Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Verdwijnende apps op smart-tv’s blijven voor klachten zorgen

Geschreven door
Geplaatst op19 september 2018, 11:04 CategorieSmart tv's

De Consumentenbond meldt dat die in een jaar tijd bijna 300 klachten heeft ontvangen over verdwijnende apps op smart-tv’s. Vaak zijn de televisies in kwestie nog geen vijf jaar oud. De bond stapt naar de fabrikanten om aandacht te vragen voor dit probleem.

Verdwijnende apps punt van irritatie

In de afgelopen jaren heeft de Consumentenbond heel wat klachten ontvangen over verdwijnende apps op smart-tv’s, via verschillende kanalen. Eerder dit jaar lanceerde de bond daarom al een speciaal meldpunt voor dit probleem. Veel klachten gaan over televisies die vaak drie tot vijf jaar oud zijn. Bijna de helft van de melders mist de NPO-app. In juni vorig jaar liet de NPO weten te stoppen met ondersteuning van smart-tv’s van vóór 2014, waardoor de app op deze tv’s niet meer werkt. Dat is echter niet het enige probleem.

Verder klaagde twintig procent over het verdwijnen van de YouTube-app van hun tv. De meeste klachten gaan over Samsung-tv’s (63%), het bedrijf met verreweg het grootste marktaandeel voor smart-tv’s. Daarnaast komen er veel klachten binnen over Philips (21%), Sony (6%) en LG (5%). Consumenten die het probleem herkennen van apps die verdwijnen van hun smart-tv, kunnen hun klacht nog steeds plaatsen op het meldpunt. De bond zal dit probleem aankaarten bij fabrikanten en aandringen op oplossingen.

Oplossingen voor het probleem

De Consumentenbond verwacht drie oplossingen van fabrikanten:

  • Maatregelen om apps en software op smart-tv’s werkend te houden gedurende de gebruiksduur, bijvoorbeeld door afspraken te maken met app-makers.
  • Belofte dat belangrijke apps op smart-tv’s het tenminste 6 jaar blijven doen. In andere gevallen krijgen consumenten een alternatieve oplossing of compensatie.
  • Compensatie bieden aan consumenten die nu gedupeerd zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis mediaspeler om apps te kunnen blijven gebruiken.

Reactie van Samsung

Nog voordat dit nieuws naar buiten kwam heeft Samsung al een reactie uitgestuurd naar de pers. De reactie luidt als volgt.

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. De hardware en software van de smart-tv’s van tegenwoordig bieden veel meer mogelijkheden. Verschillende appaanbieders maken gebruik van de grote technologische vooruitgang van smart-tv’s in de afgelopen jaren. Nieuwe apps zijn daardoor steeds gebruiksvriendelijker en bieden meer mogelijkheden. De geproduceerde hardware kan echter niet alle nieuwe softwareontwikkelingen bijhouden. Het gevolg is dat sommige appaanbieders de oude apps niet meer aanbieden of kunnen ondersteunen. Daarnaast besluiten sommige appaanbieders te stoppen met het aanbieden van hun app op smart-tv’s.

Wij hebben helaas geen invloed op welke apps appaanbieders beschikbaar stellen op de Samsung Smart TV. Dit zijn keuzes die appaanbieders maken. Wij kunnen daar geen verandering in brengen.

  • Delen:

Reacties

  1. I.H.
    20 september, 2018 om 8:41

    Gedeeltelijk waar natuurlijk. Aan de andere kant, Samsung is dermate groot dat er afspraken gemaakt kunnen worden en daarnaast kunnen ze er ook voor zorgen dat de TVos ge-update blijft zodat app langer mee kunnen.

    Ik heb een Philips smart-TV gehad en die kreeg na aankoop 1x een update en daarna was het klaar en vielen de apps bij bosjes weg.

    Ik heb nu een Samsung maar gebruik voor apps alleen de AppleTV.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.