkdagen

Bekijk

€ 1.059,00

Binnen 4 werkdagen

Bekijk

Bron: kieskeurig.nl


  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.