Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Verkoop Ultra HD Blu-ray spelers neemt toe, prijzen dalen hard

Geschreven door
Geplaatst op16 juli 2018, 9:40 CategorieBlu-ray

Ondanks dat we nogal eens te horen krijgen dat de markt voor Ultra HD Blu-ray op zijn gat ligt stijgt het aantal verkochte Ultra HD Blu-ray spelers hard. Stephen Baker, technologie businessanalist voor NPD Group, heeft interessante data over de Amerikaanse markt gedeeld.

Uit de gegevens van Baker kunnen we opmaken dat de verkopen van Ultra HD Blu-ray spelers op de Amerikaanse markt in de eerste helft van dit jaar met 150 procent gestegen is ten opzichte van de eerste helft van 2017. De omzet van deze spelers steegt met 61 procent. De gemiddelde prijs van een speler heeft hier een grote invloed op. Zo zien we dat een Ultra HD Blu-ray speler in de eerste helft van 2017 gemiddeld 272 dollar kostte en vandaag de dag gemiddeld 165 dollar kost. De apparatuur wordt dus vele malen interessanter voor de gemiddelde consument. Naar verwachting worden er in 2018 2,3 miljoen Ultra HD Blu-ray spelers verkocht, waarvan 1,2 miljoen stuks in Amerika verkocht worden.

Om de markt te stimuleren hebben verschillende retailers en fabrikanten acties in het leven geroepen waardoor sommige modellen zelfs onder de 100 dollar uitkwamen. Deze lage prijzen moeten uiteindelijk de interesse van de filmproducenten weer opwekken waardoor er weer meer films op Ultra HD Blu-ray uitgebracht worden. Zeker in Nederland valt het aanbod van deze films nog tegen en bovendien is een groot deel van de beschikbare titels opgewaardeerd van HD naar 4K-resolutie. De resolutie is echter maar een klein onderdeel van Ultra HD Blu-ray. Zo draait het ook om high dynamic range (HDR), een groter kleurbereik en de nieuwste 3D-audioformaten.

Bekijk ook ons overzicht met de nieuwste Ultra HD Blu-ray spelers.

  • Delen:

Reacties

  1. Joris
    16 juli, 2018 om 10:55

    De uhd blurays zijn in nederland ook echt achterlijk duur, amazon uk, duitsland, frankrijk hebben allemaal echt veel goedkopere, UK heeft vaak deals van 2uhdbr voor £30-40 of wanneer er uitverkoop is van bepaalde uitgevers. In nederland zijn de goedkoopste films €32,-

    • Frans
      16 juli, 2018 om 16:55

      Je heb gelijk.

  2. Peter v
    16 juli, 2018 om 16:21

    Helemaal met Joris eens. Heb een paar 4K films liggen maar zullen wel upgescalde zijn want vind het beeld nou niet dat het mij van de bank af blaast. Zouden ze 25 euro kosten had ik inmiddels een kast vol gehad.

    • Joris
      16 juli, 2018 om 18:22

      Probeer amazon.de/nederlands eens, ze hebben vandaag en morgen prime day, waarvan echt veel uhd blu rays afgeprijsd zijn tussen de €15-€23,- meestal rond de €25 algemene prijs. Op amazon.co.uk vaak rond de £23 inclusief shipping

    • frans
      17 juli, 2018 om 8:39

      Zavi levert snel per post alles netjes in je brievenbus prijzen zijn ook goed.
      Een nadeel films zijn allemaal 4 k niet in dutch ondertiteld je kunt het zo op hun zien bij details van de film.
      Maar ik bestel het daar als hij niet uit komt hier in nederland dan maar engels ondertiteld kan het goed lezen.
      Ze hebben best veel films 4 K.

  3. Frans
    16 juli, 2018 om 16:54

    Disney die zijn niet te krijgen in Nederland ze brengen ze gewoon niet uit alleen 3 D blue ray dat wel die moet ik Niet 3D is helemaal niks. Je krijf t ook geen antwoord als je er over mailt naar Disney. Andere komen hier wel uit in Nederland maar veel te duur hier ook de grootste oplichter Media Markt doet het veel te duur in de winkel zo gaat het geherrl floppen stop is met al die dvd uit te brengen ik koop ze niet meer al jaren niet meer. DVD kwaliteit is niks zond eed van je geld DVD.
    Ik haal ze maar bij zal in Engeland goedkoper Nederland is een waardeloos land wat 4 K UHD blu-ray aangaat. Rechten mannetjes doe er is wat aan zorg is dat er wat komt hier op de markt.

  4. Swoopp
    16 juli, 2018 om 21:29

    Wordt eens tijd dat er een goede 4k player uitkomt die de dolby vision van de sony tv’s kan aansturen. Vind het wel jammer dat alleen al in dolby vision al 3 verschillende versies zijn die allemaal weer door andere merken gesteund worden.

    • Peter v
      17 juli, 2018 om 0:22

      X700 toch?

      • Swoopp
        17 juli, 2018 om 16:03

        Dat klopt alleen deze speler is erg slecht heb ik gezien in de reviews omdat je alles met de hand moet instellen en niks automatich gaat.
        De oppo is helaas te duur voor mij. Dacht 700 euro nog momenteel.

    • JK
      17 juli, 2018 om 7:04

      De OPPO’s kunnen ook met de Sony DV profielen overweg sinds de laatste update.
      Zelf een 203 staan en ben er ZEER tevreden over.
      Ook de mate van updates is echt zeer goed, men blijft het systeem goed onderhouden.

      • frans
        17 juli, 2018 om 8:34

        dat klopt met de updates bij oppo die zijn oke krijg ze regelmatig binnen sinds de koop
        Geen spijt van deze oppo 203 top speler kost niet goed koop maar je hebt wel wat.

  5. frans
    17 juli, 2018 om 8:52

    http://4kmedia.org/real-or-fake-4k/
    kijk hier voor info of het echt 4 K is of niet
    https://4kadvice.com/fake-real-4k
    Nog een site

    • Peter v
      17 juli, 2018 om 12:03

      Thx.

    • Peter v
      17 juli, 2018 om 20:51

      Frans, heb die lijst net nagekeken en zelfs de 4K films die ik bij mijn speler kreeg zijn fake. Heb geen echte nog in mijn bezit 😂😳

  6. ptrv
    17 juli, 2018 om 11:26

    “… in Nederland … is een groot deel van de beschikbare titels opgewaardeerd van HD naar 4K-resolutie.”

    Beetje naïef en naar het schijnt gebrekkige vakkennis bij homecinemamagazine. De betere/hogere resolutie is prima, maar waar het echter meer om gaat bij UHD is:

    – Veel grotere kleurruimte
    – HDR
    – Veel betere compressie
    – Vaak een ‘upmix’ naar immersive audio

    Een film die oorspronkelijk is gedraaid op 3,4K en afgewerkt op 2K, heeft op UHD nog veel kwaliteit verbeteringsmogelijkheden t.o.v. een blu-ray.

    • Martijn Chel
      17 juli, 2018 om 11:28

      Is dit het eerste artikel dat je hier leest? Want anders vind ik deze opmerking nogal apart, want dan zou je weten dat juist wij altijd aangeven dat Ultra HD veel meer inhoudt dan alleen de resolutie. Echter, in dit artikel noemen we puur de resolutie en zeggen we niet dat de rest niet boeit. Het is een feit dat veel opgewaardeerd is en dat mag genoemd worden. Er staat verder totaal niet dat UHD Blu-ray geen meerwaarde over Blu-ray heeft, wat ook het onderwerp van gesprek niet is. Dus aub; lees eerst even door voordat je gaat gooien met gebrekkige vakkennis, etc.

  7. ptrv
    17 juli, 2018 om 11:42

    Sorry, was niet vervelend bedoeld, maar ik erger mij wel aan de nadruk op dat eeuwige upscale verhaal. UHD blu-ray is een prachtig medium en ik hoop dat het blijft bestaan omdat het economisch interessant genoeg is voor de studios. Ik vond het jammer dat een artikel dat zo positief lijkt te beginnen dan weer eindigt met dat real or fake 4K verhaal.

    Ik heb zelf een stuk of 15 4K UHD blu-ray exemplaren en ook een stuk of 15 4K UHD films op iTunes gekocht en 4K UHD blu-rays zien er toch een heel stuk beter uit dan streaming. De schijfjes verdienen alle ondersteuning die ze kunnen krijgen want het is het beste wat we in huis kunnen halen qua kwaliteit, ook wanneer een film eerder is opgenomen in lagere wc resolutie.

    • Martijn Chel
      17 juli, 2018 om 11:48

      Dat begrijp ik wanneer dit het eerste/enige is wat je ziet dus geen probleem. Maar ik ga er vanuit dat onze lezers inmiddels beter weten. Ik ben ook groot voorstander van UHD Blu-ray en zie absoluut de meerwaarde. Ik zal even wat toevoegen om het te verduidelijken.

  8. Ptrv
    17 juli, 2018 om 12:49

    Fijn Martijn, ik lees graag op jullie website en ik kwam in mijn eerste reactie ook wel enigszins chargerend naar voren.

    Ik hoop echt dat fysieke media nog een tijdje mee zullen gaan. Het is natuurlijk een beetje tegen de klippen op, streaming is echt heel handig en comfortabel, de kwaliteit is uitstekend en voor de meeste mensen en zal het ongetwijfeld meer aanslaan dan schijfjes. Maar voor de best (in huis) haalbare kwaliteit wint de UHD 4K Disc het met gemak. Enfin, dat was ook niet de discussie in jouw artikel. In ieder geval is het aantal pixels in de oorspronkelijke opname danwel de afwerkingsresolutie niet altijd leidend in de uiteindelijke kwaliteit van een discof streaming copy.

    Succes met de website!

  9. Gijs
    17 juli, 2018 om 20:02

    Goedenavond allen,
    Met interesse lees ik dit artikel en de reacties hierop.

    Ik heb onlangs een nieuwe sony 4K tv gekocht en de sony UBP X800 4K blurayspeler.

    Ik ben zeer tevreden met deze aankoop.

    Ik heb al een behoorlijke verzameling blu-rays en stap nu dus over op de 4K films, welke inderdaad op dit moment veel te duur zijn. Hoop dat deze prijzen snel dalen… Ik ben een echte liefhebber van een traditioneel schijfje en koop series ook nog steeds origineel. Heb btw niet eens een Netflix account.
    Nu zie ik een lijst voorbijkomen in deze thread waarbij 4K real en 4K fake films op staan. Hoe weet ik aan de hand van de hoes wat voor soort dit is, geüpgraded of echt 4K??
    Is dat ergens te controleren?
    Ik heb nu 8 UHD films en een aantal dus “fake”.
    Ik moet zeggen dat reguliere blu-rays ook al veel beter tot hun recht komen via de Sony 4K speler en 4K tv.

    Hoop dat jullie antwoord hebben op de vraag over die lijst real en fake.

    Dank je wel!
    Groet, Gijs.

  10. ptrv
    17 juli, 2018 om 22:27

    Hallo Gijs,

    Ik vind het ook een interessante discussie en ik kan niet al je vragen beantwoorden want dat wordt een te lang verhaal en een en ander staat hierboven ook al uitgelegd. Maar aan de reacties te lezen is het toch belangrijk om het allemaal maar weer eens even in het Nederlands vindbaar te maken, want hier – maar ook op technisch savvy sites als tweakers – lees ik regelmatig halve of hele onwaarheden over dit onderwerp.

    Ik zou me niet al te druk maken om zogenaamde ‘fake’ 4K. Het probleem is ontstaan omdat onze vrienden van de afdeling marketing hebben bedacht dat het verkopen van beter beeld in de vorm van de naam ‘4K’ makkelijker is dan met de naam ‘UHD’ (4K = meer dan 2K = beter)

    Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Netflix – waar je geen abonnement op hebt, good for you, ik ook niet – geen films aanprijst als 4K wanneer die zijn opgenomen in bijvoorbeeld 3,4K en daarna zijn afgewerkt in 4K. Bij Netflix denken ze dat het publiek dit niet zou begrijpen en zich bekocht zou voelen omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘fake’ 4K.

    Ze hebben bij Netflix een lijst met camera’s die wel en niet in aanmerking komen voor het predikaat 4K. Deze camera’s moeten ook echt ~4000 pixels van de lange kant maken. In de professionele wereld wordt daar wat lacherig over gedaan want dat betekent dat een topklasse Hollywood camera als de Arri Alexa met 3400 pixels aan de lange kant wordt afgewezen terwijl een iPhone wel aan de eisen van Netflix voldoet.

    Dat alles alleen maar om het voor het publiek ‘helder’ te houden. En uit angst natuurlijk dat het publiek zich belazerd voelt wanneer het niet naar “real 4K’ zit te kijken.

    Het ‘probleem’ is dat 4K UHD veel meer omvattend is dan alleen maar vier keer zo hogere resolutie als HD (2K)

    Ik heb het hierboven al gezegd, 4K UHD houdt naast hogere resolutie ook in:

    – Veel grotere kleurruimte
    – HDR
    – Veel betere compressie
    – Vaak een ‘upmix’ naar immersive audio

    En die vier bovenstaande dingen zijn over het algemeen veel belangrijker dan de hogere resolutie.

    Overigens ben ik het ook zeer eens met wat je schreef over de kwaliteit van reguliere blu-rays. De upscalings-algoritmen in je televisie en/of je Blu-ray speler zijn inmiddels zo ontzettend goed dat ze zeer overtuigend een HD (2K) blu-ray kunnen opwaarderen naar 4K. Wanneer je dat met je eigen ogen dus gezien hebt, kun je je ook voorstellen dat in een nabewerkingsstudio waar van 2K of 3,4K naar 4K wordt ge-upscaled, met grote zware computers met veel meer rekenkracht dan je televisie of speler thuis, het verschil tussen 2000 of 3400 met 4000 pixels heel gemakkelijk redelijk goed kan worden weg-gerekend.

    Een 4K UHD disc gemaakt van een 2K HD Master van een paar jaar geleden kan om die, en nog vele andere redenen, daarom toch veel beter ogen dan een 2K HD blu-ray.

    Ik hoop dat dit het allemaal een beetje verduidelijkt. Geniet van het prachtige beeld van je 4K UHD blu-rays!

    PS: ik weet niet of het hier is toegestaan om links te plaatsen, maar wat ik een handige site vind om even voor dat ik een schijfje koop te kijken hoe de algemene reacties zijn op de kwaliteit, is het Amerikaanse http://www.blu-ray.com

    • Gijs
      18 juli, 2018 om 17:48

      Hoi PTRV,

      Dank voor je tijd met dit uitgebreide verslag en uitleg.
      Wordt erg gewaardeerd!

      Leuke link naar die bluray-site btw.
      Ik ga zeker genieten van mijn films en laten we hopen dat er snel meer 4K films voor betaalbare prijzen verschijnen!

      Groet,
      Gijs.