Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Netflix voegt Dolby Atmos-ondersteuning voor Apple TV 4K toe

Geschreven door
Geplaatst op14 september 2018, 12:37 CategorieStreamingdiensten

Netflix heeft een update voor zijn applicatie uitgebracht waarmee ondersteuning voor Dolby Atmos op de Apple TV 4K toegevoegd wordt. Dit betekent dat Netflix helemaal klaar is voor de release van tvOS 12, het nieuwe besturingssysteem van de Apple TV waarmee ook ondersteuning voor Atmos geïmplementeerd wordt.

Komende maandag brengt Apple tvOS 12 officieel uit. Dat betekent dat de Apple TV 4K het Dolby Atmos-formaat zal gaan ondersteunen. Het was nog even onduidelijk of dit in eerste instantie alleen voor content in iTunes zou gelden, maar inmiddels heeft Netflix laten weten één van de launchpartners te zijn. Alle Dolby Atmos-content op Netflix kan dus na de installatie van tvOS 12 direct in het surroundformaat afgespeeld worden. Films en series als Bright, Lost in Space, Okja, Mudbound, Godless, Iron Fist, en Dark kunnen in het audioformaat van Dolby afgespeeld worden.

Echter, om films en series in 4K, Ultra HD en Dolby Atmos via Netflix te bekijken heb je een duurder abonnement nodig en een minimale bandbreedte van 3Mb/s. Amazon biedt ook al Atmos-content via zijn eigen Prime Video-dienst aan maar het is nog niet duidelijk wanneer Apple TV-gebruikers de Atmos-content kunnen afspelen.

Lees meer over wat Dolby Atmos precies is en hoe je luidsprekers in een Dolby Atmos-opstelling plaatst.

  • Delen:

Reacties

  1. Peter janson
    17 september, 2018 om 21:59

    Beste Martijn ,

    Na de update van Apple was ik reuze nieuwsgierig hoe mijn atmos zou klinken , twee films gekocht in de iTunes store , maar vreemd genoeg blijft mijn versterker op PCM staan , heeft dit iets te maken met de HDMI kabel heb alles al geprobeerd maar atmos lukt me niet

    Bedankt voor je reactie

    Groet ,

    Peter

    • marcel
      20 september, 2018 om 2:00

      het kan inderdaad zo zijn dat de geluid niet goed doorgegeven word, je kan het best een hdmi2.xx kabel gebruiken.

  2. Maurice
    17 september, 2018 om 22:09

    Nou bij mij op de Apple tv en dolby atmos soundbar van sony de htst 5000 werkt het perfect

  3. Paul
    20 september, 2018 om 4:01

    Hebben jullie titles voor films met Dolby Atmos in de iTunes Store, ik kan namelijk tot op heden niets vinden…

  4. Dinand
    29 september, 2018 om 9:25

    Deadpool
    Legend of Tarzan
    Logan
    Justice League
    San Andreas
    X man

    En vele anderen….
    Staan je instellingen wel goed dat je niks kunt vinden, neem aan dat je soWieso een Atmos opstelling hebt, anders gaat het zeker niet werken?

  5. jonas
    04 januari, 2019 om 20:46

    wanneer komt atmos beschikbaar op gewone netflix, voor mensen die geen apple tv hebben?

  6. Dinand
    04 januari, 2019 om 21:39

    @ Jonas, je vraagstelling is beetje onduidelijk, wat bedoel je precies op “gewone” Netflix?

    Momenteel is o.a. de Dolby Atmos ondersteuning op o.a. de LG TV`s met de interne Netflix app op deze TV`s. Verder is o.a. op de X BOX ONE S en de X versie ook de Dolby Atmos ondersteuning mogelijk. Mogelijkerwijze ook via de interne App van Netflix via de nieuwere 2019 modellen van o.a. Philips, maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Heb namelijk pasgeleden de serie Jack Ryan (wel de UHD versie) van Amazon Prime Video via de app op de Philips 873 gekeken, en hierbij ondersteunde de tv als ook de serie de Atmos geluidstrack. Echter de Dolby Atmos zet mijn 873 OLED van Philips nog weer niet door.

    • jonas
      06 januari, 2019 om 16:27

      @ Dinand,

      Ik kijk momenteel netflix op de PS4 PRO, maar ik veronderstel dat deze nooit atmos zal ondersteunen? ik heb wel een Samsung Q7F (Qled) maar hiervan ook nog niets gelezen over atmos.
      en apple 4K tv zie ik me nog niet metee aanschaffen.

  7. Lj
    19 januari, 2019 om 13:18

    Ik heb net contact gehad met Netflix helpcenter. Zowel voor Onkyo versterkers als Samsung suhd tv.s geven ze geen ondersteuning. Wie heeft er wel een set staan in deze configuratie met het primium abonnement. Waarbij atmos wel werkt met Onkyo. Ik heb de tx nr 3030. Ben erg benieuwd naar jullie reactie.

    • Jb
      11 februari, 2019 om 20:36

      Ik heb de tx-rz1100 en de apple tv 4k icm netflix premium en bij mij werkt de atmos prima