Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Apple Music en Spotify komen met nieuwe functies

Geschreven door
Geplaatst op11 juni 2018, 9:42 CategorieStreamingdiensten

De muziekstreamingmarkt wordt momenteel grotendeels gedeeld door twee diensten: Spotify en Apple Music. De strijd verhardt de laatste tijd, enerzijds op het gebied van investeringen en de manier waarop geprobeerd wordt geld te verdienen en anderzijds op het gebied van nieuwe functies.

Spotify: nieuwe licentiedeals

Aangezien winstgevendheid nog altijd een probleem vormt voor de Zweedse dienst Spotify, zoekt het bedrijf naar nieuwe manieren om geld te besparen en meer te verdienen. De site Recode meldt dat Spotify nu voor het eerst licentiedeals sluit met zangers en hun managers zelf. Daarmee omzeilt het bedrijf de muzieklabels.

Spotify zou volgens de bronnen van Recorde “enkele honderdduizenden dollars” neergeteld hebben voor een verzameling nummers. Natuurlijk wil de streamingdienst daar zelf niet op reageren, maar het is wel een logische manier om geld te besparen. Tegelijk is het wel afhankelijk van de goodwill van de labels, die juist muziek aanleveren.

Apple Music: nieuwe functies

Dan is er Apple Music, dat een aantal nieuwe functies lanceert. De site MacRumors meldt dat Apple het makkelijker maakt voor zijn gebruikers om te zien welke nieuwe muziek er op het punt staat aan te komen. In zowel de iOS als de macOS-versie van de streamingdienst staan nu albums van onder meer Florence + The Machine, Interpol en Gorillaz aangeduid.

Die informatie maakt Apple beschikbaar via een Coming Soon-tabblad. Maar ook albums die daar nog niet onder te vinden zijn, maar wel aangekondigd, hebben indien beschikbaar een releasedatum.

De strijd

De strijd tussen Apple Music en Spotify is een harde. Lange tijd was de Zweedse dienst de enige die een significant aantal gebruikers wist te krijgen. Het heeft momenteel zo’n 170 miljoen gebruikers, waarvan er 75 miljoen elke maand een vast bedrag overboeken. Apple lanceerde zijn dienst in de loop van 2015 en heeft momenteel 40 miljoen betalende gebruikers. Daarmee is de voorsprong van Spotify flink teruggelopen.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.