Facebook rolt YouTube-concurrent Watch wereldwijd uit

29 augustus 2018 1 Minuut 0 Reacties
Facebook Watch

Vorig jaar lanceerde Facebook de videodienst Watch, waarmee het direct de concurrentie met YouTube aan ging. De VOD-dienst was tot dusverre alleen in de Verenigde Staten beschikbaar, maar wordt vandaag per direct “overal beschikbaar” gemaakt. Distributeurs en makers van content op het platform hebben daarmee in één klap een wereldwijde markt voor hun video’s beschikbaar.

Facebook Watch

De dienst werd vorig jaar in de loop van augustus onthuld en had het doel om gebruikers binnen het platform van Facebook een plek te bieden om content van makers te bekijken. Ook kunnen gebruikers van Facebook Watch ter plekke over de content praten met hun vrienden, andere fans en de makers zelf. De ervaring zou daardoor socialer worden en Facebook meent het zo makkelijker te maken om gemeenschappelijke interesses te vinden.

Afgelopen juni maakte Facebook nog bekend dat het een reeks nieuwsseries zou gaan uitzenden op de Watch-dienst. Opvallend aan die series: tijdens uitzendingen zouden interactieve elementen als polls en quizzen georganiseerd kunnen worden. Dat is mooi en zorgt voor meer interactie van gebruikers.

Geld verdienen

Het wordt voor contentmakers ook makkelijker om geld te verdienen met hun video’s. Mensen die video’s van drie munten maken, 10.000 kijkers hebben en binnen twee maanden tijd meer dan 30.000 views van minstens één minuut hebben, kunnen al geld verdienen met hun content.

“Met de wereldwijde lancering van Watch, ondersteunen we distributeurs en makers wereldwijd op twee belangrijke vlakken: we helpen hen om geld te verdienen met hun video’s op Facebook en beter begrijpen hoe hun content het doet”, aldus het bedrijf in een statement over de lancering.

De wereldwijde lancering heeft een jaar op zich laten wachten, omdat het bedrijf eerst een bètatest wilde uitvoeren op één markt. Ook wilde Facebook zijn Ad Breaks-dienst tegelijk uitbreiden met Watch, zodat er ook echt geld mee verdiend kan worden. Ad Breaks is trouwens maar in dertig landen beschikbaar, waaronder Nederland en België.

Reacties (0)