Review: Sony HT-XF9000 soundbar – staat goed, klinkt goed

03 juni 2018 + 10 minuten 0 Reacties
sony-ht-xf9000-foto-1

Voor minder dan 500 euro kun je nu een Sony-soundbar in huis halen: de Sony HT-XF9000. Het ontwerp van de soundbar is afgestemd op dat van de Sony XF90-serie, waardoor die tv en soundbar op het eerste gezicht een prima combinatie zijn. Maar hoe zit het met het geluid en andere televisies?

Het is best een gewaagde stap om een soundbar van een design te voorzien die past bij een specifieke televisie. Want dan past dat ontwerp vrijwel nergens anders écht goed bij, wat een beetje af doet aan het gemakkelijke idee van de soundbar: neerzetten en gebruiken. Het plug and play-principe is natuurlijk nog altijd sterk aanwezig, maar waar de Sony HT-XF9000 echt mee moet overtuigen is de geluidsweergave. In deze recensie nemen we de brede speaker, met meegeleverde en draadloze subwoofer, uitgebreid onder de loep.

Sony HT-XF9000 – design en specificaties

De Sony HT-XF9000 is een 2.1-soundbar die beschikt over twee luidsprekers die naar voren zijn gericht. Ondanks het geringe aantal speakers aan boord, biedt de soundbar wel ondersteuning voor Dolby Atmos via de Vertical Surround Engine. Ook is die uitgerust met S-Force PRO front surround. Verder is er ondersteuning voor 4k, hdr, Dolby Vision en HDCP 2.2. Op de achterkant treffen we een hdmi-in en hdmi-out aan, evenals een optische audio- en analoge ingang en een usb-poort. Er is geen nfc, maar wel bluetooth 4.2.

Het design is dus afgestemd op de Sony XF90-serie. Dat merk je aan de twee zijkanten: de soundbar loopt schuin af naar achteren, zodat die precies tussen de poten van die televisie past. Wanneer je beide producten bij elkaar zet, moet het lijken op een mooi geheel. Omdat we de tv niet hebben staan, kunnen we dat helaas niet zelf zien. Bij ons staat die voor een Philips-televisie van 55-inch en het oogt verder wel prima. Van voren ziet de soundbar er niet spectaculair anders uit of iets dergelijks, maar gewoon strak en stijlvol — zoals we gewend zijn.

Op de bovenkant zitten een aantal knoppen. Alhoewel, echte knoppen zijn het niet, aangezien je niets indrukt. Wanneer je zacht op bijvoorbeeld toets voor het in- en uitschakelen drukt, dan gaat de soundbar al aan. Daarnaast is er een toets voor het wisselen van de bron, twee toetsen voor het regelen van de volume en een toets voor het inschakelen van bluetooth. Verder zitten er nog twee openingen aan de achterkant, waarmee je de soundbar ook aan een muur kunt bevestigen. Maar je kunt hem ook op een tv-kastje zetten, natuurlijk.

Sony maakt het pakket van de soundbar en subwoofer compleet met een meegeleverde afstandsbediening. Dit is geen speciaal, maar wel een uitgebreid model. Je kunt ermee bijvoorbeeld de geluidsmodus aanpassen, maar ook simpelere taken verrichten als het in- en uitschakelen, het volumeniveau aanpassen en van bron wisselen. De afstandsbediening ligt, ondanks zijn rechthoekige design, lekker in de hand en de knoppen zijn goed te bereiken. Je kunt echter ook de afstandsbediening voor je eigen televisie gebruiken voor sommige dingen.

Een mogelijkheid die schittert in afwezigheid, is de optie om muziek af te spelen via het netwerk. Nu heb je daar gelukkig veel andere opties voor tegenwoordig, maar als je dan toch tussen de vier- en vijfhonderd euro uitgeeft aan een soundbar mag er wel zoiets als Google Cast of Spotify Connect op zitten. Dan zou je pas echt een compleet product hebben — helemaal omdat goedkopere soundbars tegenwoordig ook worden uitgerust met dergelijke technologie (en zelfs uitbreiding naar multiroom ondersteuning hebben).

Sony HT-XF9000 – installatie

Het installeren van de Sony HT-XF9000 vergt totaal geen moeite. Wanneer je de soundbar en subwoofer uit de doos haalt, koppel je eerst de soundbar aan de tv met de hdmi-kabel. Vervolgens stop je de stekker in het stopcontact. Pak daarna de subwoofer en stop ook die stekker in het stopcontact. De koppeling tussen beide apparaten vindt automatisch plaats, waardoor je daar geen omkijken naar hebt. Geef nog even bij je televisie aan dat je voortaan geluid uit externe speakers wil en je bent helemaal klaar voor gebruik. Simpeler kan niet.

Sony HT-XF9000 – in gebruik

Het is goed dat Sony een hdmi-aansluiting op de achterkant heeft zitten, waardoor blu-ray-spelers of andere apparaten direct op de soundbar aangesloten kunnen worden. Het is jammer dat het er maar ééntje is. Toegegeven, dit is geen high-end soundbar, maar wel een flinke stap hoger dan het model voor het veel lagere segment. Soundbars die ongeveer de helft kosten hebben zelfs één hdmi-poort extra, dus mag je voor het dubbele bedrag best zo’n extra poort verwachten. We hebben meer apparaten die we direct zouden willen aansluiten.

Desondanks is het toch fijn dat je niet meteen je hdmi-poort op je televisie kwijt bent wanneer je gebruikmaakt van deze soundbar, omdat je dus die twee poort kunt gebruiken. De hdmi-poort waarmee je de soundbar aansluit op de tv (de betere manier, zodat je geen audiovertraging ziet), ondersteunt overigens hdmi-arc. Daardoor hoef je de Sony-afstandsbediening niet te gebruiken, mocht je dat niet willen. In- en uitschakelen gaat met de remote van je televisie. Datzelfde geldt voor het bedienen van het volumeniveau.

Hoewel je niet afzonderlijk de verschillende soorten tonen in kunt stellen, kun je wel de kracht van de subwoofer bijstellen (harder of zachter) en zijn er verschillende geluidsmodi beschikbaar: Auto Sound, Bioscoop , Muziek, Game, Nieuws, Sport en Standaard. Uiteraard is er ook de digitale surround sound-modus. Daarnaast is er ook nog de stem- en de avondmodus, waardoor je voor vrijwel elke situatie dus wel een snelle instelling kunt regelen. Of je dat ook in alle gevallen wil doen, is natuurlijk een tweede. Meestal hoeft het niet echt.

Een nadeel van deze soundbar is dat je niet precies kunt zien hoe hard het apparaat nu eigenlijk staat. Omdat het geluid van de tv via de soundbar gaat, kun je niet meer op tv het niveau van het geluid zien. Ook de soundbar zelf heeft daar weinig middelen voor, waardoor je dus maar een beetje moet gokken dat het geluid goed staat op het moment dat je aan iets begint. Heel vaak kom je dan bedrogen uit, omdat het geluid dan is afgesteld op je vorige sessie. Speel je een game, dan gaat het geluid hard — maar bij nieuws hoeft dat natuurlijk niet.

Sony HT-XF9000 – audiokwaliteit

De verschillende audiostanden weten raad met het type content dat je wil bekijken of beluisteren. Echter, dat geldt niet voor alle modi. De surround sound overtuigt bijvoorbeeld niet en tilt het geluid niet naar het niveau dat je wel zou willen horen. Natuurlijk is dat onmogelijk met alleen een soundbar in huis. Voor wat het doet, klinkt het redelijk — maar het is geen stand die we graag aanzetten tijdens het kijken naar een film of spelen van een game. Datzelfde geldt voor de bioscoopstand: die laat sommige geluiden ver weg klinken.

De muziekstand overtuigt gelukkig wel. Aan de weergave wordt niet heel veel veranderd ten opzichte van de standaardmodus. De bas komt wat meer naar voren, terwijl de hogere tonen ook ietwat meer ruimte krijgen. De standaardmodus is overigens ook prima voor het beluisteren van muziek, voor de moment waarop je wil dat het basgeluid iets minder aanwezig is. De sportmodus geeft een galm mee aan de luisterervaring, wat vooral bij voetbalwedstrijden goed klinkt (of elke andere sport dat in een groot stadium te zien is).

Nieuws elimineert alle geluiden die niet op de voorgrond hoeven te zijn, waardoor de presentator zeer goed verstaanbaar is, terwijl de gamestand elementen pakt van de muziekmodus (harde bas) en bioscoopmodus (geluiden worden wat breder de kamer ingestuurd). In de meeste gevallen vinden we de standaardmodus echter meer dan prima klinken. Zeker wanneer je een film kijkt, maar ook wanneer je een game speelt. De standaardmodus heeft wat ons betreft de beste balans voor de meeste soorten entertainment.

In de meeste gevallen klinkt de Sony HT-XF9000 dan ook goed tot zeer goed. De verschillende soorten tonen (hoog, midden en laag) komen veelal goed uit de verf. Muziek klinkt gelagerd en krijgt de ruimte om een zeer groot deel van het spectrum te weergeven. Mocht je daarom op zoek zijn naar een prettige stereo soundbar voor het beluisteren van muziek, dan kunnen we deze bar van harte aanbevelen. Of je nu een film kijkt, een game speelt of naar muziek luistert, de Sony HT-XF9000 is in staat de kamer te vullen met een warm en helder geluid.

Sony HT-XF9000 – conclusie

Op het belangrijkste onderdeel, de geluidsweergave, scoort de Sony HT-XF9000 over het algemeen zeer goed. Niet elke geluidsmodus overtuigt; gelukkig heb je zelf de keuze welke stand je gebruikt in welke situatie dan ook. In heel veel gevallen is de standaardmodus gewoon meer dan prima, vanwege de balans tussen alle tonen. Muziek speel je graag af in de muziekstand, waardoor deze soundbar een uitstekende keuze is voor het beluisteren van muziek. Maar ook films, sport en games worden warm en helder de kamer ingestuurd.

Voor een bedrag van bijna 500 euro mag je wel het één en ander verwachten van een soundbar en wat dat betreft maakt Sony de verwachtingen niet helemaal waar, op het eerste gezicht. Zo zijn er geen netwerkmogelijkheden (zoals Google Cast of Spotify Connect) en oogt de subwoofer ook een beetje goedkoop (maar gelukkig doet-ie z’n werk wel goed). Ook missen we nog wat extra aansluitingen, maar zijn we ondertussen wel blij dat Sony tenminste één extra hdmi-aansluiting op het apparaat heeft geïnstalleerd.

Gelukkig kun je wel via usb een schijf koppelen en vanaf daar direct muziek afspelen, in een groot aantal verschillende formaten. Niet alle soundbars in dit segment (of zelfs een segment hoger) beschikken over deze mogelijkheid. Het is dus een beetje geven en nemen wat de Sony HT-XF9000 betreft. Ben je op zoek naar een capabele soundbar en hecht je weinig waarde aan multiroom opstellingen of cast-mogelijkheden, dan haal je met deze Sony-soundbar een prettig apparaat in huis dat geluiden fijn en duidelijk weergeeft.

8.0

• Brede ondersteuning audio en video
  • Staat ook goed bij andere tv’s